Auto gekocht, niet overgeschreven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-01 13:13
Afgelopen woensdag hebben we een Hyundai Kona gekocht. Eerder al eens wezen kijken, allemaal dik in orde. Wel een mooie prijs, maar niet ongeloofwaardig en een goed verhaal waarom hij weg gaat.
Dus wij hebben de factuur betaald, staat het kenteken op en daarna hebben we de meldcode ontvangen per mail (autobedrijf mag overschrijven). De rest van het kentekenbewijs zouden we per mail ontvangen.

So far so good. Maar nu keek ik gisteren nog eens op Ovi, en zag ik dat de auto in het afgelopen jaar niet was overgeschreven.

Reactie van de eigenaar (via WhatsApp) op de vraag waarom de auto nog niet is overgeschreven is:
"Dat spijt ons. Het nieuwe pasje en dus de mogelijkheid over te schrijven is nog niet binnen. Wordt zo snel als mogelijk gedaan."

Achteraf gezien viel me op dat we nooit de auto papieren hebben gezien, omdat zij de overschrijving zouden regelen.
We hebben de auto wel verzekerd voor we hem ophaalden en daarbij werd geen meldcode gevraagd dus ik weet niet of deze klopt.

Online lees ik vooral het omgekeerde verhaal, dat mensen verkopen maar dat hij niet wordt overgeschreven door de koper.
Lopen wij nu risico?
Wat zijn onze rechten en plichten in deze situatie?

Edit: kenteken voor de geïnteresseerde: P-109-SF

Beste antwoord (via DonnieDarkoNL op 09-07-2023 23:43)

• oski27
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Jazzy schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:48:
[...]

Waarom zou dat een probleem kunnen zijn? Lijkt me dat het opmaken van een factuur, bevestigen van betaling en daadwerkelijk overhandigen van de auto evident is dat er sprake van een overeenkomst is. Toch?
Omdat het op dit moment onduidelijk is wat op de factuur omschreven staat. Staat er iets in de zin van; Blauwe Hyundai of staat er blauwe Hyundai met kenteken/vin xxxxxxx.
In het eerste geval kan die niet specifiek gelinkt worden aan de auto die gekocht zou zijn. Er kunnen daar misschien wel 10 blauwe Hyundai’s te koop staan. In het tweede geval kan het wel specifiek gelinkt worden.
Noem het wat vergezocht, maar ik ben dan zo’n ei om dat wel goed op papier te hebben/te denken.

Ik ga er wel van uit dat het hier goed zit. Hoop voor de eigenaar dat de auto snel kan worden overgeschreven om hier van af te zijn en plezier te hebben van de auto!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16

Barrycade

Through the...

Ze zijn dus het papierwerk kwijt? Bij een garage bedrijf vraag ik normaal gesproken ook niet om de papieren zeker niet bij een normale dealer.

Je loopt nu wel kans dat je zo'n mooi 1 tje op je platen krijgt en dus ook nieuwe platen moet. (Of doen ze dat niet meer?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

[reactie zonder juridische kennis] Het is onduidelijk of je eigenaar bent (factuur betalen is mogelijk niet voldoende, kan mede afhankelijke zijn van de koopovereenkomst) en de overschrijving heeft vertraging opgelopen. En de auto is nog in bezit van de handelaar. Maar de verzekering staat op naam van TS.

Enerzijds ben je aansprakelijk als (eigenaar?) verzekerde, anderzijds staat de auto nog op naam van bezitter.

Mocht er iets met de auto gebeuren dan zal de handelaar dit waarschijnlijk afwentelen op de TS en verwijzen naar diens verzekering en koopovereenkomst, dus hoe sneller auto in eigen bezit, hoe beter.
En dan er bovenop gaan zitten dat het nieuwe kentekenbewijs z.s.m. in orde komt.

Maar wat zijn eigenlijk de risico scenario's en wat is dan de uitkomst in deze situatie dat papieren niet in orde zijn:
1. auto bllijkt gestolen maar staat niet zodanig bekend (wordt niet geconfisceerd)
2. auto wordt gestolen bij handelaar op parkeerplek (voorop gezet plan*)
3. auto wordt gestolen bij TS op parkeerplek (voorop gezet plan*)
4. auto raakt beschadigd bij handelaar op parkeerplek
5. auto raakt beschadigd bij TS op parkeerplek
6. auto wordt geconfisceerd (in beslagname politie)
7. auto blijkt buitenlands met foute NL nummerplaat
* is 2e sleutel aanwezig?
8. auto is aan meerdere mensen verkocht
9. handelaar is nooit eigenaar geweest
10. auto was total loss en is goedkoop gerepareerd/visueel in orde

Of een combinatie van 1 en 7, wat een reden zou zijn voor vertraging in de overschrijving en belang van de handelaar om auto al wel te verkopen en verzekering op naam koper te krijgen; als dan de overschrijving niet lukt (RDW ontdekt de werkelijke status) heeft hij alsnog verdient aan de handel en blijft buiten schot.

[ Voor 49% gewijzigd door JJ Le Funk op 08-07-2023 20:32 . Reden: update n.a.v. discussie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:09:

Je loopt nu wel kans dat je zo'n mooi 1 tje op je platen krijgt en dus ook nieuwe platen moet. (Of doen ze dat niet meer?)
Ja, als de papieren echt weg zijn moeten er nieuwe papieren aangevraagd worden met een duplicaatcode en inderdaad nieuwe platen

Try SCE to Aux

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:11
ImNotnoa schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Ja, als de papieren echt weg zijn moeten er nieuwe papieren aangevraagd worden met een duplicaatcode en inderdaad nieuwe platen
Dat was vroeger zo, tegenwoordig krijg je nog enkel een 1tje als je de platen zelf kwijt bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
De verkoper is nu nog eigenaar en verantwoordelijk voor verzekering en belasting.

Als het inderdaad een erkend bedrijf is komt het vast wel goed. (Hier controleren: https://www.rdw.nl/particulier/locatiewijzer ).

Wel vreemd dat de garage dit niet vooraf laat weten. Ik zou de auto namelijk pas willen ophalen als deze daadwerkelijk op mijn naam staat, niet eerder. Dan maar een paar dagen later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt bij de rdw gewoon nieuwe papieren bestellen. Heb ik jaren geleden ook moeten doen omdat de originele papieren (om mij achteraf pas bekende reden) niet in bezit had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:07

4x2

lộn xộn quá

Vooralsnog zou ik gokken op een druk autobedrijf, misverstandje ergens (vakantieperiode ofzo), paniek omdat ze de papieren kwijt zijn en het nu dus alsnog proberen te regelen.
Maar ze zijn dan afhankelijk van de RDW en dat kan een paar werkdagen duren.

Als het eind komende week nog niet opgelost is zouden mn wenkbrauwen wat meer gaan fronsen :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:51
Zo zou het moeten werken...
https://www.rdw.nl/zakeli...naam-van-een-klant-zetten

Ik vraag me af of je veel risico loopt. Behalve tenietstelling van de verzekering, en dan krijgt de bestuurder een bekeuring voor het rijden en de bezitter (garagebedrijf) een boete voor niet verzekeren?

De rode vlag is natuurlijk dat het zou gaan om een auto met een verdacht verleden...

Als er verder geen negatieve reviews of twijfelachtige zaken zijn zou ik even wachten tot het garagebedrijf dit heeft opgelost. Maar niet al te lang voordat ik vraag de koop te ontbinden.
Ik zou niet naar het buitenland gaan met de auto, want dan krijg je vast gezeik met de anpr camera's aan de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
jeroen3 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:34:
Zo zou het moeten werken...
https://www.rdw.nl/zakeli...naam-van-een-klant-zetten

Ik vraag me af of je veel risico loopt. Behalve tenietstelling van de verzekering, en dan krijgt de bestuurder een bekeuring voor het rijden en de bezitter (garagebedrijf) een boete voor niet verzekeren?

De rode vlag is natuurlijk dat het zou gaan om een auto met een verdacht verleden...

Als er verder geen negatieve reviews of twijfelachtige zaken zijn zou ik even wachten tot het garagebedrijf dit heeft opgelost. Maar niet al te lang voordat ik vraag de koop te ontbinden.
Ik zou niet naar het buitenland gaan met de auto, want dan krijg je vast gezeik met de anpr camera's aan de grens.
Volgens de link, verkoop aan particulier had de verkoper ons een machtiging moeten laten ondertekenen. Dit is niet gebeurd.
Kan de overschrijving nu wel plaats vinden?

Voor zover ik kan zien heeft de auto geen verdacht verleden, is wel geïmporteerd maar dat is netjes gemeld.

Ik denk niet dat het kwaad kan om het kenteken hier te plaatsen: P109SF
JJ Le Funk schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:11:
[reactie zonder juridische kennis] Je bent eigenaar (factuur is betaald) maar de overschrijving heeft vertraging opgelopen. En de auto is nog in bezit van de handelaar. Maar de verzekering staat op naam van TS.

Enerzijds ben je aansprakelijk als eigenaar en verzekerde, anderzijds staat de auto nog op naam van bezitter.

Mocht er iets met de auto gebeuren dan zal de handelaar dit waarschijnlijk afwentelen op de TS en verwijzen naar diens verzekering en koopovereenkomst, dus hoe sneller auto in eigen bezit, hoe beter.
En dan er bovenop gaan zitten dat het nieuwe kentekenbewijs z.s.m. in orde komt.

Maar wat zijn eigenlijk de risico scenario's en wat is dan de uitkomst in deze situatie dat papieren niet in orde zijn:
1. auto bllijkt gestolen maar staat niet zodanig bekend (wordt niet geconfisceerd)
2. auto wordt gestolen bij handelaar op parkeerplek (voorop gezet plan*)
3. auto wordt gestolen bij TS op parkeerplek (voorop gezet plan*)
4. auto raakt beschadigd bij handelaar op parkeerplek
5. auto raakt beschadigd bij TS op parkeerplek
6. auto wordt geconfisceerd (in beslagname politie)
7. auto blijkt buitenlands met foute NL nummerplaat
* is 2e sleutel aanwezig?
8. auto is aan meerdere mensen verkocht
9. handelaar is nooit eigenaar geweest

Of een combinatie van 1 en 7, wat een reden zou zijn voor vertraging in de overschrijving en belang van de handelaar om auto al wel te verkopen en verzekering op naam koper te krijgen; als dan de overschrijving niet lukt (RDW ontdekt de werkelijke status) heeft hij alsnog verdient aan de handel en blijft buiten schot.
De tweede sleutel is in ons bezit en werkt ook naar behoren.
Ze hebben wel onze adres gegevens (gegeven op verzoek ivm de tenaamstelling).

Klopt het dat de meldcode gelijk zou moeten wezen aan een deel van het nummer op het chassis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
DonnieDarkoNL schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:57:
Klopt het dat de meldcode gelijk zou moeten wezen aan een deel van het nummer op het chassis?
Ja, laatste 4 cijfers van het VIN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
TheBrut3 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Ja, laatste 4 cijfers van het VIN.
Dat komt in ieder geval overeen. Dus ik verwacht dat ze de meldcode daar dan ook vandaan hebben gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:06

SambalBij

We're all MAD here

Het enige wat potentieel verdacht zou kunnen zijn (maar dat kan ook zo lijken omdat wij het hele verhaal niet kennen) is de datum van de laatste tenaamstelling.
Zo te zien heeft die auto 2 tenaamstellingen gehad; 1 particulier, en 1 autobedrijf. (Dat laatste zie je niet bij de RDW, wel bij Finnik.nl)
Hij is op 24 mei vorig jaar geimporteerd, en op 26 mei vorig jaar opnieuw tenaamgesteld.
Dat icm met dat aantal eigenaren geeft 2 opties;
- Hij is op 24 mei '22 door een autobedrijf geimporteerd, en twee dagen later naar de huidige particuliere eigenaar gegaan.
- Of, hij is op 24 mei '22 door een particulier geimporteerd, en twee dagen later aan jouw autobedrijf verkocht en tenaamgesteld.

In het tweede geval is het apart dat dat bedrijf nu ineens papieren en tenaamstellingscodes kwijt is, terwijl die auto naar blijkbaar al ruim een jaar stof staat te vangen in de showroom. (Wat apart lijkt voor een populaire, jonge auto)

Het eerste geval is meer voor de hand liggend.

Maar kan dat autobedrijf die auto dan wel aan jou verkopen? Het zou dan een consignatie-verkoop moeten zijn, waarbij dat bedrijf bemiddelt in de verkoop aan jou van en namens de vorige, particuliere eigenaar.
In dat geval kan dat autobedrijf, zo te lezen uit die link naar de RDW die @jeroen3 hierboven post, die auto ook helemaal niet op jouw naam zetten (machtiging of niet) aangezien die auto niet uit zijn bedrijfsvoorraad komt.
Jij moet dan de kentekencard én de tenaamstellingscode hebben, waarmee je de auto op je naam kan zetten.
Vervolgens ontvang jij het vrijwaringsbewijs voor de vorige eigenaar. Pas met dat bewijs in de hand zou de vorige eigenaar jou de sleutels moeten overhandigen als hij verstandig is.

Edit:
Ah op Finnik staat ook die volgorde; 24-05 op naam van autobedrijf, op 26-05 op naam van particulier. Hij staat dus nu nog steeds op naam van die particulier, en niet van dat autobedrijf.

Edit 2:
https://www.marktplaats.n...um-alle-opties-2020-marge
Ook heel bijzonder; foto's van een andere auto, maar in de tekst verder in de advertentie (onder dat uitklapkopje 'Basis') staat jouw kenteken... :?

[ Voor 11% gewijzigd door SambalBij op 08-07-2023 13:16 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:21

Speedmaster

Make my day...

@DonnieDarkoNL Er staat ook nog een terugroepactie open voor je auto. Dit kan je terug vinden op de site van de RDW: https://ovi.rdw.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
SambalBij schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:00:
Het enige wat potentieel verdacht zou kunnen zijn (maar dat kan ook zo lijken omdat wij het hele verhaal niet kennen) is de datum van de laatste tenaamstelling.
Zo te zien heeft die auto 2 tenaamstellingen gehad; 1 particulier, en 1 autobedrijf. (Dat laatste zie je niet bij de RDW, wel bij Finnik.nl)
Hij is op 24 mei vorig jaar geimporteerd, en op 26 mei vorig jaar opnieuw tenaamgesteld.
Dat icm met dat aantal eigenaren geeft 2 opties;
- Hij is op 24 mei '22 door een autobedrijf geimporteerd, en twee dagen later naar de huidige particuliere eigenaar gegaan.
- Of, hij is op 24 mei '22 door een particulier geimporteerd, en twee dagen later aan jouw autobedrijf verkocht en tenaamgesteld.

In het tweede geval is het apart dat dat bedrijf nu ineens papieren en tenaamstellingscodes kwijt is, terwijl die auto naar blijkbaar al ruim een jaar stof staat te vangen in de showroom. (Wat apart lijkt voor een populaire, jonge auto)

Het eerste geval is meer voor de hand liggend.

Maar kan dat autobedrijf die auto dan wel aan jou verkopen? Het zou dan een consignatie-verkoop moeten zijn, waarbij dat bedrijf bemiddelt in de verkoop aan jou van en namens de vorige, particuliere eigenaar.
In dat geval kan dat autobedrijf, zo te lezen uit die link naar de RDW die @jeroen3 hierboven post, die auto ook helemaal niet op jouw naam zetten (machtiging of niet) aangezien die auto niet uit zijn bedrijfsvoorraad komt.
Jij moet dan de kentekencard én de tenaamstellingscode hebben, waarmee je de auto op je naam kan zetten.
Vervolgens ontvang jij het vrijwaringsbewijs voor de vorige eigenaar. Pas met dat bewijs in de hand zou de vorige eigenaar jou de sleutels moeten overhandigen als hij verstandig is.

Edit:
Ah op Finnik staat ook die volgorde; 24-05 op naam van autobedrijf, op 26-05 op naam van particulier. Hij staat dus nu nog steeds op naam van die particulier, en niet van dat autobedrijf.
Dank voor je uitgebreide reactie.
Hij wist verkocht door een reisbureau wat ook auto's beheerd en onderhoud. Ze zijn geregistreerd als RDW partij die mag overschrijven (en ook niet onbelangrijk voor ons, aankopen bij hen zijn geldig voor de SEPP subsidie).

Daarmee komt het betrouwbaar over.
De auto zou zijn gebruikt voor afspraken met klanten van het reisbureau.
Ik vermoed dan ook (maar heb geen bewijs daarvan) dat hij dan op naam van een medewerker staat.

Wachten ze misschien nog op de paspoorten vanuit de particulier die ze in bezit heeft? Is het gebruikelijk dat deze nog niet bij de garage liggen die de auto verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:06

SambalBij

We're all MAD here

Zou kunnen; Als het dat bedrijf uit Epe is van die marktplaatsadvertentie die ik nog had toegevoegd; die staan inderdaad bij de RDW bekend als autobedrijf.
Ze zullen wellicht niet direct kunnen overschrijven van de vorige particuliere eigenaar naar jou, maar hoogstwaarschijnlijk wel van de vorige eigenaar, naar hun eigen bedrijfsvoorraad, en dan naar jou.

Voor die eerste stap (vorige eigenaar->bedrijf) hebben ze van die vorige eigenaar dan het kentekenbewijs (pasje) én die 9 cijferige overschrijvingscode nodig. Daarmee kunnen ze hem overschrijven op hun eigen naar, en de vorige eigenaar het vrijwaringsbewijs geven. Daarna kunnen ze hem dan vanuit hun eigen voorraad op jouw naam zetten. Jij krijgt dan van hun het tenaamstellingsbewijs met de eerste helft van die nieuwe overschrijvingscode. Later krijg je per post van de RDW het nieuwe kentekenpasje en de rest van die code (die jij dan weer nodig hebt voor wanneer je in de toekomst die auto weer zou verkopen).

Zou de vorige eigenaar het kentekenbewijs en/of die code kwijt zijn, dan moeten ze die eerst opnieuw aanvragen bij de RDW (die daar over het algemeen erg snel mee zijn, meestal volgende werkdag in de post)

En misschien dat die auto inderdaad prive op naam van iemand in dat bedrijf stond. Mogelijk belastingtechnisch voordeliger ofzoiets (belastingvrij 21ct/km kunnen declareren voor zakelijke ritten, ipv prive bijtelling betalen voor prive ritten)

Zoals ik ook al zei; zonder het achterliggende verhaal te kennen kán het verdachter lijken dan dat het daadwerkelijk is :)

[ Voor 4% gewijzigd door SambalBij op 08-07-2023 13:38 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
SambalBij schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:37:
Zou kunnen; Als het dat bedrijf uit Epe is van die marktplaatsadvertentie die ik nog had toegevoegd; die staan inderdaad bij de RDW bekend als autobedrijf.
Ze zullen wellicht niet direct kunnen overschrijven van de vorige particuliere eigenaar naar jou, maar hoogstwaarschijnlijk wel van de vorige eigenaar, naar hun eigen bedrijfsvoorraad, en dan naar jou.

Voor die eerste stap (vorige eigenaar->bedrijf) hebben ze van die vorige eigenaar dan het kentekenbewijs (pasje) én die 9 cijferige overschrijvingscode nodig. Daarmee kunnen ze hem overschrijven op hun eigen naar, en de vorige eigenaar het vrijwaringsbewijs geven. Daarna kunnen ze hem dan vanuit hun eigen voorraad op jouw naam zetten. Jij krijgt dan van hun het tenaamstellingsbewijs met de eerste helft van die nieuwe overschrijvingscode. Later krijg je per post van de RDW het nieuwe kentekenpasje en de rest van die code (die jij dan weer nodig hebt voor wanneer je in de toekomst die auto weer zou verkopen).

Zou de vorige eigenaar het kentekenbewijs en/of die code kwijt zijn, dan moeten ze die eerst opnieuw aanvragen bij de RDW (die daar over het algemeen erg snel mee zijn, meestal volgende werkdag in de post)

En misschien dat die auto inderdaad prive op naam van iemand in dat bedrijf stond. Mogelijk belastingtechnisch voordeliger ofzoiets (belastingvrij 21ct/km kunnen declareren voor zakelijke ritten, ipv prive bijtelling betalen voor prive ritten)

Zoals ik ook al zei; zonder het achterliggende verhaal te kennen kán het verdachter lijken dan dat het daadwerkelijk is :)
Ik had je tweede edit nog niet gezien, maar is inderdaad hetzelfde bedrijf. De auto ziet er anders uit, de kilometerstand komt niet overeen en heeft andere opties in de lijst staan.
Onze auto stond ook niet op Marktplaats, maar op de site waar hij wel stond (inmiddels weg) was er wel ook een typefout gemaakt in het telefoonnummer, dus mogelijk zijn ze gewoon slordig. Maar het maakt me er niet geruster op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:08

bonzz.netninja

Niente baffi

JJ Le Funk schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:11:
[reactie zonder juridische kennis] Je bent eigenaar (factuur is betaald)
Of je eigenaar bent van iets bent geworden is niet afhankelijk van een betaling (immers je kan ook prima een situatie hebben met een schuld/schuldeiser en toch overdracht van eigendom). Zodra er een overeenkomst is, gaat het eigendom over.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
bonzz.netninja schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:59:
[...]

Of je eigenaar bent van iets bent geworden is niet afhankelijk van een betaling (immers je kan ook prima een situatie hebben met een schuld/schuldeiser en toch overdracht van eigendom). Zodra er een overeenkomst is, gaat het eigendom over.
Die is er alleen mondeling, afgezien van de factuur en de bevestiging dat deze betaald is is er geen bewijs zwart op wit.

Zeg je dat we nu in theorie als dieven zouden kunnen worden bestempeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DonnieDarkoNL schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:35:
[...]

Die is er alleen mondeling, afgezien van de factuur en de bevestiging dat deze betaald is is er geen bewijs zwart op wit.

Zeg je dat we nu in theorie als dieven zouden kunnen worden bestempeld?
Mondeling overeenkomst is net zo hard in NL als een schriftelijke, maar de bewijslast is wat moeilijker. Als die overeenkomst kunt staven met een factuur en een betaalbewijs is er toch niets waar je aan hoeft te twijfelen of je die auto wel of niet gekocht hebt?
Zo klaar als een klontje, enige is dat die handelaar/verkoper/dealer hun administratie moet bijtrekken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:47
tegenwoordig kan iedereen zelf overschrijven via de RDW website, heb je alleen digi-id bij nodig. Daar is geen bedrijf meer voor nodig. het kan zijn dat de papieren kwijtgeraakt zijn en dan wordt er gewoon een kopie geleverd door RDW voor een vergoeding. bij import gebeurd dat wel vaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

bonzz.netninja schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:59:
[...]

dit komt aardig overeen met wat ik op internet vond: "Betaling auto:
Door betaling van de factuur maakt u nog geen eigenaar van de auto. Om het eigendom van de auto te verkrijgen, kunt u een onderhandse akte opstellen, waarin u een en ander uiteenzet en waarin u stelt het eigendom van de auto bij u ligt." ik zal mijn post hierop aanpassen.

bron: https://www.anwb.nl/exper...f-factuur-wie-is-eigenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:59
@DonnieDarkoNL Ik snap het verhaal wel, het is aannemelijk dat de auto nog van een particulier is, maar om (nogmaals) de subsidie te vangen moet deze eerst worden overgeschreven naar de voorraad van het verkopende bedrijf.
Die moet daar dan toegevoegd worden, en met de factuur die je hebt kan je dan subsidie krijgen.

Enige vreemde is de volgorde hoe het allemaal loopt, want je zou nu subsidie willen vangen van een auto die helemaal niet in de bedrijfsvoorraad van een garage/dealer is geweest.

(Of boeit je die subsidie niet? Dan is het nog steeds vreemd dat iemand jou een auto verkoopt die niet van hun is?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:05

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Persoonlijk zou ik geen auto kopen als het bedrijf aangeeft hem niet op naam te kunnen zetten. Nog los van de discussie over bezitter of eigenaar, neem bijvoorbeeld flitsboetes die komen nu terecht bij een vreemde. Kun je als voordeel zien, maar lijkt mij een situatie die je beter zou kunnen vermijden. Dan wacht je gewoon even totdat ze de boel op orde hebben.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oski27
  • Niet online
Heb een lange tijd terug rechten gedaan, dus pin mij er niet helemaal op vast ;) Wat ik mij zo kan herinneren is dit voornamelijk art. 3:86 BW.
Een auto is juridisch gezien geen registergoed.
Aantal vereisten om eigenaar te worden; een koopovereenkomst waarin het goed (auto) duidelijk beschreven staat. Een eerlijke geldprijs betalen, te goeder trouw zijn en er moet een levering plaatsvinden/voltooid zijn.
Een aantal van die boxen kun je aanvinken natuurlijk. Enige puntje is denk ik de (mondelinge) koopovereenkomst.

Al zou er iemand om de hoek komen om te claimen dat dit zijn/haar auto is, of deze nu gestolen is of niet, dan is dit volgens mij een art. 3:86 lid 3 BW. Wat houdt dit in; je hebt je auto gekocht voor een eerlijke prijs bij een professional, levering geweest en voltrokken, koopovereenkomst. Dus dan ben je beschermd volgens dit lid.
Juridisch gezien had ik natuurlijk alle artikelen hier neer moeten zetten, maar dit is in grote lijnen het geval.

Dat dit in de praktijk een hoop gedoe met zich meebrengt is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

oski27 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 03:46:
Enige puntje is denk ik de (mondelinge) koopovereenkomst.
Waarom zou dat een probleem kunnen zijn? Lijkt me dat het opmaken van een factuur, bevestigen van betaling en daadwerkelijk overhandigen van de auto evident is dat er sprake van een overeenkomst is. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

JJ Le Funk schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:03:
[...]

dit komt aardig overeen met wat ik op internet vond: "Betaling auto:
Door betaling van de factuur maakt u nog geen eigenaar van de auto. Om het eigendom van de auto te verkrijgen, kunt u een onderhandse akte opstellen, waarin u een en ander uiteenzet en waarin u stelt het eigendom van de auto bij u ligt." ik zal mijn post hierop aanpassen.

bron: https://www.anwb.nl/exper...f-factuur-wie-is-eigenaar
Het is basisrecht, overdracht van eigendom.
  • een geldige titel
  • beschikkingsbevoegdheid van de verkoper
  • geldige levering

[ Voor 10% gewijzigd door bonzz.netninja op 09-07-2023 14:49 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

[ Voor 7% gewijzigd door bonzz.netninja op 09-07-2023 14:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• oski27
  • Niet online
[...]

Omdat het op dit moment onduidelijk is wat op de factuur omschreven staat. Staat er iets in de zin van; Blauwe Hyundai of staat er blauwe Hyundai met kenteken/vin xxxxxxx.
In het eerste geval kan die niet specifiek gelinkt worden aan de auto die gekocht zou zijn. Er kunnen daar misschien wel 10 blauwe Hyundai’s te koop staan. In het tweede geval kan het wel specifiek gelinkt worden.
Noem het wat vergezocht, maar ik ben dan zo’n ei om dat wel goed op papier te hebben/te denken.

Ik ga er wel van uit dat het hier goed zit. Hoop voor de eigenaar dat de auto snel kan worden overgeschreven om hier van af te zijn en plezier te hebben van de auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
oski27 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:02:
[...]

Dit staat er op:
Hyundai Kona 64KWH Kenteken P-109-SF MARGE
Stuks: 1
En dan de prijs.

Verder dus ook een mail met de bevestiging van de betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oski27
  • Niet online
DonnieDarkoNL schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:51:
[...]

Dit staat er op:
Hyundai Kona 64KWH Kenteken P-109-SF MARGE
Stuks: 1
En dan de prijs.

Verder dus ook een mail met de bevestiging van de betaling.
Dan is er geen reden tot zorg! 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
Iedereen bedankt voor de reactie, het zorgt ervoor dat ik wat makkelijker slaap en minder kopzorgen heb.
De auto staat nog steeds niet overgeschreven maar ik had dat ook nog niet verwacht aangezien het het weekend is.

Ik ga ervanuit dat dit woensdag geregeld is en anders ga ik verhaal halen bij de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

DonnieDarkoNL schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:45:
Iedereen bedankt voor de reactie, het zorgt ervoor dat ik wat makkelijker slaap en minder kopzorgen heb.
De auto staat nog steeds niet overgeschreven maar ik had dat ook nog niet verwacht aangezien het het weekend is.

Ik ga ervanuit dat dit woensdag geregeld is en anders ga ik verhaal halen bij de verkoper.
ja lijkt mij ook dat de verkoper simpelweg meer tijd nodig had om de overschrijving te regelen, hoewel er ook wel een aantal rode vlaggen benoemd zijn in dit topic waarop het slecht kan uitpakken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DonnieDarkoNL
Gisteren bericht gehad dat de overschrijving is uitgevoerd. Vandaag geeft de RDW site ook aan dat hij gisteren is overgeschreven. Blijkt dus loos alarm te zijn en slechts een slordige verkoper. Het heeft ons wel wat slaap gekost maar uiteindelijk is het goed gekomen.
Meteen ook bij de dealer voor de terugroep-actie een afspraak ingepland.

Dank voor alle reacties en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

DonnieDarkoNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:59:
Gisteren bericht gehad dat de overschrijving is uitgevoerd. Vandaag geeft de RDW site ook aan dat hij gisteren is overgeschreven. Blijkt dus loos alarm te zijn en slechts een slordige verkoper. Het heeft ons wel wat slaap gekost maar uiteindelijk is het goed gekomen.

Heb je ook een vrijwaring tenaamstellingscode gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:44
DonnieDarkoNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:59:

Log even in met DIGID op RDW, kan je het echt verifiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Jazzy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:07:
Heb je ook een vrijwaring gekregen?
Dat is als je een auto verkoopt, niet als je een auto koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

TheBrut3 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:19:
[...]

Dat is als je een auto verkoopt, niet als je een auto koopt.
Was even in de war, bedoelde natuurlijk de tenaamstellingscode.

[ Voor 14% gewijzigd door Jazzy op 16-07-2023 19:44 ]

Pagina: 1