Electrische moederfiets tikken naafversnelling luidruchtig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacques-Oh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:27
Beste,

Beetje een apart "probleem".

Wij hebben sinds enige tijd (bijna een jaar) een Gazelle bloom C7 electrische moederfiets met een Nexus 7 naafversnellingsysteem. Op zich een mooi ding, maar de versnellingen maken zeer veel geluid. Dan bedoel ik het tikken tijdens rijden. Dat geluid is op zich normaal bij naafversnellingen, maar bij ons is het 2x harder dan alle andere fietsen die ik ooit heb gezien.
Het zou kunnen omdat alles wat "lomper en groter" is waardoor het niet echt een defect is, maar ik stoor mij er best wel aan. Komt mede door een gehoorprobleem van mij waardoor bepaalde geluiden harder binnenkomen.

Nu vroeg ik mij af, zijn er manieren om dat geluid te dempen? Zou ik bijv rubber op de naaf kunnen plakken? Of is zoiets te vervangen of op een andere manier technisch te verminderen?
Ik heb geen idee hoe dit werkt in alle eerlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

welke versnelling is het meest storende / luidruchtigste?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacques-Oh
Eigenlijk allemaal. Versnelling 2 valt mee, maar dat is te licht. Versnelling 3-4-5 zijn al wat harder, maar bij schakelen is het getik vooral sneller en niet persé harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zoveel verschillende uitvoeringen van de Nexus 7 zijn er niet. Tis behoudens wat doorontwikkeling allemaal hetzelfde spul.

Weet je zeker dat het de naaf is?

Wat wel jammer is aan die naaf is dat er in tegenstelling tot de 8 geen directe overbrenging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanbarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:34

johanbarten

Fallout fanatic

Er zijn verschillende websites en youtube videos waarin wordt uitgelegd hoe je een nexus 7 naaf moet afstellen.

Bij onze Gazelle Bloom ratelde de naaf en bleef niet goed in een versnelling. Lossen/spannen van de kabel heeft het verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das idd nog een simpele check. 4e versnelling zetten en zorgen dat de streepjes van de naafversnelling op een lijn staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacques-Oh
mmm misschien moet ik dan toch eens naar een fietsenmaker (helaas is deze fiets online via een fietsplan van het werk besteld), als die nexus naven allemaal hetzelfde zouden moeten zijn. Het klinkt alleen niet ratelend en los van het geluid werkt het allemaal wel goed.

Ik dacht daarom dat het (waarschijnlijk) een producteigenschap zou zijn en dat dit een speciale grotere versie was (de hele fiets is een beetje lomp vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renhof1
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 31-08-2024
Hallo,

Is dit "probleem" bij u destijds nog verholpen? Zo ja, wat hebben ze er aan kunnen doen? Ik zit met hetzelfde "probleem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacques-Oh
Nee, helaas niet.
Blijft erg luidruchtig. Mijn vrouw stoort zich er niet aan en zelf fiets ik niet zoveel. Dus heeft even geen prio gehad, maar áls ik er iets aan kan doen dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:51
Jacques-Oh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:57:Nee, helaas niet.
Blijft erg luidruchtig. Mijn vrouw stoort zich er niet aan en zelf fiets ik niet zoveel. Dus heeft even geen prio gehad, maar áls ik er iets aan kan doen dan graag.
En de fietsenmaker kan het ook niet herstellen?
Een versnellingsnaaf hoort (zowat) geluidloos te lopen en te schakelen.
Doet ie dat niet dan loopt er ergens in de naaf iets aan op een verkeerd moment, dat werkt slijtage in de hand en is te voorkomen door de naaf goed af te stellen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1