Werkplek samenstelling, wel/geen docking station

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw2010
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-03 16:50
Binnenkort moet ik voor 10 medewerkers de complete werkplekomgeving vernieuwen.

Ik ben alleen nog zoekende of ik wel of geen docking moet aanschaffen. Dit omdat ik iedereen 2 schermen wil geven die voorzien zijn van een USB hub.

De volgende componenten heb ik op het oog:

1. ThinkBook 14 Gen 4 (AMD Ryzen™ 7 5825U, 16GB RAM)
2. 2 x een Philips 276B9/00 monitor + monitorarm voor 2 schermen
3. Draadloze muis en toetsenbord

Aangezien de monitoren een USB-C hub hebben wil ik de laptop laten voeden door vanuit 1 van deze schermen de USB-C kabel te koppelen aan de laptop. Het 2e scherm wil ik dan met de 1e verbinden door deze te lussen met een display kabel. De draadloze muis en het toetsenbord wil ik dan via de laptop verbinden met bluetooth of usb.

Nu is mijn vraag of jullie kunnen beoordelen of ik er verstandig aan doe om geen apart USB docking station te kopen. De schermen hebben genoeg power delivery via USB-C dus kunnen met gemak de laptop opladen.

Maar is deze samenstelling verstandig? Hebben jullie nog advies?

[ Voor 0% gewijzigd door mw2010 op 07-07-2023 14:01 . Reden: Model scherm aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik kan het model van jouw scherm niet direct vinden maar als je scherm USB-C met USB Power Delivery heeft met een voldoende hoog vermogen en het scherm ondersteunt DisplayPort MST (ook wel bekend als daisychaining) dan zie ik de meerwaarde niet van een apart docking station. Tenzij het scherm geen netwerkaansluiting heeft en dit belangrijk is voor jou.

De muis en het toetsenbord zou je ook nog op het scherm kunnen aansluiten met een dongle.

Zelf werk ik met een HP scherm met USB-C power delivery, ondersteuning voor DisplayPort MST en een tweede scherm er aan gedaisychained. Werkt 100% perfect en mijn docking station gaat de deur uit :)

Dit is het scherm dat ik gebruik hiervoor: uitvoering: HP E27d G4 (6PA56A4) Zwart

[ Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-07-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Om dit te doen moet je wel een scherm kopen die een displayport output heeft. Dat scherm wat je aangeeft heeft dit niet.

Houd er ook rekening mee dat 2x een 1440p scherm redelijk wat bandbreedte is en er niet veel meer overblijft dan USB 2.0 (dit heeft te maken met displayport alternate mode die "pairs" van de kabel gebruikt). Maar als je alleen een muis/toetsenbord erop aansluit maakt het niet uit.

Er zijn wel schermen met displayport-out. die kun je wel doorlussen dit heb ik zelf ook wel eens gedaan.
bijvoorbeeld: uitvoering: Dell UltraSharp U2722D Zilver, Zwart

Het mooie van dell is dat ze goedkopere versies zonder usb-c of displayport out maar dezelfde behuizing. dus dan kun je 2 verschillende schermen kopen die er wel hetzelfde uit zien.

Deze schermen hebben vaak ook een ingebouwde usb-hub, dus je kan er dan een bekablede muis/toetsenbord aan hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nutral op 07-07-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mw2010 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:39:
Maar is deze samenstelling verstandig? Hebben jullie nog advies?
Ik heb hier een combi Dell P2419HC en P2419H staan, dat werkt werkt zoals je zou verwachten. Twee nadelen:

1. Geen ethernet over USB-C en
2. Ik moet altijd éérst de laptop (Dell Latitude 5520) aanzetten en dan pas de monitoren, anders zeurt de laptop dat 'ie te weinig voeding krijgt -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:17

Croga

The Unreasonable Man

Persoonlijk zou ik níet kiezen voor Bluetooth toetsenborden.....

Bluetooth apparaten zul je specifiek op de laptop aan moeten sluiten. Van de muis kan ik me nog voorstellen dat gebruikers die zelf mee nemen maar de toetsenborden wil je echt op het bureau laten liggen. Dat betekent dus dat als je eens bij een ander bureau wilt gaan zitten, je opnieuw met je bluetooth moet spelen.
Daarnaast is een kabeltje nou eenmaal stabieler. Er kan weinig mee mis gaan waar er bij BT juist veel mis kan gaan.

En alleen voor die reden zou ik al gaan voor een dock.
Ik zit hier sinds begin Corona met een Dell USB-C dock en dat werkt fantastisch. Gewoon de USB-C stekker er in steken en alles staat meteen goed.

Het enige nadeel is dat 2 4K schermen nogsteeds niet standaard is. Ook mijn nieuwste HP Elitebook Core i7 1185G7 systeem kan geen 2 externe 4K schermen aan waardoor het 2e scherm naar 1080p gaat. Geen groot probleem maar wel zwaar irritant. 2 van de Dell systemen die ik eerder heb gebruikt hadden dezelfde beperking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:25
Ik heb deze toegepast in werkplekken:
uitvoering: LG 34WQ75C-B Zwart

- Verstelbaar in hoogte
- USB-C met PD
- Veel USB-poorten
- Netwerkaansluiting

Functioneert prima!

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw2010
Ik heb het model aangepast naar 276B9, typefout :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw2010
AtomicWing schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:01:

- Verstelbaar in hoogte
- USB-C met PD
- Veel USB-poorten
- Netwerkaansluiting

Functioneert prima!
AtomicWing schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:01:

- Verstelbaar in hoogte
- USB-C met PD
- Veel USB-poorten
- Netwerkaansluiting

Functioneert prima!
Bedankt voor de tip, maar ik zoek toch echt 2 x een 27inch monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Nutral schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:47:
Om dit te doen moet je wel een scherm kopen die een displayport output heeft. Dat scherm wat je aangeeft heeft dit niet.

Houd er ook rekening mee dat 2x een 1440p scherm redelijk wat bandbreedte is en er niet veel meer overblijft dan USB 2.0 (dit heeft te maken met displayport alternate mode die "pairs" van de kabel gebruikt). Maar als je alleen een muis/toetsenbord erop aansluit maakt het niet uit.

Er zijn wel schermen met displayport-out. die kun je wel doorlussen dit heb ik zelf ook wel eens gedaan.
bijvoorbeeld: uitvoering: Dell UltraSharp U2722D Zilver, Zwart

Het mooie van dell is dat ze goedkopere versies zonder usb-c of displayport out maar dezelfde behuizing. dus dan kun je 2 verschillende schermen kopen die er wel hetzelfde uit zien.

Deze schermen hebben vaak ook een ingebouwde usb-hub, dus je kan er dan een bekablede muis/toetsenbord aan hangen.
Ik gebruik deze setup thuis: De Dell UltraSharp U2722DE met USB-C hub, en display port daisy chain naar de goedkopere Dell UltraSharp U2722D (zonder USB C). Werkt perfect! Twee schermen, alle mijn usb randappatauur aangesloten op het schern, en 1 USB C kabel incl opladen naar de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:03
mw2010 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:39:
2. 2 x een Philips 276B9/00 monitor + monitorarm voor 2 schermen
Aangezien de monitoren een USB-C hub hebben wil ik de laptop laten voeden door vanuit 1 van deze schermen de USB-C kabel te koppelen aan de laptop. Het 2e scherm wil ik dan met de 1e verbinden door deze te lussen met een display kabel.
Zover ik kan zien heeft deze monitor geen Displayport uitgang (en ingebouwde MST hub). Enkel een HDMI/DP/USB-C DP Alt mode ingang en standaard USB hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:58
Als je een Displaylink dock haalt dan hoef je ook niet DP over USB-C te letten, die werken zelfs met USB-A.

uitvoering: Lenovo ThinkPad Hybrid USB-C with USB-A Dock (EU-stekker)

Hier hebben wij er enkele honderden van en werken perfect... dual 4K monitor, 90w PD, meerdere usb-aansluitingen Gbit LAN... plus een kabel met een USB-C naar USB-A verloop stukje, daarmee kan je in principe iedere laptop aansluiten die je wil, alleen zal Power Delivery uiteraard niet werken over USB-A. Installatie op Windows gaat automatisch, met Macbooks zal je het pakketje van displaylink wel eerst moeten installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 07-07-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw2010
Allemaal bedankt voor jullie input.

Ik denk toch dat ik voor een docking station moet gaan. Ik wil geen gedoe met geen ethernet over USB-C en het moet redelijk idiot proof zijn.

Aangezien het budget beperkt is verwacht ik niet meer dan € 190,- per scherm te kunnen besteden. Adviseren jullie dan 2x 24inch of 2 x 27inch? Het is enkel voor Office365 gebruik.

Iemand nog een tip voor 2 beeldschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@mw2010 Is dit voor thuis of op het werk deze samenstelling?

Ik persoonlijk werk liever met 1 groot (>32inch) 4k scherm en met een laptopstandaard waar dan mijn laptop het 2e scherm is (gebruik ik voornamelijk voor Teams/Outlook/monitoring/muziek. En een USB-C dock er tussen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mw2010
Falcon schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:02:
@mw2010 Is dit voor thuis of op het werk deze samenstelling?

Ik persoonlijk werk liever met 1 groot (>32inch) 4k scherm en met een laptopstandaard waar dan mijn laptop het 2e scherm is (gebruik ik voornamelijk voor Teams/Outlook/monitoring/muziek. En een USB-C dock er tussen.
Het is voor op het werk, de opstelling die jij schetst kan natuurlijk ook. Maar de voorkeur is toch echt 2 aparte schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:26
Ik heb vorig jaar voor dezelfde vraag gestaan en uiteindelijk gekozen voor een USB-C dockingstation icm twee 4k schermen. Qua prijs kwam ik vergelijkbaar uit maar met het USB-C dock erbij was ik wat flexibeler in de monitorkeuzen.

Uiteindelijk een dockingstation genomen icm 2 x 28' in 4K 60Hz. Werkt heerlijk, al is het iets aan de grote kant moet ik zeggen. Let er wel goed op dat je het juiste dockingstation neemt; met al die USB-c specs zit je er snel naast. Zoiets als die Lenovo hierboven is volgens mij wat je zoekt.
Pagina: 1