Upgraden van systeem CPU en GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_Higgs
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-09-2023
Hallo allemaal.

Ik heb momenteel een gaming systeem met:
i7 860 2.80ghz (op een asus p7 p550 pro)
Nvidea Geforce gtx 1060 6gb
16gb ram (lijkt me nog genoeg ook voor nieuwe spellen?)

Nu wil ik graag voor een beperkte prijs (400-500 hopelijk) upgraden, desnoods via 2e hands.

Mijn vraag is tweeledig:
Moet ik mijn cpu en daarmee moederbord upgraden? Of is alles tegenwoordig echt GPU gebaseerd?

Wat is voor dat geld een goede optie voor upgrade van de GPU en CPU? Desnoods kan ik mijn budget wat oprekken met doorverkoop van mijn gpu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Om te beginnen denk ik dat je een dermate oud systeem hebt dat je eerst bij jezelf na moet gaan of je liever het systeem wil updaten, of gaat doorsparen voor een compleet nieuw systeem. Persoonlijk zou ik al snel voor dat laatste gaan.

Mocht dat nou echt niet je voorkeur hebben, plaatst dan even de complete samenstelling van je PC. Dus ook welke voeding je gebruikt. Vergeet daarnaast ook niet te vermelden wat voor een monitor je gebruikt, al maak ik snel de aanname dat je op 1080p speelt.

En als laatste, wat wil je bereiken met de upgrade? Loop je momenteel tegen een probleem aan bij het spelen van een spel, of loopt je IDE vast als je aan het compilen bent :+

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Master_Higgs schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:10:
Moet ik mijn cpu en daarmee moederbord upgraden? Of is alles tegenwoordig echt GPU gebaseerd?
Ja, de prestaties in een doorsnee game zijn altijd een combinatie van CPU+GPU (+geheugen, en in mindere mate ook +SSD). Met uitzondering van pixel-art-achtige niet-grafische indie-games die bijna volledig op de CPU leunen. Al met al zijn de prestaties afhankelijk van het traagste component. Jij hebt een nog enigszins recente GPU met een behoorlijk oude CPU, dus in de praktijk zal de CPU doorgaans de bepalende factor zijn. In hoeverre de prestaties beperkt worden door de CPU en in hoeverre door de GPU verschilt wel per game, en is ook afhankelijk van de grafische instellingen en resolutie (een lage schermresolutie als 1080P is voor de GPU veel lichter dan een hogere resolutie).

Dat betekent dat je dus primair de CPU moet upgraden, en daarbij horen dan ook een nieuw moederbord en nieuw geheugen.

Als je naar iets moderners upgrade zal de GPU al weer de bottleneck zijn, dus die kan je eventueel ook upgraden, maar met een nieuwe CPU zullen de prestaties doorgaans al flink vooruit gaan dus daar kan je ook mee wachten. Zoals gezegd: een beetje afhankelijk van je schermresolutie en specifieke games.

Met je beperkte prijs zou ik naar AM4 kijken: een B550-moederbord (of als je echt wil besparen A520) heb je voor <100 euro, 16GB DDR4 heb je voor <60 euro (3200MT/s en een latency van <11ns zou mooi zijn, geen corsair), en een Ryzen 5 5600 heb je voor 130 euro. Dan hou je nog 200 euro over voor een GPU-upgrade, dan zou je een RX6650 kunnen overwegen (of gewoon eerst je huidige GPU uitproberen).

edit: @Seroczynski heeft wel een punt: waarschijnlijk zijn je voeding, kast en opslag ook al oud. Een echt oude voeding kun je beter ook een keer upgraden vanwege betrouwbaarheid, en omdat die nieuwe power-states e.d. van moderne CPU's niet ondersteunt. Moderne SSD kost ook niet veel meer, en met een oude HDD/SSD heb je nodeloos lange boot-tijden. Een kast upgraden is op zich niet belangrijk, maar ja, als dat het enige is wat niet nieuw is... waarom dan die ook niet vervangen? Dan heb je gewoon een nieuwe PC waarbij je enkel je GPU meeneemt (en die later eventueel nog kan vervangen).

[ Voor 15% gewijzigd door bwerg op 06-07-2023 22:01 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21
@bwerg ik neem aan dat je met B520 eigenlijk A520 bedoeld ;)

Bv ; uitvoering: MSI A520M-A PRO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21
@TS dit is een opzetje met een beperkt budget...

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500 Boxed€ 97,05€ 97,05
1MoederbordenMSI A520M-A PRO€ 57,-€ 57,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenAntec NX230€ 44,-€ 44,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 29,99€ 29,99
1VoedingenDelta GPS-850HBA A22€ 69,-€ 69,-
1Solid state drivesPNY CS900 2,5" 1TB€ 38,90€ 38,90
Totaal€ 534,94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Eventueel kan je nog wat meer besparen door een tweedehands 3600(X) of 3700(X) te nemen, die zijn vergelijkbaar met een 5500 en soms al voor 40-60 euro te vinden.

Euh, ja, A520 natuurlijk. Maar àls je B520 tegenkomt, dan is dat ook prima. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_Higgs
Ik heb mijn bestelling gedaan.

Amd ryzen 5 5600 processor
Msi 520m a pro moederbord
G skill aegis 2x16 werkgeheugen
Delta gps 850hb voeding
Powercolor radeon rx 6700 xt fighter 12gb videokaart

Dus iets meer geld erin gestoken.
Ik kan mijn oude kast gebruiken, of eentje die ik toch nog had staan nieuw in verpakking, en ik gebruik mijn oude ssd harde schijf. Alleen nog ff kijken hoe dat omzetten van windows zat.

En dan kijken of ik nog wat voor mijn oude hardware kan krijgen.

En ik krijg er starfield bij de videokaart dus 60 euro er weer af

[ Voor 6% gewijzigd door Master_Higgs op 15-07-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:40
Vanaf een i7 860 is dat echt een MEGA upgrade, die cpu is al een behoorlijke bottleneck voor je huidige gpu.

Veel plezier met je nieuwe systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_Higgs
Ik heb in de computer beneden een I5 10400f zitten met een Gigabyte Geforce GV-N710D5-2GL Videokaart

Zou ik dan beter mijn gtx 1060 in die computer hangen, en de GV proberen te verkopen?

Kan online geen plek vinden waar ik deze 2 kan vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 05:30
Een GTX 1060 is vele malen sneller dan een GT710. De 1060 valt nog wel wat (lichte) games op te draaien een GT710 is meer om beeld te hebben als er geen iGPU aanwezig (zoals bij de 10400f het geval is).

Betekent dan wel dat er voor een 1060 nog wat meer te krijgen is tweedehands dan een 710.

Weet ook niet wat voor systeem die andere computer is, maar houdt er rekening mee dat de 1060 een losse voedingskabel nodig heeft. Wat prima moet lukken met de meeste voedingen maar je hebt soms prebuilts met niet-standaard voedingen, of je moet net de kabels kwijt zijn van een modulaire voeding oid.
Pagina: 1