Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:03
Beste Tweakers,

Ik krijg het zo 123 niet gevonden op het forum, vandaar mijn vraag.

Op dit moment verwarm ik mijn woning dmw een warmtepomp, en dat werkt helemaal naar wens. Mijn warme tapwater wordt nog warm gemaakt door een CV ketel. En daar wil ik eigenlijk van af. Dan ben ik volledig duurzaam, daar ik al mijn electriciteit al met zonnepanelen opwek. (meer panelen kan niet, omdat ik mijn 3x25A aansluiting dat niet aan kan)

Het liefste wil ik een groot boilervat (500 liter) kopen, maar de prijzen zijn hiervan erg hoog. Nu lees ik dat er grote subsidies worden gegeven op zonneboilersystemen, inclusief een grote boilervat. En dat maakt het erg aanlokkelijk om te doen.

Wat ik nu zou willen doen: zonneboiler installeren, en bijverwarming hiervan door de warmtepomp. Heeft iemand hiermee ervaring met zo'n opstelling? Werkt dat naar tevredenheid? Hoe werkt dat dan qua schakelen? Het liefste zou ik de warmtepomp het volgende willen laten doen:
-twee meetpunten op de dag of de boiler warm is, als niet dan met de warmtepomp het water opwarmen.

Super dank voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:48
Waarom 500 liter? Dat is echt heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
We zijn met zijn 5-en. Waarvan een deel in de ochtend doucht en een deel in avond. Met 500 liter is het denk ik niet nodig om tussendoor op te warmen, en heb je maximaal gebruik van de zonnewarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 18:26
@joostdejonge123
500l veel of weinig geen idee.
heel persoonlijk.

maar maak een goede berekening, dan weet je meer.
(en doe die realistisch, heb al vaak genoeg gezien dat mensen naar hun eigen gedachten rekende.)

schrijf het ook zo, dan maak je geen domme fouten.
500l@65 = boiler van 500liter op 64 graden
10l/m@38 = douche kop van 10 liter per minuut op 38 graden.
(de douche kop kun je meten met een emmer er b.v. 30sec onder te houden en dan meten hoeveel liter er in zit X2 is l/m.)

dan kun je in eens gaan rekenen.
500l@65 boiler heeft een tap drempel vaak een 90%+ , dus is eigenlijk 450l tapbaar op temp.
450l@65 is te warm om onder te staan, dus doe je er nog 450l@10 bij, dus je tapt effectief 900l@38.

900l@38 /10l/m@38 = 90 minuten douchen.

warmtepomp en zonneboiler combineren, het kan allemaal.
maar pas op dat je niet een te onnodig zware lastige moeilijk te onderhouden installatie er van maakt.
normaal heb je 1 klep in je gas ketel zitten (en dat geeft al vaak problemen) dit soort systemen hebben er snel meer nodig.
het kan snel slim zijn om juist een 200l@65 zonneboiler te nemen(met evt warmtepomp ondersteuning), met daar achter een 20l@65 elektra boiler.
(de kleine boiler uit rekenen op precies 1 douche beurt. die werkt dus alleen als het echt moet of te wel zeer zelden, gewoon om het systeem simpel te houden.)
de kleine boiler dan een zwaar elektra element er in zetten, en dan is die binnen no time weer warm zeker als hij gevoed word met warm water.
(goed uitgevoerd kan dit in <10 minuten, dus tussen 2 douche beurten in.
een 30l boiler met een 2,5kW element is in 70 min op temp, maar voed je doe met warm water uit zonneboiler/warmtepomp van b.v. 45 graden dan is die heel snel al warm.
of te wel je hebt een kleine boiler omgebouwd tot bijna doorstroom verwarmer.)

ik zelf heb:
warmtepomp 50l@55 boiler, met daar achter een 200l@65 elektra boiler.
de elektra boiler krijgt dus voor verwarmt water.
die boiler heeft 2 elektrische verwarming elementen.
1 boven in het nood element, staat altijd aan (maar word voor maar 6kWh per jaar gebruikt)
1 onder in, die alleen werkt als de zonnepanelen leveren daar gaat een 400kWh per jaar in.
(warmtepomp moet ik schatten, helaas grofweg 400kWh.)
hier mee kan ik 2,5x het bad vullen.
of 9l/m@38 of 17l/m@38 of 24l/m38(17l/m@38 + 2x4,5l/m38 zijstralers) douchen. (ja heb verschillende douchekoppen in de douche hangen.)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 08-07-2023 11:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonneboilers:
die hebben een variabelen temperatuur.
altijd lastig in de winter maanden zie je vaak maar 500l@30.
in de zomer kan dat 500l@85 zijn.
(met 500l@85 heb je dus ook meer koud water nodig en kun je er wel 1000+l@38 uit tappen)

warmtepomp systemen:
die zie je vaak al stoppen bij de 500l@55.

gasketels :
die doen vaak 9l/m@65. (cw4)

elektra boiler:
variabel in temp, instelbaar.

elektrische doorstroom verwarmers.
klinken vaak theoretisch leuk, maar hebben wel een beperking in doorstroming.
dan heb je wel waterbesparende douche kopen nodig.
(en kunnen een behoorlijke aanslag zijn op elektrische aansluiting van het huis.)

dit combineren is niet altijd even simpel als je zou denken.
je wil niet dat je warmtepomp boiler je zonneboiler aan het afkoelen is b.v.
of dat je warmtepompboiler het water al warm heeft gemaakt voordat de zon zijn werk zou kunnen doen.
etc etc.... ;)

edit:
even preventief, voor dat er weer een pieper langs komt, en mij meteen weer beschuldigt.
(word er een beetje moe van.)
zonneboiler versus warmtepomp, die eeuwige discussie, het interesseert mij geen bal!
elk systeem heeft zijn plekje en mag onderzocht worden.

ik zelf zou graag nog een zonneboiler er bij willen, mijn boiler heeft al een extra spiraal er voor.
nu nog de tijd om het eens aan te pakken.
gewoon om eens flink te besparen op het elektra gebruik, van de warmtepomp en elektra boiler.

(wat je eigenlijk wil is een vaillant tower warmtepomp met zonnecollector uitbreiding (of ander merk), maar dat zet je serieus geld voor weg, lol duur spul als je alle uitbreidingen bij elkaar telt. ;) )

[ Voor 32% gewijzigd door migjes op 08-07-2023 11:27 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
super dank voor je uitgebreide antwoord!

Hier ga ik even mee verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:39
Vier personen hier. Een boiler van 300 liter met 2 spiralen, een voor de warmtepomp en een voor de zonnecollectoren. De systemen meten elk apart de temperatuur in het vat en draaien verder los van elkaar.
De warmtepomp warmt op als het water onder de 40graden komt, de zonnecollector mag altijd opwarmen.
De warmtepomp heeft 1 driewegklep om te kiezen tussen opwarmen van de boiler of vloerverwarming.

[ Voor 13% gewijzigd door luukske op 09-07-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:53
Werkt hier al jaren zoals je omschrijft. Is de boiler in de avond nog te koud voor wat er de volgende dag nodig is, dan stookt de wp bij. In de winter dus eigenlijk alles via de wp, maar van april tot oktober bijna alles met de zonnecollectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
Coolmint schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:43:
Werkt hier al jaren zoals je omschrijft. Is de boiler in de avond nog te koud voor wat er de volgende dag nodig is, dan stookt de wp bij. In de winter dus eigenlijk alles via de wp, maar van april tot oktober bijna alles met de zonnecollectoren.
Ja, dat is precies wat ik wil. Hoe heb jij de regeling hiervoor gemaakt, is dat iets wat gewoon via je warmtepomp loopt, of via Domoticz oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Je kan vaak op de warmtepomp instellen dat hij alleen het boilervat mag verwarmen tussen bepaalde tijdstippen. Als je instelt dat alleen in de avond verwarmd mag worden, heb je automatisch het bovenstaande gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
hmm, mijn Panasonic warmtepomp lijkt dat helaas niet te kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:53
joostdejonge123 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Ja, dat is precies wat ik wil. Hoe heb jij de regeling hiervoor gemaakt, is dat iets wat gewoon via je warmtepomp loopt, of via Domoticz oid?
In dit geval wel alles zelf gemaakt. Omdat de collectoren glycol hebben en ik dat niet in het water van het cv systeem wil hebben, heb ik er een extra warmtewisselaar tussengezet met een paar kleppen. (warmtewisselaar kost echt maar 20 euro of zo). De zonneboiler electronica heeft een optie voor een dubbelsysteem (bijv. zw en zo) en ik gebruik dit om te schakelen tussen collector en warmtepomp voor de kleppen. Dus eigenlijk gebruik gemaakt van wat de zonneboiler al aan kon. Als de wp wil gaan verwarmen schakelt deze een klep en een thermosensor (wat een weerstand is en dus T=80 graden simuleert) en de zonneboiler denkt dan dat de ZW van het dak opeens veel zon heeft en pompt het water dus rond (niet over het dak maar langs de warmtewisselaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
joostdejonge123 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:48:
hmm, mijn Panasonic warmtepomp lijkt dat helaas niet te kunnen...
zonder cijfers en de juiste gegevens, is het pop-shot's naar een oplossing.

zo kan ik er ook 1 maken.
neem een warmtepompboiler van +/-190l@55, die heb je met extra spiraal voor een zonneboiler (pri-boiler).
zet daar bij een boiler met 1 spiraal van 200l@? (sec-boiler)

dan heb je in de winter altijd minimaal 190l@55.
werkt dan de collector (ja die werkt ook in de winter, alleen dan zijn de temperaturen een stuk lager eerder rond de 40graden) kan die in de winter nog steeds de sec-boiler opwarmen.
in de zomer kan eerst de pri-boiler geladen worden, daar na de sec-boiler.
hier heb je speciale zonneboiler controllers voor, die een vrij intelligent overschakel systeem hebben voor pri- en sec- boilers.

geen koppeling met de huidige warmtepomp, dus die kan zijn ding gewoon blijven doen.
of hij nu verwarmt of je huis koelt.
lekker simpel dus, en nog niet eens duur.
(subsidie is dan wel een vreemd dingetje, dit staat niet in hun standaard lijst.)
maar of dit jouw oplossing is. :?

maar alles valt en staat bij gegevens, hoeveel water heb je echt nodig en hoeveel doorstroming heb je nodig.
zonder die cijfers (of als je verkeerde inschattingen maakt die er allen maar zijn om je eigen punt door te drukken, dat heb ik hier ook al vaker gezien helaas) heb je geen idee wat je zou moeten kiezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscartje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-08-2023
Wij hebben sinds kort een Ecodan warmtepomp. Deze is aangesloten op de Oscar zonneboiler die we jaren naar tevredenheid hebben. Maar we wilden van het gas af. Nu blijkt de warmtepomp een maximale temperatuur aan te kunnen van 70C. Het water in de boiler wordt snel warmer dan deze temperatuur. We hebben pieken gehad van 105C. Gevolg: foutcode L4 van de warmtepomp.

Enige oplossing lijkt het handmatig aan-en uitzetten van de warmtepomp naar behoefte als het water van de boiler <70C is. De installateur is er nog mee bezig.
Gelukkig hebben we een zeer grote zonneboiler.

Dus opletten wat je warmtepomp aan kan.
Pagina: 1