PC in de woonkamer, console-achtige ervaring tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-06-2024
Mijn vraag
Beste medetweakers, ik heb onlangs een SFF-PC voorzien van wat gaming hardware en een wifi+bluetooth kaartje. Ik kan het PC'tje in mijn TV meubel in de woonkamer stoppen. Ik zou er graag een paar dingen mee willen doen, en ik ben benieuwd of jullie misschien ervaringen of tips hebben op dit gebied:
- Ik zou het systeem op afstand willen starten, zoals je dat kan doen met een gamepad als je een console hebt
- Een gemakkelijke manier om films af te spelen (vergeleken met mediabestanden opzoeken, afspelen in VLC en dan de subs eronder zetten, gedoe!)
- af en toe een potje gamen met de gamepad

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP Compaq 6300 SFF PC, Core i7 3770, Nvidia GTX 1650 LP, 16 GB DDR3, ASUS AX3000 (wifi en bluetooth), Windows 10, 8BitDo Pro 2 Bluetooth Gamepad

Ik heb eigenlijk niet echt ervaring met dit soort dingen. Ik weet dat er voor het gamen wel de Steam Big Picture mode bestaat, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Ik ben benieuwd naar jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Wat heb je zelf al gevonden? Als je op internet zoekt naar Media Center PC dan krijg je ontzettend veel resultaten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:37
De huidige Steam Big Picture is een genot, anders kan je ook nog Playnite proberen. Je kan deze apps fullscreen starten met Windows en vanuit daar ook het systeem in sleep/suspend hangen. Er zijn nog veel meer mogelijkheden maar wat dat betreft zit je al goed. Mediabestanden opzoeken, afspelen in VLC en handmatig subs er onder zetten is verre van gemakkelijk. Heb je al eens gekeken naar Plex of alternatieven daarvoor?

Toegegeven, ik heb dezelfde situatie maar het mediagedeelte wordt gewoon gedaan door een Nvidia Shield of de native apps op de tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hou ook rekening met de temperatuur van de PC. Een SFF PC is leuk, maar die kan moeilijk zijn warmte al kwijt. Vervolgens zet je die in een beperkte ruimte in het TV meubel. zorg dus dat er genoeg ventilatie in die kast is, zeker als je lange game sessies hebt bijvoorbeeld.

Op afstand inschakelen kan o.a. met 'wake on lan'. VOor het media gedeelte kan je Plex overwegen. Dan kun je alles zo instellen, dat alles (zoals audio taal en ondertitel taal) automatisch voor je geselecteerd worden en heb je dus heel dat "gedoe" niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
DutchKel schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:15:
Wat heb je zelf al gevonden? Als je op internet zoekt naar Media Center PC dan krijg je ontzettend veel resultaten.
Ik had zelf nog niet echt gezocht eigenlijk. Mediacenter is wel een goeie zoekterm, ik wist niet dat dit zo heette! Plex ziet er goed uit, ga dat maar eens proberen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
sigmundfreund schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:25:
De huidige Steam Big Picture is een genot, anders kan je ook nog Playnite proberen. Je kan deze apps fullscreen starten met Windows en vanuit daar ook het systeem in sleep/suspend hangen. Er zijn nog veel meer mogelijkheden maar wat dat betreft zit je al goed. Mediabestanden opzoeken, afspelen in VLC en handmatig subs er onder zetten is verre van gemakkelijk. Heb je al eens gekeken naar Plex of alternatieven daarvoor?

Toegegeven, ik heb dezelfde situatie maar het mediagedeelte wordt gewoon gedaan door een Nvidia Shield of de native apps op de tv.
Steam Big Picture werkt eigenlijk perfect. Ik denk dat ik qua gaming wel voorzien ben wat dat betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
CH4OS schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:32:
Hou ook rekening met de temperatuur van de PC. Een SFF PC is leuk, maar die kan moeilijk zijn warmte al kwijt. Vervolgens zet je die in een beperkte ruimte in het TV meubel. zorg dus dat er genoeg ventilatie in die kast is, zeker als je lange game sessies hebt bijvoorbeeld.

Op afstand inschakelen kan o.a. met 'wake on lan'. VOor het media gedeelte kan je Plex overwegen. Dan kun je alles zo instellen, dat alles (zoals audio taal en ondertitel taal) automatisch voor je geselecteerd worden en heb je dus heel dat "gedoe" niet.
Temperatuur is wel een dingetje, ik heb echter al wel flink wat uurtjes 'regulier' op deze PC gegamed en dat gaat altijd wel goed. Ik hou het altijd in de gaten met Rivatuner, dus ik zal kijken wat voor verschil zo'n TV meubel maakt.

Wake up on LAN krijg ik helaas niet aan de praat.... Heb de BIOS instellingen erop nageslagen maar het lijkt erop dat ik dit alleen kan inschakelen voor de ingebouwde ethernet aansluiting en niet voor het PCI wifi chipje. Volgens mij kan dit überhaupt ook niet? (https://www.reddit.com/r/...ows_wakeup_on_lan_wowlan/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ipv WoL kun je ook in de bios instellen dat de PC automatisch aan gaat na een stroomonderbreking (AC Restore heet het vaak in de bios), en dan een slimme stekker gebruiken om 'm van stroom te voorzien. Dan gaat hij automatisch aan als de slimme stekker aan gaat, en vaak kun je dan ook de slimme stekker automatisch zichzelf laten uitschakelen als het verbruik onder de 1W komt voor een paar minuten.

Maar zoals gezegd gaat koeling wel echt een dingetje zijn. Zelfs met een gewone PC die z'n eigen warmte goed kwijt kan heb je voor je TV-meubel vaak al actieve ventilatie nodig, maar een SFF die minder/geen eigen koeling heeft dus helemaal. Die gaat gewoon gloeiendheet worden in dat meubel.
Je zou wat gaten kunnen maken aan de achterkant en er dan bijv. zo'n USB ventilator kunnen monteren die aan springt als de PC aan gaat, maar ik zag laatst bijv. bij Linus Tech Tips op YouTube dat zelfs met een speciaal ontworpen/aangepaste TV kast en een setup gemaakt door mensen die er écht verstand van hebben het nog maar nét ging.
Anders is het gewoon deurtjes open houden bij het gamen, maar dan heb je weinig aan je TV meubel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik ben dat ook van plan te doen, maar films kijken op een game pc doe ik al zeker niet (wel geprobeerd), het verbruikt veel stroom en waarom, om een film van 2-3 uur te bekijken wat zelfs een raspberry pi 4 kan. Daarom kocht ik mij een android tv en daar kodi van de google play store geinstalleerd. Films speel ik nu af via usb stick of met mijn hdd dock station of netflix! Oude tv staat nu lekker in mijn slaapkamer.

Uiteraard ga ik ook sowieso gamen met steam pic picture met de bedroevende steam controller.

Ohja, zoals vorige poster al zei, steek je pc nooit in een TV meubel tenzij je de deuren open laat! Hij gaat anders in brand vliegen! Probeer maar, vanaf als je iets ruikt van brand zul je wel weten wat we bedoelen.

[ Voor 17% gewijzigd door twix121 op 08-07-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
Bedankt voor de tips, door jullie berichten denk ik er toch over na om de PC tussen het TV meubel en de muur te zetten voor betere ventilatie.

Ik zal dat alternatief voor WoL eens gaan onderzoeken. Zou wel tof zijn om dat ding gemakkelijk uit en aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnjGOmY37KFDdBeP_vbwcSnxJS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TJ8fad2wNOMfWz8qDieOrPw.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan ook ghetto hoor, zo heb ik het even tijdelijk. Geen koeling issue op deze manier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Bruv schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Ik had zelf nog niet echt gezocht eigenlijk. Mediacenter is wel een goeie zoekterm, ik wist niet dat dit zo heette! Plex ziet er goed uit, ga dat maar eens proberen denk ik.
HTPC
Home Theater PC word ook wel eens gebruikt als term voor dit soort systemen.

[ Voor 4% gewijzigd door MrMonkE op 08-07-2023 13:44 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
Oon schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:51:
Ipv WoL kun je ook in de bios instellen dat de PC automatisch aan gaat na een stroomonderbreking (AC Restore heet het vaak in de bios), en dan een slimme stekker gebruiken om 'm van stroom te voorzien. Dan gaat hij automatisch aan als de slimme stekker aan gaat, en vaak kun je dan ook de slimme stekker automatisch zichzelf laten uitschakelen als het verbruik onder de 1W komt voor een paar minuten.

Maar zoals gezegd gaat koeling wel echt een dingetje zijn. Zelfs met een gewone PC die z'n eigen warmte goed kwijt kan heb je voor je TV-meubel vaak al actieve ventilatie nodig, maar een SFF die minder/geen eigen koeling heeft dus helemaal. Die gaat gewoon gloeiendheet worden in dat meubel.
Je zou wat gaten kunnen maken aan de achterkant en er dan bijv. zo'n USB ventilator kunnen monteren die aan springt als de PC aan gaat, maar ik zag laatst bijv. bij Linus Tech Tips op YouTube dat zelfs met een speciaal ontworpen/aangepaste TV kast en een setup gemaakt door mensen die er écht verstand van hebben het nog maar nét ging.
Anders is het gewoon deurtjes open houden bij het gamen, maar dan heb je weinig aan je TV meubel
Nevermind, de kast past niet in het TV-meubel.... 8)7 Die AC Restore tip is trouwens wel een goeie, dat werkt perfect!

Heeft iemand nog ideeën over het besturen van de PC met een gamepad? Ik gebruik hier nu JoyToKey voor en dit werkt deels. Ik kan het virtuele toetsenbord van windows er niet mee gebruiken en het detecteert niet wanneer iets als Steam Big Picture mode draait, waardoor dat niet meer werkt zoals het hoort. Misschien toch maar een toetsenbordje met een trackpad kopen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bruv schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:40:
[...]
Heeft iemand nog ideeën over het besturen van de PC met een gamepad? Ik gebruik hier nu JoyToKey voor en dit werkt deels. Ik kan het virtuele toetsenbord van windows er niet mee gebruiken en het detecteert niet wanneer iets als Steam Big Picture mode draait, waardoor dat niet meer werkt zoals het hoort. Misschien toch maar een toetsenbordje met een trackpad kopen ofzo?
Steam Controllers hebben een track pad die geweldig werkt, en die werkt ook in Windows zelf (zonder Big Picture). Worden niet meer gemaakt, maar er zijn genoeg splinternieuwe te vinden op V&A en andere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-04 13:34
Omdat ik maar niet aan de nieuwe XBOX geraakte, dan maar zelf eentje gemaakt.
Dit tezamen met een bluetooth toetsenbordje, muis, remote power switch en 2 xbox series x controllers die allemaal via bluetooth verbinding maken heb ik nu een mooi media systeempje dat ook nog redelijk uit de voeten kan qua gaming
@twix121 tv meubels die in brand vliegen ... eer dat dat zal gebeuren zal die PC al lang afstaan omdat hij oververhit geraakt.
Probeer anders eens meubelplaat in brand te steken met 100 graden ?
Ik heb een kachel van 500 graden de op anderhalve meter van meubelplaat staat en die geeft geen krimp.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 113,82€ 113,82
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSilverstone RAVEN RVZ03-ARGB Zwart€ 124,90€ 124,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 62,90€ 62,90
1VoedingenSeasonic Focus Plus 750 Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 431,42