SolarEdge omvormer in/uitschakelen met Zigbee

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Sinds de energieprijzen regelmatig onder 0 duiken, dacht ik aan een stukje automatisering met de zonnepanelen en omvormer. De nieuwere modellen ondersteunen al aansturing via API, maar de omvormer die ik heb zover ik weet niet, dat is de SolarEdge SE-5000.

Wel is die voorzien van een grote schakelaar om deze netjes in of uit te schakelen. Daarnaast heb ik een Raspberry Pi draaien met Home Assistant en een compleet Zigbee netwerk in huis waar diverse schakelaars, sensors en lampen op zijn aangesloten. Daardoor rees direct de vraag voor de mogelijkheid om de zonnepanelen uit te kunnen schakelen als de uurprijs negatief wordt, gezien we een dynamisch contract hebben.

Daaruit ontstonden in mijn ogen 3 opties:
  • Met een fingerbot handmatig de schakelaar overzetten, beetje houtje/touwtje, maar heb deze inmiddels wel werkend. Home Assistant triggert het botje wanneer nodig, en deze zet de schakelaar automatisch om
  • Met een zigbee vervanger voor de zekering in de meterkast. Werkt wel, maar een acute stroomstop op het uur dat de stroomprijs negatief wordt lijkt me niet een heel juiste oplossing voor de omvormer, dat is steeds wel een opdonder vermoed ik
  • De schakelaar op de omvormer vervangen met een relais wat geschakeld kan worden via Zigbee
Optie 1 heb ik al draaiend maar is niet de beste oplossing in mijn ogen. Optie 2 lijkt me geen optie gezien dat waarschijnlijk een negatief effect heeft op de omvormer zelf. Optie 3 blijft dan over als meest betrouwbare optie. De garantie vervalt, maar we zijn niet voor niets tweakers natuurlijk :+

Nu weet ik veel van software, maar bij hardware komt er wel iets meer kijken en ontbreekt er wat kennis. De vraag is nu vooral wat zou de beste oplossing zijn qua product en/of toepassing om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn diverse relais te vinden op zigbee protocol die dit aan zouden kunnen volgens mij, maar waar doe ik goed aan. Veel relais lijken de stroom door te schakelen van de aansluiting, en hebben minimaal 80v nodig.

Nu vermoed ik dat de schakelaar van de SolarEdge alleen een signaal stroompje is, en zeker geen 220V, ik denk eerder aan 12v. Helaas heb ik niet de spullen om deze te meten en dit zeker te weten. Een relais op een batterij wat alleen maar het draadje onderbreekt wanneer nodig en weer verbind als de uurprijs positief wordt lijkt me perfect, echter heb ik deze nog niet kunnen vinden.

Hebben jullie mooie aanvulling of ideeën?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 10:02

Midas.e

Is handig met dinges

Met een solaredge en modbus integratie kan je dit al, of via admin modbus inschakelen, hacs solaredge modbus installeren en je omvormer toevoegen. je kan daarna het vermogen naar 0 zetten en dus uit. Geen admin? geen probleem, even de schakelaar omzetten onderop, de QR code op de zijkant gebruiken om de lokale aanpassingen te kunnen doen en modbus in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6mgkBt8.png

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
Midas, topper! Zag modbus al wel voorbij komen, maar kon niks vinden op mijn model. Had ook geen admin rechten, dus jouw laatste zin triggerde mij om eens verder te kijken. Mijn model komt uit 2015 en ondersteunde nog geen modbus.

Even Googlen op een firmware update, en die was beschikbaar! Een algemeen update bestand wat voor alle modellen moet werken. SD kaartje erin, bestandje erop, omvormer openschroeven, en kaartje erin. Via het LCD menu de update aanzetten en 'fingers crossed'.

Na een minuut of 10 met klamme handjes te hebben gestaan was de update afgerond, succesvol! Nu zijn er wel opties beschikbaar in het menu, en modbus enabled, en nu kan ik vlekkeloos connecten en de power instellen. Top dit, dank nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansoli
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-02 16:37
Super oplossing.
Ik was er al enige tijd naar op zoek.
Misschien is het mogelijk om aan te geven waar een laatste firmware te vinden?
Alvast mijn dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
Jazeker, ik kwam op deze links uit:

Voor omvormers met een display:
https://www.solaredge.com/en/support/inverters-with-display

Voor omvormers zonder display:
https://www.solaredge.com...rs/firmware-release-notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansoli
Wat snel, thnx. :-)
Mijn omvormer krijg ik niet in de admin modus (Via de knop op de omvormer) om wijzigingen te doen.
Zie in de SetUp app alleen lezen staan.
Doe ik iets verkeerd of heeft de leverancier deze optie misschien disabled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
Hier hangt de omvormer met display, die werkt anders vermoed ik. Wat ik lees van de omvormer zonder display kun je dat instellen met de SetApp, verder kan ik je hierbij helaas niet helpen, geen ervaring mee.

Het enige wat ik kan vinden is dit bijvoorbeeld, al twijfel ik of je hier echt iets aan hebt.
https://knowledge-center....-application-note-nam.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:16
Waarom denk je dat de omvormer een grotere opdonder krijgt van het wegvallen van de AC kant dan het plotseling wegvallen van de DC kant? De DC kant afschakelen doet die knop namelijk.

Bij mijn vader hebben we er gewoon een Shelly tussengezet en dat werkt prima. Hoe goed de omvormer hiermee omgaat, vind ik lastig te zeggen. Ik snap je onderbuikgevoel, die deel ik namelijk, maar beredeneren kan ik het niet.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
Kan het ook niet echt onderbouwen, inderdaad een onderbuikgevoel. Als ik de knop omzet zie ik hem netjes afbouwen en het voltage verminderen en schakelt hij zichzelf uit na een seconde of 20. De AC kant afkappen maakt het wel erg direct gelijk, en heb geen idee of dat kwaad kan.

Ik denk dan dat ze niet voor niks een afschakel procedure hebben ingebouwd, anders hadden ze ook direct kunnen afkappen als we de schakelaar gebruiken toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansoli
Het lijkt erop dat je met en omvormer zonder display echt een admin account nodig hebt om de settings aan te passen of de firmware te updaten.
Ik zal maandag eens contact opnemen met mijn leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansoli
Inmiddels heb ik via de (uitstekende) helpdesk van SolarEdge ModBus laten inschakelen.
Dit werkt inmiddels prima.
Ook Power Reduction Interface (RRCR)-modus is ingeschakeld.
Er zijn 4 keuze opties.
1. RRCR
2. AC-relais
3. RRCR & AC Relais
4. DRM 0

Ik heb geen idee welke ik moet kiezen om de omvormer via modbus terug of uit te kunnen schakelen.

De service desk heeft als eerste optie 3. RRCR & AC Relais ingeschakeld. Hierdoor viel de omvormer direct uit. ModBus SolarEdge Status 7 (Fault)
Daarna aangepast naar optie 1. RRCR. De omvormer schakelde weer netjes is, ModBus SolarEdge Status (Invertor is ON and producing power). Helaas dan nog geen opties in de ModBus Sensors om de omvormer uit of terug te schakelen.
Optie 2 en 4 niet getest.

DSP1 1.13.2018
DSP2 2.19.1602

@NeoPhire Welke keuze heb jij gemaakt in de SetApp. Wellicht kan ik de SolarEdge Service desk vragen deze instellingen toe te passen.

NB. Weer een stapje verder dankzij dit uitstekende forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
Top gedaan Hansoli! Bij mij was alleen de modbus optie al voldoende, daarna kon ik via HACS de extra plugin installeren die 'SolarEdge Modbus' heet. Daar het juiste IP adres en poort invullen, en het vinkje aanzetten voor Power Control, dat was voldoende voor mij.

Daar kwamen diverse nieuwe sensors van, en deze vond ik het meest interessant: solaredge_active_power_limit

Die staat toe dat je een percentage kunt instellen.
Ik heb overigens een omvormer met display, dus de SetApp doet niks bij mij, alles gaat via het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansoli
Wow,
Dank voor de tip.
Sensor solaredge_active_power_limit had ik over het hoofd gezien.
Via de slider even op 90% gezet. Morgen, als de zon schijnt eens kijken of het werkt.
🙏🙏🤞👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansoli
Alles werkt nu uitstekend.
Zonder SettApp Admin toegang via de Solaredge Service desk ModBus TCP (Poort 1502) en Power Reduction Interface (RRCR)-modus ingeschakeld.
Volgende stap is via Home Assistant de Dynamische Dag Prijzen checken en op basis hiervan de omvormer(s) tijdelijk uit te schakelen indien de prijzen onder 0 euro gaan.
Binnenkort wordt mijn 2e Solaredge geïnstalleerd en kan ik de installateur alvast instrueren hoe de omvormer te configureren.
Doordat ik zelf niet via SetApp items heb gewijzigd zijn er ook geen garantie problemen.
Dank jullie wel voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansoli
Hier staat de oplossing volledig beschreven
https://iotdomotica.nl/du...tarieven-en-homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansoli
Inmiddels een 2e SolarEdge omvormer met 14 panelen geïnstalleerd.
Eenvoudig via SetApp modbus en RRCR aanzetten.
In het yamlscript de omvormer toegevoegd.
En bij negatieve energieprijzen schakelen beide omvormers netjes uit en schakelen weer in als de energieprijs weer positief is.
Ik ontvang netjes een berichtje hierover op mijn iPhone. :)

Mijn auto laad ik op via een smartEVSE. Normaal gelimiteerd tot alleen de beschikbare zonne-energie.
Als de stroomprijs negatief wordt check ik via HomeAssist of de auto is aan gesloten.
Zoja, dan zet ik de lader op SMART en verhoog de laadstroom tot max 22A en 3 fasen.
Bij positieve prijzen weer terug naar 1 fase Solar only.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansoli
Inmiddels kun je ook via de Solaredge app je zonnepanelen uit/in- schakelen op basis van dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
hansoli schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:00:
Inmiddels kun je ook via de Solaredge app je zonnepanelen uit/in- schakelen op basis van dynamische tarieven.
Heel nice, thanks! Heb bij diverse vrienden speciaal hiervoor een Raspberry Pi neergezet, die wilden het zo graag hebben :)

Nu dus een stuk makkelijker, en kan ik even gaan verzinnen wat ik met een stuk of 6 Pi's kan gaan doen :+
Pagina: 1