Waterleiding in dekvloer wegwerken/doorlussen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:34
Wij hadden twee badkamers waarvan één op de begane grond. Deze hebben wij altijd al vrij nutteloos gevonden en dus besloten de badkamer eruit te slopen en er een kantoortje oid van te maken.

Nu loop ik tegen een probleem aan. Het lijkt erop alsof al onze waterleidingen in de dekvloer zijn gestort en daarom dus lastig te verwijderen. Er ligt een goede vloer op (en vloerverwarming) dus ik wil eigenlijk de vloer ook niet openbreken.

Ik heb snel een plaatje getekend van de situatie (let niet op de rommel >:) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Z7XyGIrRlIfYsdBuyjQ2gB3OKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3KfvQcA1AYK8279FlBFqIY3.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts in een koof achter de muur lopen warm en koud water. De meest eenvoudige oplossing die ik op het moment kan verzinnen om toch doostroming te creeren in de leiding is de leiding door te lussen; zoals te zien is op de afbeelding, alle leidingen bij één brengen en deze dan aan te sluiten om de hoofdleiding in de koof.

Een nieuwe waterleiding heb ik ook over nagedacht alleen wordt dat problematisch in de WC met het inbouwreservoir.

Mijn idee/oplossing is niet ideaal maar op het moment kan ik niet veel anders verzinnen. Zien jullie problemen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Dan krijg je dus een hoofdleiding die je aftakt naar drie lussen zodat elke lus orde 1/3 van de flow krijgt die daarna weer de hoofdleiding in gaat? Klinkt als meer kans op lekkage en lange wachttijd op warm water. Weet niet of lage flow i.c.m legionella nog een punt van aandacht moet zijn. Ik snap dat je een plan B zoekt.

Met een warmtebeeldcamera kun je de route van de leidingen en vv wellicht in kaart brengen (moet je de leidingen wel eerst weer ontdoppen), misschien is de vorige bewoner zo slim geweest om de koppeling op 1 plek onder een tegel te leggen waar geen vv leidingen liggen. 1 tegel slopen en de boel daar afdoppen lijkt me een redelijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
UUDIBUUDI schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:28:
Dan krijg je dus een hoofdleiding die je aftakt naar drie lussen zodat elke lus orde 1/3 van de flow krijgt die daarna weer de hoofdleiding in gaat? Klinkt als meer kans op lekkage en lange wachttijd op warm water. Weet niet of lage flow i.c.m legionella nog een punt van aandacht moet zijn. Ik snap dat je een plan B zoekt.

Met een warmtebeeldcamera kun je de route van de leidingen en vv wellicht in kaart brengen (moet je de leidingen wel eerst weer ontdoppen), misschien is de vorige bewoner zo slim geweest om de koppeling op 1 plek onder een tegel te leggen waar geen vv leidingen liggen. 1 tegel slopen en de boel daar afdoppen lijkt me een redelijk alternatief.
Klopt, de flow wordt dan verdeeld over een aantal leidingen om zo doorstroming te creeren. Toevallig heb ik een warmtebeeldcamera; goed idee. Ik heb net even gecheckt. De leidingen lopen heel vervelend. In onze hal zit een T stuk die naar de badkamer loopt.

Lastige keuze:

1. Tegel eruit ga je altijd zien;
2. Bestaande leidingen doorlussen; niet mooi maar creert wel flow

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
En als je nog verder teruggaat? De leiding die naar het T-stuk in de hal loopt, kun je die niet op een of andere manier naar de hoofdleiding in de foto omleiden? Dan kap je de boel dus al vóór het T-stuk in de hal af. Dat is alsnog een omweg, maar beter 1 lange omweg dan 3 lijkt me.

Je kan ook crea bea https://en.wikipedia.org/wiki/Kintsugi toepassen op je gesloopte tegel. Dan moet je er misschien nog 1 of 2 meer slopen om het eruit te laten zien alsof het een designkeuze was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Ik ben even aan het denken, een stukje terug lukt wel. Warm water kan ik nog wel redelijk weghalen, we hebben maar twee punten in huis met warm water. De badkamer boven en de keuken beneden. Met één nieuwe leiding onder de vloer richting de keuken is dat probleem opgelost. Koud is helaas wat problematischer .... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
Nieuwe koudwaterleiding omhoog via dezelfde route als de riolering? Die laatste loopt hopenlijk niet door je dekvloer :-).

Als je in de nabije toekomst een warmtepompboiler overweegt en die boven komt te staan, dan heb je (als je in de keuken overgaat op quooker oid) aan 1 leiding naar boven genoeg. Loopt wel een beetje uit de hand zo om 1 of 2 vloertegels te ontzien. Ik zie nu op de foto dat het nette glanzende tegels zijn. Misschien kan een ervaren tegelzetter er weer wat moois van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
Een warmtepomp hebben we al, een Quooker ook maar onze boiler blijkt alleen kokend water te leveren. Zit geen meng functie op. Kan evt. later nog een keer vervangen. Warm water leiding is dus eenvoudig te vervangen.

Koud is het grootste probleem. Is ook overal vrij eenvoudig te vernieuwen behalve bij het inbouwreservoir in het toilet, die we twee jaar geleden hebben vernieuwd 😅 Het inbouwframe moet dan open….

Ik denk dat ik eerst voor de makkelijke oplossing ga zodat ik in ieder geval de ruimte klaar kan maken, daarna rustig een keer de warmwater leiding vervangen en dan eens goed nadenken over de koud water leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:10
Leon- schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:30:
Een warmtepomp hebben we al, een Quooker ook maar onze boiler blijkt alleen kokend water te leveren. Zit geen meng functie op. Kan evt. later nog een keer vervangen. Warm water leiding is dus eenvoudig te vervangen.

Koud is het grootste probleem. Is ook overal vrij eenvoudig te vernieuwen behalve bij het inbouwreservoir in het toilet, die we twee jaar geleden hebben vernieuwd 😅 Het inbouwframe moet dan open….

Ik denk dat ik eerst voor de makkelijke oplossing ga zodat ik in ieder geval de ruimte klaar kan maken, daarna rustig een keer de warmwater leiding vervangen en dan eens goed nadenken over de koud water leiding.
Kan je niet vanaf achter een gat in de wand bij t inb reservoir maken? Als dat glad stucwerk is is dat makkelijker te herstellen dan de tegels op je inbouwreservoir.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1