Biertafel laklaag niet meer goed, waarmee behandelen,

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
We hebben enkele jaren geleden een biertafel gekocht. Tot nu hadden we die redelijk netjes uit de regen gehouden. Maar deze laatste weken is die regelmatig nat geworden. En de laklaag lijkt wel weggespoeld.

Dus wat nu?

Waarmee kan ik de biertafel behandelen zodat die weer netjes wordt en voedselveilig blijft?

Zoeken op internet geeft alleen nieuwe biertafel en dat is zonde, want hout en frame zijn nog prima.
Blanke buitenlak lijkt ook niet heel gangbaar.
Botenlak lijkt ook overkill, want het zal niet nat blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 07-07-2023 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:08
Behandelen met lak is de oplossing, dat zal er hiervoor ook op gezeten hebben. In weer en wind gaat het wel snel ;)

Zowieso een bordje gebruiken op je tafel, van het hout eten is niet aan te raden :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:33

Rmg

(voedselveilige) 2 componentenlak zou ik er op smeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:07
Voor mijn tafel houten tafel heb ik ook voor coatings gekeken. Wat veel voor tafels wordt gebruikt is skylt lak, zelf geen ervaring mee. Zelf heb ik de tafel geolied, omdat ja dan makkelijker een nieuwe laag er op kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:25
Skylt mag ook voor badkamermeubels gebruikt worden, dus voor buiten waar het maar beperkt nat wordt zou het waarschijnlijk ook wel kunnen.
Het is wel een 2 componentenlak, dus misschien wat lastiger te verwerken.
Er zijn echter genoeg andere blanke lakken speciaal voor buitengebruik te krijgen naast de botenlak.

Zie bijvoorbeeld: https://www.verfwinkel.nl...kn_ondergrond_paint=20438
Goed de oude lak verwijderen omdat deze soms reageert met de nieuwe lak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:28
Goed de oude lak verwijderen (schuren, schuren, schuren...).
Ik heb ooit een meubel met parketlak afgelakt, kneiter hard en vocht bestendig...
Geen idee of het nu meteen voedsel veilig is, maar dat zal vast wel ergens terug te vinden zijn.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
mc_maarten schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:59:
Voor mijn tafel houten tafel heb ik ook voor coatings gekeken. Wat veel voor tafels wordt gebruikt is skylt lak, zelf geen ervaring mee. Zelf heb ik de tafel geolied, omdat ja dan makkelijker een nieuwe laag er op kan doen.
Hier wel ervaring met Rigostep Skylt Original ultra mat, onder andere gebruikt voor m'n eikenhouten bureau en -eettafel. Geweldig spul met bijzonder goed resultaat, vooral op onbehandeld of goed geschuurd hout. Na 3 jaar ziet m'n tafel er nog als nieuw uit.

Voor buiten zou ik denk ik eerder een Ruwa Jachtlak overwegen, die is beter bestand tegen weerse invloeden. Het lijkt overkill, maar van een degelijke laklaag heb je jaaaren plezier.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 08-07-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dank voor alle adviezen. Ik ga later duiken in de verschillende producten die zijn genoemd. Dankjewel :)

Over voedselveiligheid. Natuurlijk worden er borden gebruikt, maar zeker met kinderen valt er nog wel eens wat naast dat bord ;)
hansie_k schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:44:
Goed de oude lak verwijderen (schuren, schuren, schuren...).
Ik heb ooit een meubel met parketlak afgelakt, kneiter hard en vocht bestendig...
Geen idee of het nu meteen voedsel veilig is, maar dat zal vast wel ergens terug te vinden zijn.
ik heb parketlak ook gebruikt voor onze camping keuken, dat werkt tot nu toe prima.
Maar hoop op betere alternatieven voor de buitentafel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou er denk ik zelf botenlak op zetten. Zeker weten dat dat tegen weer en wind kan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jotun is je vriend: https://www.jotun-special...advies/grenen-behandelen/ ik ga er van uit dat het grenen is.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:27
Wil je voor langere tijd er vanaf zijn, kan je hem ook nog altijd met epoxy insmeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door plizz op 08-07-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Jelte schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:52:
[...]
ik heb parketlak ook gebruikt voor onze camping keuken, dat werkt tot nu toe prima.
Maar hoop op betere alternatieven voor de buitentafel.
Alle lak voor binnen zal na een jaartje in de zon al snel verduren. Botenlak klinkt als de beste optie. Ik weet niet of het in de olie zetten nog een optie is, maar naderhand lakken is dan geen optie meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-05 21:21
jachtlak, verreweg het beste voor natte omgevingen, niet eens heel duur en verweg de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Het is zeker grenen. Maar het is gelakt, dus is lakken niet logischer?
Natuurlijk ga ik eerst schuren, maar dit van niet denderende kwaliteit oliën klinkt niet echt als een goed idee. Dan lijkt een laklaag om vocht buiten te houden slimmer.

Of denk ik verkeerd?

Misschien toch maar botenlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jelte schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:53:
[...]

Het is zeker grenen. Maar het is gelakt, dus is lakken niet logischer?
Natuurlijk ga ik eerst schuren, maar dit van niet denderende kwaliteit oliën klinkt niet echt als een goed idee. Dan lijkt een laklaag om vocht buiten te houden slimmer.

Of denk ik verkeerd?

Misschien toch maar botenlak.
Ik zou het niet olien, maar in de demidekk zetten. Dan ziet het er over 8 jaar nog steeds netjes uit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 01:28
Hier zet ik de aquarium kappen in de jachtlak, zelfs na jaren in een vochtige omgeving (binnenkant kap is altijd vochtig ivm condens) geeft dat geen krimp. Ik zou de biertafel dan ook in de jachtlak zetten, is niet eens zo heel duur en de tafel kan daarna weer jaren & jaren vooruit en als die een keer vol in de regen staat is er ook niks aan de hand (m.b.t. het hout dan, geen idee wat voor materiaal de poten zijn).

Of het volledig voedselveilig is? tja mijn vissen leven ook nog, en het condenswater druipt de hele dag door langs de jachtlak weer de bak in. je kan er even op google'n maar zelf zou ik er geen probleem in zien.

[ Voor 11% gewijzigd door RichD1011 op 11-07-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Een mooie jachtlak ga je veel plezier van hebben, en werkt in de toekomst ook makkelijk bij. Persoonlijk ook goede ervaringen met Ruwa, maar er is zat keuze in de jachtlakken.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 14:26
Bvanham schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:51:
jachtlak, verreweg het beste voor natte omgevingen, niet eens heel duur en verweg de beste optie.
Werkt perfect ja, en zeker goed genoeg voor een tafel. Ik behandelde mijn zelfgebouwde skimboards met Ruwa jachtlak en dat ging wel een tijdje mee (zand, schelpjes, kiezels en zeewater). Je zou ook een epoxy giethars kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bendegeus
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-07-2023
Ik zou idd ook voor een jachtlak gaan als je de huidige look wil behouden. Heb zelf ook een buiten tafel en deze met beton cire bewerkt. Krijg je wel een glad eindresultaat alleen geen houtlook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Bendegeus Het is een biertafel :D Die hoeft geen betonlook te krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radko
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:13
Ik zal voor jachtlak gaan. Dit is het beste bestand tegen vocht/water.

Weet wel: Hoogglans is sterker en beter bestand tegen vocht dan mat of zijdeglans. Maar kan wel op ontblote armen een beetje plakkerig aanvoelen. Mat/zijdeglans wordt gecreëerd door de gladde film/toplaag inperfect te maken waardoor het niet meer glanst. Dus: door verstoring van het oppervlak ontstaat het matte effect. Met als gevolg dat het oppervlak dus minder 'perfect' is.
Pagina: 1