Presentatie PC van een bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 23:15
Mijn vraag:
Mijn vrouw werkt in een dierenkliniek.
Ze willen hier een oude PC hergebruiken om in de wachtzaal bij de balie op het scherm ook een presentatie af te laten spelen.
De PC staat bovenop het systeemplafond en nu moeten ze telkens een deel oplichten om de PC aan te zetten en deze willen ze "makkelijker" aan zetten.
Dit zou moeten kunnen, heb diverse dingen gevonden maar is voor mij onbekend of de PC deze mogelijkheid heeft (ben nog niet gaan kijken).
Ik had al in gedachte dat het met gewoon een 2-pins kabel op het moederbord met een drukknop ertussen ook mogelijk moet zijn maar na wat zoeken op het forum zag ik ook dat Sharkoon een PC Jump Start onderdeel heeft.
Helaas op het eerste gezicht nergens meer te koop of weet iemand een vergelijkbaar onderdeel zodat het een beetje netter lijkt.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Hardware onbekend, zou wel aangesloten zijn op het netwerk (onbekend of dit LAN of WiFi is).
Software is 'Teamviewer' dus op zich handig om te behouden om vanaf een PC dit te volgen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
[url="Sharkoon PC Jump Start"]https://tweakers.net/pricewatch/240604/sharkoon-pc-jump-start-black/specificaties/[/url]
Anders een gaatje boren in de behuizing en middels 2-pins kabel en drukknop onder het systeemplafond laten uitkomen.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik weet niet wat voor besturingssysteem op de pc zit, maar is een timer ingesteld in Windows ook een oplossing? Na een snelle google lijkt mij dat dit ook moet lukken.

Mocht je toch met een drukknop willen werken is dat prima mogelijk. Zelfs als er een ledje in zit hoef je die maar aan te sluiten op de headers. Ik meen uit mijn hoofd dat daar Dupont 2.54 connectors voor gebruikt worden, mocht je het netjes willen maken.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:58

orf

Is wake on lan niet handig hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:19
Dit inderdaad, zou nog vanaf de medewerkers eigen telefoon gedaan worden als deze met hetzelfde netwerk zit verbonden en de pc een vast IP address heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
Gewoon configureren in de UEFI/BIOS dat hij om 8:00 uur aangaat en dan stel je Windows in om 17:00 uur afsluiten :?.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
pwillemske schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:21:
Ik weet niet wat voor besturingssysteem op de pc zit, maar is een timer ingesteld in Windows ook een oplossing? Na een snelle google lijkt mij dat dit ook moet lukken.

Mocht je toch met een drukknop willen werken is dat prima mogelijk. Zelfs als er een ledje in zit hoef je die maar aan te sluiten op de headers. Ik meen uit mijn hoofd dat daar Dupont 2.54 connectors voor gebruikt worden, mocht je het netjes willen maken.
Voor zover ik informatie heb gehad gewoon Windows, versie weet ik nog niet. Qua instelling in Windows enkel herstart of afsluiten gezien met een timer.
Weet nog niks over de hardware of dit een mogelijkheid is, zou ondersteund moeten worden in BIOS.
Puch-Maxi schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:35:
Gewoon configureren in de UEFI/BIOS dat hij om 8:00 uur aangaat en dan stel je Windows in om 17:00 uur afsluiten :?.
Dat is op zich ook wel een goeie om op te starten middels tijd.
Afsluiten kunnen ze middels Teamviewer wel doen.
Zou dit misschien wel kunnen combineren met updates te doen in het weekend bijvoorbeeld.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
In veel bios'en zit ook power on ac restore, dan gaat de pc gewoon aan zodra je er spanning op zet, dan kan je de pc aanschakelen door de stekker erin te doen (of door 'm bij de verlichting erin te prikken).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:44
Zou het niet veel makkelijker zijn een Chromecast in de tv te steken en te casten?

Dan heb je geen losse pc nodig,en kan je stuk makkelijker de presentatie aanpassen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is het alleen een presentatie? Chromecast zoals @99ruud99 zegt of een Raspberry Pi kan dat ook, een Pi kun je makkelijk op afstand beheren.

Of zoals @SA007 zegt in de bios instellen dat de PC automatisch aangaat wanneer hij stroom heeft, en dan op een schakelaar of een slimme stekker zetten.

TeamViewer heb je niet nodig, je kunt gewoon Windows' eigen Remote Desktop gebruiken, dat is veilig zolang het alleen over het lokale netwerk gaat en niemand verder op dat netwerk kan (dus geen open wifi ofzo). TeamViewer of AnyDesk kan ook, maar die moet je dan wel instellen om óf een heel ingewikkeld wachtwoord te gebruiken, óf alleen vanaf een specifieke PC toegang te hebben, en in ieder geval alleen over LAN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:47
Een PC boven een systeemplafond wordt meestal door de brandweer niet geaccepteerd. Hou daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou gewoon een pi gebruiken,
maar moet het perse een pc, zoals @SA007 reeds zei, meestal kun je de pc laten starten bij ac restore oid in het bios. Dan heb je alleen een verlengkabel nodig met een schakelaar, of idd bij het licht inprikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
SA007 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:10:
In veel bios'en zit ook power on ac restore, dan gaat de pc gewoon aan zodra je er spanning op zet, dan kan je de pc aanschakelen door de stekker erin te doen (of door 'm bij de verlichting erin te prikken).
Ook over gelezen, moet alleen op locatie nog kijken wat er zit en wat er zelf mogelijk is met de PC.
99ruud99 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:32:
Zou het niet veel makkelijker zijn een Chromecast in de tv te steken en te casten?

Dan heb je geen losse pc nodig,en kan je stuk makkelijker de presentatie aanpassen etc.
Op zich wel een goeie, maar ik weet niet of ze de PC nog willen gebruiken voor andere doeleinden.
PC bestaat namelijk al.
Oon schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:36:
Is het alleen een presentatie? Chromecast zoals @99ruud99 zegt of een Raspberry Pi kan dat ook, een Pi kun je makkelijk op afstand beheren.

Of zoals @SA007 zegt in de bios instellen dat de PC automatisch aangaat wanneer hij stroom heeft, en dan op een schakelaar of een slimme stekker zetten.

TeamViewer heb je niet nodig, je kunt gewoon Windows' eigen Remote Desktop gebruiken, dat is veilig zolang het alleen over het lokale netwerk gaat en niemand verder op dat netwerk kan (dus geen open wifi ofzo). TeamViewer of AnyDesk kan ook, maar die moet je dan wel instellen om óf een heel ingewikkeld wachtwoord te gebruiken, óf alleen vanaf een specifieke PC toegang te hebben, en in ieder geval alleen over LAN.
PC bestaat al, Teamviewer gebruiken ze al, moet op locatie kijken maar aan hand van de reacties kan ik wel een kijken welke opties er zijn.
Killion schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:04:
Een PC boven een systeemplafond wordt meestal door de brandweer niet geaccepteerd. Hou daar rekening mee.
Staat er nu ook al, komt niet van mij.
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:59:
ik zou gewoon een pi gebruiken,
maar moet het perse een pc, zoals @SA007 reeds zei, meestal kun je de pc laten starten bij ac restore oid in het bios. Dan heb je alleen een verlengkabel nodig met een schakelaar, of idd bij het licht inprikken
PC bestaat al, stond al in de vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:44
Dat iets bestaat wilt niet zeggen beste optie. Ik zou serieus naar de vraag achter de vraag kijken.
Is het enkel om te casten/ streamen. Haal die pc weg en plaats Chromecast.
Zal stuk minder stroom gebruiken, en dus minder warmte produceren. (fijn in zomer), en dus minder brandgevaar (schijnt ook wel fijn te zijn).

Soms moeten dinosauriërs even over streep getrokken worden en hun oude vertrouwde apparatuur achter zich laten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als de PC er al is en het enige probleem het aan/uitzetten is dan is AC Restore de oplossing. Aanzetten in de BIOS (meestal onder chipset instellingen) en een slimme stekker of gewoon een schakelaar aan de muur onder het systeemplafond om 'm aan te zetten.

Je zou met de scheduler van Windows zelfs de presentatie kunnen starten vanaf een bestand in een mapje, dan hoeven ze alleen als ze ooit een andere presentatie willen dat bestand te vervangen, en daarvoor kun je een netwerk share maken zodat het direct vanaf een andere PC kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:25
Wel meteen even de bios batterij vervangen.
Als jij het hebt over een oude pc loop je de kans dat de bios batterij leeg loopt als hij regelmatig van de stroom is

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 15:18
Stukje luidspreker snoer en een deurbel knop. Dan de oude aan uit knop kabel verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

J_aimy schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:54:
[...]

PC bestaat al, stond al in de vraag.
ja en? Dat maakt het nog geen goede oplossing, vertel ze maar dat het gewoon niet veilig is. Een voeding kan kapot gaan, een pc heeft bewegende delen, die wil je niet verborgen achter een plafond.

het is een dierenkliniek, dus die zullen echt nog wel een paar stuivers hebben voor een betere veilige oplossing. Niet als it'er binnen de parameters denken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Neem gewoon een Raspberry pi met yodeck, simpel en niet te veel toepas. Kan de baliemedewerker leuke kattenfilmpjes uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04:51
Om wat voor tv gaat het? Als er een sd-kaart/usb in kan, zou je ook kunnen overwegen om de presentatie (ik neem aan powerpoint) af te kunnen laten spelen op de tv zelf als dat wordt ondersteund. Meeste tv's van de afgelopen 10-15 jaar hebben vaak wel een interne functie om media via usb/sd-kaart af te laten spelen. Eventueel presentatie slides omzetten naar JPEG/PDF/whatever formaat en vervolgens in chronologische volgorde laten afspelen. Als de presentatie niet al te visueel ingewikkeld is en niet vaak veranderd hoeft te worden, zou je deze optie kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Volgens mij is een systeemplafond er niet op gemaakt om een PC 24 uur per dag (draaiend) te dragen, dit brengt de nodige risico's met zich mee....denk eens aan al het stof wat het apparaat zal gaan happen en wat voor brandgevaar dat met zich mee brengt....

Je kan dan beter kijken naar bijvoorbeeld een Raspberry Pi icm VLC, van waaruit je kan streamen naar het presentatiemiddel.

Energie technisch gezien ook nog een stuk gunstiger ook...en is een heel stuk professioneler dan gehannes met een volwaardige PC boven een plafond...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
Ik heb bij een klant waar ik werk, een systeem met 2 mac mini's ( elk stuurde 1 verdieping aan ) en video over LAN constructie, vervangen door 3 chromecast TV devices met PiSignage erop. Werkt heerlijk, iedereen met een login kan het op afstand beheren , kost weinig stroom en start vanzelf op als de schakelaar wordt omgezet. Gebruiker die het aanzet hoeft weinig IT kennis te hebben.. No Brainer zou ik zeggen.. 1ste 2 devicelicenties zijn gratis, dus perfect voor een kleine organisatie.

[ Voor 3% gewijzigd door MacIsCool op 17-07-2023 11:14 ]

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:49
Jouw voorstel van een 2 pins kabel verbinding aan het moederbord zal prima werken. Je wilt echter een zo kort mogelijke draad vanwege het lage voltage.
Pagina: 1