Tweede monitor Ideapad L340

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanCn
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-07-2023
Goedemorgen,

Momenteel heb ik een Lenovo Ideapad L340 laptop met monitor LG27BL650c.
Nu heb ik een tweede beeldscherm gekocht, een LG 27UL500P-W.AEU.

Echter, als ik deze probeer aan te sluiten, geeft de USB-C poort op mijn laptop weer dat deze geen DisplayPort kan ondersteunen, en bijgevolg werkt dit dus ook niet. Mijn laptop heeft maar één HDMI-kabel, die ik al gebruik voor mijn huidige monitor.

Is er een manier om toch een tweede monitor aan te sluiten op dit type laptop? Ben vrij onbekend met tech, dus alle hulp welkom :) Alvast bedankt!
Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als je een USB-C poort zonder mogelijkheid van Alt DP mode hebt dan heb je een dock of adapter nodig met een DisplayLink chipset. Deze comprimeert via de driver het beeldsignaal, stuurt het over een normale USB-A of C poort waarna deze via het dock uitgestuurd kan worden naar een monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Je bent in de USB-C valkuil getrapt :)

Niet alle USB-C poorten kunnen beeld uitsturen, alleen als expliciet vermeld is dat deze DisplayPort Alt Mode ondersteunt. Bij dit soort "budget" laptops is de poort vrijwel altijd "data only" en kun je er dus niets mee, behalve USB sticks e.d. in stoppen.

De enige oplossing is inderdaad een displaylink dockje kopen, die vereisen dan een extra driver pakketje en dan heb je video over USB. Dit is niet echt geschikt voor multimedia of gamen, maar prima voor internetten en tekstverwerken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanCn
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-07-2023
En via welke aansluiting koop ik dan een docking station? Want als ik het goed begrijp dan zou dit ook niet mogelijk zijn via een USB-C, en moet dit dus via een USB-A poort, klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
JanCn schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:01:
En via welke aansluiting koop ik dan een docking station? Want als ik het goed begrijp dan zou dit ook niet mogelijk zijn via een USB-C, en moet dit dus via een USB-A poort, klopt dit?
Nee. Een DisplayLink docking station werkt over een reguliere USB verbinding. Dit kan over USB-C of USB-A lopen. De fysieke poort =/= het protocol dat er over kan lopen zoals je al ontdekt hebt met de USB-C poort van je laptop die geen DisplayPort signaal heeft.

Let wel dat DisplayLink het signaal comprimeert en dat dit aanleiding kan geven tot compressieartifacten bij moeilijk comprimeerbaar of snel bewegend beeld. Ook zit er een extra vertraging op. Ik heb het jaren gebruikt voor kantoorwerk met twee QHD schermen en dat werkte perfect. Maar voor film of gamen vond ik het maar niets omdat je al snel artifacten zag bij kleurverlopen (banding) en het beeld bij sommige zaken minder vloeiend loopt.