Twee groepen & internetkabel trekken zolder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:41
Op zolder heb ik twee nieuwe groepen nodig voor een bijkeuken en een cat 6 voor de slaapkamer/mancave . Helaas heeft dit huis geen kabelbuizen naar zolder lopen. Volgens de elektricien is de goedkoopste optie om een kabelgoot via het plafond naar het trappenhuis te laten lopen. Vervolgens willen we hier een gat boren, omdat we hierdoor bij de bovenste trap uitkomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMcfW9Di1FL51XO2dFBWf-rskUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVgf1MyyLNdj3p9zu8wwZZqw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG8t8zeykv488EpJ62tpnIO3LXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O7EntGuEd8yRwWI23evqX0T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRPTqURyKPNZg81glFqPI03u0wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykuqTD3c5oE5oiQCueKbcfht.jpg?f=fotoalbum_large

De foto's illustreren het idee...
Nu ben ik totaal een leek op het gebied, maar heb ik uiteraard de zoekfunctie van tweakers gebruikt. Hier kwam ik erachter dat een UTP kabel niet in dezelfde buis mag lopen als een stroomkabel, maar dat er een metalen behuizing om beide draden moet zijn.

Dit heb ik later gecommuniceerd naar de elektricien waarop ik het antwoord kreeg dat de kabels alleen een omvlechting hebben wanneer deze de muur in gaan ( ongeveer 1.5-2meter ) . Ik neem dus aan dat de kabels wel een behuizing hebben in de kabelgoot, maar dat moet ik nog even bevestigd krijgen. Er wordt uitsluitend bekabeling gebruikt die aan alle eisen voldoet.

Het is een erg aardige man en hij is prettig in de communicatie dus ik zou hem graag geloven. Echter aangezien het feit dat het toch wel iets belangrijks is zou ik graag een second opinion willen hebben op dit forum. Ik wil geen probleem met de verzekering o.i.d. mocht er iets mis gaan.

-Is het voldoende om de kabels alleen met een omvlechting door de muur te laten lopen ( dus ze zitten dan niet in een buis).
- klopt het dat zolang de stroomkabel & utp kabel een aparte behuizing hebben deze in dezelfde kabelgoot mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

NEN1010. Hoog en laag spanning mogen niet samen in 1 pijp als ze elk een aparte pijp krijgen tegen elkaar aan mag het.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is er niet een koof recht boven de meterkast die op zolder uitkomt? Zo heb ik de draden voor de zonnepanelen en ook netwerk boven gekregen, volledig uit het zicht (met wat moeite een buis door het purschuim gedrukt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
RobbyTown schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:29:
NEN1010. Hoog en laag spanning mogen niet samen in 1 pijp als ze elk een aparte pijp krijgen tegen elkaar aan mag het.
Als dat een ymvk kabel is mag dat prima samen in een gootje. Die kabel is immers dubbel geïsoleerd. En zo’n tracé lijkt me bij uitstek iets voor zo’n kabel.

Verder is dit natuurlijk een vrij lelijke oplossing. Is er niet ergens een bestaande koof of een logische plek om een klein koofje te maken?

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 07-07-2023 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:45
Kan je een foto maken van je meterkast? En wat zit er boven de meterkast voor een ruimte?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:41
Aller eerst bedankt voor het meedenken!
Ja dat las ik idd. Vandaar dat ik aangaf om ze beide in een aparte behuizing te doen met daaromheen 1 kabelgoot. Echter gaf die aan dat de kabels wel zonder behuizing achter de muur worden getrokken, maar dan zitten ze niet in 1 buis. Alsnog voelt het niet helemaal goed vandaar dat ik hier post.
jevn schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:34:
Is er niet een koof recht boven de meterkast die op zolder uitkomt? Zo heb ik de draden voor de zonnepanelen en ook netwerk boven gekregen, volledig uit het zicht (met wat moeite een buis door het purschuim gedrukt)
Nee helaas niet.. Heel raar, maar alle koven zijn verstopt ?? Wel konden we direct naar boven boren in de ruimte van de meterkast, maar dan heb je het risico dat je andere draden raakt zei die. Zelfs dan zou ik in het midden van een andere kamer op de middelste verdieping uitkomen, en boven die kamer zit een balkon waar net nieuwe dakbedekking op zit ;p.
Sethro schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:08:
[...]

Als dat een ymvk kabel is mag dat prima samen in een gootje. Die kabel is immers dubbel geïsoleerd. En zo’n tracé lijkt me bij uitstek iets voor zo’n kabel.

Verder is dit natuurlijk een vrij lelijke oplossing. Is er niet ergens een bestaande koof of een logische plek om een klein koofje te maken?
Hier ben ik net ook achter gekomen. Zou een XMVK kabel ook mogen? De 1 zegt van wel, de ander weer van niet... Sowieso is de oplossing vrij lelijk, maar dat is de enige mogenlijkheid die we nu zien. We hebben twee elektriciens laten langskomen en beide zeiden dat dat de enige mogelijkheid was. Helaas zijn er geen bestaande koven aanwezig, en als je naar boven zou boren zou je in het midden van een kamer uitkomen die onder het balkon zit.. Dus dan zit je nog erg ver van de bovenste verdieping.

Is een UTP kabel voldoende, of is een FTP kabel wel aan te bevelen?
Freeaqingme schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:31:
Kan je een foto maken van je meterkast? En wat zit er boven de meterkast voor een ruimte?
Bij deze een foto van de meterkast: https://gyazo.com/b3259bd6c81412e27eb7c6c886a84993
Boven de meterkast zit een slaapkamer die nu wordt gebruikt als een "gym". Je komt dan midden in die kamer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ymvk mag in bundels worden gebruikt en Xmvk niet. Bij 2 kabels zou je van bundel kunnen spreken.

En wat bedoel je met kabels in aparte behuizing? Je gebruikt losse draden in een (flex) pvc buis of je gebruikt een ymvk/xmvk kabel. Andere smaken zijn er niet.

In een buis mag maar 1 groep dus bij 2 groepen moeten er ook 2 buizen komen. Buizen en/of kabels mogen wel samen in een kabelgoot.

[ Voor 60% gewijzigd door Sethro op 07-07-2023 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Heb je toevallig een bouwtekening ? Want Electricien’s kiezen wel vaak voor de makkelijkste oplossing .

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
Zolang alle 3 de kabels een beschermende buitenmantel hebben mag je die samen door een buis leggen. Althans, zo heb ik het altijd begrepen. Losse groen/geel, bruin, zwart, blauw en een dunne UTP kabel zonder beschermende buitenmantel dus niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Klopt, je mag een utp kabel en een dubbel geisoleerde netspanning kabel zoals ymvk gewoon in dezelfde buis hebben.

Wat niet mag is in een buis met VD draad voor netspanning een utp kabel trekken.
Die VD draad is niet dubbel geïsoleerd.
Met metaal schermen heeft het allemaal niets te maken

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Mocht je nog van plan zijn om in de nabije toekomst airco’s te plaatsen dan kan je ook aan je installateur vragen om netwerkkabels mee te trekken. Ik heb twee cat 7 S/FTP kabels laten meetrekken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56
De NEN 1010 is de norm voor laagspanningsinstallaties. De netspanning in je huis is dan ook laagspanning, pas boven de 1000 voor wissel en 1500 gelijkspanning hebben we het over hoogspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:45
d0nny41 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:47:

Bij deze een foto van de meterkast: https://gyazo.com/b3259bd6c81412e27eb7c6c886a84993
Boven de meterkast zit een slaapkamer die nu wordt gebruikt als een "gym". Je komt dan midden in die kamer uit.
Ah. Bij de meeste woningen zit de meterkast tegen de zijkant van de woning aan, en heb je daar dus vaak wel ruimte om dingen langs naar boven te verplaatsen. Als je meterkast echter midden onder een slaapkamer zit wordt dat wat lastig.

Je zou wel nog kunnen kijken waar je standleiding zit. Daar kan je vaak ook nog wel kabels langs trekken (die begint ook in de kruipruimte indien aanwezig en eindigt op zolder). Als alternatief zou je ook nog kunnen bedenken om ze langs je buitengevel omhoog te trekken achter een mooi gootje (al dan niet verstopt achter een HWA).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je twee aparte groepen nodig zou hebben voor een bijkeuken. Ik neem aan dat er een lampje op de zolder zit. Van die leiding kun je dan toch ook gebruik maken, de UTP kabel is meestal nog wel langs de verwarmingsbuizen te prutsen (zonder stekkertjes dan, maar een beetje Tweakert weet heel goed hoe je die moet monteren). Tenzij je van plan bent een hennep plantage aan te leggen, dan heb je idd wel iets meer nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:24
Yaksa schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:49:
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je twee aparte groepen nodig zou hebben voor een bijkeuken. I
Als je een electrische kookplaat hebt + een boilertje + een wasmachine. Dan heb je er al drie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
AtRi schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:44:
[...]Als je een electrische kookplaat hebt + een boilertje + een wasmachine. Dan heb je er al drie nodig.
Waarom? Die staan toch maar zelden alle 3 tegelijk op vol vermogen te draaien.
En ik neem even aan dat TS niet op zijn zolder gaat koken.

Pagina: 1