Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just82
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-08-2023
Mijn vraag

Hi!

Wij hebben een woning aangeschaft waar 4 oudere panelen op het dak liggen (245wp per stuk) in string aangesloten.
De omvormer, een oude Philips psi300/500 serie
werkt echter niet meer.

Na een test met een multimeter blijkt dat de panelen het nog prima doen dus ik vind het zonde om ze niet te gebruiken.
Een hele nieuwe installatie met moderne panelen is momenteel ivm beperkingen van ons dak niet mogelijk. Ik zoek dus een alternatief voor de omvormer die ons toch nog een beetje voordeel kan brengen van de panelen. Welke omvormer kunnen we hiervoor gebruiken? Liefst plug & play als dat kan.

Groet,

Justin

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
https://www.solar-outlet....ormer-copy-115846924.html

Zijn de huidige stekkers MC4 of MC3 ?
Foto?

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2023 14:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just82
Bedankt voor de reactie.

Het zijn mc4 stekkers.
Als ik thuis ben kan ik een situatie foto maken. Maar wat ik zie is dat er een standaard stopcontact zit op zolder waar de omvormer hangt en waar deze op aangesloten zat. Het stopcontact zit op dezelfde groep als de bovenverdieping. Hier is verdergeen wasmachine of ander zwaar apparaat aangesloten. Er is dus geen aparte groep aangesloten destijds. (Mag tegenwoordig niet meer heb ik begrepen)

Is het dan alsnog verstandig om een nieuwe omvormer zo te plaatsen en in het stopcontact te steken of moet ik echt een aparte groep aan laten leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Gewoon tweedehands omvormer kopen en die aansluiten. Als je in de toekomst je installatie vervangt doe je het volgens de huidige regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Formeel gezien mocht je vroeger maar 2,25A terugleveren op een bestaande groep. Ik neem aan dat de defecte omvormer in een gedeelde groep zit. Voor 90 euro zou ik een tweedehands Steca 500 halen. Let erop dat ze dezelfde stekker hebben.

Edit:
Gezien de oude norm in de Steca en het feit dat een Growatt/Goodwe 700 vrijwel dezelfde prijs hebben zou ik niet meer voor de Steca gaan. En beter rendement.

[ Voor 35% gewijzigd door Dre op 09-07-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just82
Heb ik ook aan gedacht inderdaad. Ik maak me alleen zorgen om verwchillende berichten die ik lees over de Philips Steco psi modellen. Er zijn er veel stuk gegaan, en dus ook die van mij. Hebben jullie ervaring met die modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54
Volgens mij staan/stonden die Stecagrid 500 omvormers als best wel prima omvormers bekend. Wel zijn ze meestal behoorlijk oud, volgens mij worden ze al jaren niet meer gemaakt. Aandachtspunt is ook dat ze (diegene die hier hangen tenminste) veel eerder uitschakelen bij een hoge netspanning dan moderne omvormers. Dat is tegenwoordig wel een dingetje in veel wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat ooit redelijk was is nu belabberd. 92% rendement.

Ik zou geen €90 uitgeven aan een stokoud apparaat als dit.

Haal het ding in de link van @AUijtdehaag, haal de kabel van de Philips en gebruik die op de nieuwe en inpluggen.

Voldoet op geen enkele manier aan de (terechte ) huidige normen, maar met 750W maak je de groep nog niet overbelastbaar

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gebruikte Goodwe GW700-XS scoren?

Zijn via Marktplaats vaak wel te vinden afkomstig van nieuwbouwwoningen waar bewoners het dak hebben volgelegd i.p.v. de magere 2-4 paneeltjes vanuit de bouw.

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2023 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 16:46
Just82 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:58:
Mijn vraag

Hi!

Wij hebben een woning aangeschaft waar 4 oudere panelen op het dak liggen (245wp per stuk) in string aangesloten.
De omvormer, een oude Philips psi300/500 serie
werkt echter niet meer.

Na een test met een multimeter blijkt dat de panelen het nog prima doen dus ik vind het zonde om ze niet te gebruiken.
Een hele nieuwe installatie met moderne panelen is momenteel ivm beperkingen van ons dak niet mogelijk. Ik zoek dus een alternatief voor de omvormer die ons toch nog een beetje voordeel kan brengen van de panelen. Welke omvormer kunnen we hiervoor gebruiken? Liefst plug & play als dat kan.

Groet,

Justin
Ik heb er hier 7 draaien.

Eventueel heb ik een adres waar ze gerepareerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even los van oud....
Die steca 500 doet primair 5A max.

Ik heb 245 Wp panelen gehad, die deden 8A
Je zal nooit de optimale opwek hebben zonder een modernere omvormer die (tegenwoordig) 13A doet.
Edit: mits alles optimaal op zuid ligt

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2023 08:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

AUijtdehaag schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:26:
Even los van oud....
Die steca 500 doet primair 5A max.

Ik heb 245 Wp panelen gehad, die deden 8A
Je zal nooit de optimale opwek hebben zonder een modernere omvormer die (tegenwoordig) 13A doet.
Die 5A ga je nooit halen, de StecaGrid 500 doet maar 500 Watt. Met 4 panelen in serie zit je op 120V en dan bereik je hooguit de 4,6A.

@Just82
Overigens vind ik het argument met netspanning oude norm wel een goed argument om een Growatt/Goodwe van marktplaats of nieuw te halen. Marktplaats vind ik dan wat duurzamer dan nieuw (en voor 110 euro ben je een stuk voordeliger uit).
https://www.marktplaats.n...995611704-goodwe-gw700-xs
https://www.marktplaats.n...-gw700-xs-met-wifi-module

Als je het helemaal netjes wil doen zou je de groep terug kunnen brengen van 16A naar 10A.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 09-07-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just82
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga eens kijken naar de Growatt omvormers denk ik. Tweede hands lijkt me inderdaad een duurzame oplossing in ons geval. Dat breekt de bank niet en is ook geen ramp als de panelen er uiteindelijk mee ophouden o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 20:44
Snel beslissen :) want die 980wp brengt de komende 6 maanden genoeg op om je investering terug te verdienen
Pagina: 1