Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik kom er niet helemaal uit, ik heb een nieuwe pc in elkaar gezet met de volgende hardware:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 424,65€ 424,65
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6700 XT 12GB€ 379,90€ 379,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,91€ 98,91
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, OEM)€ 149,-€ 149,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K€ 225,94€ 225,94
1VoedingenASUS ROG Strix 750W Gold€ 80,87€ 80,87
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 131,30€ 131,30
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 104,85€ 104,85
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB€ 339,60€ 339,60
Totaal€ 2.233,92

Windows 11 pro geinstalleerd, ging ook zonder issues. In Windows viel pas op dat het geheugen op 4800mhz draait ipv 6000mhz, dus nieuwste bios gedownload voor moederbord, succesvol update gedaan.

Vervolgens zet ik D.O.C.P. (de EXPO setting is dat toch?) aan, maar dan boot hij niet meer. Pas na bios reset kan ik weer bij de BIOS en staat het weer uit.

Heb ik per ongeluk geheugen gekocht wat het moederbord niet ondersteund of doe ik iets doms?

edit: lijkt op de lijst van compatible te staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2mMEZqfBHhRNw_Ix5Nr4BjIi1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXCg9isNOiWHcpv8NLeqPcRh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azakxCfrEmv2ScJbiRsai84pC80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VMYMwhGtoimrzNaDdylKUnoE.jpg?f=user_large
bovenstaande timings lijkt hij correct in te vullen inc 1.4V

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 08-07-2023 13:22 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je weet dat de eerste boot na een aanpassing van je geheugen een tijdje duurt, tot zelfs meer dan een minuut. Staat in de handleiding hoe lang dat mogelijk kan duren. Als is dat, iig bij mijn ASRock bord, met meer recente AGESA versies vermindert.

Kijk bij het opstarten naar je diagnose LEDs, die zouden moeten aangeven waar het mogelijk stuk loopt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
@Nomad Hou er ook rekening mee dat DDR5 6000MT/s bij lange na geen garantie is op AM5.

Je hebt 3 factoren die moeten meewerken.

1. Het geheugen - Lijkt OK
2. Het moederbord - Lijkt ook OK

Echter is er ook nog de 3de factor, de CPU, en daar wringt het vaak op AM5, immers AMD's Ryzen 7000 Sku zoals de genoemde 7900X supporten 'maar' tot 5200MT/s, alles daarboven is een overclock en zal niet op iedere CPU werken. De meeste, maar niet alle, Ryzen 7000 Sku's doen 5600MT/s zonder issues, maar 6000MT/s is al een stuk minder zeker.

Soms kom je met (handmatig) verder tunen alsnog in een stabiele situatie, maar het kan ook gewoon zo zijn dat deze CPU geen 6000MT/s wil doen, en je misschien moet settelen op 5600MT/s

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 08-07-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:42:
Je weet dat de eerste boot na een aanpassing van je geheugen een tijdje duurt, tot zelfs meer dan een minuut. Staat in de handleiding hoe lang dat mogelijk kan duren. Als is dat, iig bij mijn ASRock bord, met meer recente AGESA versies vermindert.

Kijk bij het opstarten naar je diagnose LEDs, die zouden moeten aangeven waar het mogelijk stuk loopt.
Ik wist dat het even kon duren inderdaad. Meteen na het aan doen van de pc / reboot, brand het oranje lampje (memory kleur is dat) en die gaat niet meer uit. Ik krijg geheel geen scherm te zien...maar gezien dat ook het enige is wat ik aangepast heb, is dat niet zo gek.

Als ik de default instellingen pak (waar die stabiel mee is verder), en alleen van 4800 manueel naar 5000 verschuif, dan kom ik al niet meer in de bios.
Dennism schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:01:
@Nomad Hou er ook rekening mee dat DDR5 6000MT/s bij lange na geen garantie is op AM5.

Je hebt 3 factoren die moeten meewerken.

1. Het geheugen - Lijkt OK
2. Het moederbord - Lijkt ook OK

Echter is er ook nog de 3de factor, de CPU, en daar wringt het vaak op AM5, immers AMD's Ryzen 7000 Sku zoals de genoemde 7900X supporten 'maar' tot 5200MT/s, alles daarboven is een overclock en zal niet op iedere CPU werken. De meeste, maar niet alle, Ryzen 7000 Sku's doen 5600MT/s zonder issues, maar 6000MT/s is al een stuk minder zeker.

Soms kom je met (handmatig) verder tunen alsnog in een stabiele situatie, maar het kan ook gewoon zo zijn dat deze CPU geen 6000MT/s wil doen, en je misschien moet settelen op 5600MT/s
Dit wist ik niet. Dan zou ik handmatig dus moeten checken of ik misschien met iets hogere spanning toch van 4800mhz af kan komen richting 5000+_en zien of ik ergens stabiel kan komen?
En qua timingen e.d., wat doe je daar dan mee?

[ Voor 37% gewijzigd door Nomad op 08-07-2023 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Ik zou EXPO selecteren in de Bios, maar de snelheid niet op 6000 laten staan, maar bijv. op 5200MT/s zetten.
Dan zou ie zeker vrij moeten bootten als de rest goed staat.

En dan kan je vanaf daar gaan proberen, bijv. als 5200MT/s stabiel is, dan naar 5600MT/s gaan, en als dat stabiel is 6000MT/s weer proberen, maar dan moet je dan mogelijk wel wat doen met timings en / of het voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Dennism schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:06:
Ik zou EXPO selecteren in de Bios, maar de snelheid niet op 6000 laten staan, maar bijv. op 5200MT/s zetten.
Dan zou ie zeker vrij moeten bootten als de rest goed staat.

En dan kan je vanaf daar gaan proberen, bijv. als 5200MT/s stabiel is, dan naar 5600MT/s gaan, en als dat stabiel is 6000MT/s weer proberen, maar dan moet je dan mogelijk wel wat doen met timings en / of het voltage.
Meteen getest en 5200 en 5600 draaien beiden stabiel genoeg om in windows te komen. Heb nog niet onder load getest uiteraard, maar dit is al een hele fijne stap verder. Ik wist dus niet dat de cpu hier niet perse mee overweg kon, dus ik had al veel gegoogled en gelezen, maar ik had misschien nog wel uren kunnen zoeken zonder dit te vinden :).

Als 5600mhz wel werkt, maar 6000mhz niet, dan moet ik dus met timing en spanning variëren lees ik...is daar een uitleg ergens van online dat ik snap hoe ik dit kan tweaken/sturen en waar ik op moet letten? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Nomad schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Als 5600mhz wel werkt, maar 6000mhz niet, dan moet ik dus met timing en spanning variëren lees ik...is daar een uitleg ergens van online dat ik snap hoe ik dit kan tweaken/sturen en waar ik op moet letten? :)
Dat hoeft natuurlijk niet, als je er niet heel comfortabel mee bent kan je ook gewoon voor 5600MT/s kiezen, in de meeste gevallen zal het verschil met 6000MT/s te verwaarlozen zijn. Misschien zelfs alleen zichtbaar als je op 1080P met lagere instellingen gamed bijvoorbeeld.

Qua guide zou je deze van Igor mogelijk eens door kunnen nemen.

https://www.igorslab.de/e...nchmarks-recommendations/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Goed dat je aangeeft dat de winst niet enorm is en het niet perse zonder is om op 5600mhz te draaien.
Ik ben gek op kennis, dus Igor zijn artikel/review ga ik lezen en dan kom ik vanzelf tot de conclusie of ik het leuk vind om hier verder mee te experimenteren/testen of dat ik het zo laat. Het is voor mij een hamer die het moet doen, een tool voor werk,....dus oneindig experimenteren om een theoretische 2% winst eruit te persen is niet mijn wens.

Hier ga ik wel uitkomen verder! *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat de Zen 4 processoren niet fatsoenlijk de AMD sweet spot van 6000 MT/s kunnen halen voor geheugen wist ik ook niet. Gelukkig heeft mijn 7700X er geen moeite mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:43
Er is een nieuwe bios uit:
Version 1634
Beta Version
9.04 MB
2023/07/24
"1. Update AGESA version to Combo AM5 PI 1.0.0.7b
2. Improve memory compatibility

Daarmee draait dit bord met Corsair 6000Mhz geheugen nu wel stabiel. Hiervoor lukte dit niet op 6000 Mhz.

Dus wellicht is dit ook een oplossing voor de topicstarter @Nomad .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batavier
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-09 09:58

batavier

Grazen, kreng!!!

Ik heb een vergelijkbare setup: 6000 MHz geheugen en een AMD 5 7600. Als ik EXPO aanzet op 6000 MHz, start Windows 10 Pro wel op, maar krijgt de desktop 'artefacten' (vierkantjes) en is het systeem uiterst instabiel. Chrome installeren lukt dan bijvoorbeeld niet omdat het pakket niet kan worden uitgepakt. Edge geeft constant errors. Etc.

Echter, zet ik de geheugensnelheid in de bios op 5200 MHz, dan draait het als een zonnetje. Dus daar een beetje mee experimenteren zou moeten werken.

Den Coeien smickellen ende Graesen heerlyck!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
batavier schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:29:
Ik heb een vergelijkbare setup: 6000 MHz geheugen en een AMD 5 7600. Als ik EXPO aanzet op 6000 MHz, start Windows 10 Pro wel op, maar krijgt de desktop 'artefacten' (vierkantjes) en is het systeem uiterst instabiel. Chrome installeren lukt dan bijvoorbeeld niet omdat het pakket niet kan worden uitgepakt. Edge geeft constant errors. Etc.

Echter, zet ik de geheugensnelheid in de bios op 5200 MHz, dan draait het als een zonnetje. Dus daar een beetje mee experimenteren zou moeten werken.
Ik moet de bios update nog even doen, maar 5600 draait hier sowieso al stabiel, dat was al fijn.
En of ik van 5600 naar 6000 ooit ga merken, not sure, maar proberen zullen we :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• batavier

batavier

Grazen, kreng!!!

Nomad schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:47:
[...]

Ik moet de bios update nog even doen, maar 5600 draait hier sowieso al stabiel, dat was al fijn.
En of ik van 5600 naar 6000 ooit ga merken, not sure, maar proberen zullen we :)
Precies, we gaan natuurlijk niet voor die minimale getallen. Het uiterste moet eruit! Tweaken die hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Ik ben wel benieuwd of de update bij jullie ook geholpen heeft? @Nomad @batavier
Hier draait het sinds de bios update stabiel op 6000Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DEXP
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-01-2024
@Nomad
Ik zou sowieso eerst de bios updaten na de laaste officiële bios want het is goed mogelijk dat je nog met een oude bios zit die problemen heeft met EXPO zoals te hoge vsoc voltages wat de CPU sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik kon het niet vinden op de tweakers spec page uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K, maar geen EXPO

https://www.gskill.com/sp...G32GA2-RS5K-Specification

Edit: kies 1 van deze kits ;) https://tweakers.net/gehe...nfI9nQRCSiTQ79EqpYk7F6_oD

edit2: ja het kan zijn dat je dat kitje stabiel krijgt op 6000 maar wat met de volgende generatie AMD cpu's, gaat dan dit kitje nog werken? EXPO zou dat wel moeten, XMP op de volgende ZEN's = ????

[ Voor 44% gewijzigd door Damic op 30-07-2023 11:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt een Intel kitje gekocht en geen AMD
https://www.gskill.com/qv...-6000J3040G32GA2-RS5K-QVL

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk, dat wist ik niet dat daar aparte series voor waren.
Ik moet de nieuwe firmware voor het moederbord nog installeren, ik kan alsnog kijken of ik hem op 6000mhz kan laten werken, maar vooralsnog vermoed ik niet dat ik het verschil ga merken tussen 5600 - 6000.
Bios update doe ik uiteraard wel. Geheugen omwisselen is het nu te laat voor, dan moet ik het al 2e hands verkopen en zelf nieuwe kopen en dat is ook wel zonde van het geld, gezien 5600 wel stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batavier

batavier

Grazen, kreng!!!

KarlMarX schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:05:
Ik ben wel benieuwd of de update bij jullie ook geholpen heeft? @Nomad @batavier
Hier draait het sinds de bios update stabiel op 6000Mhz
@KarlMarX
Ik heb de laatste (niet beta-versie) draaien op dit moment en nee, het is niet stabiel op 6000. Bij 5400 wel redelijk, maar niet 100 procent. Bij 5200 werkt het nu al een paar dagen stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 16:58
Bij mij werkt het best met EXPO uit (auto) en dan manueel de Bulzoid timings ingeven ... Ik wil nooit meer terug nu! Ook 6000 mhz kit hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Laatst online: 13-09 12:32
Nomad schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:47:
[...]
Denk dat je niet mag klagen hoor dat 5600 stabiel is. Zoals hierboven al gezegd is het een intel kit en ook nog eens 64GB dus best pittig voor de geheugen controller op de CPU.

Ergens snap ik niet helemaal dat je je niet bewust was dat het een intel kit is. Wellicht te snel alles besteld? Ik heb dit jaar ook een nieuwe pc gebouwd maar elk onderdeel heb ik eerst uitvoerig bekeken en vergeleken voordat ik het op mijn bestellijst zette. Als je hier in de pricewatch de kenmerken checked zie je al staan dat het voor Intel XMP is. Dat zou een trigger moeten zijn om te denken... "hmm zijn er dan ook kits voor AMD?".
Zijn volgens mij een hoop mensen hier hoor die per ongeluk een intel kit voor een AMD systeem gekocht hebben dus kennelijk is de vergissing snel gemaakt :)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Dat het een "Intel" kit is zegt niet alles. Bij dit betreffende moederbord (van de TS, welke ik ook heb) staat de Intel kit (XMP) versie van Corsair 6000Mhz geheugen als certified en de AMD/EXPO versie, welke ik heb, er niet tussen.
Maar zoals ik al schreef werkt die sinds de nieuw beta bios met de nieuwe AGESA versie wel rete stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

JohnnyV76 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:42:
[...]

Zijn volgens mij een hoop mensen hier hoor die per ongeluk een intel kit voor een AMD systeem gekocht hebben dus kennelijk is de vergissing snel gemaakt :)
Yup, heb ik ook gehad. Maar dat had er ook mee te maken dat er maar heel weinig EXPO kits waren in oktober, toen ik m'n systeem kocht. AM5 was net uit en geheugen dat gecertificeerd was met EXPO was gelijk een heel stuk duurder.

Vooralsnog doet m'n G.Skill XMP kitje het fantastisch op de geadverteerde 6000 MT/s icm m'n 7700X. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje50
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-01 15:03
de benamingen van amd zijn in de bios wat anders als bij intel , (ik heb intel) maar daar kan je xmp aanzetten en dan moet SPD op write gezet worden ( het kan zijn dat hij standaard uit staat).
In taakbeheer kan je bij Prestaties /geheugen/ lezen op welke snelheid het draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KarlMarX
Inmiddels is ook een officiële, niet beta, bios uit: https://www.asus.com/moth...Name=TUF-GAMING-B650-PLUS

Met dezelfde release notes, maar ietsjes nieuwer nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
}:O

[ Voor 100% gewijzigd door KarlMarX op 08-08-2023 01:23 ]

• batavier

batavier

Grazen, kreng!!!

KarlMarX schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:35:
Inmiddels is ook een officiële, niet beta, bios uit: https://www.asus.com/moth...Name=TUF-GAMING-B650-PLUS

Met dezelfde release notes, maar ietsjes nieuwer nummer.
Improve memory compatibility

Pagina: 1