Nieuwe Alfen laadpaal - wisselende verbinding en errors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:21
Bij mij hangt sinds kort een Alfen Eve Single S-line en deze is afgelopen woensdag aangesloten.
Het is de versie met vaste kabel, RFID (momenteel niet ingeschakeld) en active load balancing.
Firmware: 6.3.0-4185
Load Balancing gaat via de P1 poort en daar zit een splitter, vanwege mijn Home Assistant. Home Assistant lijkt prima te draaien.

Op zich werkt het laden: plug de stekker erin en de auto begint te laden met tussen 10 en 11 kWh.

Paar dingen gaan nog niet optimaal.
  • Ik heb pas 1 laadsessie van meerdere uren gedaan; deze is ongeveer 3 onderbroken geweest (en weer automatisch verder gegaan)
  • Zowel in de ACE service installer (Windows laptop) als de MyEve app (Android) wordt regelmatig de verbinding verbroken en krijg ik de volgende melding:
    verbinding met laadstation mislukt. Mogelijk is er al een apparaat verbonden; meld u af op dat apparaat en probeer opnieuw
    Ik weet dat je maar met één app tegelijk ingelogd kan zijn en dat is op dat moment echt niet het geval. Het gekke is, dat ik vaak de app opgestart en ingelogd krijg, de eerste waardes kan uitlezen en deze melding pas na een minuut of zo optreedt.

Soms krijg ik ook bij het aanmelden een foutmelding (heb hem even niet exact, maar is ongeveer de volgende melding):
    Het laadapparaat kan worden gevonden maar de login wordt niet geaccepteerd
  • Ik zie diverse (fout-)meldingen regelmatig terugkomen in de logbestanden.
Dus ja, het werkt, maar lijkt nog niet helemaal stabiel te draaien.

Ik heb een aantal vragen:
  • Herkent iemand één of meer van deze problemen en vooral, heeft hij/zij mogelijke oorzaken en oplossingen?
  • Weet iemand of er ergens documentatie is met extra toelichting op mogelijke meldingen in de logfiles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Deze logregels komen steeds terug (ik heb even gefilterd op warnings en errors).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nuCa1Le2mVFxuyyhiphjXEf8kw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jkUAe8PngsHctdK5NFM4GShR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVHBR7Z-UN7c76pfBDOwq-qVHWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3x58B2l8HXljSQldRj5Zarhl.png?f=user_large

Bij de errors zie ik ondertussen ook een Home Assistant meldingen staan... maar de modem en sim meldingen had ik al voordat ik met Home Assistant de Alfen ben gaan uitlezen.

[ Voor 35% gewijzigd door bnwgraaf op 07-07-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirksenrdh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-05 20:27
Ik werk niet met P1 maar laat alles via HA lopen. reden is dat Eve ongeveer 40 meter bij mijn DSMR vandaan zit en er geen kabelweg is.
dus ik bestuur Eve met modbus want dat had ik toch al draaien.
verder gebruik ik alleen de Ace installer omdat mijn wifi netwerk een ander subnet is dan mijn vaste net. en MyEve wil dat niet. Daar moet je mobiele device in hetzelfde subnet zitten als het laadpunt.
en nee ik herken geen van je problemen, maar ik heb een heel ander probleem met de overschakeling van 1 naar 3 fase laden.
zo heeft iedereen recht op zijn eigen bakje met issues ;-)

plans without actions are dreams, actions without a plan are a nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirksenrdh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-05 20:27
verwijderd. verkeerde forum :)

[ Voor 94% gewijzigd door dirksenrdh op 09-07-2023 15:21 ]

plans without actions are dreams, actions without a plan are a nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-07 18:59
Ik herken de foutmeldingen zeker. Helaas nog geen oplossing gevonden.

Ik ga de subnetten nog wel even checken, bedankt voor de trigger.

Ik gebruikte de ace installer trouwens direct op de laadpaal, zonder andere netwerkdevices ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
godot schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:28:
Ik herken de foutmeldingen zeker. Helaas nog geen oplossing gevonden.

Ik ga de subnetten nog wel even checken, bedankt voor de trigger.

Ik gebruikte de ace installer trouwens direct op de laadpaal, zonder andere netwerkdevices ertussen.
Heb je exact dezelfde meldingen, of in het algemeen veel meldingen?

Ik heb ook een Alfen integratie in Home Assistant en daar kan ik ook wel wat kleine dingetjes terug vinden.

Zo zie ik dat bij GPRS ook foutmeldingen:
- GPRS SIM INSI: error
- GPRS SIM Serial: +CME error: 13

Daarnaast heb ik gemerkt dat het laden soms wordt gestopt en na een minuut of zo weer verder gaat.
Sowieso herstart de Alfen ook regelmatig.
Via Home Assistant heb ik nu gezien dat één of andere watchdog de Alfen elke 6 uur een herstart geeft en mijn vermoeden is nu dat dat mogelijk de momenten waren dat het laden even onderbroken is geweest, maar dat had ik de volgende keer in Home Assistant kunnen zien.

Ook valt me nog een instelling in de ACE installer op:
Wss://socket.maxem.energy

Is dat niet één of andere backoffice? Die gebruik ik niet, maar staat er wel in....

Hoe connect jij de ACE installer direct met de Alfen? Zit een accesspoint op of sluit jij je laptop of pc direct op de netwerkkabel die van de Alfen af komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07 12:34
@bnwgraaf ben je er nog uitgekomen? Ik ben vandaag bij een oom van me geweest, als ik de laptop direct via de netwerkkabel verbind met de laadpaal kan ik settings aanpassen en firmware upgraden etc.

Echter wanneer ik de laadpaal verbind met de router of een switch en via de laptop met wifi probeer te verbinden dan krijg ik een zelfde melding.

Ik las ergens in de handleiding dat de dns reeks hetzelfde moet zijn omdat de laadpaal anders niet gevonden kan worden.

Nu vraag ik me af of je al een oplossing hebt voor het verbindingsprobleem en of je het het met een dna instelling hebt opgelost? Kpn toevallig?

Kan je me misschien een lesjes alfen kpn leren?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Fantastic_fox schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:13:
@bnwgraaf ben je er nog uitgekomen? Ik ben vandaag bij een oom van me geweest, als ik de laptop direct via de netwerkkabel verbind met de laadpaal kan ik settings aanpassen en firmware upgraden etc.

Echter wanneer ik de laadpaal verbind met de router of een switch en via de laptop met wifi probeer te verbinden dan krijg ik een zelfde melding.

Ik las ergens in de handleiding dat de dns reeks hetzelfde moet zijn omdat de laadpaal anders niet gevonden kan worden.

Nu vraag ik me af of je al een oplossing hebt voor het verbindingsprobleem en of je het het met een dna instelling hebt opgelost? Kpn toevallig?

Kan je me misschien een lesjes alfen kpn leren?
Hey hoi, ik heb meerdere posts geplaatst in verschillende topics, maar bedoel je of ik weer in kan loggen nadat mijn wachtwoord niet meer geaccepteerd wordt na een reparatie van de status led?

Helaas kan ik nog altijd niet inloggen. Mijn default wachtwoord werkt niet meer en bij het herstel wachtwoord krijg ik ook een "invalid" melding...
Raar, want het default wachtwoord heeft altijd gewerkt.

Het installatie bedrijf dat de reparatie heeft uitgevoerd zegt dat ze dit weer hebben moeten terugkoppelen aan Alfen en dat ze daar verzocht hebben contact met mij op te nemen.
Dat is nu na 1,5 week nog niet gebeurd. Ik heb geprobeerd via een ticket contact met ze te krijgen, maar eerst kreeg ik een antwoord terug waaruit bleek dat ze mijn vraag totaal niet begrepen hadden, of niet goed gelezen en bij hun tweede antwoord werd ik afgepoeierd omdat ze niet rechtstreeks met particulieren werken. Ik moest maar contact opnemen met mijn beheerder Technische Unie?? Ik heb de lader als particulier gekocht, dus geen idee waar die Technische Unie nu ineens vandaan komt....
De installateur maar weer gebeld en die zou er weer achteraan gaan.... pffff

Ondertussen kan ik dus nog altijd niet inloggen of gegevens uitlezen met Home Assistant.

Ik heb de laptop ook een keer rechtstreeks aangesloten op de laadpaal, maar dat helpt niet.
De ACE installer en de MyEve app zien de laadpaal wel, maar het wachtwoord wordt gewoon niet geaccepteerd. :-(

Welke melding precies krijg jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@bnwgraaf de exacte melding weet ik niet was bij een oom van me om dit ff te registreren….🫣13:00-17:00 bezig geweest. Probleem begon iig met een fout in de netwerkkabel dat was na lang zoeken opeens heel helder .

Probleem wat hij heeft is als volgt misschien kun jij mij helpen aangezien ik jouw helaas niet verder kn helpen … sorry.

Laptop rechtstreeks op de lader dan herkent myeve de laadpaal direct, echter als ik de laadpaal via een router of switch aansluit dan kan ik hem via ace en ook myeve niet verbinden.

Het lijkt erop of de router/switch of firewall eea tegen aan het houden is qua communicatie.

Daarnaast nog iets:
1. Als je een rfid gebruikt heb je dan gewoon zo’n druppel of ps nodig en verder niets? En hoe moet je zoiets activeren?
2. Hoe kom ik er achter of de unit al load balancing heeft of niet?

Thx alvast

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Krijg je de paal wel te zien in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YI0HftygDK6Xk3ZAG10f1hyGHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xlJd0Ev8fwBKg02q0ekRc35T.png?f=fotoalbum_large

Misschien heeft het inderdaad met de ip range te maken?
Wellicht heb je hier iets aan:
https://knowledge.alfen.c...e+charger+do+not+match%3F

Ik heb ook KPN. De IP adressen beginnen in mijn netwerk met 192.168.2 en daar valt het IP adres van de paal ook onder. Maar misschien is dat bij jou anders?

Ik heb de lader nog niet zo heel lang, dus aan het instellen van RFID ben ik nog niet toegekomen.
Je kunt de pasjes gebruiken die bij de paal geleverd wordt, maar als ik het goed begrepen heb, kun je ook andere laadpassen registreren of eventueel sleutelhangers kopen. Iemand beweerde dat je zelfs de NFC chip van de mobiele telefoon zou kunnen begrijpen, maar dat vraag ik me af.

Wat betreft loadbalancing: als je met de ACE installer in kunt loggen, kun je zien welke delen ingeschakeld/geactiveerd zijn. Ik weet uit mijn hoofd even niet in welk menu.
Ook kun je het zien aan het typenummer.
Zoals je in de afbeelding hierboven kunt zien is die van mij een ng910-60587 wat volgens de tabel staat voor de Eve Single S-Line 3fase, met vaste kabel en RFID.
Natuurlijk kunnen er later nog zaken geactiveerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik ga woensdag even terug nar 4 uurtjes zoeken was ik er wel klaar mee vandaag. Dat van die ip adressen en eenzelfde note voor firewall ga ik nog ff proberen.

Maar jij kunt dus inloggen via wifi en de app op de laadpaal? Kun je via de app er trouwens ook op inloggen als je niet in het wifi netwerk zit? Bv als je op vakantie of op je werk bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Fantastic_fox schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:53:
Ik ga woensdag even terug nar 4 uurtjes zoeken was ik er wel klaar mee vandaag. Dat van die ip adressen en eenzelfde note voor firewall ga ik nog ff proberen.

Maar jij kunt dus inloggen via wifi en de app op de laadpaal? Kun je via de app er trouwens ook op inloggen als je niet in het wifi netwerk zit? Bv als je op vakantie of op je werk bent?
Kleine aanpassing; ik KON dus via wifi inloggen. Momenteel wordt dus mijn wachtwoord niet herkend.
Ik kan alleen maar inloggen als ik in hetzelfde thuis netwerk zit, dus niet vanaf bijvoorbeeld mijn vakantie adres.

Via Home Assistant kan ik overigens wel vanaf een andere locatie bij de gegevens van de laadpaal, maar dat komt natuurlijk omdat de Raspberry waar Home Assistant op draait gewoon in mijn netwerk hangt en ik Home Assistant van buitenaf kan bereiken.
En in de Alfen integratie in Home Assistant kan ik diverse waardes uitlezen en een aantal zaken instellen/bedienen.
Zo kan ik bijvoorbeeld de lader inactief zetten, zodat niemand deze kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 16:02
Yes, zelfde issue hier.
verbinding met laadstation mislukt. Mogelijk is er al een apparaat verbonden; meld u af op dat apparaat en probeer opnieuw
ACE app connecten lukt niet, geen idee wat het ww zou moeten zijn.

MyEve app inloggen, via Wifi, werkt maar kan vervolgens niks aanpassen vanwege bovenstaande melding. Fun fact: De installateur kan wel inloggen met de MyEve app op zijn iPhone op mijn Wifi zonder de melding.

Vanavond eens puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Skupjo schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:38:
Yes, zelfde issue hier.

[...]

ACE app connecten lukt niet, geen idee wat het ww zou moeten zijn.

MyEve app inloggen, via Wifi, werkt maar kan vervolgens niks aanpassen vanwege bovenstaande melding. Fun fact: De installateur kan wel inloggen met de MyEve app op zijn iPhone op mijn Wifi zonder de melding.

Vanavond eens puzzelen.
Die melding heb ik ook eerder wel eens gehad, maar jouw wachtwoord op zich werkt dus nog wel.

De melding die jij opgeeft kon ik soms verhelpen door een herstart van de computer en/of laadpaal.

Ik kreeg die melding ook wel eens als ik kort na elkaar switchte tussen de ace installer op de laptop en de MyEve app op de Android telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Skupjo welke internet provider heb jij en heb je nog iets speciaal moeten instellen op je modem qua ip adressen of dns of firewall?

Ik heb het idee dat het probleem wat ik heb daar vandaan komt, in de laptop insteken rechtstreeks werkt goed want dan zal de laptop en de laadpaal in het zelfde ip dns domein zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skupjo
Ik kan inmiddels inloggen via de ACE Service Installer via een waanzinnige procedure die uiteindelijk een username (Post?) en een wachtwoord oplevert.

De installateur heeft deze laadpaal aanbevolen, maar van dit soort software en gedoe krijg ik de kriebels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Skupjo die ken ik inmiddels wel:-) maar jij kan nu op je laptop via wifi verbinding maken met de laadpaal vi de ace software?

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:06
Volgens mij kan je enkel via UTP met ace installer verbinden met je laadpaal, niet via wifi

• bnwgraaf
Sky74 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:49:
Volgens mij kan je enkel via UTP met ace installer verbinden met je laadpaal, niet via wifi
Niet met Wifi rechtstreeks op de lader, wel met Wifi op de router, waarbij de lader dan weer bedraad verbonden is met de router en in hetzelfde netwerk als de Wifi device.

• Skupjo
Fantastic_fox schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:26:
@Skupjo die ken ik inmiddels wel:-) maar jij kan nu op je laptop via wifi verbinding maken met de laadpaal vi de ace software?
Ja, op wifi kan ik verbinding maken met de laadpaal via de ACE software. Ook is het mij gelukt om settings te wijzigen en tijd te synchroniseren. Werkt perfect.

Via de mobiele app (op wifi) werkt nog steeds niet.

• Skupjo
bnwgraaf schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:00:
[...]

Niet met Wifi rechtstreeks op de lader, wel met Wifi op de router, waarbij de lader dan weer bedraad verbonden is met de router en in hetzelfde netwerk als de Wifi device.
Yes, klopt.

Ik heb aparte draden liggen vanuit de laadpaal voor LAN (naar router) en P1 (naar slimme meter).

• Fantastic_fox
@bnwgraaf @Skupjo vandaag binnen 15 minuten toegang via myeve op de laptop na wijzigen firewall settings.

Dit werkt perfect, heeft iemand van jullie de geavanceerde instelingen bekeken bij die van mij staat loadbalancing niet aangevinkt is dat bij jullie ook (gekocht zonder load balancing) is het echt zo simpel om dit vinkje aan te zetten?

• bnwgraaf
Fantastic_fox schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:50:
@bnwgraaf @Skupjo vandaag binnen 15 minuten toegang via myeve op de laptop na wijzigen firewall settings.

Dit werkt perfect, heeft iemand van jullie de geavanceerde instelingen bekeken bij die van mij staat loadbalancing niet aangevinkt is dat bij jullie ook (gekocht zonder load balancing) is het echt zo simpel om dit vinkje aan te zetten?
Ah fijn!

Is Loadbalancingniet een betaalde optie? Heb je al geprobeerd het vinkje aan te zetten?

Ondertussen wacht ik nog altijd op contact met Alfen en kan nog steeds niet inloggen.... Pfff, service is wel omslachtig hoor daar! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@bnwgraaf ja dat is volgens mij een betaald optie heb het even gewoon aangezet lijkt me te simpel maar ze kunnen het gewoon op afstand activeren op een of ander manier dus ik sta er niet raar van te kijken als de hardware er gewoon in zit en dat het een instelling is.

Maar zo simpel is het denk ik vaak niet maar daar ben je zo achter als wp, boiler vaatwasser en auto tegelijk aan staan samen met we wasmachine en nog wat klein spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Nou, toegang tot de laadpaal lukt dus nu wel ondertussen maar nu zit ik met een ander punt, ik heb een masterkey aangemaakt (RFID meer dan 10 seconden tegen de laadpaal ouden die ik in de whitelist ook zie)

als ik daarna een rfid sleutelhanger wil toevoegen als sleutel om te laden dan lijkt het goed te gaan (komt in de whitelist naar voren) echter als ik die dan wil gebruiken dan geeft hij ongeldige kaart. in de whitelist staat de kaart daarna geblokkeerd.

ik heb Alfen hierover gemaild en zij geven aan dat dit komt doordat de paal een backoffice heeft van Coolblue echter de paal komt van een heel andere leverancier en lijkt geen verband te hebben met Coolblue.

Doordat er dit backoffice op staat moet coolblue de kaart dus toevoegen zegt alfen, coolblue een email gestuurd maar nog zonder antwoord tot op heden.

Is er misschien iemand die me op weg kan helpen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-07 07:28
Heel herkenbaar deze problemen. Ik heb soms opeens dat de laadpaal in een foutmodes schiet en dan is hij niet meer aan de praat te krijgen door een reset of reboot. Wat ik dan moet doen is een keer of 5 de firmware updaten naar 6.4.0-4210 en weer terug zetten naar 6.3.0.4185 en dan moet ik geluk hebben dat hij het weer een keer gaat doen. Soms ben ik er twee uur mee bezig en op goed geluk doet hij het dan soms weer. Met de nieuwste firmware (6.4.0-4210) krijg ik hem helemaal niet aan de praat. Echt grote baggerkwaliteit die Alfen laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:20
Fantastic_fox schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:50:

Sorry dat ik dit oudere topic even hijaacccck. Maar heb net t zelfde voor ( ongeveer ) .. Mijn smartphone zit op mijn thuisnetwerk ( wifi ) . De laadpaal steekt rechtstreeks in mijn modem/router en krijgt dus een ip in de zelfde range als mijn foon. So far so good. Als ik nu via op de laptop via vpn connecteer naar een andere router ( speciaal voor vpn ) , kom ik in dezelfde range terecht ( maw de vpn connectie krijgt een ip in de range van mijn hoofdrouter ( zerlfde subnet ) . maar toch ook de fout :

Verbinding met laadstation mislukt ( maar hij vind hem wel , krijg ook login scherm). Heb ook uitgelogd op de app van de foon... firewall staan trouwens geen enkele rule in ( omdat de gegevens voor vpn alleen door mij gekend zijn etc ) ( connectie met cert )

Ga ik met die laptop gewoon thuis op de wifi, ook same issue.... Een ipad met my eve, dat lukt dan weer wel..

En om t nog moeilijker te maken... openvpn op foon, zie station staan . En ik druk op slotje en hij zegt currently logged in ( int groen ) . Druk ik op de paal zelf : failed to update the tilt sensor and RCD response property ( openvpn uit en terug lokaal op wifi, binnen....

[ Voor 13% gewijzigd door rolelael op 12-10-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH85
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-06 15:21
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag ook een Aflen single s laadpaal. Deze is geïnstalleerd, de laadpaal kan ik ook inzien via de Mye App.

Alleen als ik nu wil laden met mijn laadpas geeft deze aan ongeldige kaart.

Hoe kan ik laadpassen toevoegen in de app en op welke manier? Automatisch toevoegen van verschillende kaarten door ze er steeds voor te houden werkt wel maar daarna geeft de laadpaal weer aan ongeldige kaart

En kan ik ook tijdelijk regelen dat als ik de laadkabel in de auto stop dat deze direct gaat opladen zodat ik tenminste dit werkend kan laden?

Zit een Eflux simkaart in maar heb nog geen laadpas van mijn werkgever ontvangen hiervoor misschien dat er wat ontgrendeld of geactiveerd moet worden?

Hoor het graag.

[ Voor 10% gewijzigd door RH85 op 06-01-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
RH85 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:46:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag ook een Aflen single s laadpaal. Deze is geïnstalleerd, de laadpaal kan ik ook inzien via de Mye App.

Alleen als ik nu wil laden met mijn laadpas geeft deze aan ongeldige kaart.

Hoe kan ik laadpassen toevoegen in de app en op welke manier? Automatisch toevoegen van verschillende kaarten door ze er steeds voor te houden werkt wel maar daarna geeft de laadpaal weer aan ongeldige kaart

En kan ik ook tijdelijk regelen dat als ik de laadkabel in de auto stop dat deze direct gaat opladen zodat ik tenminste dit werkend kan laden?

Zit een Eflux simkaart in maar heb nog geen laadpas van mijn werkgever ontvangen hiervoor misschien dat er wat ontgrendeld of geactiveerd moet worden?

Hoor het graag.
toon volledige bericht
Je kunt in de MyEve app de rfid authorisatie uitschakelen zodat je "plug 'n play" kunt laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH85
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-06 15:21
bnwgraaf schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Je kunt in de MyEve app de rfid authorisatie uitschakelen zodat je "plug 'n play" kunt laden?
Dan staat er het volgende:

Plug and charge ID invullen - dit veld is verplicht.

Enig idee wat hier ingevuld moet worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
RH85 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Dan staat er het volgende:

Plug and charge ID invullen - dit veld is verplicht.

Enig idee wat hier ingevuld moet worden ?
Bij mij was dat het pasnummer van de hoofdpas (in mijn geval één van de twee Alfen pasjes die bij de paal geleverd worden).
Mogelijk werkt het ook als je de master-key modus uitschakelt (zit ergens in datzelfde menu), maar weet even niet zeker en ook niet of je die daarna dan weer zo kunt inschakelen, of dat je dan weer een master key moet aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrasj
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-06-2024
Fantastic_fox schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:32:
Laptop rechtstreeks op de lader dan herkent myeve de laadpaal direct, echter als ik de laadpaal via een router of switch aansluit dan kan ik hem via ace en ook myeve niet verbinden.

Het lijkt erop of de router/switch of firewall eea tegen aan het houden is qua communicatie.
Ik heb zelfs sinds een paar weken een Alfen Eve Single S. Deze bevat is verbonden via een (ongebruikte) 4G-verbinding (sim meegekomen via de laadpaal) en LAN. Aangezien deze paal niet op mijn thuisnetwerk is aangesloten, maar ik die wel wou configureren met ACE Service Installer, heb ik eea uitgezocht.
Ondertussen kan ik de laadpaal met ACE Service Installer over een VPN configureren. Hier een aantal aandachtspunten:
1) discovery op de 'LAN' gebeurt via mDNS, sommige accesspoints/routers isoleren de verschillende segmenten voor dergelijke broadcasts
=> dit kan een verklaring zijn waarom het bij velen niet werkt via 'wifi': isolation voor (mDNS) broadcasts op LAN/2.4G/5G/... Omdat ik over VPN connecteer en die broadcasts ook niet over mijn VPN wil, werk ik met een static IP (al dan niet DHCP-assigned), en voeg ik de laadpaal toe op IP-adres in Service Installer
2) de laadpaal heeft (in mijn geval) 2 netwerk interfaces: LAN en 4G. Voor mij is de Alfen 'pingbaar' vanuit een ander subnet (over VPN-tunnel die de subnetten verbindt). Echter is de ACE Service Installer nog niet bruikbaar (was een vage foutmelding maar weet niet meer exact welke).
=> oplossing: ACE Service Installer laten verbinden via een tussen-hop/tunnel/proxy, zodat het src-address van de verbinding uit een hetzelfde subnet als de Alfen komt. et. voila... laadpaal bereikbaar...

Wel heb ik volgende problemen: (los van bovenstaande uitleg)
* nu en dan een CRC-error op de communicatie met P1-poort (maar die komt meestal goed na een paar seconden. (P1 en ethernet lopen dmv splitters via dezelfde lange UTP-kable (> 40m)
* Als ik de integratie in HA inschakel naar deze Alfen, dan reboot de Alfen een 2-4 keer per dag wegens 'watchdog reset', en zijn er ook 10-tallen time-outs op de ocpp verbidning met de CPO. Sinds ik de HA-integratie heb uitgeschakeld een paar dagen geleden, geen enkele timeout of reboot meer gezien...
( https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox )
* Ik wou de Alfen zelf laten 'load balancen' (vandaar de P1-verbinding) maar niet tegen overbelasting van de aansluiting, maar wel voor het beperken van totaal 'piekvermogen' (over de volledige aansluiting). Is dat mogelijk? (ik veronderstel dat als 1 fase teveel zou belast worden, de alfen automatisch alle fases zal reduceren in stroom - gezien de auto maar 1 setpoint krijgt voor alle fases). Zien jullie een oplossing om bv laadvermogen te laten varieren tussen 6A en 9A (4.2kW en 6kW), op basis van het totaal opgenomen vermogen van de aansluiting? (soms is er gedurende een klein uur 1 fase die 8A ca 2kW) verbruikt. Het zou zonde zijn om hiervoor het laden helemaal te stoppen (aansluiting is 3x25A), op dergelijke momenten zou ik dus graag 6A/14A/6A (totaal ca 6kW), zonder de grote verbruiker 9A/9A/9A, dus ook ca 6kW. Is dat mogelijk met Alfen load-balancing? of kan ik hiervoor beter Modbus activeren en zelf beginnen knutselen (eventueel met HA?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
andrasj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:37:
[...]

.............

* Als ik de integratie in HA inschakel naar deze Alfen, dan reboot de Alfen een 2-4 keer per dag wegens 'watchdog reset', en zijn er ook 10-tallen time-outs op de ocpp verbidning met de CPO. Sinds ik de HA-integratie heb uitgeschakeld een paar dagen geleden, geen enkele timeout of reboot meer gezien...
( HTTPS://github.com/egnerfl/alfen_wallbox )

............
Ik heb zelf deze Alfen integratie in Home Assistant:
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

Die had dat probleem in het begin ook, bij mij herstartte de Alfen ook om 4 of 6 uur.
Leeyuentuen, de beheerder van deze integratie heeft toen de code aangepast en daarmee is het probleem opgelost.

Wel is het zo dat de Alfen maar 1 gelijktijdige verbinding kan hebben.
Als ik de MyEve app of ACE installer wil gebruiken, dan moet ik in de HA integratie op de knop "Alfen HTTPS API logout" klikken, waarna de integratie de verbinding met de Alfen verbreekt.
Als ik klaar ben met MyEve doe ik in HA weer een HTTPS API login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrasj
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-06-2024
tnx, voor de link, goed om weten dat die issues in die fork gefixed zijn, ik zal het eens testen (hopelijk kan ik de entiteiten en items in energy dashboard behouden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Sinds een paar uur een Eve Single S-line operationeel. De installateur heeft hem op mijn verzoek als Plug and Charge geconfigureerd en gezegd dat ik vooral de Ethernet poort niet moet aansluiten op mijn router. Dat leek me vreemd.
Doel was nu om in de instellingen te gaan kijken en kaarten toe te voegen. Uiteraard niet door de Ethernet kabel rechtstreeks op een laptop aan te sluiten, maar gewoon op via het 'platte' netwerk. Gewoon een subnet.
Tot mijn verbazing detecteert mijn (managed 10/100/1000) switch echter geen signaal op de Ethernet kabel. Dit terwijl ik gezien heb dat de kabel werd gebruikt door de installateur.

Een tip misschien? Is de Ethernet poort misschien alleen actief tijdens een korte periode na (re)start?

Ik had me mogelijk beter moeten inlezen in deze materie. Dacht een unit gekocht te hebben die zowel prive als zakelijk te gebruiken is. Voorlopig heb ik geen backoffice nodig, maar dat kan nog komen. Vandaar de keus voor deze unit.

Ook vreemd - heeft net 10 kWh in de auto geladen en de auto geeft nu aan dat er niet meer geladen wordt.

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 / 3770K / 2x16GB / Antec NSK4400 / ST30NF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
edgarv schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:02:
Sinds een paar uur een Eve Single S-line operationeel. De installateur heeft hem op mijn verzoek als Plug and Charge geconfigureerd en gezegd dat ik vooral de Ethernet poort niet moet aansluiten op mijn router. Dat leek me vreemd.
Doel was nu om in de instellingen te gaan kijken en kaarten toe te voegen. Uiteraard niet door de Ethernet kabel rechtstreeks op een laptop aan te sluiten, maar gewoon op via het 'platte' netwerk. Gewoon een subnet.
Tot mijn verbazing detecteert mijn (managed 10/100/1000) switch echter geen signaal op de Ethernet kabel. Dit terwijl ik gezien heb dat de kabel werd gebruikt door de installateur.

Een tip misschien? Is de Ethernet poort misschien alleen actief tijdens een korte periode na (re)start?

Ik had me mogelijk beter moeten inlezen in deze materie. Dacht een unit gekocht te hebben die zowel prive als zakelijk te gebruiken is. Voorlopig heb ik geen backoffice nodig, maar dat kan nog komen. Vandaar de keus voor deze unit.

Ook vreemd - heeft net 10 kWh in de auto geladen en de auto geeft nu aan dat er niet meer geladen wordt.
Ik heb de ethernet poort van de Alfen gewoon rechtstreeks verbonden met mijn router en lees daar via Home Assistant continu diverse gegevens mee uit en houd zo ook mijn laadhistorie bij. Die verbinding is dus niet tijdelijk.
Ook gebruik ik die verbinding wel eens om de instellingen te bekijken of aan te passen of om een firmware update op de Alfen te installeren.

Overigens hebben zowel ik als de monteur de ethernet kabel ook wel eens rechtstreeks met de laptop verbonden.

Even voor de zekerheid: je hebt toch wel de goede kabel/aansluiting te pakken, niet die voor de P1 poort tbv load balancing (al zijn dat twee verschillende connectortjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
bnwgraaf schreef op woensdag 3 april 2024 @ 00:55:
[...]

Ik heb de ethernet poort van de Alfen gewoon rechtstreeks verbonden met mijn router en lees daar via Home Assistant continu diverse gegevens mee uit en houd zo ook mijn laadhistorie bij. Die verbinding is dus niet tijdelijk.
Ook gebruik ik die verbinding wel eens om de instellingen te bekijken of aan te passen of om een firmware update op de Alfen te installeren.

Overigens hebben zowel ik als de monteur de ethernet kabel ook wel eens rechtstreeks met de laptop verbonden.

Even voor de zekerheid: je hebt toch wel de goede kabel/aansluiting te pakken, niet die voor de P1 poort tbv load balancing (al zijn dat twee verschillende connectortjes).
De Alfen blijkt na onderzoek gewoon echt defect, dat verklaart dat er geen signaal op de Ethernet kabel stond ;-)

Morgen ontvang ik een vervangende. Dan nog even een afspraak maken met een monteur.

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 / 3770K / 2x16GB / Antec NSK4400 / ST30NF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16
andrasj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Ik heb zelfs sinds een paar weken een Alfen Eve Single S. Deze bevat is verbonden via een (ongebruikte) 4G-verbinding (sim meegekomen via de laadpaal) en LAN. Aangezien deze paal niet op mijn thuisnetwerk is aangesloten, maar ik die wel wou configureren met ACE Service Installer, heb ik eea uitgezocht.
Ondertussen kan ik de laadpaal met ACE Service Installer over een VPN configureren. Hier een aantal aandachtspunten:
1) discovery op de 'LAN' gebeurt via mDNS, sommige accesspoints/routers isoleren de verschillende segmenten voor dergelijke broadcasts
=> dit kan een verklaring zijn waarom het bij velen niet werkt via 'wifi': isolation voor (mDNS) broadcasts op LAN/2.4G/5G/... Omdat ik over VPN connecteer en die broadcasts ook niet over mijn VPN wil, werk ik met een static IP (al dan niet DHCP-assigned), en voeg ik de laadpaal toe op IP-adres in Service Installer
2) de laadpaal heeft (in mijn geval) 2 netwerk interfaces: LAN en 4G. Voor mij is de Alfen 'pingbaar' vanuit een ander subnet (over VPN-tunnel die de subnetten verbindt). Echter is de ACE Service Installer nog niet bruikbaar (was een vage foutmelding maar weet niet meer exact welke).
=> oplossing: ACE Service Installer laten verbinden via een tussen-hop/tunnel/proxy, zodat het src-address van de verbinding uit een hetzelfde subnet als de Alfen komt. et. voila... laadpaal bereikbaar...

Wel heb ik volgende problemen: (los van bovenstaande uitleg)
* nu en dan een CRC-error op de communicatie met P1-poort (maar die komt meestal goed na een paar seconden. (P1 en ethernet lopen dmv splitters via dezelfde lange UTP-kable (> 40m)
( https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox )
* Ik wou de Alfen zelf laten 'load balancen' (vandaar de P1-verbinding) maar niet tegen overbelasting van de aansluiting, maar wel voor het beperken van totaal 'piekvermogen' (over de volledige aansluiting). Is dat mogelijk? (ik veronderstel dat als 1 fase teveel zou belast worden, de alfen automatisch alle fases zal reduceren in stroom - gezien de auto maar 1 setpoint krijgt voor alle fases). Zien jullie een oplossing om bv laadvermogen te laten varieren tussen 6A en 9A (4.2kW en 6kW), op basis van het totaal opgenomen vermogen van de aansluiting? (soms is er gedurende een klein uur 1 fase die 8A ca 2kW) verbruikt. Het zou zonde zijn om hiervoor het laden helemaal te stoppen (aansluiting is 3x25A), op dergelijke momenten zou ik dus graag 6A/14A/6A (totaal ca 6kW), zonder de grote verbruiker 9A/9A/9A, dus ook ca 6kW. Is dat mogelijk met Alfen load-balancing? of kan ik hiervoor beter Modbus activeren en zelf beginnen knutselen (eventueel met HA?)
toon volledige bericht
Ik weet dat dit topic een beetje oud is, maar ik lees hier dat je iets hebt opgelost dat ik graag ook zou willen oplossen. Ik probeer via een VPN verbinding de ACE service installer te gebruiken. Ik heb een VPN verbinding met een Unifi USG-3P.
Wat bedoel je exact met een 'tussen-hop/tunnel/proxy'? Want dat lijkt de oplossing voor mijn probleem.
Pagina: 1