iPad is spontaan teruggezet naar fabrieksinstelling (gewist)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-M
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-07-2023
Mijn vraag

mijn iPad heeft vannacht aan de oplader gelegen, nadat ik hem gisteravond nog gewoon gebruikt had.

Toen ik hem vanmorgen oppakte, was hij kompleet gewist. :(
Dus kreeg startscherm alsof ik hem voor de eerste maal, nieuw uit de doos, opstartte,

Relevante software en hardware die ik gebruik:
meest recente iOs enkele weken geleden geinstalleerd.

Er staat (stond) op de iPad (128 GB) veel data die nergens anders stond en iCloud backup gafal enige tijd aan dat ik te weinig opslag ruimte op iCloud had om een reservekopie te maken.

Is er nog een mogelijkheid om het geheugen van de iPad uit te lezen, veilig te stellen?
Ben bang dat als ik een reset doe van de laatste reservekopie, ik zeker al mijn data kwijt ben.

Beste antwoord (via Hans-M op 07-07-2023 09:50)

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:41
Hans-M schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:34:
Is er nog een mogelijkheid om het geheugen van de iPad uit te lezen, veilig te stellen?
Ik ga er vanuit dat je echt tegen een gewipedte iPad aan kijkt en niet de snelle settings na een update. Dan is je iPad echt leeg en zijn er geen bestanden meer te herstellen.

Wat gebeurd zou kunnen zijn: hij is snachts gaan updaten (al zal je daar wel een aankondiging van gehad moeten hebben in de vorm van een tekstmelding en/of een rode 1 op je settings). Als tijdens de update de Wifi of de power uit valt dan zal hij naar factory settings gaan als failback.

Hier een best wel oude link uit 2012 waarin het de uitleg van Apple is in een vergelijkbaar geval: https://forums.macrumors....set-on-their-own.1403153/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-05 15:37
Ik ben geen kundige in Apple dingen maar zou het niet zo kunnen zijn dat er een update is geweest en je data er nog op staat?

Als ie gewiped is dan kan je denk ik fluiten naar de data, dan is de encryption key ook gewiped/nieuwe gegenereerd voor de storage, die krijg je nooit meer terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Er staat (stond) op de iPad (128 GB) veel data die nergens anders stond en iCloud backup gafal enige tijd aan dat ik te weinig opslag ruimte op iCloud had om een reservekopie te maken.
Blijkbaar vond jij je data dan toch niet belangrijk?

Je hebt immers geen backup gemaakt naar een PC of Mac en zo'n iCloud abonnement kost ook amper wat.
https://www.apple.com/nl/icloud/

Blijft me altijd verbazen dit soort dingen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:02
Onduidelijk verhaal.
Waar uit maak je op dat de bestanden er niet meer op staan? Heb je al geprobeerd om met de Bestanden app door je mappen te bladeren?
Een startscherm met invoeren pincode krijg je altijd na een tijd niet gebruiken.
Bij een reset moet je de hele riedel van instellingen en vragen doorlopen, dat is niet beperkt tot een enkel startscherm.
Negeren van waarschuwingen is niet erg verstandig.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-M
JukeboxBill schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:37:
Onduidelijk verhaal.
Waar uit maak je op dat de bestanden er niet meer op staan? Heb je al geprobeerd om met de Bestanden app door je mappen te bladeren?
Een startscherm met invoeren pincode krijg je altijd na een tijd niet gebruiken.
Bij een reset moet je de hele riedel van instellingen en vragen doorlopen, dat is niet beperkt tot een enkel startscherm.
Negeren van waarschuwingen is niet erg verstandig.
Ik heb dus geen enkele waarschuwing gehad en wordt dus nu inderdaad geconfronteerd met "de hele riedel van instellingen en vragen".

een van de vragen is dus of hij de laatste back-up moet terugzetten. Dat ga ik uiteraard doen, waarbij ik verwacht dat alle APPS weer "gewoon " geinstalleerd worden.
Maar ik weet dat de laatste back-up niet alle data op iCloud heeft opgeslagen.

Vandaar mijn vraag; kan ik nog op een of andere maniet bij de data op de iPad?
Dus voordat ik de laatste, incomplete, iCloud back-up terugzet.

Een tweede vraag is hoe dit kan (en of ik dit had kunnen voorkomen). Gisteren normaal met iPad gewerkt, aan oplader gelegd en cover gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-M
Greatsword schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:26:
[...]

Blijkbaar vond jij je data dan toch niet belangrijk?

Je hebt immers geen backup gemaakt naar een PC of Mac en zo'n iCloud abonnement kost ook amper wat.
https://www.apple.com/nl/icloud/

Blijft me altijd verbazen dit soort dingen.
Ik weet het, "als het kalf verdronken is, dempt men de put".

Maar ik heb al vanaf de allereerst iPad een iPad en nog nooit heeft een van de iPad's me in de steek gelaten.
Hoe kan het dat hij nu opeens terug gaat naar fabrieksinstelling? (dus alsof nieuw uit de doos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heel vreemd dit, enige verklaring zou een remote wipe zijn (maar klinkt als een privé toestel dus geen MDM) of dat de optie aanstond om de iPad te wissen als er meer dan 10 keer een verkeerde code is ingevoerd.
Staat de iPad nog wel in Find my iPhone?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Mijn opmerking over het negeren van waarschuwingen heeft alleen betrekking op de capaciteit van de Cloud opslag. Daardoor mis je nu misschien een deel van de bestanden.

Je kan ook op een PC via de webbrowser op je iCloud account inloggen, als je iPad nu nog wel in staat is om de pincode voor 2FA te ontvangen.
Je kan dan ook zien welke bestanden er zijn en daar vandaan de bestanden veilig stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-M
fsfikke schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:20:
Heel vreemd dit, enige verklaring zou een remote wipe zijn (maar klinkt als een privé toestel dus geen MDM) of dat de optie aanstond om de iPad te wissen als er meer dan 10 keer een verkeerde code is ingevoerd.
Staat de iPad nog wel in Find my iPhone?
Ja, mijniPad staat nog wel in Find my iPad, maar met "oude locatie" er bijgeschreven. Denk dus dat dat niks zegt (of juist wel: hij kent hem niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Hans-M Vertel eens wat meer over die iPad, welk model is het? Welke OS versie zit er op? Is hij tweedehands? Zijn er reparaties geweest (bij 3rd party resellers)?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-M
Greatsword schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:32:
@Hans-M Vertel eens wat meer over die iPad, welk model is het? Welke OS versie zit er op? Is hij tweedehands? Zijn er reparaties geweest (bij 3rd party resellers)?
Het is een iPad 2020 (gen 8 ), zelf nieuw aangeschat en nooit eerder storing (dus reparatie) gehad.
wordt dagelijks door mij gebruikt.

iOS 16.5

Sluit iPad zelden af of doe een herstart. Ik sluit de cover waardoor hij "in slaap " gaat. Aanzetten doe ik vervolgens met mijn vingerafdruk of pincode.

Vanmorgen werd ik dus na openen cover geconfronteerd met "welke taal?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 15:59
Je hebt er geen account opstaan van je werkgever met MDM? Denk aan een exchange account, of een andere app die je toegang gaf? Dat is de enige andere logische verklaring.

https://support.apple.com...ote-wipe-secc46f3562c/web

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:18
En als het geen MDM was iemand die remote via jouw iCloud account in Find My remote wide heeft gedaan? Je weet zeker dat het een echt eerste setup scherm is? Na een update moet je af en toe soms ook een korte versie daarvan doorlopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Laatst online: 07:41
Ik ga er vanuit dat je echt tegen een gewipedte iPad aan kijkt en niet de snelle settings na een update. Dan is je iPad echt leeg en zijn er geen bestanden meer te herstellen.

Wat gebeurd zou kunnen zijn: hij is snachts gaan updaten (al zal je daar wel een aankondiging van gehad moeten hebben in de vorm van een tekstmelding en/of een rode 1 op je settings). Als tijdens de update de Wifi of de power uit valt dan zal hij naar factory settings gaan als failback.

Hier een best wel oude link uit 2012 waarin het de uitleg van Apple is in een vergelijkbaar geval: https://forums.macrumors....set-on-their-own.1403153/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:54

NSG

Je weet niks!

Geen antwoord op je vraag, maar kan mij niet voorstellen dat de data nog terug te halen is.

Betreft de ‘spontane’ reset, kan het zijn dat iemand toegang had tot je iPad en 10x de verkeerde toegangscode heeft ingevoerd? Er is namelijk een schakelaar in iOS om in zo’n geval het apparaat te legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-M
Dennisdn schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 06:23:
[...]

dit is de enige mogelijke verklaring denk ik. Ondanks dat ik vrijwel zeker weet dat ik de nieuwste iOS versie al had en ik in mijn ASAS router log geen vreemde melding zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-M
NSG schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:19:
Geen antwoord op je vraag, maar kan mij niet voorstellen dat de data nog terug te halen is.

Betreft de ‘spontane’ reset, kan het zijn dat iemand toegang had tot je iPad en 10x de verkeerde toegangscode heeft ingevoerd? Er is namelijk een schakelaar in iOS om in zo’n geval het apparaat te legen.
Dat is zeker niet het geval.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zou dat na 11 jaar nog niet zijn opgelost? In Windows kan je al tijden lang een roll back doen bij een mislukte update.

Ik laat geen automatische updates toe op mijn iPad en iPhone en doe ze altijd aan de lader voor updaten.
Dus om dit te voorkomen zou je ze ook nog aan een UPS moeten hangen en een vast ip adres moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 13:48
Ik had dit onlangs bij de tablet van de schoonouders, plots (kind had ermee gespeeld) meldingen alsof de iPad nieuw uit de doos kwam… toestel uitgezet en opnieuw gestart en alles was terug in orde… heel vreemd maar misschien ook iets met een update?

Heb je het toestel al eens uitgezet en opnieuw gestart?
Pagina: 1