Aanschaf ...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelleBroeke
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-07 15:30
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Twee doelen: Ik wil graag mijn PC sneller maken en ik zou een tweede beeldscherm willen. Ik merk dat hij 5 minuten doet over opstarten en het opstarten van spelletjes duurt lang en is buggy. Als ik een bijv. een spelletje LoL opstart, dan is de loadingscreen van het eerste spelletje altijd langzaam en blijft hangen. Deze PC is puur voor gamen. Ik speel spellen zoals LoL, WoW, Planet Zoo en Sims. Ik wil dat deze spellen soepel opstarten en soepel verlopen.

Ik had al een aantal dingen opgezocht en mijn PC opgeschoond (met CC Cleaner en AVG). Ik las dat een nieuwe memory card kon helpen, dus die heb ik recent aangeschaft. Dit hielp wel met de snelheid bij alt+tab, maar niet met opstarten. Ook heb ik maar één schijf: de C schijf. Hier kan 3 TB op en 1,8 TB is nog beschikbaar.

Welke tweede beeldscherm zal ik aanschaffen? Ik dacht aan degene die ik al heb of hebben jullie een beter idee?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Geen vast bedrag, dacht zelf max. 300-500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Ik sta overal voor open, maar het moet wel compatible zijn met wat ik heb. Ik ga geen volledig nieuwe PC kopen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Mijn PC is als volgt gebouwd:
CPU: Intel Core i5-6400 2.7 GHz Quad-Core Processor
Motherboard: Gigabyte GA-B150-HD3P ATX LGA1151 Motherboard
Memory: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2 x 16 GB) DDR4-3600 CL18 Memory
Storage: Western Digital Blue 2 TB 3.5" 5400 RPM Internal Hard Drive
Video Card: MSI GAMING GeForce GTX 960 4 GB Video Card
Case: BitFenix Nova ATX Mid Tower Case
Power Supply: Corsair RM550x 550 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Monitor: LG 24MP47HQ 23.8" 1920 x 1080 60 Hz Monitor

Graag hoor ik jullie meningen en ideeën :) Graag in normale taal 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 16:54
Een ssd en een verse installatie van je OS doen wonderen.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Ah dat is een hele makkelijkeje hebt een hdd erin zitten die je als c schijf gebruikt. Gooi die er onmiddelijk uit en vervang hem voor een ssd. (Ik zoek even op welke beste bij je bord past)

Ps je hebt 2 tb hdd, dus je c schijf is 2 tb niet 3 tb... Of je hebt ergens typfout gemaakt.

Afhankelijk van of je 1 tb of 2 tb nodig hebt:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1750098;1862060/

Excuses in NL is die 2 tb schijf te duur, pak dan uitvoering: Lexar NM620 2TB

[ Voor 52% gewijzigd door 99ruud99 op 08-07-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:56
Ja, nieuwe SSD gaat je probleem direct verhelpen inderdaad.

Qua monitor zou een 2e variant van je huidige scherm waarschijnlijk het mooiste staan op je bureau, maar dat scherm is niet meer leverbaar helaas. Als je tevreden bent verder met 24" 1080p zou ik gaan voor een nieuw 24" 1080p IPS exemplaar met 144hz refreshrate. Dergelijke schermen zijn tegenwoordig erg voordelig, bijvoorbeeld deze: uitvoering: LG UltraGear 24GN60R-B Zwart. Zal niet het ultieme gaming scherm zijn, maar vergelijkbaar met je huidige scherm met een aantal extra opties als hoge refreshrate, freesync en gsync compatibiliteit. Dan kun je je huidige scherm als 2e scherm gebruiken. Misschien er nog een mooie dual monitor mount bij zodat je ze netjes op hoogte in kunt stellen (allebei je schermen hebben dan geen in hoogte verstelbare voet)

Een 27" 1440p zou ook al bijna kunnen in het budget, maar dan zul je ook heel snel toe zijn aan een nieuwe GPU en dan blijf je wellicht bezig met upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelleBroeke
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-07 15:30
99ruud99 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:05:
Ah dat is een hele makkelijkeje hebt een hdd erin zitten die je als c schijf gebruikt. Gooi die er onmiddelijk uit en vervang hem voor een ssd. (Ik zoek even op welke beste bij je bord past)

Ps je hebt 2 tb hdd, dus je c schijf is 2 tb niet 3 tb... Of je hebt ergens typfout gemaakt.

Afhankelijk van of je 1 tb of 2 tb nodig hebt:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1750098;1862060/

Excuses in NL is die 2 tb schijf te duur, pak dan uitvoering: Lexar NM620 2TB
Hartstikke bedankt voor de snelle reactie. Het was inderdaad een typfout. Ik heb 2 TB HDD. Ik wil de SSD graag aanschaffen. Hoe zit het dan met het overzetten van de data die ik nu op mijn C-schijf (dus HDD) heb staan? En hoe zorg ik ervoor dat ik mijn OS update, en waar draait deze dan op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21
Dit bv ; @ €38,90 uitvoering: PNY CS900 2,5" 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Wat je doet is je steekt de ssd op je bord, en kopieert alle data. Als dit gedaan is haal je de hdd uit je pcVervolgens maak je een installatie usb, die steek je in je pc, en dan geef je aan dat data bewaard moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:03
99ruud99 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:34:
Wat je doet is je steekt de ssd op je bord, en kopieert alle data. Als dit gedaan is haal je de hdd uit je pcVervolgens maak je een installatie usb, die steek je in je pc, en dan geef je aan dat data bewaard moet worden.
Ik zou eerder de HDD naar SSD clonen. moet SSD de wel minstens zo groot zijn als nu gebruikte data op HDD.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyriel85 op 08-07-2023 11:42 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:13
Ik zou juist voor een schone installatie gaan. Dus geen kopie maken en geen bestanden overzetten vóórdat je Windows hebt geïnstalleerd. Daarna de oude harde schijf ook aansluiten en de bestanden die je belangrijk vindt kopiëren naarje nieuwe schijf.

Maar wat ze hierboven zeggen: een ssd doet wonderen.

Maar eerlijk is eerlijk, jouw huidige pc is niet al te nieuw meer. En een gtx 960 videokaart heeft z'n beste tijd gehad.
Het lijkt me verstandig om eens te gaan nadenken over vervangen. Tot die tijd zou je nog een tweede hands videokaart kunnen overwegen in je huidige systeem. Ik denk dan aan bijvoorbeeld een 3050 of misschien een 3060. Die zijn in vraag&aanbod wel te krijgen, verwacht ik.

[ Voor 47% gewijzigd door ZatarraNL op 08-07-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Mwha zou als je een SSD in dit gebakje gaat steken gewoon een verse installatie doen. Dit systeem is minimaal 5-6 jaar oud dus ook ondertussen hoop updates over updates gehad.

Het is even werk dat wel.

En dan je HDD blijven gebruiken voor de data die je niet veel nodig hebt, dus foto's etc.

En op je SSD de software die je vaak gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Cyriel85 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Ik zou eerder de HDD naar SSD clonen. moet SSD de wel minstens zo groot zijn als nu gebruikte data op HDD.
Niet persé.
Er is clone software die kan klonen naar een kleinere target drive, mits de gebruikte ruimte op je source drive maar kleiner is dan je target.

O.a. Acronis True Image kan dit trucje.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
McKaamos schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:50:
[...]

Niet persé.
Er is clone software die kan klonen naar een kleinere target drive, mits de gebruikte ruimte op je source drive maar kleiner is dan je target.

O.a. Acronis True Image kan dit trucje.
Daarom zeg ik ook gebruikte data op HDD.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
ZatarraNL schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:44:
Ik zou juist voor een schone installatie gaan. Dus geen kopie maken en geen bestanden overzetten vóórdat je Windows hebt geïnstalleerd. Daarna de oude harde schijf ook aansluiten en de bestanden die je belangrijk vindt kopiëren naarje nieuwe schijf.

Maar wat ze hierboven zeggen: een ssd doet wonderen.

Maar eerlijk is eerlijk, jouw huidige pc is niet al te nieuw meer. En een gtx 960 videokaart heeft z'n beste tijd gehad.
Het lijkt me verstandig om eens te gaan nadenken over vervangen. Tot die tijd zou je nog een tweede hands videokaart kunnen overwegen in je huidige systeem. Ik denk dan aan bijvoorbeeld een 3050 of misschien een 3060. Die zijn in vraag&aanbod wel te krijgen, verwacht ik.
Verse installatie is ook zeker wat voor te zeggen, maar betekent wel een hoop spullen opnieuw downloaden en installeren. Dus kost een hoop meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Cyriel85 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Daarom zeg ik ook gebruikte data op HDD.
Excuus, dat las ik verkeerd.
Maar er is ook clone software die geen shrink kan uitvoeren, dus blijft een puntje om wel rekening te houden met de keus voor welke clone software.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:13
Cyriel85 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:53:
[...]

Verse installatie is ook zeker wat voor te zeggen, maar betekent wel een hoop spullen opnieuw downloaden en installeren. Dus kost een hoop meer tijd.
Dat klopt. Maar het systeem is al op leeftijd. En de installatie wordt toch wat stroperig na verloop van tijd. Het clonen van een disk is ook gedoe (maar minder), dus denk ik wel dat dit het moment is om ook die stroperigheid op te lossen. Zeker als de klacht is dat het opstarten traag gaat.
Pagina: 1