Riool ontluchting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:04

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Uit een andere thread (waar het maar zijdelings on-topic was):
Andrehj schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:41:
[...]
Volgens mij hebben alle huizen dat...
Zelf had ik er tot voor kort nooit van gehoord dat zoiets bestond. Maar goed, ik had me ook nooit echt in deze materie verdiept.

Wel weet ik vrij zeker dat het huis van mij ouders (bj 1975) dat niet heeft. Dat van mijn schoonouders (bj 1980) ook niet, en het huis waar we nu wonen (bj 1963) ook zeker niet.
Is dit misschien iets van na een bepaalde periode? Of is het iets regionaals? (wij zijn zeg maar, van onder de grote rivieren. (waar we overigens ook bouwen op zand en geen kruipruimtes hebben))
Of is het iets wat hoort bij huizen waar toilet/douche en hemelwater gescheiden zijn?

Ik vraag het gewoon uit nieuwsgierigheid.

In ons geval hebben we op zo'n 1 meter van de straat een soort verzamelput waar alles op uit komt. Wc, hemelwater, etc. In de WC, keuken, badkamer heeft vziw alles een sifon. De regenpijpen niet. Ik denk dus dat die in feite dan ook als ontluchting van die put dienst doen. Kan dat kloppen?

Vanaf die put gaat er een pijp naar het echt riool in het midden van de straat. Daar zijn in de trotoirbanden ook roosters voor de regen-afvoer, dus dat ontlucht op zich ook, denk ik.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 23:20

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ons huis (1953) heeft het ook niet, maar ik heb wel bij de wasmachine en bij de vaatwasser afvoer beluchters geplaatst, die zorgen ervoor dat de sifons in de buurt niet leeggezogen worden wanneer er onderdruk ontstaat. eerder gebeurde dat wel regelmatig, waardoor de lege sifon dus een open riool verbinding veroorzaakte, met stank als gevolg.

https://www.klusgids.nl/h...er-vervangen-of-plaatsen/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
Ontluchting heeft niets te maken met wel of niet gescheiden afvoer en op wat voor grond het huis is gebouwd. Ontluchting zorgt er voor dat bij onderdruk de sifons e.d. niet droog worden getrokken, en dat bij overdruk het water niet omhoog komt borrelen uit je afvoeren. Kijk nog maar even goed op zolder of op je dak of er echt niet een extra smal pijpje zit hiervoor. En een put in de straat kan het riool in jouw huis niet ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Beneden zit de WC aan de voorkant van het huis. Daar gaat de afvoerbuis eerst verticaal naar beneden en dan na een haakse bocht horizontaal naar de verzamelput onder de stoep. (Die WC heb ik enoge tijd geleden nog zelf vervangen.) Daar zit alvast zeker te weten geen buis naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:33
Tja, als binnenkort bij een flinke onweersbui het rioolwater bij je door de wc-pot naar binnen komt spuiten weet je zeker dat je geen standleiding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:43
hneel schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:36:
Beneden zit de WC aan de voorkant van het huis. Daar gaat de afvoerbuis eerst verticaal naar beneden en dan na een haakse bocht horizontaal naar de verzamelput onder de stoep. (Die WC heb ik enoge tijd geleden nog zelf vervangen.) Daar zit alvast zeker te weten geen buis naar boven.
Kijk eens op je dak wat daar aan pijpjes uit omhoog komt en hofje die allemaal kunt herleiden binnen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-05 17:10
In welke regio woon je? Rioolbeluchtig is bij mijn weten sinds 1970 a 1980 toch wel redelijk standaard aanwezig in woningen met een afvoer op de verdieping....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
In Nederland is het tegenwoordig standaard om het per huis te doen inderdaad, maar de landen om ons heen (behalve misschien België) doen het gewoon nog in de straat. Hier jaren 70 wijk in het midden van het land gebeurd het ook in de straat en zeker niet op de daken van de woningen. (ik heb letterlijk al het riool en leidingwerk + dak gezien van deze woning).
Het hoeft dus niet meteen een probleem te zijn bij een zware regenbui.
Op straat niveau hier betekend overigens de aansluiting van de HWA op de straat. Dus het ontlucht nog steeds bij elke twee huizen, maar wel vanuit de straat en niet de rioolaftakking van de woning zelf. HWA zit namelijk apart op het riool aangesloten.

[ Voor 22% gewijzigd door Caelorum op 09-07-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Woody179 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:24:
In welke regio woon je? Rioolbeluchtig is bij mijn weten sinds 1970 a 1980 toch wel redelijk standaard aanwezig in woningen met een afvoer op de verdieping....
Zelf woon ik in West-Brabant. Mijn ouders in Zeeland en mijn schoonouders in Belgie.

Ons huis had aanvankelijk alleen WC op de begane grond. Plus keuken. Op de verdieping hadden we een douche+wastafel.
Deze doucheruimte hebben we later om laten bouwen tot vaste trap naar de zolder. En een van de kamers op de verdieping (aan de voorkant) is nu bad/douche+wc. De afvoer daarvan zit nu als een aftakking op de regenpijp. Zo hebben veel mensen in de straat dat gedaan. Ik vermoed dat die regenpijp in dit geval dan tevens als een soort riool-ontluchting zal fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 20:55
hneel schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:34:
[...]
Ik vermoed dat die regenpijp in dit geval dan tevens als een soort riool-ontluchting zal fungeren.
Klopt. Dat was vroeger een deel van de ontluchting. Zelf had ik een standpijp laten maken waarop je de nieuwe badkamer e.d. aansluit. Als ooit in de toekomst het hemelwater afgekoppeld moet worden mag je aan de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-05 20:06
TwiSteD1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:51:
Tja, als binnenkort bij een flinke onweersbui het rioolwater bij je door de wc-pot naar binnen komt spuiten weet je zeker dat je geen standleiding hebt.
Eeeeh, hele rare manier van denken. Zeker nog nooit van communicerende vaten gehoord..... dus je hebt geen regenpijp en dan komt het rioolwater uit de weg zo hoog dat het uit je wc komt? Die staat toch altijd nog 40 cm boven de vloer denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:24
Als je riolering perfect aangelegd is volgens alle regels van de kunst (meer dan dik genoeg, vernauwingen correct, aansluiting op standleiding correct, nergens verzakkingen, perfecte verloop, ....), er op het gemeentelijk riool beluchting is (door je buren bijvoorbeeld), en er zit geen sifon in de aansluiting van je huis naar de straat, dan is een eigen beluchting niet nodig. Vaak werd vroeger de regenpijp gebruikt als beluchting (geur op de dakgoot is geen probleem, en je moet geen aparte buis leggen).

Wat je dan wel kan hebben, is dat door een of andere reden de beluchting niet meer goed werkt (regenwater scheiden waardoor regenpijp niet meer belucht, sifonput naar straat toe gestoken, kleine verstopping of verzakking die als sifon werkt, groter debiet door een stuk buis waardoor lucht niet meer kan passeren door een nieuwe regendouche, ....). En als je dan een eigen dakdoorvoer voor be/ontluchting hebt geplaatst heb je geen probleem.

Een beluchter is iets wat soms een probleem tijdelijk kan oplappen, maar gaat vroeg of laat lekken (stinken) en helpt niet tegen overdruk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
In de door mijn aangekochte woning (bouwjaar 1973) wordt de ontluchting inderdaad grotendeels verzorgd door de regenpijp. Daarnaast was er een kleine ontluchter (buis 40) aanwezig vanuit de badkamer weggewerkt in de muren naar boven tot onder de dakpannen. Deze was niet heel duidelijk aanwezig, dus je moest er wel weet van hebben dat deze er zat.

Zo'n smalle ontluchtingsbuis voldoet niet aan de moderne standaarden, maar kan soms net voldoende zijn om borrelende sifons te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
TwiSteD1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:51:
Een standleiding gaat dit niet voorkomen. Een overlopend toilet ontstaat bij een verstopping in je eigen riool of zodra het gemeenteriool begint over te lopen en je zelf blijft afvoeren met regenwater op ditzelfde riool.

Oplossing hiervoor is het scheiden van je waterstromen (regenpijp van jouw woning op het regenwater riool en het vuilwater op het vuilwater riool), of het hebben van een overloop van je regenpijp zoals een bladvanger welke lager zit dan je WC pot (en dus wel een sifon voor de stank op je terras).
Pagina: 1