Van keramische kookplaat naar inductie, vraagje groepen/fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinchento
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-08 17:19
Hoi tweakers, hopelijk kunnen jullie het 1 en ander verduidelijken voor mij als leek qua elektriciteit.
En ja, een elektricien zou het allemaal kunnen regelen, maar laten we eerlijk wezen, dit zou geen rocket science moeten zijn...

Betreft het vervangen van een kookplaat.
Momenteel zit er een keramische kookplaat in (kW 6.4) die aangesloten is met een perilex stekker.

Deze wil ik vervangen voor een inductie kookplaat, maar natuurlijk zonder dat de boel eruit klapt.

Paar vraagjes:
1) Klopt het dat ik 'veilig' zit als ik een inductie kookplaat neem van om en nabij hetzelfde wattage (6400w)?

2) Ik neem aan dat ik dus een zogenaamde 2fasen model kan uitkiezen, correct? Aangezien het nu ook met een perilex verbonden is.
En dat ik bij de installatie de huidige indeling 1-op-1 kan overnemen (L1 = bepaalde kleur, enz.)?

3) Ik heb de meterkast en groepen bekeken en heb zo mijn vraagtekens. Zonder dat ik de hele boel heb doorgemeten, zit de kookplaat inclusief de woonkamer + keuken op 1 groep (volgens de ooit opgehangen notitie in de meterkast).

Ter info, de keuken bestaat uit koelkast + oven + combi magnetron + waterkoker + koffiezetapparaat + lampen + stopcontacten waar bijv. telefoons worden opgeladen. Vaatwasser zit op een aparte groep.
De woonkamer bevat de reguliere zaken zoals tv, xbox, tv kastje, lampen, stopcontacten).

Ergens bekruipt mij het gevoel dat dit aardig veel is voor 1 groep? Wellicht dat de notitie niet klopt en ikzelf maar even de boel moet controleren qua apparaten/groep...

Voor wat het waard is, bijgevoegd een foto van de huidige kookplaat en groepen/meterkast en de notitie qua groepen.

Alvast bedankt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zj9oe209OBsHUZ21I346VddYIS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kub8COZ92vlUmTF2b2Sc9ZBt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/un6QSXSl19__i6NrkE_0PIWR4Kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djEoBBdTBoUta72ZG4FnwUmh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVC7nPURuNOFYjX4nyvZNVT9euI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Z4Lymfl6XFCHtzhykRBaPm6.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via vinchento op 07-07-2023 19:00)

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08 20:48

Freakie1NL

Grote Baas

Een kookplaat hoeft onder bepaalde voorwaarden niet aan een aardlekschakelaar gekoppeld te zijn. Persoonlijk zou ik het wel altijd alsnog doen.

Je hebt denk ik een ABB bushboard groepenkast, als je hem over 3 aardlekschakelaars zou willen verdelen moet er een nieuw bushboard in.

Je hebt dus globaal 2 opties:
1) Aardlekschakelaar kopen en een kookgroep. (Past beide makkelijk nog in jouw kast)
a) Dus losse DIN groep, niet bushboard variant. https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisgroep-2x230v.html
b) Aardlekschakelaar https://www.sandervunderi...-30ma-f202-a-40-0-03.html

2) Aardlekautomaat kookgroep, zou ik persoonlijk niet doen gezien dit alleen door EMAT en SEPP aangeboden word.

Dan terug naar de originele vraag.
Je kan een inductiekookplaat kopen die geschikt is voor '2 fase' d.w.z 2x een L en 2x een N.
AEG is over het algemeen hier niet geschikt voor. ETNA juist weer wel. Rest van de merken verschilt weer per model.

[ Voor 32% gewijzigd door Freakie1NL op 07-07-2023 16:49 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
Je kunt nergens vanuit gaan met perilex, die dingen worden wisselend bedraad.

In een enkelfase woning kan een fornuis groep gebruikt worden: 2 16A automaten met koppelbrug.

Dat wordt ook vaak gedaan in 3 fase woning, maar dat is niet netjes.
In 3 fase woning is de nette oplossing een kracht groep en daar dan 2 of 3 fasen - afhankelijk van model kookplaat - van gebruiken.

Ik zie niets van deze opties in jouw groepenkast foto
En dat is vreemd… mogelijk is de kookplaat nu onbeveiligd aangesloten en dat is echt niet goed.

De kookplaat zelf kun je ook niet van uit gaan dat het op een standaard manier bedraad is.

Het is zeker geen rocket science… maar wel een beetje mijnenveld door de chaos die bestaat op dit onderwerp. Dus alles nagaan en nameten

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:14
Eens met Ronald, of de huidige kookplaat zit op 1x 16A 230V of er is iets niet correct in de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinchento
Dank voor jullie reacties.

Zojuist de groepen nagelopen door ze 1 voor 1 uit te zetten en elke keer de kookplaat aan/uit te doen. De apparaten per groep vallen uit, maar wat wekt mijn verbazing: de kookplaat blijft het doen?
Dus nog voor de zekerheid beide aardlekschakelaars omlaag gedaan, nergens stroom, maar de kookplaat blijft het doen?

Kan dit verklaard worden?
Ik zit in een appartement, zit mijn kookplaat aangesloten op het gebouw of de buren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En wat als je die viervoudige schakelaar middenonder uit zet? Is dat je hoofdschakelaar? of is dat een krachtgroepautomaat voor die perilex aansluiting in de keuken? En zit er elders nog een hoofdschakelaar?

Wat heb je eigenlijk voor aansluiting, 1-fase of 3-fase?

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 07-07-2023 16:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Dit kan worden verklaard door wat @Ronald stelt: " Ik zie niets van deze opties in jouw groepenkast foto
En dat is vreemd… mogelijk is de kookplaat nu onbeveiligd aangesloten en dat is echt niet goed."

Weet niet of dit een huurhuis of koophuis is en hoe oud maar bij een koophuis is dit wel echt een significant verborgen (hoewel) gebrek.

Maar hoe op te lossen is minder moeilijk; aardlekschakelaar er bij en een kookgroep erbij. Daar is wel wat meer dan gemiddelde kennis voor nodig.

*EDIT*
Wat @Orion84 stelt kan natuurlijk ook nog.

[ Voor 11% gewijzigd door Freakie1NL op 07-07-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
Wat is het uitgangspunt qua koken? Heb je echt 4 pitten nodig die tegelijkertijd iets aan de kook moeten brengen?
Ik vraag dit omdat er ook inductie kookplaten zijn die 'gewoon' op 230 draaien, reguliere steker en wandcontactdoos.
Ik heb zelf ook zo'n plaat en (voor mij) werkt dat gewoon. Alle platen tegelijk op vol vermogen werkt dan niet, de elektronica schakelt dan automatisch een aantal platen terug.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinchento
Inderdaad wat @Orion84 aanhaalt. Die viervoudige schakelaar is inderdaad gekoppeld aan de kookplaat. Begon me al zorgen te maken met de andere gegeven antwoorden!

Maar nu dat helder is, betekent dat dan dat ik 2 x 16A kan aansluiten (oftewel max 2 x 220/230 x 16 = 7000w)?

Maar de volgende zorg die opdoemt: moet die viervoudige schakelaar (of krachtgroepautomaat?) niet gekoppeld zijn aan een aardlekschakelaar?
Wellicht 'domme' vraag, maar zoals gezegd, ben een leek in dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinchento
@Yaksa ja het komt wel veelvuldig voor dat er 3 a 4 pitten worden gebruikt... Maar thanks voor het meedenken!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Een kookplaat hoeft onder bepaalde voorwaarden niet aan een aardlekschakelaar gekoppeld te zijn. Persoonlijk zou ik het wel altijd alsnog doen.

Je hebt denk ik een ABB bushboard groepenkast, als je hem over 3 aardlekschakelaars zou willen verdelen moet er een nieuw bushboard in.

Je hebt dus globaal 2 opties:
1) Aardlekschakelaar kopen en een kookgroep. (Past beide makkelijk nog in jouw kast)
a) Dus losse DIN groep, niet bushboard variant. https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisgroep-2x230v.html
b) Aardlekschakelaar https://www.sandervunderi...-30ma-f202-a-40-0-03.html

2) Aardlekautomaat kookgroep, zou ik persoonlijk niet doen gezien dit alleen door EMAT en SEPP aangeboden word.

Dan terug naar de originele vraag.
Je kan een inductiekookplaat kopen die geschikt is voor '2 fase' d.w.z 2x een L en 2x een N.
AEG is over het algemeen hier niet geschikt voor. ETNA juist weer wel. Rest van de merken verschilt weer per model.

[ Voor 32% gewijzigd door Freakie1NL op 07-07-2023 16:49 ]

Pagina: 1