Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaman1
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-07-2024
Mijn vraag

Ik heb op mijn WIFI router de RT -AX88U de VPN client ingesteld. Wanneer ik Whatsmyip gebruik zie ik mijn standaard IP-adres. Dat is niet de bedoeling. Hoe kan ik in de router de VPN zo instellen dat mijn IP-adres niet meer zichtbaar is?
Wie helpt???
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Welke VPN service neem je af? (een betaalde hopelijk, anders 'betaal' je met je data)
Ondersteund deze service een configuratie voor in een router?
Welke settings heb je gedaan? (screenshot)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-04 13:19

DarkSide

theres no place like ::1

je hebt ook VPN services als ingang.
Dat je van buiten via VPN intern kan komen>
Dan blijft je publieke IP dus gelijk.

dus idd wat heb je nu ingericht met welke dienst/settings

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:14

lier

MikroTik nerd

Post eens:

code:
1
tracert tweakers.net

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:57
VPN heeft een server en een client.

Een VPN server in je eigen netwerk is bedoelt om vanaf het internet met een VPN client via een VPN tunnel op je eigen netwerk te komen.
Vermoed dat zoiets niet jouw doel is.

Wat jij wil is een VPN server van een VPN provider gebruiken, zodat je met een VPN client (je Asus router) een VPN verbinding opzet om naar het internet te gaan waardoor hij lijkt alsof je vanaf het exit punt van je VPN provider komt en niet vanaf je eigen netwerk.

Om dit je realiseren heb je dus een VPN provider nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 07-07-2023 12:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaman1
Goedemorgen,

Ik gebruik nu op mijn clients de VPN van Norton.Ik moet dus op iedere client deze VPN installeren. Mijn gedachte is om de Asus wifi router als client in te stellen zodat alle apparatuur daarachter automatisch via de VPN van Norton het internet op gaan.

Ik heb de Asus router ingesteld zoals in de handleiding beschreven maar hoe koppel ik deze aan de VPN van Norton? Of is mijn gedachte niet juist en moet toch iedere client apart van VPN worden voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het zou helpen als je heel concreet (minus username en password ;) ) aangeeft wat waar hoe is ingesteld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 14:45
Seaman1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:39:
Goedemorgen,

Ik gebruik nu op mijn clients de VPN van Norton.Ik moet dus op iedere client deze VPN installeren. Mijn gedachte is om de Asus wifi router als client in te stellen zodat alle apparatuur daarachter automatisch via de VPN van Norton het internet op gaan.

Ik heb de Asus router ingesteld zoals in de handleiding beschreven maar hoe koppel ik deze aan de VPN van Norton? Of is mijn gedachte niet juist en moet toch iedere client apart van VPN worden voorzien?
Je wilt in feite de Asus router configureren als VPN Gateway.
Dan zul je in de Asus een verbinding moeten maken naar de VPN provider.
Geen idee of die functie (client - host) in die Asus router zit.
Je zal iets van een interface/gateway moeten aanmaken die dan verbinding opzet naar Norton..
Eventueel kun je het proberen met een alternatieve firmware zoals Merlin of FreshTomato oid.
Je kan ook nog overwegen om de VPN te draaien vanaf een Raspberry of iets soortgelijks, of virtueel.
Deze tutorial kan iets zijn voor je:
YouTube: VPN Everything! OpenVPN Gateway Tutorial

[ Voor 11% gewijzigd door EverLast2002 op 08-07-2023 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaman1
Hi EverLast2002,

wat jij beschrijft is precies wat ik wil doen. Waarom zit er anders een VPN optie in de firmware van de Asus router?

Ik heb 2 screenshots gemaakt van de instellingen zoals ik die heb gemaakt in de firmware van de router.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4d7cVvdiXoRx7r-ev0rE8IBt4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Jr8WKOmi0RHiJsqsPY1Rviu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP8Wx-PukwxCD4quQR6P4XskGUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UB3ZHAiAfGsJJuw3du4SmskU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Het is je nu gelukt om een VPN server op je Asus te activeren. Je bent echter op zoek naar een VPN Client (zoals je dat zelf ook al hebt gezegd).

Met welke VPN provider wil je je router verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:27
Norton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Seaman1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:54:
Hi EverLast2002,

wat jij beschrijft is precies wat ik wil doen. Waarom zit er anders een VPN optie in de firmware van de Asus router?

Ik heb 2 screenshots gemaakt van de instellingen zoals ik die heb gemaakt in de firmware van de router.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meestal is dit bedoeld om met je router (thuis) te verbinden via een VPN als je onderweg ergens bent.
Maar de url die iemand hier gaf lijkt me dat jouw Asus router ook kan fungeren als een VPN Gateway (wat jij dus wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hij wil de Asus als Vpn client configureren.

In deze link van NordVpn staat beschreven hoe dat moet, je moet alleen een ovp bestand gebruiken van je eigen provider in plaats die van NordVpn.

https://support.nordvpn.c...tellen-op-ASUS-router.htm

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-04 13:19

DarkSide

theres no place like ::1

Wel andere Asus zo te zien.
En ik zie bij TS geen optie VPNClient. Alleen Fusie en Server

vraag is dan wat er bij Fusie staat.

Mogelijk is er een Firmware update mogelijk?
Maar je hebt iig een client nodig.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

FreakNL

Well do ya punk?

Seaman1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:54:
Hi EverLast2002,

Om je router als VPN server in te richten. Zodat je vanaf je vakantie-adres je thuisnetwerk (bijvoorbeeld een NAS) kunt benaderen.

De screenshots die je post zijn in ieder geval de SERVER functie van je router.

Je zoekt de cliënt functie…. Geen idee of je router die heeft…

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 08-07-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaman1
Dank voor jullie reacties maar nu begint het enigszins te duizelen. Dat is veroorzaakt door de onduidelijkheid die ik heb veroorzaakt.

Mijn bedoeling is om de Asus router als een VPN server te gebruiken zodat alle apparaten in mijn thuisnetwerk via de Asus een VPN verbinding opzetten. Op die manier hoef ik niet op ieder apparaat een VPN app te installeren.

All\s ik het goed begrijp zou de Asus router dan als gateway fungeren die altijd een VPN verbinding opzet zodra een van de apparaten in het thuisnetwerk het web opgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

De onduidelijkheid zit alleen in de gebruikte termen: de Asus moet een VPN Client geconfigureerd hebben waarover al het client verkeer gerouteerd wordt. Daarmee kan je jouw gewenste situatie bereiken.

Een VPN Server gebruik je om, vanaf Internet, een verbinding naar jouw huis netwerk op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Seaman1 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:37:
Dank voor jullie reacties maar nu begint het enigszins te duizelen. Dat is veroorzaakt door de onduidelijkheid die ik heb veroorzaakt.

Mijn bedoeling is om de Asus router als een VPN server te gebruiken zodat alle apparaten in mijn thuisnetwerk via de Asus een VPN verbinding opzetten. Op die manier hoef ik niet op ieder apparaat een VPN app te installeren.

All\s ik het goed begrijp zou de Asus router dan als gateway fungeren die altijd een VPN verbinding opzet zodra een van de apparaten in het thuisnetwerk het web opgaat.
Idee is prima, in princiepe zeker mogelijk.
Echter, je router moet een VPN client aan boord hebben. Hij maakt verbinding met de provider (de server), in jouw geval Norton. Daarmee is hij de client van die provider.
Naar jouw lokale netwerk toe, is hij inderdaad 'server' omdat hij het netwerk verkeer routeert naar het internet.
Daar komt je verwarring vandaan ;) Het perspectief waarmee je kijkt bepaalt wat server en client is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:31
@Seaman1
Wat is de reden trouwens dat je dit wilt?

Puur om te voorkomen dat je in de “laat alles door de vpn lopen en je bent magischer veiliger” ads trapt :p

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Seaman1 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:37:
Dank voor jullie reacties maar nu begint het enigszins te duizelen.
Wat je moet beseffen is dat je, heel kort door de bocht, twee soorten vpn hebt:
1. Van internet naar je interne netwerk;
2. Van je interne netwerk naar internet.

Jij hebt de eerste ingesteld, maar wil de tweede.
Of en hoe je die tweede op jouw router kan instellen is de vraag.
Om antwoord op die vraag te vinden heb je verschillende suggesties in dit topic gekregen.

Als je met de tip van lier in "VPN server" niet verder komt, dan zou ik aannemen dat jouw router de tweede soort niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
McKaamos schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:52:
[...]

Idee is prima, in princiepe zeker mogelijk.
Echter, je router moet een VPN client aan boord hebben. Hij maakt verbinding met de provider (de server), in jouw geval Norton. Daarmee is hij de client van die provider.
Naar jouw lokale netwerk toe, is hij inderdaad 'server' omdat hij het netwerk verkeer routeert naar het internet.
Daar komt je verwarring vandaan ;) Het perspectief waarmee je kijkt bepaalt wat server en client is.
Nee dat is niet correct
Of het een client of server is heeft met de functionaliteit te maken en niet vanuit welk perspectief je kijkt.
Een VPN client connect naar een VPN server en nooit andersom.
Als in je router een VPN client zit die naar een VPN server verbind dan is dat altijd een VPN client hoe je het ook bekijkt.
Vanuit je netwerk gezien zie je helemaal geen VPN, alleen maar een connectie naar het internet en dat de VPN in je router dat via een VPN naar een VPN server doet of rechtstreeks zie je vanuit je Lan helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaman1
Dank voor jullie reacties. Nu is het mij een stuk duidelijker.!! Dank voor de uitleg en toelichting.

De reden dat ik dit zo wil configureren is dat ik slechte 1 apparaat (de Asus router) hoef in te stellen en verder geen zorg heb voor de apparaten in het thuisnetwerk...

Kan iemand mij verder helpen hoe ik deze setup moet instellen in de router??

ps. ga ga een paar dagen weg en ben woensdag weer in de lucht. Dank alvast voor jullie meedenken en voor de handleiding hoe de router in te stellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nog maar even voor je gegoogled en lees dit eens:
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1011232/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ben(V) schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:00:
[...]

Nee dat is niet correct
Of het een client of server is heeft met de functionaliteit te maken en niet vanuit welk perspectief je kijkt.
Een VPN client connect naar een VPN server en nooit andersom.
Als in je router een VPN client zit die naar een VPN server verbind dan is dat altijd een VPN client hoe je het ook bekijkt.
Vanuit je netwerk gezien zie je helemaal geen VPN, alleen maar een connectie naar het internet en dat de VPN in je router dat via een VPN naar een VPN server doet of rechtstreeks zie je vanuit je Lan helemaal niet.
Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt.
Als je kijkt als gebruiker achter de PC is alles verderop een server. Dat veroorzaakt de verwarring, want TS kijkt naar zn router als server.

Vanuit de VPN provider zijn zowel router als PC een potentiele client.

De router staat er tussenin, die is een client van je ISP of VPN provider, maar bied zijn router diensten aan voor de gebruikers in het lokale netwerk en is daarmee een server.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee het is gewoon heel simpel alleen jij maakt er een verwarring van.
Het gaat niet om de termen client en server maar om de functionaliteit VPN client en VPN server.

Je verwart de router functionaliteit (wat een server is) met de VPN client functionaliteit.
Dat laatste zie je echt helemaal niet vanuit je Lan.

En de VPN server ziet echt alleen maar de VPN client functionaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kan iemand mij verder helpen hoe ik deze setup moet instellen in de router??
Niet. Althans, in jouw geval zou ik echt niet aan de gang gaan met aangepaste firmware of zo. Een VPN router kopen lijkt me de makkelijkste route. Oeh het ding heeft de functie blijkbaar wel, zie hierboven @Ben(V)
Seaman1 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:01:
De reden dat ik dit zo wil configureren is dat ik slechte 1 apparaat (de Asus router) hoef in te stellen en verder geen zorg heb voor de apparaten in het thuisnetwerk...
Maar waarom wil je dit precies? Het helpt niets met privacy: die verslechterd er eerder door. Illegale meuk downloaden? Beter om 1 apparaat te doen en alleen als het nodig is. IP verbergen tijdens gamen? Idem.

VPN vertraagt meestal, zorgt bij diverse sites voor problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 09-07-2023 10:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Niet. Althans, in jouw geval zou ik echt niet aan de gang gaan met aangepaste firmware of zo. Een VPN router kopen lijkt me de makkelijkste route.
Even los van de discussie over het nut van VPN.....

Als ik de link van @Ben(V) volg, staat daar:
For GT series, the VPN Client is actually called VPN Fusion. For setups on VPN Fusion, please refer to this FAQ article. https://www.asus.com/support/faq/1033909/
Dus zo te zien zit de optie er wel in, onder VPN Fusie

Edit: Oh nevermind, je had het ook al gevonden :P

[ Voor 4% gewijzigd door u_nix_we_all op 09-07-2023 10:15 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Veel VPN providers ondersteunen maar maximaal 3-5 actieve clients.
Door het gebruik van zijn Asus router als VPN Gateway gebruikt ie totaal maar 1 client.
Daardoor kan ie (als ie dat wil) met bijv 20 clients (pc, laptop, foon) via de Asus VPN het internet op.
Zie ook mijn URL met "VPN everything" uitleg, dat is de achterliggende gedachte.
-edit: en je hoeft ook niet op elke client apart de VPN software te installeren, op sommige apparaten kan dit niet eens.

[ Voor 15% gewijzigd door EverLast2002 op 09-07-2023 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Alles via de VPN te laten lopen heeft in mijn ogen geen toegevoegde waarde.

Een VPN is alleen zinvol als je relatief anoniem het internet op wilt en dat lijkt mij niet zinvol voor alles wat je doet.

Verder is een VPN erg zinvol als je via een publieke wifi server het internet op wilt, maar dat is hier niet van toepassing.

Bedenk ook dat zo'n Asus router maar erg weinig cpu capaciteit heeft en al heel snel choked omdat hij het niet kan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:27
Ben(V) schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:28:
...
Verder is een VPN erg zinvol als je via een publieke wifi server het internet op wilt, maar dat is hier niet van toepassing.
...
vpn client op je mobieltje met vpn server thuis is handig om onderweg ook gebruik te kunnen maken van de pihole thuis. scheelt dataverbruik en is veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaman1
Na jullie reacties te hebben gelezen denk ik dat ik iedere client van een vpn-app voorzie. Met name wanneer ik buitenshuis via een onbekend wifi-netwerk inlog is een eigen VPN app heel belangrijk.
Dank voor jullie reacties en uitleg!!
Pagina: 1