Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:04
Later dit jaar wordt bij ons vloerverwarming ingefreesd, maar ik ben nu bezig de warmtepomp te installeren. Dus ik wil nu alvast de verdeler (kunstof, zonder pomp) installeren, met de kogelkranen dicht. Op die manier hoef ik wanneer de vloerverwarming is aangesloten alleen de kogelkranen open te draaien, en ik ben klaar voor gebruik.

Boven heb ik ook alvast de vloerverwarming voorbereid, en daar is een VTE verdeler geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://www.technim.nl/wp-content/uploads/2022/11/220317-022-min-600x400-1.png

Ik was van plan deze beneden ook te plaatsen, voordelen: hij is relatief goedkoop (386 euro voor 11 groepen), hij heeft kogelkranen, hij heeft flowmeters en hij heeft thermo/mano meter.

Enig nadeel is dat hij vrij hoog is. De onderkant moet 20cm vanaf de vloer zitten, en hij is zelf 40cm hoog. totaal 60cm, en bij voorkeur wil ik net 10cm minder.

Nu is het volgens mij mogelijk de beugel wat te verbuigen zodat de balken dichter bij elkaar komen, de grote afstand nu is volgens mij puur vanwege het ontwerp dat de versie met pomp dezelfde opzet heeft.
Kan ik dit veilig doen? Of kent iemand wellicht een ander merk suggestie van een compactere pomp die niet meteen 800 euro kost (dat waren de versies die ik vond namelijk)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:28

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik had juist het tegenovergestelde probleem, aanvoer moest boven een CV leiding, retour er onder. Heb een RVS verdeler gekocht en hiervan de bevestigingsbeugel doorgezaagd. Doordat er 4 bevestigingsgaten in zaten kon dat makkelijk. Misschien ook een oplossing voor jou: https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• ConQuestador
blitzkrieg schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:44:
Ik had juist het tegenovergestelde probleem, aanvoer moest boven een CV leiding, retour er onder. Heb een RVS verdeler gekocht en hiervan de bevestigingsbeugel doorgezaagd. Doordat er 4 bevestigingsgaten in zaten kon dat makkelijk. Misschien ook een oplossing voor jou: https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html
Met een dergelijke beugel is wel net wat meer mogelijk. Alleen wil ik bij voorkeur wel een kunstof/composiet verdeler vanwege de optie om ook te koelen met de warmtepomp. (RVS verdeler zal eerder condenseren)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-11 12:57
Wanneer alles netjes is aangesloten krijgt het geheel vanzelf meer stijfheid.
Het maakt jou blijkbaar niets uit dat de balken dichter bij elkaar komen, dan zou ik die beugel doorzagen en de bevestigingsgaten over elkaar leggen.

Je garantie zal dan wel net zo vernaggeld zijn als bij het verbuigen van die beugel :-)

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:32
Je hoeft de bijgeleverde beugel toch niet te gebruiken? Bij mij zaten de balken gewoon los in de verpakking. In dat geval kun je de bevestiging regelen zoals je wilt (desnoods naast elkaar).

• ConQuestador
Hondjeee schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:29:
Je hoeft de bijgeleverde beugel toch niet te gebruiken? Bij mij zaten de balken gewoon los in de verpakking. In dat geval kun je de bevestiging regelen zoals je wilt (desnoods naast elkaar).
Maar dan moet ik zelf een beugel fabriceren dus? Want die balken zullen toch vast moeten aan de muur. "even" een goede beugel fabriceren lijkt me ook niet alles, moet wel goed natuurlijk ;)

(overigens zat de beugel bij de VTE verdeler die ik boven heb wel gewoon vast. De monteur zat nog te vloeken omdat hij die lost moet draaien om hem om te draaien zodat de aansluiting links kwam)

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:32
ConQuestador schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Maar dan moet ik zelf een beugel fabriceren dus? Want die balken zullen toch vast moeten aan de muur. "even" een goede beugel fabriceren lijkt me ook niet alles, moet wel goed natuurlijk ;)

(overigens zat de beugel bij de VTE verdeler die ik boven heb wel gewoon vast. De monteur zat nog te vloeken omdat hij die lost moet draaien om hem om te draaien zodat de aansluiting links kwam)
Tja je bent Tweaker of niet. Uiteindelijk zijn het ook maar twee losse stripjes metaal met wat rubbertjes.

Maar buigen of zagen is natuurlijk ook gewoon een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Hondjeee op 07-07-2023 12:24 ]

Pagina: 1