Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08 23:03
Beste medetweakers,

In alle jaren dat ik al met voornamelijk retro hardware stoei, is het nog nooit misgegaan. Maar deze keer helaas wel.

Ik heb een z.g.a.n. Chaintech 6BTM moederbord, geschikt voor Pentium II en Pentium III Slot 1 processoren. Voor ondersteuning naar hogere Pentium III's met een Slotket adapter moest het bios naar de laatste versie.

De upgrade leek goed te gaan, maar aan het einde kreeg ik een erase error (oude bios wel gebackupt). Na een reboot (PC liep vast), bleef alles zwart. Geen spinnende fan's of piepjes van de PC speaker, dus helaas flash mislukt.

De chip zit in een socket, dus een externe EEPROM programmer zou de oplossing kunnen zijn, maar deze heb ik helaas niet.

Een 'hot' flash zie ik niet zitten, ook niet omdat ik mijn overige BX440 borden hiervoor wil riskeren.

Ik heb in V&A al een advertentie staan, maar om.het bereik te vergroten wil ik het hier ook vragen.

Heeft iemand een EEPROM programmer en zou hij/zij bereid zijn om een nieuw bios te flashen als ik de chip opstuur (of langs kan komen als het in de regio is).

Met vriendelijke groeten,

Michiel

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:55
Hot flash heb ik in het verleden een aantal keren gedaan en ging prima, maar ik snap dat het niet de voorkeur heeft.

Wat voor Bios chip is het? Niet elke programmer is geschikt voor elke chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
BernardV schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:38:
Hot flash heb ik in het verleden een aantal keren gedaan en ging prima, maar ik snap dat het niet de voorkeur heeft.

Wat voor Bios chip is het? Niet elke programmer is geschikt voor elke chip.
Ik zit niet echt in de type bios chips, maar dat zou ik moeten kunnen zien op de chip zelf neem ik aan? Er zit nu een sticker overheen van Chaintech met informatie over type moederbord en bios versie.

6BMTO-H100A
HL7858-2 V5.0
09/09/98 758C

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:55
Waarschijnlijk deze chip:
https://www.alldatasheet....474/MCNIX/MX28F2000P.html

De MX28F2000P

Die is goed te flashen met een TL866 programmer, niet dat ik die heb maar je zou er een op Ali kunnen aanschaffen, daar zijn ze niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
BernardV schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:39:
Waarschijnlijk deze chip:
https://www.alldatasheet....474/MCNIX/MX28F2000P.html

De MX28F2000P

Die is goed te flashen met een TL866 programmer, niet dat ik die heb maar je zou er een op Ali kunnen aanschaffen, daar zijn ze niet duur.
Dat lijkt er wel op. Onder de sticker begint het met MX.... en hij is 32 pins. Ik zal straks thuis even proberen de sticker er af te pielen.

De TL866 zat ik al naar te kijken. Dat zou mijn laatste optie zijn als ik niemand kan vinden die zo eentje heeft staan. Zelfs op Ali gaan ze weg voor minimaal 60,- 😉

Bedankt iig voor het meedenken en meekijken, dat wordt gewaardeerd!

Groet,

Michiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCtuner
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-08 14:13
Hi!

Mocht je niemand kunnen vinden die een programmer heeft, raad ik deze aan:

https://www.biosflash.com/e/index.htm

Hun hebben veel verschillende chips te koop staan die al voor geprogrammeerd zijn met de nieuwste versie bios. Ik heb hier eerder besteld en kan het alleen maar aanraden. Als jouw bios chip er niet bij staat, kan je contact met hun opnemen en vaak hebben ze het dezelfde dag dan alsnog geregeld.

Nadeel is wel dat hun in Duitsland zitten, dus het duurt eventjes voordat het binnen is.

Hopelijk heb je je moederbord weer snel werkend :)!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je een floppy drive?

Zo ja kun je nog de Bootblock recovery procedure proberen:
https://www.bios-mods.com/bios-recovery/award-bios-recovery/

Hou er wel rekening mee dat de kans bestaat dat je BIOS EEPROM chip defect is (en dat daarom de flash niet werkte), in dat geval ga je sowieso los van recovery methode een nieuwe nodig hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:48

auto660

1991 240 GL Brick

Ik rommel ook nog regelmatig met retro hardware en heb sporadisch wel eens een kapotte EEPROM gehad, vaak werken ze nog prima maar bij het flashen gaat het dan mis. :/

Een TL866 is echt handig om te hebben, vooral als je met onofficiële biossen aan de slag gaat. Zo heel duur zijn ze tegenwoordig ook niet meer, het voordeel is dat je snel/eenvoudig biossen kan flashen zonder dat je een bootable floppy disk hoeft te maken. Om het dan nog maar niet over de (antieke) flash tools te hebben welke vaak ook nog eens van een specifieke versie moet zijn voor het type moederbord.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiel340
dion_b schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:30:
Heb je een floppy drive?

Ja zeker, kan nog niet zonder. Dit zou nog een optie kunnen zijn.

Zo ja kun je nog de Bootblock recovery procedure proberen:
https://www.bios-mods.com/bios-recovery/award-bios-recovery/

Hou er wel rekening mee dat de kans bestaat dat je BIOS EEPROM chip defect is (en dat daarom de flash niet werkte), in dat geval ga je sowieso los van recovery methode een nieuwe nodig hebben.
Het zou natuurlijk kunnen dat hij stuk is, maar aan de andere kant, voordat ik hem flashte kon ik met het oude bios gewoon in DOS komen en benchmarks draaien.

Plus mijn vermoeden is dat het meer aan de flashtool heeft gelegen. De site van Chaintech bestaat niet meer en ik weet niet welke versie destijds gangbaar was. Ik heb in dit geval de meest recente AWARD flash tool gebruikt.

En na verder speuren ben ik niet de eerste die bij dit type moederbord een flash error kreeg.

Er is ondertussen een Xgeno T48 programmer onderweg. Mijn broer zocht toevallig ook een programmer voor zijn nog oudere hardware. Dus we zullen binnenkort eens even kijken of de bios chip nog leeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Chiel340 op 08-07-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:10

Nemesizz

Untouchable

Destijds bij mijn Chaintech 6BTS ook een mislukte flash. Pas (paar jaar?) later een gelijkwaardig Chaintech moederbord gevonden en daarmee gehotflashed (hotflashen op een ander 440BX bord werkte niet, de chip werd niet geaccepteerd). Moest wel een ander flash programma gebruiken (is meer dan 20 jaar geleden, maar was volgens mij iets van Uniflash ofzo, gewone flash tool gaf errors omdat het bord en de BIOS niet overeen kwamen).

Heb toen meteen maar 2 chips geflashed, m'n eigen originele (met de BIOS die ik gebackupped had vóór de foutieve flash) en een chip met de nieuwste versie (zodat ik ook Pentium 3 CPU's kon gebruiken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Die BIOS chips staan er bekend om dat ze jaren lang goed kunnen werken en dan met flashen stuk gaan. Bij het flashen worden er hogere voltages gebruikt ten opzichte van het lezen, waardoor defecten vaak pas zichtbaar zijn op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:20
Hotflashen gaat prima met uniflash. Heb vele oude borden "gered" bij een recycling hier en vaak waren de bioschips eraf.

Had hier een socket 7 en bx440 liggen die ik alleen maar daarvoor gebruikte. Heb vele biossen zo succesvol geflasht. Had een tooltje gemaakt om makkelijk de chip eruit te kunnen trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiel340
Het probleem is ondertussen opgelost.

De T48 programmer is binnengekomen en gelukkig was de flash chip niet defect. Het grappige is juist dat hij helemaal leeg was.

Na een reflash met het meeste recente bios draait het bord weer volop.

Nu alleen nog wat caps vervangen :-)

Dank aan allen voor jullie hulp en advies.

Pagina: 1