Nieuwbouw en radioactiviteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hieronder een serieuze vraag die ik graag discreet wil stellen aan geregistreerde gebruikers.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Welke vormen van kanker hebben ze gekregen? Dat is hier nogal relevant tot je vraagstelling. Is daar enige correlatie te vinden of hebben we het hier over verschillende vormen en dus toevalstreffers?

[ Voor 36% gewijzigd door SmurfLink op 07-07-2023 14:04 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

Ja, dat is heel gek.

2 van de 3 is statistisch gezien geen zinnige populatie om ook maar vermoedens aan te ontlenen. Als het er nou 200 van de 300 waren of 20'000 van de 30'000 dan heb je reden tot zorgen maar bij 2 van de 3.....

Overigens zou zelfs dan radioactiviteit een onwaarschijnlijke oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Vanuit beton kan radon en thoron gas vrijkomen, wanneer dit kan opstapelen kan dit inderdaad een gezondheidsrisico betekenen. Echter is de kans hierop in een modern gebouw heel erg klein, normaal gesproken is er goede ventilatie aanwezig, waardoor er geen opbouw kan plaatsvinden.

Persoonlijk denk ik echt dat het toeval is, kanker is een van de meest voorkomende ziektes tegenwoordig, dus helaas worden veel mensen erdoor geraakt.

Overigens is kanker een verzamelnaam voor veel ziektes, het kan dus wel relevant zijn welke ziektes de personen exact gekregen hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door happysan op 07-07-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:03:
Welke vormen van kanker hebben ze gekregen? Dat is hier nogal relevant tot je vraagstelling.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kans is idd heel groot dat het toeval is en ik een oorzaak zoek voor iets dat niet aan te wijzen is.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 07-07-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Ik ben geen kenner, maar zou 9 jaar niet een korte tijd zijn om dat door blootstelling te ontwikkelen?

edit: typfout

[ Voor 8% gewijzigd door hexta op 07-07-2023 14:10 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Radon en thoron gas zorgen voor longkanker, dus dat heeft geen relatie tot de personen die ziek geworden zijn.

Om darmkanker te krijgen van radioactiviteit moet het echt gaan om grote hoeveelheden (dit zou dan ook anders merkbaar zijn) of iets in het dieet.

Dus zet het uit je hoofd, de oorzaak is niet dat je werkplek radioactief is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:14
Het antwoord: Ja, is heel gek. Misschien komt het wel door de straling van specifieke IT apparatuur? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 07-07-2023 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Fairy schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:07:
[...]

***members only***

Kans is idd heel groot dat het toeval is en ik een oorzaak zoek voor iets dat niet aan te wijzen is.
klinkt niet alsof het te maken heeft met het gebouw dan. Of jullie moeten de muren regelmatig likken... Zolang er geen longkanker bijzit zou ik me hier niet druk om maken.

Ga voor jezelf eens berekenen hoeveel mensen er totaal in dit gebouw voorkomen. Welk percentage daarvan nu kanker heeft en wat het gemiddelde percentage op de hele bevolking is. Waarschijnlijk wijkt het niet significant af daarvan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
scoobs schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:11:
Het antwoord: Ja, is heel gek. Misschien komt het wel door de straling van specifieke IT apparatuur? ;)
Nee het is een normaal kantoor, geen IT bedrijf op zichzelf.

Er hangen geen stralers of zenders op het kantoor. Bij ICT hangt het accesspoint buiten de deur en niet boven de werkplek. Op andere kantoren weer wel, maar niet bij de personen waar het om gaat. Overigens geloof ik ook niet dat dat er iets mee te maken heeft.
SmurfLink schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:13:
[...]

klinkt niet alsof het te maken heeft met het gebouw dan. Of jullie moeten de muren regelmatig likken... Zolang er geen longkanker bijzit zou ik me hier niet druk om maken.

Ga voor jezelf eens berekenen hoeveel mensen er totaal in dit gebouw voorkomen. Welk percentage daarvan nu kanker heeft en wat het gemiddelde percentage op de hele bevolking is. Waarschijnlijk wijkt het niet significant af daarvan.
Van longkanker is inderdaad geen sprake. Het aantal mensen dat op een gemiddelde dag op het nieuwbouw deel van het kantoor rondloopt schat ik zo rond de 60-70.

[ Voor 38% gewijzigd door Fairy op 07-07-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-10 01:29

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:44

BCC

Volgens Thuisarts: https://www.thuisarts.nl/...-op-darmkanker-verkleinen

Wat vergroot de kans op darmkanker?
- Lichaamsgewicht en beweging. Mensen die overgewicht hebben én weinig bewegen, hebben een iets verhoogde kans op darmkanker. ...
- Voeding. Bewerkt vlees vergroot de kans op darmkanker iets. ...
- Roken. Darmkanker komt vaker voor bij rokers dan bij niet-rokers.
- Alcohol.

Ik zou haast zeggen omdat je in de ICT zit heb je zoieso een verhoog dekans op darmkanker, net als de andere ICTers die de hele dag zitten achter hun toetsenbord. Ik ga ff m'n zit-sta buro omhoog zetten O-)

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 07-07-2023 14:19 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Dit is meer iets voor Algemene Zaken. Kick die kant op vanuit BK.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Met welke tussenpozen is dit gebeurd? En het gebouw kan ook van kalkzandsteen gemaakt zijn, dan heb je alweer een stuk minder beton.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:14
Fairy schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Nee het is een normaal kantoor, geen IT bedrijf op zichzelf.

Er hangen geen stralers of zenders op het kantoor. Bij ICT hangt het accesspoint buiten de deur en niet boven de werkplek. Op andere kantoren weer wel, maar niet bij de personen waar het om gaat. Overigens geloof ik ook niet dat dat er iets mee te maken heeft.
Het tweede deel van mijn opmerking was dan ook een luchtig bedoelde opmerking.

Enfin, kijk voor de grap eens hier:
https://upload.wikimedia....f/Exposure_chart-XKCD.svg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als door bijvoorbeeld radioactiviteit van nieuwbouw je na 30 jaar 1% van de bewoners krijgt met kanker, dan is dat een heel groot ding, en zou niemand meer in nieuwbouw willen wonen. En dat zijn ook aantallen die wel opvallen.

Maar als je in 10 jaar 4 van de X met kanker hebt, en het door de nieuwbouwtechniek zou komen, dan zouden al lang alle alarmbellen af zijn gegaan. Dus wat overblijft is dat er iets heel specifieks bij jullie is gebeurd. Maar gezien ik niet verwacht dat er uranium in het beton is gemixt, lijkt mij het onwaarschijnlijk.

En anders koop je op marktplaats (of Conrad) er eentje. Echter nog naast het onwaarschijnlijke, is darmkanker ook niet het eerste waar ik dan aan zou denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Fairy schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:00:
Hieronder een serieuze vraag die ik graag discreet wil stellen aan geregistreerde gebruikers.

***members only***

Is het heel gek als ik nu sterk de neiging heb om een geigerteller te kopen en de boel zelf ga inspecteren op verhoogde stralingswaarden of overdrijf ik dan?
Ja dat is onzin, het heeft geen nut om iets te meten als je totaal geen idee hebt wat die metingen vervolgens betekenen. Als je interesse in de materie hebt is er online een hoop te vinden. Deze online (gratis) MIT cursus bijvoorbeeld: https://openlearninglibra...Tx+22.011x+3T2018/course/ (vooral sectie 1.3 is voor jou relevant)

Wat wel een zinnige reactie zou zijn is om naar een doktor te gaan en je preventief te laten checken (voor iedereen verstandig af en toe). Daar heb je meer aan dan een geigerteller.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 07-07-2023 14:41 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 07:03
Ik zou me geen zorgen maken. Ik heb jarenlang gewerkt op de nucleaire geneeskunde en radiologie afdeling in het ziekenhuis. Oftewel dagelijks werken met radioactiviteit en ioniserende straling. Veel wordt uiteraard zo goed als mogelijk afgeschermd met lood of door afstand te houden (kwadratenwet) maar je ontkomt er niet aan om straling op te lopen tijdens je werkzaamheden.

Zelfs in deze context was er geen extra gevaar op het krijgen van kanker, anders zou natuurlijk niemand meer dat beroep willen uitvoeren ;)
Maar denk ook aan mensen die veel Trans-Atlantisch vluchten maken of skileraren die een heel seizoen hoog in de berg verblijven. Zoek voor de grap maar eens op wat die oplopen aan straling.

Geen reden dus om het gebouw te verdenken in dit geval. Er zit meer dan genoeg regelgeving en controle op het gebied van radioactiviteit. Tegenwoordig is dat allemaal wel veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 17:37
Ook niet vergeten dat de meeste kankers zich zeer traag ontwikkelen. Indien het door het gebouw komt is de kans groot dat het dan over het vorige gebouw gaat van voor 2014.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Croga schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:04:

2 van de 3 is statistisch gezien geen zinnige populatie om ook maar vermoedens aan te ontlenen. Als het er nou 200 van de 300 waren of 20'000 van de 30'000 dan heb je reden tot zorgen maar bij 2 van de 3.....
Wat hij zegt. In de VS is er een middelbare school waar 120 alumni een hersentumor hebben gekregen. Dan heb je het al over wat grotere aantallen en slaat de paniek toe.

https://www.ndtv.com/worl...er-probe-launched-2890327
https://www.nytimes.com/2...r-colonia-woodbridge.html
https://www.dailymail.co....brain-cancer-cluster.html
The school is about 11 miles from a former nuclear bomb development site, and fears are now mounting that uranium from the facility may have contaminated water or soil at the school.
Lupiano claims some of the contaminated soil was removed from the site after it shut down in 1967 - the same year Colonia High School was built. He suggested some of it may have somehow ended up on the school grounds.
'Doctors said they had never seen my cancer before it was super rare, or only people that were exposed to nuclear radiation as a child living next to a nuclear power plant that was contaminating their water have this,' Lupiano said.
Er is uitgebreid onderzoek gedaan, waarbij geen radioactief materiaal is gevonden en het aantal tumoren niet opmerkelijk hoog bleek te zijn:
https://www.nj.gov/health...HC_Colonia_Indoor_Air.pdf
https://www.nj.gov/health...0w%20Cover%20May%2024.pdf

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:06
Laat ik nou toevallig TMS-VRS-D hebben gedaan vorig jaar...

Maak je geen zorgen. De hoeveelheid straling vanuit beton is dusdanig laag dat een keer vliegen of wintersporten al meer effectieve straling geeft.

Met alle reguliere achtergrondstraling (kosmische straling, beton/aardstoffen, bananen eten...) kom je láng niet aan een schadelijke dosis.

[ Voor 24% gewijzigd door Cass Casey op 07-07-2023 15:06 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik denk dat ik het hiermee kan laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 18:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Eens met al het bovenstaande. Naast dat helaas de kanker incidentie hoog is, gaat op gegeven moment ook het gevoel spelen dat er bij >3 gevallen een trend is. Wat is gemerkt heb in mijn omgevingen is dat men dit nieuws sneller deelt als er lotgenoten zijn, en ook dat het bij collegas sneller in het geheugen blijft hangen waardoor het gehele gevoel versterkt wordt.

Uiteraard moet men waakzaam zijn als er beroepsrisicos zijn (denk aan het chrome-51 verhaal), maar dat lijkt me op een IT afdeling niet snel aan de orde.

Dit zal dus echt helaas wrang toeval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 21:33
SmurfLink schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:03:
Welke vormen van kanker hebben ze gekregen? Dat is hier nogal relevant tot je vraagstelling. Is daar enige correlatie te vinden of hebben we het hier over verschillende vormen en dus toevalstreffers?
Exact.

Zeer waarschijnlijk is het idd gewoon toeval, iets als TS noemt is ooit overigens wel eens echt gebeurd, toen er in Oekraïne (toen nog USSR) een cesium-pellet in het beton van een appartementen-complex terecht was gekomen:

Wikipedia: Kramatorsk radiological accident

Daar overleden verschillende mensen aan leukemie voordat het ontdekt werd.

Echter klinkt dit in Nederland nu niet bepaald zo waarschijnlijk. Er is een reden dat dit incident zijn eigen wikipedia-pagina heeft - het zijn er wereldwijd extreem weinig:
Wikipedia: List of civilian radiation accidents

Dit is dus ook iets heel anders dan het radon dat vrijkomt uit nieuw beton.
Pagina: 1