Problemen met opstarten en schijven na spanningsverlies.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-09 21:16
Ik heb hier mijn oude zelfbouw PC staan die tegenwoordig dienst doet als simpele thuisserver/NAS. Draait prima voor mijn doeleinden.

Nadat er spanningsverlies is geweest (bijvoorbeeld de stekker per ongeluk eruit bij schoonmaken of heel kortstondig door de storm gister) heb ik echter problemen met opstarten.

Ik moet dan meerdere keren de knop indrukken en power cyclen voordat het systeem uberhaupt POST, en wanneer het eindelijk lukt worden meestal 4 van de harde schijven in het systeem niet herkend. Enkel de SSD met windows, en de D schijf zijn dan te benaderen. Tot nu toe zijn ze uiteindelijk na flink zorgen maken en rebooten altijd wel bijgekomen maar blij wordt ik er natuurlijk niet van. Een UPS zou natuurlijk een groot deel van de problemen kunnen voorkomen, maar dat neemt niet de onderliggende problemen weg.

Ik heb in het verleden al geklooid met SATA kabels opnieuw aansluiten op andere poorten en vervangen, en de voeding is in 2019 vervangen, deel van het RAM eruit gehaald, en ik vergeet ongetwijfeld nog stappen die ik heb gepoogd. Nu door de storm wil ik er weer eens werk van maken om te kijken wat ik nog kan doen, maar loop beetje vast op de mogelijkheden. Waar zou ik nog naar kunnen kijken wat de problemen zijn?

Het systeem is als volgt, en voor de volledigheid zijn het dus de laatste 2 rijen in de tabel die dan niet online komen.
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed
1MoederbordenGigabyte GA-B150M-D3H
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16
1Geheugen internCrucial CT4K4G4DFS8213
1VoedingenCorsair RM750 (2019)
1Solid state drivesCrucial BX100 500GB (C:\)
1HDDWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 2TB (D:\)
1HDDWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 4TB
3HDDWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41
Het gebeurt vaak met oude versleten schijven. Ik had het meerdere keer gezien. Er start soms ook een scan disk.
Ik zou grondig disks sector scannen, kijk ook in windows event log er zijn vaak errors en aanwijzingen naar de oorzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammro
andru123 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 04:46:
Het gebeurt vaak met oude versleten schijven. Ik had het meerdere keer gezien. Er start soms ook een scan disk.
Ik zou grondig disks sector scannen, kijk ook in windows event log er zijn vaak errors en aanwijzingen naar de oorzak.
Dankje voor het meedenken maar het is volgens mij ongeacht de schijven die erin zitten.
Vorig jaar heb ik één gehad die fouten begon te geven(plots disconnecten uit Windows etc.), die is toen vervangen en 2 nieuwe erbij geplaatst. Zowel met de oude als de nieuwe schijven komt het voor dat ze niet online komen, en als ze extern aan mn andere PC hangen is er geen probleem te bekennen.
Dus het lijkt me niet bij de harde schijven te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 09:43

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

In mijn ervaring hebben vage problemen meestal te maken met de PSU. Heb je al eens geprobeerd de voeding te wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammro
[...] de voeding is in 2019 vervangen, [...]
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41
Windows Event viewer - System log moet de start errors bevatten. Analyseer of er is aan de hand.
Pagina: 1