Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokeesie
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-07-2023
Hallo!

Ik had een vraagje omringt de i9-13900k.

Tijdens het gamen is de processor meestal tussen de 40-70 graden, dit ligt aan welk spel ik speel, ik weet natuurlijk dat deze temperaturen gewoon prima zijn.

Maar soms kan de processor ineens even heel kort naar de 95-99 graden schieten op een paar cores. Ik ga ervan uit dat als die dat doet voor een seconde of minder, dat dit geen probleem moet zijn als ie maar weer naar gewone temperatuur gaat?

Voor koeling is er genoeg, grote kast met veel fans.
Voor processor koeling gebruik ik de corsair icue h100i elite rgb.

Ik benl in de toekomst wel van plan om een grotere koeler aan te schaffen om eventueel de processor nog wat stabieler te laten lopen kwa temperatuur.

Graag zou ik wel de mening willen weten van anderen die ervaring hebben met deze processor of algemeen ervan af weet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Zijn dit altijd dezelfde cores of verschillende die uitschieten? Ineens ruim 25 graden erbij in korte tijd klinkt wel vreemd, klinkt alsof de koelerblok en koelpasta niet overal even goed contact maakt met de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokeesie
Het zijn een paar cores. Meestal core 3-4-5-6-7-8 van de 24, ik merkte al bij het veranderen van de koelpasta eerder dat de linkerkant niet helemaal goed contact had, dus dit keer goed aangedraaid, maar mischien nog maar eens kijken voor de zekerheid.

Het zijn inderdaad wel steeds dezelfde cores, niet verschillend. De rest wordt ook wel warm, maar meestal zit daar wel 10 graden verschil tussen die andere.

Maar het kan toch ook zijn dat sommige cores gewoon meer doen en dus wat warmer draaien dan de rest?

[ Voor 11% gewijzigd door Jokeesie op 07-07-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 16:27
Volgensmij staat er op een relatief moderne intel cpu altijd in geprogrammeerd welke cores “het beste gelukt” zijn en deze krijgen dan de voorkeur van de scheduler voor zware taken.

In principe is de cpu die zelf heel klein. Het is niet zo dat de cores echt ver verspreid zitten onder de heatspreader bij intel.

Ook zijn 16 van de 24 cores E-cores. Die worden sowieso niet zo warm. Het gaat om de eerste 8. Dat zijn de conventionele P-cores zoals je ze van generaties tot en met 11 kent.

Kan zijn dat ze af en toe een flinke taak op zich krijgen waardoor ze even heet lopen. Dat is verder geen issue. Je zou kunnen kijken wat het totale wattage van de hele package op dat moment is. Als dat de spuigaten uit loopt op dat moment kun je een powerlimit instellen.

In mijn software dev workstation zit een 12900KS. Die heb ik ook gelimiteerd op 150 watt. Ik heb het uitgebreid getest en de performance nam minder dan 3% af tijdens all core load.
Qua temperatuur ben ik door die powerlimit van zwaar thermal throttlen naar 75 graden gegaan tijdens compileren. In de workstation zit een 240mm aio van coolermaster met een rebrand van t merk van de system builder.

[ Voor 86% gewijzigd door youridv1 op 08-07-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokeesie
Wat is de beste methode om de processor te limiteren kwa power?

Ik zag dat er in windows een optie is, maar ook dat de Bios een optie heeft kwa C-states, maar daar las ik veel slechte meningen over dus daar ben ik verder van af gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien een open deur, maar... een power limit instellen in de UEFI? Dan bepaalt het systeem zelf tot hoever ie kan klokken. Mogelijk kan je een lichte undervolt toepassen, zodat ie binnen die kaders meer ruimte heeft, maar als je te ver gaat wordt het instabiel of krijg je vreemde dips in je performance.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 16:27
PL1 en PL2 in de bios of Intel XTU
Pagina: 1