BT audio inbouwen in Makita bouwradio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Topicstarter
tldr; ik zoek een fancy BT module en een aansluitpunt voor de spanning.

Ik heb een DAB+ Bouwradio van Makita. Geweldig fijn ding, echter geen bluetooth. Nu gebruik ik daarvoor een losse dongle met powerbank op de AUX ingang, maar dat is irritant en ik wil het liever een keer goed inbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DMR110_C1L0.jpg

Wensen:
  • BT 5.0 of nieuwer
  • Een BT knop waarmee je een nieuwe telefoon kan koppelen. Deze zit op de meeste BT speakers maar niet op de meeste USB dongles of boardjes.
  • Ingebouwd
Ik heb ervaring met verschillende USB BT dongles met lijn-uit audio, maar daar mis ik de BT connectie knop, wat het altijd een geklooi maakt als je van telefoon wilt wisselen. Op bijvoorbeeld een JBL speaker kun je gewoon op het BT connect knopje drukken en hij gaat pairen. Dat wil ik ook.

Audio
Ik wil de AUX ingang bij de accu gebruiken als audio-in voor BT (waar ik nu de losse BT adapter in prik). Dit vereist geen modding verder.

Powerrr:
Er zit in de radio een power-PCBtje welke van alle spanningsbronnen onder andere 5 volt maakt. Die zou ik kunnen gebruiken maar die is altijd powered en dan zou de BT module de accu leeg laten lopen op termijn.

De power button is geen fysieke onderbreker dus ik heb verder moeten zoeken.

Er zit intern een losse DAB+ module op de printplaat, de Frontier Silicon FS0244-6. Ik kan helaas geen schema hiervan vinden maar tussen de twee pinnen op de hoek staat 3,3V op wanneer de radio aan staat (onafhankelijk van welke bron gekozen wordt) en niets wanneer de radio uit staat (nagemeten). Mijn voorlopige plan is om hier stroom voor de BT module af te tappen zodat deze netjes mee aan/uit gaat met de rest van de radio.

Afbeeldingslocatie: https://www.petervis.com/Radios/hepburn-mk2/digital-radio-module/hepburn-mk2-fs0244-6-digital-radio-module.jpg

Dan heb ik in principe 3,3V.

BT ontvanger:
Nu ben ik dus op zoek naar een BT module met minimaal:
  • BT 5.0 of nieuwer
  • Line-out audio
  • BT connect button
en bij voorkeur:
  • 3.3V
  • Antenne aansluiting? (ik heb de ruimte, hopelijk betere ontvangst)
  • BT indicatie ledje
Maar die kan ik niet vinden.
Deze Sinilink komt het dichtst bij maar heeft geen BT connectie knop en minimaal 3,7V. Dat laatste is nog te maken, dat eerste niet.
Deze CA6928 werkt wel op 3,3V maar geeft mij op de een of andere manier nog minder vertrouwen.

EMP, wat is nou eigenlijk je vraag?
Ik heb er twee:
  • Weet iemand een BT bordje dat (meer) aan mijn wensen voldoet, of waar ik beter zou kunnen zoeken?
  • Is de 3.3V van de DAB+ module aftappen een goed idee

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is niet goedkoper en beter om deze op MP te verkopen en versie met BT te kopen?

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 06-07-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:00
Op zoek naar elektronica spullen kom ik nog wel eens terecht op BangGood. Misschien kan je daar iets vinden.
Is voor het koppelen het niet voldoende om de voeding van de module even te onderbreken?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45

Yucon

*broem*

Sethro schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:14:
Mogelijk, maar dit is toch wel een interessante vraag want de oplossing is voor veel meer soortgelijke dingen bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Yucon schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:32:
[...]

Mogelijk, maar dit is toch wel een interessante vraag want de oplossing is voor veel meer soortgelijke dingen bruikbaar.
Prima maar dat wil niet zeggen dat TS daarmee beter af is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Sethro schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:14:
Je zit op de website genaamd Tweakers op het forum met modding in de naam. Natuurlijk kan ik deze verkopen en een andere kopen, maar daar zitten we hier niet voor 😉

My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
Als je de "eis" van BT 5.0 loslaat zou ik eens kijken naar de JDY-64 die is erg simpel, met knoppen te bedienen en werkt vanaf 3.3V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHv58icfTk5Rr3_SP_b0o0FvKrc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ti3NUSfUfsaty60zYVklNjal.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik snap de behoefte voor een bind button niet. Al die simpele bluetooth dingen laten zich gewoon in de lucht zien en kan je zonder poespas koppelen.

Maar is dit een optie?
https://nl.aliexpress.com...00074797709%21rec%21NL%21

Een losse module met radio, mp3 speler en bluetooth, kan je dus ook een flinke SC kaart in pluggen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een alternatief kan zijn om een 5V-powered boardje aan/uit te zetten dmv een mosfet, met dat 3.3v signaal aan de gate.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
@Mavamaarten Is een prima oplossing, maar ik vraag me af wat uiteindelijk meer gebruikt. Zo'n JDY-64 bijvoorbeeld doet "aan" maar zonder BT-verbinding 5mA en met verbinding actief 20mA.
Dat is te verwaarlozen, met een beetje accu in zo'n radio praat je over weken/maanden totdat deze leeg is door het BT-printje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Is een groot bereik nodig? De ene bluetoothontvanger is de andere niet, wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
TBTL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:16:
Is een groot bereik nodig? De ene bluetoothontvanger is de andere niet, wat dat betreft.
Dat is wel prettig natuurlijk, dus als ik iets inbouw, dan het liefst iets met een beetje bereik. Vandaar de wens voor een antenne (al dan niet ingebouwd).

De bind button: afgelopen festival als iemand wat wilde afspelen en we wisten niet wie er verbonden was dan moest iedereen (die ooit eerder verbonden was) de BT op zijn telefoon uitzetten, dan pas gaf de Ugreen 70601 de BT connectie weer vrij. Die kan maar met 1 bron verbonden zijn en is dan ‘onzichtbaar’ voor de rest. Ik wil vooral iets dat handiger om gaat met meer dan 1 verbinding.

Ik ga mij eens inlezen op de JDY-64

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45

Yucon

*broem*

EMP schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:56:
[...]
De bind button: afgelopen festival als iemand wat wilde afspelen en we wisten niet wie er verbonden was dan moest iedereen (die ooit eerder verbonden was) de BT op zijn telefoon uitzetten, dan pas gaf de Ugreen 70601 de BT connectie weer vrij. Die kan maar met 1 bron verbonden zijn en is dan ‘onzichtbaar’ voor de rest. Ik wil vooral iets dat handiger om gaat met meer dan 1 verbinding.
Dat bordje hierboven heeft dat probleem ook. Ik herken het ook, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet goed hoe het werkt. Als je dat bordje reset zou je toch ook verwachten dat de verbinding verbroken wordt? Waar zit ik ernaast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Yucon schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:05:
[...]

Dat bordje hierboven heeft dat probleem ook. Ik herken het ook, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet goed hoe het werkt. Als je dat bordje reset zou je toch ook verwachten dat de verbinding verbroken wordt? Waar zit ik ernaast?
Omdat dergelijkeBT ontvangers zonder een code kunnen koppelen en ooit gekoppelt bij vele telefoons in het geheugen staat als automatisch koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Heb je al op AliExpress gekeken? Daar heb ik al vaker mooie Bluetooth bordjes vandaan gehaald voor weinig.

€9,33 5% Off | 4.2 Bluetooth Receiver Board CSR8640/CSR3005/3034/CSR8645 Amplifier Bluetooth Module Lossless APT-X Wireless Bluetooth Audio DIY
https://a.aliexpress.com/_EQdlwF1 Bordje met losse kabels voor knoppen.

€0,73 | Bluetooth Audio Receiver Board Bluetooth 5.0 4.1 MP3 Lossless Decoder Board Wireless Stereo Music Module DIY VHM-314 3.7V-5V
https://a.aliexpress.com/_EvbGVuB Bt 5 met knoppen.

[ Voor 66% gewijzigd door BCC op 08-07-2023 10:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb een JDY-64 besteld. Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar deze ziet er uit alsof hij vaker gebruikt wordt en er dus redelijk wat info over te vinden is. Mocht hij niet voldoen kan ik hem altijd nog swappen met eentje van @BCC ’s tips (die ik pas later zag).

Extra ‘snelle’ shipment, hopelijk deze maand binnen.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb diezelfde radio en gebruik daar tegenwoordig zo'n dongletje in: https://www.bol.com/nl/nl...3kFwfZEAQYBSABEgLNvPD_BwE

Die is klein genoeg om permanent in de interne aux aansluiting te laten zitten en heeft een eigen accu, zodat je ook niet met een powerbank hoeft te hanessen (behalve om 'm zo nu en dan een keer op te laden).

Heeft ook een pair knop.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
JDY-64 is binnen, eerst even getest met een micro-usb 5V voeding, werkt prima! Ook de start/stop/power button doet start/stop op een short-press en lijkt opnieuw een BT connectie te willen maken na een long-press.

Inbouwen dus! Ik heb de boel verbonden op de 3,3V die ik aftap van het DAB+ bordje. Helaas valt die naar 3V en het ledje op de JDY-64 knippert ipv brand als hij op de 3V probeert te draaien, en hij komt niet in de lucht. Ik denk dat dit plan qua voeding dus niet werkt.

Ik denk er nu over om een relais te plaatsen met de 3(,3)V van de DAB+ op de schakelpoot die de 5V van het powerboard schakelt naar de JDY-64. Ik ben alleen al zo lang uit de electronica (vroeger wat hobbymatig geknutseld maar al jaren niet meer) dat ik wat tips kan gebruiken.

Is een relais de oplossing, of zijn er modernere (solid state) oplossingen voor? En waar kan ik die het beste halen? Ik geloof dat de electronica-zaak uit den Den Bosch al jaren weg is, dus winkel/webshop tips worden ook op prijs gesteld. Kan ik meteen een (waterproof) schakelaartje kopen dat de start/stop/power bedienbaar maakt van buitenaf.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Als de 3,3 V voeding niet stroom genoeg levert voor de BT module, dan zal een relais ook te veel trekken.
En solid state relais zijn meestal niet geschikt om DC te schakelen.

Er is natuurlijk Conrad, maar ik bestel de laatste tijd ook wel eens bij www.opencircuit.nl en www.hobbyelektronica.nl.
www.tinytronics.nl heeft ook wel een aardig assortiment maar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ennn... oeps!

Ik heb bij het zoeken naar ander punt op de printplaat van de radio om de BT module te voeden per ongeluk twee pinnetjes kortgesloten, en toen ging de radio direct uit. Ook na een half uurtje rusten zonder accu of adapter aangesloten wil hij niet meer aan, zowel niet op accu als op adapter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcCQ158aYMj8QH6yScuEwqIPQl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eY9RyuxYJsGdnupkLc5BcgmL.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om de twee pinnetjes links boven (heel klein rood omcirceld). Dat zijn de middelste en een buitenste van dit componentje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qNv8z3uXOxJTcsBomM8-oav2KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElzhnTpjUrKXXgURhLYNPq4O.jpg?f=fotoalbum_large

Een transistor van het type B857. Ik kan verder geen zekeringen of iets dergelijks vinden :(

Iemand een idee wat ik gesloopt zou kunnen hebben, en wat ik moet doen/vervangen om het te fixen?

My anime addiction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Je hebt dus de collector en de basis van de transistor kortgesloten.
Hangt er vanaf hoe die transistor in de schakeling zit, maar ik vermoed dat er ook elders iets is gesneuveld.

Pagina: 1