Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quong
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-07-2023
Mijn internetsnelheid is sinds ik verhuist ben superinstabiel. Na 10 nieuwe modems te hebben gekregen van telenet omdat mijn downloadsnelheid te laag blijft en af en toe mijn internet volledig wegvalt voor enkele seconden. Het fast-team van telenet heeft een weekje mijn modem uitgelezen en vastgesteld dat er onverklaarbare dingen waren. Hun advies was dat er wss storing was met een apparaat in het netwerk (bvb draadloze printer). Ondertussen overgeschakeld naar proximus en de problemen blijven aan. Technieker die in de straat woont zei dat een stabiele snelheid van 60mbs kon gegarandeerd worden. Echter laatste tijd een downloadsnelheid van 2,5mbs en een upload van 11mbs. In een goed moment snelheid van 35mbs.

Ik dacht dat het aan mijn netwerkkaart lag maar ook op WiFi dezelfde snelheid. De utp kabel zit rechtstreeks verbonden op de modem en deze is 2 jaar geleden volledig opnieuw aangelegd (cat 6) en uitgemeten.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen om dit probleem te herstellen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:57
Apparaat voor apparaat aansluiten en testen.
ook een andere utp kabel proberen.
De kabel van vandaag kan al stuk zijn... 2 jaar oud zegt dus niks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Gezien het probleem is meeverhuisd van de ene provider naar de andere zou ik het inderdaad niet meer in je internetlijn zoeken, zeker niet omdat Proximus en Telenet over verschillende media leveren (DSL/glas versus DOCSIS).

Daarnaast is wat meer info over je situatie wel wenselijk.

Welke apparatuur heb je allemaal staan? Welke router, welke computer/laptop en netwerkkaart(en), heb je nog powerline ellende of repeaters in gebruik? Heb je al met een nieuwe kabel rechstreeks op modem getest?
Welke snelheid belooft je provider op je abonnement?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Quong schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:00:
[...]

Ik dacht dat het aan mijn netwerkkaart lag maar ook op WiFi dezelfde snelheid. De utp kabel zit rechtstreeks verbonden op de modem en deze is 2 jaar geleden volledig opnieuw aangelegd (cat 6) en uitgemeten.
Wat is behalve die ene UTP kabel allemaal op de modem aangesloten (via WiFi)?

Zet WiFi eens helemaal uit en kijk wat er dan gebeurt met die ene UTP kabel aangesloten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quong
nelizmastr schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:53:
Gezien het probleem is meeverhuisd van de ene provider naar de andere zou ik het inderdaad niet meer in je internetlijn zoeken, zeker niet omdat Proximus en Telenet over verschillende media leveren (DSL/glas versus DOCSIS).

Daarnaast is wat meer info over je situatie wel wenselijk.

Welke apparatuur heb je allemaal staan? Welke router, welke computer/laptop en netwerkkaart(en), heb je nog powerline ellende of repeaters in gebruik? Heb je al met een nieuwe kabel rechstreeks op modem getest?
Welke snelheid belooft je provider op je abonnement?
3 tv's waarvan 1 smart tv, 1 hp WiFi printer, 1x chromecast, Nintendo switch, playstation 4, 1 laptop, 1 game pc, 2 samsung tablet, 3 smartphones, geen router en powerline of WiFi boosters. Alle kabels uitgetrokken en enkel de game pc ingestoken maar snelheid blijft 50% vd keren 2mbs en dan soms eens 35mbs. De proximustechnieker die hier woont zegt dat 60mbs stabiel zeker moet gaan hier. Tis niet veel maar toch beter dan wat het nu is.

Constant lagg of disconnects in games ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6N95ullPbi3YIaDIm-1VEvMFtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p79DzMjfvFkVVc2MtJo8QKYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtnZgzVd5p3GgYaToi62H6SJWtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECUci2BHBX89X5SXZcDVFpPU.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is momenteel de speedtest dus op zich alles ok nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdjgR_e9zVV9Q0AysolsewU3BAU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lECfsbytz2T7aNXMca8UYJC6.webp?f=user_large

Dit is wat er meestal opeens gebeurt zonder aanleiding.

Ondertussen game pc volledig geformatteerd en opnieuw Windows op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:39
Quong schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:37:
...

Ondertussen game pc volledig geformatteerd en opnieuw Windows op gezet.
Was het niet handiger geweest om even met de laptop bedraad de test te doen ?

over de informatie in de eerste afbeelding:

Waarom heb je een subnetmask van 255.255.254.0 ? en een ip range van 192.168.128.1 tot 192.168.129.254 ? Denk je soms dat 253 ipadressen niet voldoende zijn ?

[ Voor 28% gewijzigd door W1ck1e op 08-07-2023 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 23:08
W1ck1e schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:23:
[...]

over de informatie in de eerste afbeelding:

Waarom heb je een subnetmask van 255.255.254.0 ? en een ip range van 192.168.128.1 tot 192.168.129.254 ? Denk je soms dat 253 ipadressen niet voldoende zijn ?
Dit zijn de standaard IP ranges van de nieuwe internet box van Proximus. Ze reserveren een ip range voor hun tv decoders.

https://www.proximus.be/n...uw-optie/slimme-wifi.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Andros Dank je voor die info. Dat wist ik niet.
@Quong Hoe gaat het nu nadat je de pc opnieuw hebt geïnstalleerd ?
Hoe verloopt de speedtest met de laptop op een/de kabel aangesloten ?

[ Voor 15% gewijzigd door W1ck1e op 09-07-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quong
[quote]W1ck1e schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:23:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZU0Ap_2W4ZFks3HCBELI9bMOMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V4SQanmRbQUUtzXOtOUJ3AjK.webp?f=user_large

Dit is rechtstreeks op de modem via laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Alle andere kabels los, wifi UIT en modem herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Quong En de game pc na het opnieuw inrichten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quong
W1ck1e schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:00:
@Quong En de game pc na het opnieuw inrichten ?
Nog steeds hetzelfde. :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quong
Andros schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:05:
Alle andere kabels los, wifi UIT en modem herstart?
Zat er alleen op ja en herstart maar WiFi uit geen idee hoe. Wat trachten jullie te bereiken op deze manier ?

Geen snelheid op utp en WiFi geeft toch aan dat het niet één bepaald toestel overkomt ? Kan een smart tv voor moeilijkheden zorgen ? Ik heb soms moeite om hem via WiFi te verbinden en ligt normaal dubbel aangesloten. Bij de test lag tv wel niet aan en utp ontkoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Quong schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:51:
[...]

Nog steeds hetzelfde. :-/
Dan zou je kunnen denken dat daar het probleem niet zit, maar ...

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 10-07-2023 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Quong schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:54:
[...]

Geen snelheid op utp en WiFi geeft toch aan dat het niet één bepaald toestel overkomt ? Kan een smart tv voor moeilijkheden zorgen ? Ik heb soms moeite om hem via WiFi te verbinden en ligt normaal dubbel aangesloten. Bij de test lag tv wel niet aan en utp ontkoppeld.
als ik je goed begrijp gebruik je op de game pc beide netwerk aansluitingen, wifi en bekabeld. Dat is misschien wel het probleem.
Zat er alleen op ja en herstart maar WiFi uit geen idee hoe. Wat trachten jullie te bereiken op deze manier ?
Met het uittrekken van alle andere kabels kan je het bepaalde zaken uitsluiten afhankelijk of het probleem wel of niet optreedt.

de bedoeling is dat je gestructureerd het probleem onderzoekt en van te voren niet al zaken uitsluit. lees alle reacties goed en als je ze niet begrijpt kan je dat even aangeven. niet negeren of aannames doen.

controleer ook je eigen berichtjes of er ondubbelzinnig staat wat je bedoelt. indien niet dan moeten wij weer aannames doen.

oh, ja: welkom op tweakers !

[ Voor 56% gewijzigd door W1ck1e op 10-07-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quong
als ik je goed begrijp gebruik je op de game pc beide netwerk aansluitingen, wifi en bekabeld. Dat is misschien wel het probleem.

Ik zei dat men snelheid zowel op WiFi (telefoon tablet laptop nin switch) als op vaste kabel (tv en game pc) laag is. Dus game pc enkel via utp aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:04
Ik zou eens een monteur laten komen en die laten testen.
Waarschijnlijk moet er een lijnmeting komen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-06 12:48
2 vraagjes. Hoe oud is de buurt/de kabel naar jouw huis? En wat voor verbinding is het (fiber, a/vdsl, coax)?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Quong schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:54:
[...]

Mijn vermoeden is dat verkeer op de WiFi verantwoordelijk kan zijn voor de verstoring van je verbinding. Het is hoe dan ook relevant om zuiver op de Ethernetverbinding te testen zonder enige andere verkeer dat die test kan verstoren.

En hoe? Ben niet bekend met specifieke Proximus apparaten, maar normalite log je in op je router en kun je daar bij "WiFi" een en ander uitschakelen. Als WiFi niet uitgeschakeld lijkt te kunnen worden, verander het SSID (netwerknaam) dan tijdelijk. Dan kunnen de apparaten die nu verbonden zijn niet meer verbinden. Na afloop kun je het weer terug veranderen.
Jim423 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 01:13:
Ik zou eens een monteur laten komen en die laten testen.
Waarschijnlijk moet er een lijnmeting komen.
peize9 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 02:09:
2 vraagjes. Hoe oud is de buurt/de kabel naar jouw huis? En wat voor verbinding is het (fiber, a/vdsl, coax)?
Hij had Telenet (kabel, DOCSIS) en heeft nu Proximus (DSL of PON, in ieder geval geen DOCSIS). Alles aan providerzijde is dus veranderd en daarmee uitgesloten. Als het probleem onveranderd voortduurt zit het linksom of rechtsom in de binnenhuisinstallatie die op de modem aangesloten wordt.

Daarom juist het belang om die WiFi uit te schakelen: modem en provider zijn uitgesloten, dus het probleem ligt aan wat erop aangesloten wordt. Dan is het zaak om een voor een dingen aan te sluiten erop.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Alle modems van Proximus hebben een knopje om wifi in en uit te schakelen. Kwestie van een paar seconden indrukken en het lampje gaat uit, meer is het niet :) .
Pagina: 1