EXCEL een dynamische tabel automatisch inkorten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed ADRZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-07-2023
EXCEL

Ben nog niet zo lang bezig met excel dus misschien een domme vraag

Ik wil graag een dynamische tabel automatisch inkorten, als je er een item bij zet wordt hij automatisch langen.
Nu wil ik graag het omgekeerde als ik een cel delete wil ik dat hij automatisch korter word zodat je in je klapmenu geen lege keuzes krijgt

Windows
Excel 2019

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:42

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik heb zelf Office 365 en die biedt naar mijn weet die mogelijkheid niet. Je kan eventueel de tabel van grootte veranderen, maar dat vergt een handmatige actie dus.

Ik neem aan dat je 'gewoon' delete drukt wanneer je "een cel delete"?
Een mogelijke workaround zou kunnen zijn je aan te leren om niet delete te drukken, maar de cel 'verwijderen' door middel van de rechtermuisknop en "regel verwijderen". Vaak willen dan de bereiken automatisch bijgewerkt te worden (onder water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed ADRZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-07-2023
Dankjewel voor je reactie, Ik vul een aantal tabellen automatisch de ene keer met meer gegevens als de andere dat werkt prima hoor maar ik vind die lege regels in klapmenu zo lelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Ed ADRZ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:47:
Ik wil graag een dynamische tabel automatisch inkorten, als je er een item bij zet wordt hij automatisch langen. Nu wil ik graag het omgekeerde als ik een cel delete wil ik dat hij automatisch korter word zodat je in je klapmenu geen lege keuzes krijgt
Dat kan bv. op deze manier:
- Klik links-onderaan met de rechtermuisknop op de naam van het blad waarin de tabel staat en kies in het verschijnende menu: "Programmacode weergeven".
- Kopieer onderstaande code en 'plak' die aan de rechterzijde.
- Sluit het venster door op het kruisje rechtsboven te klikken, je komt dan terug in het werkblad.
- Telkens als je nu in de eerste kolom van de tabel een celinhoud wist, zal de betreffende rij worden verwijderd.
Opm. 1: Zoals je kunt zien heb ik in de code de tabel de naam TABEL1 gegeven, pas die naam aan indien nodig.
Opm. 2: Het bestand moet worden opgeslagen als.xlsm-file, d.w.z: als Excel-werkmap met macro's.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Set myrange = Range("TABEL1")
If Not Intersect(myrange.Columns(1), Target) Is Nothing Then
If IsEmpty(Target) Then
Rows(Target.Row).Delete
End If
End If
End Sub

[ Voor 10% gewijzigd door dix-neuf op 07-07-2023 08:45 ]