Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-07 17:08
Wij hebben vorige week zonnepanelen laten installeren. Ik kan maar moeilijk uitmaken of de bevestigingsbalken nu een aantal cm over de erfgrens liggen of niet. Vanuit verschillende perspectieven lijkt het zo, maar andere dan weer niet. Wat denken jullie hierover? De erfgrens neem ik vanaf de splitsing in muur en trek die zo door naar het dak toe.
De buur maakt er geen punt van (heb het met hem al besproken), maar toch wil ik zeker zijn dat dit mij in de toekomst niet zal slechtvallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oJNmFYNFSWINqvl8V6iz_ahph8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cE0I0ocE7qwAYaWrn6iMCAma.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgHzsyMsKCHBWY_US9WIUfgdEHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dRDXzBMBg6gta6VG46JTUef.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s71OhME9jvzROgs1SHe7Ytbhfq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tovP8QpjGWhc02VXhpaK1TGk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:46
We kunnen de rechterkant niet heel goed zien, maar was daar nog ruimte over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
TwingyTwingy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:15:
We kunnen de rechterkant niet heel goed zien, maar was daar nog ruimte over?
Daar is nog ruimte over om ze wat te verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is mij onduidelijk. Staat de schoorsteen dan ook gedeeltelijk op jou erf?

De volgende dingen staan allemaal op een andere lijn:
  • Schoorsteen
  • Bakstenen muur scheiding
  • Muurtje tussen de tuinen
  • Schutting
Verwarrend wat nu de grens is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 08-07-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 19:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De rails inkorten zodat ze gelijk lopen met de panelen zou het netter zijn, als de nog wat ruimte is zou ik alles 5 cm opschuiven (en inkorten). Mocht je buurman ooit zijn pannen willen/moeten vervangen dan is de pan die grotendeels op zijn dak ligt tenminste in zijn geheel toegankelijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:59
Schoorsteen staat idd grotendeels op dak van de buur.
Er zit daar ook duidelijk een lijn in het metselwerk, alsof die 1.5 baksteen rechts er (later) op dak TS is bijgemetseld?
Huis van TS heeft ook een eigen schoorsteen middenop.
Schutting staat volledig op de grond de van de buur als je het metselwerk als scheiding neemt.

Als de buur er geen punt van maakt, prima toch?
De montagebeugel zit 100% zeker aan jou kant.
Er steekt misschien wel net wat over van de klemmen/constructie...
De dakpannen liggen ook half half op jullie beider daken...;) Ik zou genoegen nemen met een buur die dus zegt dat het prima is denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeEs op 08-07-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Dre schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:18:
Is mij onduidelijk. Staat de schoorsteen dan ook gedeeltelijk op jou erf?

De volgende dingen staan allemaal op een andere lijn:
  • Schoorsteen
  • Bakstenen muur scheiding
  • Muurtje tussen de tuinen
  • Schutting
Verwarrend wat nu de grens is.
Dat bakstenen muurtje in de tuin is volledig van de buurman en staat ook op zijn grond. Je moet echt de splitsing van de twee muren beneden nemen en die doortrekken naar bovenaan. Ons huis is gebouwd nadat zijn huis er al stond. Ik weet ook niet waarom ze nog een stuk aan die schoorsteen gebouwd hebben, dat zijn ze toendertijd overeengekomen met de buurman. Waarschijnlijk omdat die schoortsteen nog niet volledig af was. Dus die schoorsteen staat idd voor een stukje op ons dak dan. De schutting is gemeenschappelijk aangelegd maar staat ook op zijn grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46
Als ik er zo met het timmermansoog naar kijk, zit je net goed.

Zou me er niet te druk om maken, buurman kan op dat vlakje toch niets meer leggen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ardana123
Heb je nog wel een detailfoto van de eindklemmen. Als het gebruikte montagesysteem ClickFit EVO is dan zou ik niet verwachten dat je de aluminium rails nog zou zien:
https://www.airco-verwarm...O+eindklemsteun+zwart.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
SkiFan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:28:
Als ik er zo met het timmermansoog naar kijk, zit je net goed.

Zou me er niet te druk om maken, buurman kan op dat vlakje toch niets meer leggen.
Hij wil zijn zonnepanelen in de toekomst wel vervangen door nieuwere wist hij mij te vertellen. Of hij die 2cm dan zal nodig hebben weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Dan zul je onder de dakpannen moeten gaan kijken waar jouw muur eindigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Je kunt uiteraard dan natuurlijk ook afspreken dat hij ze strak tegen de jouwe mag aanleggen, winnen jullie er allebei mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:59
Dan spreek je toch af (evt. zwart op wit!?) dat je, mocht het in de toekomst daarop voor de buur vastlopen, je de set wat opschuift of misschien kan dan ook een T-clamp over de gezamelijke rij panelen als het echt op de laatste cm aankomt?
De panelen zelf liggen 100% op jou dak volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

te laat, ^ dat dus.
ardana123 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:31:
Hij wil zijn zonnepanelen in de toekomst wel vervangen door nieuwere wist hij mij te vertellen. Of hij die 2cm dan zal nodig hebben weet ik niet.
Als je nu afspreekt in dat geval ervoor gaat zorgen dat je het dan oplost kan je er later geen gedoe over hebben en ben je nu ook gewoon klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
DukeBox schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:36:
te laat, ^ dat dus.

[...]

Als je nu afspreekt in dat geval ervoor gaat zorgen dat je het dan oplost kan je er later geen gedoe over hebben en ben je nu ook gewoon klaar.
Dat kost me dan ook weer geld (duizenden euro's?)... Ik kan dat immers niet zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Dre schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:30:
@ardana123
Heb je nog wel een detailfoto van de eindklemmen. Als het gebruikte montagesysteem ClickFit EVO is dan zou ik niet verwachten dat je de aluminium rails nog zou zien:
https://www.airco-verwarm...O+eindklemsteun+zwart.png
Met mijn telefoon vlug gemaakt... Anders zou ik eens plaats vrij moeten maken zodat ik met de ladder van dichtbij een foto kan maken. Anders kan ik er niet bij. Maar waarom is dat belangrijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKnKx4Crf_fF_leGMHq_X-U6iY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QJgjZtBod2cYhci2IzHEN06.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVR_xgDPdkjbDJ2Uns4dypl6-Z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hr7xFvXxid0UxBedck6E5v7k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Ik zou me er niet druk om maken, als het nodig is dan is dat in de toekomst eenvoudig genoeg te fixen. Kan me niet voorstellen dat iemand een probleem maakt van die paar cm. Als de buurman zijn zonnepanelen helemaal tot de rand wil leggen, dan kan de monteur dan vast wel een goede oplossing bedenken dat de panelen netjes bij elkaar komen.

Eindklemmen zien er prima uit hoor, niets mis mee.

[ Voor 7% gewijzigd door happysan op 08-07-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ardana123 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:38:
Dat kost me dan ook weer geld (duizenden euro's?)...
Wat een onzin, is zo gedaan. 2 rijen met 7 panelen 5 cm opschuiven is nog geen half uurtje werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ardana123 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:41:
[...]

Met mijn telefoon vlug gemaakt... Anders zou ik eens plaats vrij moeten maken zodat ik met de ladder van dichtbij een foto kan maken. Anders kan ik er niet bij. Maar waarom is dat belangrijk?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt niet op ClickFit EVO. Ik ken het gebruikte montage systeem niet. Bij ClickFit EVO zou je bij goeie montage geen rails zien aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
DukeBox schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Wat een onzin, is zo gedaan. 2 rijen met 7 panelen 5 cm opschuiven is nog geen half uurtje werk.
Je moet toch al die panelen er eerst van halen, de latten ervan halen, nieuwe gaten boren, en alles opnieuw bevestigen? Ik heb geen ervaring daarmee, maar volgens mij duurt dat langer dan 30min...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Nee hoor, die rails zitten in de klemmen geklikt. Zodra je die losklikt zijn die eenvoudig op te schuiven.

Waarschijnlijk is het wel meer dan een half uur werk, maar ook weer geen hele dag. En het is lastig om iemand te vinden die daar zin in heeft. Al zou je het de installateur wel kunnen vragen het gratis te doen, aangezien het eigenlijk niet de bedoeling is dat het over de erfgrens ligt.

Maar zoals gezegd, maak je hier niet druk om, zeker als de buurman niet op hoge poten is aan komen zetten dat ze niet goed liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Officieel dien je x centimeter uit de erfgrens te blijven. Zover ik kan zien liggen de panelen op het rechter huis tegen de erfgrens aan en dus foutief. De panelen op de linker woning lijken goed te liggen, al-hoe-wel ik niet meer zeker ben van hoeveel de x in deze zou moeten zijn. Ik neem hierbij de naat in de muur (tussen de woningen?) als erfgrens.

*Geldt voor Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 08-07-2023 15:56 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
_Dune_ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:53:
Officieel dien je x centimeter uit de erfgrens te blijven. Zover ik kan zien liggen de panelen op het rechter huis tegen de erfgrens aan en dus foutief. De panelen op de linker woning lijken goed te liggen, al-hoe-wel ik niet meer zeker ben van hoeveel de x in deze zou moeten zijn. Ik neem hierbij de naat in de muur (tussen de woningen?) als erfgrens.
Ik woon in België. In Nederland is dat zo maar hier kan ik daar niets over terugvinden dat je ze x cm van de erfgrens moet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:52
Probleem is meer als de buur verhuisd en de nieuwe eigenaar er wel een probleem van maakt.

Het lijkt me ook onnodig om zo krap te liggen… ruimte genoeg op dak voor derde rij… kunnen er zelfs 4 onder…

Persoonlijk zou ik er een telefoontje aan wagen… en dan 2 erbij tegen pro-rata vergoeding achter de hand houden als zoetmakertje.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Ronald schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:15:
Probleem is meer als de buur verhuisd en de nieuwe eigenaar er wel een probleem van maakt.

Het lijkt me ook onnodig om zo krap te liggen… ruimte genoeg op dak voor derde rij… kunnen er zelfs 4 onder…

Persoonlijk zou ik er een telefoontje aan wagen… en dan 2 erbij tegen pro-rata vergoeding achter de hand houden als zoetmakertje.
Waarom zou ik nog extra 2 zonnepanelen moeten aankopen terwijl die zonnepanelen die er nu liggen gewoon volgens de regels der kunst zouden moeten geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-07 21:20
Als ik met paint een lijn langs het metselwerk trek, lijkt het nét uit te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeUQikroIQFl1rnlLZNzfE_n_a8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Noeh2GOTKuGY4EgABY8bOXRo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ardana123 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Waarom zou ik nog extra 2 zonnepanelen moeten aankopen terwijl die zonnepanelen die er nu liggen gewoon volgens de regels der kunst zouden moeten geplaatst worden?
Ik vind dit soort reacties altijd fantastisch…

Jij stelt de vraag over een probleem… ik doe een suggestie om zonder ruzie tot oplossing te komen. En daarbij geef ik de optie om water bij de wijn te doen.

Optie dus.

Misschien gewoon even knap lezen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Ronald schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:48:
[...]

Ik vind dit soort reacties altijd fantastisch…

Jij stelt de vraag over een probleem… ik doe een suggestie om zonder ruzie tot oplossing te komen. En daarbij geef ik de optie om water bij de wijn te doen.

Optie dus.

Misschien gewoon even knap lezen…
Is helemaal geen optie, punt andere lijn. Ik vind het leuk dat je een suggestie geeft maar dat ga ik absoluut niet doen. Het hele punt van een bedrijf in te huren is dat zij hun professionalisme omzetten in een perfect afgeleverd product volgens de regels der kunst en hierbij de wetgeving volgen. Ik hoef hen helemaal niet om te kopen met extra zonnepanelen voor iets waar ik in de eerste plaats al recht op heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
ardana123 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:39:
[...]

Is helemaal geen optie, punt andere lijn. Ik vind het leuk dat je een suggestie geeft maar dat ga ik absoluut niet doen. Het hele punt van een bedrijf in te huren is dat zij hun professionalisme omzetten in een perfect afgeleverd product volgens de regels der kunst en hierbij de wetgeving volgen. Ik hoef hen helemaal niet om te kopen met extra zonnepanelen voor iets waar ik in de eerste plaats al recht op heb.
Dus reageer je nogmaals ondankbaar..

Open dan gewoon geen topic en speel het gewoon hard tegen de installateur.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Ronald schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:44:
[...]

Dus reageer je nogmaals ondankbaar..

Open dan gewoon geen topic en speel het gewoon hard tegen de installateur.

Succes
Wat verwacht je nu van iemand? Dat hij je zal lauweren om je suggestie zelfs al is het een slechte? Lijkt mij dat jij gewoon slecht om kan gaan met negatieve feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
Klim op het dak en schuif een pan opzij. Als je panelen voorbij de helft van de spouw komen liggen ze bij de buren. Anders blijft het gokken. Als het zo is zou ik van het bedrijf dat ze geplaatst heft eisen dat het geschoven wordt. Prima dat je buurman het nu goed vind maar als dat huis morgen verkocht wordt en er komt iemand anders wonen die het niet oke vind dan moet het alsnog opgelost worden en dan kost het geld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Foto gevonden van toen huis in aanbouw was. Lijkt mij dat de helft tot het midden van dat aangebouwde gedeelte van de linker schoorsteen loopt. Waardoor die uiteindes van de rails over de grens gaan. Zonnepanelen liggen dan wel volledig op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTdwfyp11IXqcLN4GBI-ZDtbFiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/If5XUzoSXgH4KZNg9IHPcu0J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 17:21
Ik snap niet zo goed dat jij je zo'n ontzettende zorgen maakt over helemaal niets. Buren interesseert het niet, en mocht het ooit een probleem worden kan je ze een beetje opschuiven.

Waar maak je je nog zorgen om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ardana123 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:10:
Foto gevonden van toen huis in aanbouw was. Lijkt mij dat de helft tot het midden van dat aangebouwde gedeelte van de linker schoorsteen loopt. Waardoor die uiteindes van de rails over de grens gaan. Zonnepanelen liggen dan wel volledig op het dak.

[Afbeelding]
* True drukt z'n bril beter op z'n neus
Op die eerdere foto's amper te zien, maar het aanbouwdeel van die schoorsteen is dezelfde steen als jouw huis. Ik verwacht dat dat deel dan ook volledig van jouw is. Als je dat doortrekt heb je 4,5 of zelfs 5 pannen tussen dakraam en tot de verticale panlat van de scheiding. De rail ligt rechts van de 5e pan dus op jouw deel. Misschien wel dicht bij de erfgrens, maar wel aan jouw kant.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

WEBGAMING schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:22:
Ik snap niet zo goed dat jij je zo'n ontzettende zorgen maakt over helemaal niets. Buren interesseert het niet, en mocht het ooit een probleem worden kan je ze een beetje opschuiven.

Waar maak je je nog zorgen om?
Nu is het veel makkelijk om naar de PV-boer te stappen en aan te geven dat het opgelost moet worden. Hiernaast weet je dan ook zeker dat je van het gezeik af bent én er in de toekomst met de huidige buur of een andere ook geen gezeik kan ontstaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
True schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:27:
[...]

Nu is het veel makkelijk om naar de PV-boer te stappen en aan te geven dat het opgelost moet worden. Hiernaast weet je dan ook zeker dat je van het gezeik af bent én er in de toekomst met de huidige buur of een andere ook geen gezeik kan ontstaan.
Dit dus. Ik slaap graag op twee oren wat dat betreft. Burenruzies kan je als de pest mijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
ardana123 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:59:
[...]

Wat verwacht je nu van iemand? Dat hij je zal lauweren om je suggestie zelfs al is het een slechte? Lijkt mij dat jij gewoon slecht om kan gaan met negatieve feedback.
Ik geef een suggestie. Een suggestie die je rustig naast je neer kan leggen...

In plaats daarvan kies jij ervoor daar herhaaldelijk zwaar overtrokken op te reageren...

Dat echt wel raar en is zeker niet netjes nee.

Pagina: 1