Google dient bouwaanvraag in voor nieuw datacenter in België

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 20:30
nieuws: Google dient bouwaanvraag in voor nieuw datacenter in België

@JayStout

Zelfs voor Goolge is 7.500 vierkante kilometer wel een erg groot DataCenter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 18:55
In het zelfde nieuwsbericht: het woord 'gewag' zei me niks en ook uit de rest van de zin kon ik niet helemaal opmaken wat het moest betekenen:
Er wordt gewag gemaakt van een tweede datacenter
Een snelle Google Search herkende het in eerste instantie als Afrikaans, dus ik vraag me ook af hoeveel mensen dit daadwerkelijk kennen, ook al lijkt het wel een Nederlands woord te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 08-07-2023 10:40 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 23:21

slaay

Natuurbeleven.com

Hahn schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:33:
In het zelfde nieuwsbericht: het woord 'gewag' zei me niks en ook uit de rest van de zin kon ik niet helemaal opmaken wat het moest betekenen:

[...]

Een snelle Google Search herkende het in eerste instantie als Afrikaans, dus ik vraag me ook af hoeveel mensen dit daadwerkelijk kennen, ook al lijkt het wel een Nederlands woord te zijn.
Dat komt doordat Jay Stout een Vlaamse redacteur is.

"gewag maken van (vermelden) Synoniem: bekendmaken"
Bron: https://www.woorden.org/woord/gewag

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
slaay schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Dat komt doordat Jay Stout een Vlaamse redacteur is.

"gewag maken van (vermelden) Synoniem: bekendmaken"
Bron: https://www.woorden.org/woord/gewag
Ik had gekeken of dat kwam omdat het een Vlaamse term was, maar daar kon ik niks over vinden en ook jouw link benoemt het nergens.

Doet verder ook niet ter zake, als een woord voor 50% of meer van je publiek niet duidelijk is, dan is het misschien beter om een ander woord te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Ik had gekeken of dat kwam omdat het een Vlaamse term was, maar daar kon ik niks over vinden en ook jouw link benoemt het nergens.

Doet verder ook niet ter zake, als een woord voor 50% of meer van je publiek niet duidelijk is, dan is het misschien beter om een ander woord te gebruiken.
Ga je er klakkeloos vanuit dat een Nederlander het woord niet kent/gebruikt?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Oogje schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:24:
[...]

Ga je er klakkeloos vanuit dat een Nederlander het woord niet kent/gebruikt?
Ik denk dat als ik het niet ken, en er ook nog nooit van gehoord heb, er een vrij grote kans is dat er veel andere mensen (zij het Nederlanders of niet) zijn die het ook niet kennen. Ik zeg nergens 'klakkeloos' dat dat voor 'elke Nederlander' geldt.

Het aandeel Nederlanders op Tweakers is overigens ruim meer dan 50%, mocht je denken dat ik met die 50%-opmerking insinueerde dat Nederlanders het woord niet kennen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 08-07-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Ik ken het wel, maar ben een Gen X en heb nog wel eens boeken gelezen ;). Het is is een woord dat in de huidige Nederlandse taal niet zo vaak gebezigd wordt.

Maar heb veel Belgische collega's en die hoor ik het ze zo uitspreken.

Vind het wel passen bij een Belgisch onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Barrycade schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:30:
Ik ken het wel, maar ben een Gen X en heb nog wel eens boeken gelezen ;). Het is is een woord dat in de huidige Nederlandse taal niet zo vaak gebezigd wordt.

Maar heb veel Belgische collega's en die hoor ik het ze zo uitspreken.

Vind het wel passen bij een Belgisch onderwerp.
Had het uit de context van de zin duidelijk opgemaakt kunnen worden wat het betekende, dan had ik er niks over gezegd. Maar ik moest het letterlijk opzoeken.

Fijn dat jij het wel kent, ik kende het niet en ik denk dat dat voor meer mensen zal gelden. Aan de redactie om er iets mee te doen, of niet. Verdere discussie hierover lijkt me niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:01
offtopic:
gewag maken van is voor mij gewoon een normale combinatie van woorden.. lekker laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
nachtnet schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:12:
offtopic:
gewag maken van is voor mij gewoon een normale combinatie van woorden.. lekker laten staan.
Fijn dat jij het wel kent, ik kende het niet en ik denk dat dat voor meer mensen zal gelden. Aan de redactie om er iets mee te doen, of niet. Verdere discussie hierover lijkt me niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ken het woord persoonlijk ook niet.

Maar goed, er zijn inmiddels talloze topics geweest over het (bijvoorbeeld Vlaams) taalgebruik op de frontpage. En ieder topic komt uiteindelijk uit op dat de redactie/redacteur het wel prima vindt, mensen niet zo moeten zeuren, en daarmee is de discussie beëindigd.

Ik durf zelfs te zeggen dat ik het origineel Vlaamse bronartikel beter leesbaar vind dan het herschreven artikel op Tweakers. Bijna iedere alinea in het Tweakers artikel benadrukt vooral de dingen die men niet weet, het is langer en bevat minder informatie (die ook nog eens deels onjuist overgenomen is). Geen startpunt voor een discussie, doe ermee wat je wil.

[ Voor 40% gewijzigd door spone op 08-07-2023 12:40 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ik ken "gewag maken" ook.
n ≠ 1

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 08-07-2023 12:35 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Als uitgever mag je aannemen dat lezers de Nederlandse taal kennen, gewag is een normaal Nederlands woord wat zeer zeker nog niet in ongebruik is geraakt. Het staat ook gewoon in de VanDale en andere woordenboeken/lijsten en wordt in mijn omgeving ook gebruikt.

Ikzelf zou het vreselijk vinden als uitgevers hun berichten nog verder versimpelen zodat iedereen elk woord kent want daar wordt het volk alleen maar dommer van.
Pagina: 1