Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascalgame
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 09:50
Goedemorgen,
Ik ben 4 jaar in het bezit van de Olympus OM-D E-M10 mark iii die mij goed bevalt, alleen ik zou graag nog meer uit mijn fotografie willen halen. Ik ben vooral bezig met macro fotografie, en soms vogel fotografie, maar het belangrijkste is macro.

Mijn vraag:
Ik ben aan het kijken om een nieuwe Olympus camera te kopen, die een goede opvolger zal zijn van mijn huidige camera. Ik zou graag iets meer met focus stacking willen doen, daar heb ik nu geen ervaring mee maar lijkt mij wel erg tof. Alleen kom ik er niet goed uit wat precies het verschil is tussen de Olympus modellen. Kan iemand mij uitleggen wat de belangrijkste verschillen zijn tussen mijn huidige camera, de OM-1 en de OM-5? Vooral wat de verschillen zijn die belangrijk zijn voor macrofotografie? En ga je veel kwaliteit verschil zien in de foto's?

Relevante hardware die ik gebruik:
https://tweakers.net/pric...e-m10-mark-iii-zwart.html
https://tweakers.net/pric...al-ed-60mm-128-macro.html
https://tweakers.net/pric...-75-300mm-f-48-67-ii.html

Wat ik al gevonden heb
https://tweakers.net/pric...stem-om-5-body-zwart.html
https://tweakers.net/pric...stem-om-1-body-zwart.html
https://tweakers.net/pric...-mark-iii-body-zwart.html

Mijn belangrijkste vraag is dus of een nieuwe camera voor mij de moeite is, of dat er weinig verbeteringen zijn waar ik wat aan heb?

Mocht iemand een heel ander merk in gedachten hebben sta ik daar ook voor open, maar dan moet het wel echt heel veel beter zijn voor mijn macro fotografie.

Ben benieuwd wat jullie gedachten hierbij zijn.

Beste antwoord (via Pascalgame op 06-07-2023 16:43)

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53

DirtyBird

Praktiserend denker

Volgens mij beschikt je camera over de functie focus bracketing. Hierbij neem je een serie foto's waarbij de camera zelf het focuspunt verlegt. Deze kun je dan zelf met, bijvoorbeeld, Photoshop mergen tot een enkele foto.
Bij focus stacking doet de camera zelf de merge. Is wat praktischer, maar het nadeel is dat je minder controle hebt over de losse foto's en geen raw-output krijgt. De kwaliteit van je gestackte foto zal dus wat lager zijn.

Ik denk dat je niet perse een nieuwe body nodig hebt, maar als je je leven in de macrofotografie makkelijker wilt maken kun je wellicht kijken of je misschien baat hebt bij een (ring)flitser, macro focusing rail of een (beter) statief. Dat soort zaken wordt nog wel eens over het hoofd gezien, maar kan je enorm helpen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53

DirtyBird

Praktiserend denker

Volgens mij beschikt je camera over de functie focus bracketing. Hierbij neem je een serie foto's waarbij de camera zelf het focuspunt verlegt. Deze kun je dan zelf met, bijvoorbeeld, Photoshop mergen tot een enkele foto.
Bij focus stacking doet de camera zelf de merge. Is wat praktischer, maar het nadeel is dat je minder controle hebt over de losse foto's en geen raw-output krijgt. De kwaliteit van je gestackte foto zal dus wat lager zijn.

Ik denk dat je niet perse een nieuwe body nodig hebt, maar als je je leven in de macrofotografie makkelijker wilt maken kun je wellicht kijken of je misschien baat hebt bij een (ring)flitser, macro focusing rail of een (beter) statief. Dat soort zaken wordt nog wel eens over het hoofd gezien, maar kan je enorm helpen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 09:28
Pascalgame schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 06:13:
En ga je veel kwaliteit verschil zien in de foto's?
Nee.

Ik ben het met @DirtyBird eens dat je beter kunt kijken naar andere hulpmiddelen. Bijvoorbeeld een flitser en een macro diffuser (Geeft zachter licht dan een ringflitser).
Statief kan handig zijn, maar ook gigantisch in de weg zitten. Is afhankelijk van wat en hoe jij fotografeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
De verschillen zijn klein, maar ze zijn er wel:

https://www.dpreview.com/...om1&products=omsystem_om5

Reden voor een OM-1: langere accuduur, veel grotere viewfinder met veel meer pixels (scherper beeld), veel meer focuspunten (is soms een nadeel en met macro doe je toch handmatig focussen)

Reden voor een OM-5: lichter, compacter, 30 shots continuous drive, iets betere stabilisatie, prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:03
Ik gebruik zelf een E-M10 mark II, de 60mm macro en een Godox 350 flitser met zelf geknutselde diffuser. Het enige dat ik af en toe mis op mijn camera is de functie dat je een kleine vertraging kunt instellen tussen opeenvolgende opnamen in focus bracketing mode zodat de flitser iets meer tijd krijgt om te laden. Nu is het vaak zo dat de flitser het niet bij kan benen en ik daardoor onderbelichte frames in de serie krijg. In-camera focus stacking is leuk maar is niet noodzakelijk voor mij, een extern programma als helicon focus, zerene stacker of photoshop geven ook prima resultaten en bieden ook nog de mogelijkheid om op basis van afzonderlijke opnamen in de serie het uiteindelijke resultaat aan te passen, vooral handig als de stack niet helemaal goed lukt.

Ik ben dan ook nog steeds zeer tevreden met de e-m10, al kijk ik af en toe wel met een schuin oog naar een upgrade. Maar dat is dan vooral vanwege de grip van de e-m10 die ik te klein vind. Een E-M1 Mark II of III (of OM-1 natuurlijk) zijn een stuk comfortabeler vast te houden met een flitser en diffuser op de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalgame
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 09:50
Bedankt voor jullie reactie's,
DirtyBird schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:10:
Bedankt voor de tip, wist wel dat mij camera zo'n soort functie heeft, maar heb mij er nog niet eerder echt goed in verdiept.
wappiewappie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:56:
Ik ben het met @DirtyBird eens dat je beter kunt kijken naar andere hulpmiddelen. Bijvoorbeeld een flitser en een macro diffuser (Geeft zachter licht dan een ringflitser).
Statief kan handig zijn, maar ook gigantisch in de weg zitten. Is afhankelijk van wat en hoe jij fotografeert.
Ik heb me nooit echt verdiept in een goede flitser, dus daar zal ik eens goed naar gaan kijken. Een statief heb ik onlangs wel geprobeerd, maar dat vond ik persoonlijk niet fijn werken. Als ik met mijn camera de natuur in ga, vind ik het statief een enorm gedoe om hem steeds goed te zetten.
Ik had verwacht dat er meer kwaliteits verschil zou zijn.

Ik ga proberen meer uit mijn huidige camera te halen, met de focus bracketing. En een goede flitser en/of macro diffuser.

Mocht iemand nog andere tips of ideeën hebben hoor ik het graag!
Of als iemand hier ervaring heeft met de 90mm macrolens, want die blijf ik ook nog interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 17:58
Goeie tips hier.

Probeer het inderdaad eerst met je eigen camera! De PC-software van Olympus kan ook al focus stacken!
Probeer het gewoon, dat kost je niks!

Met focus stacken kun je een onderwerp van voor tot achter scherp krijgen alsof je F16 gebruikt, terwijl de achtergrond onscherp blijft alsof je F2 gebruikt. Dat is niet helemaal accuraat, want met je diafragma dicht krijg je toch een scherpte-verloop, en met focusstacking wordt het echt helemaal scherp.

Hier is goede informatie: https://arendspaans.nl/focus-stacking/menuinstellingen

Ik lees op Internet dat jouw M10.III ook Focus Stacking heeft, maar ik denk dat hij alleen focus Bracketing heeft (je moet de stacking dan in een PC doen).
Mocht je hier een camera voor willen aanschaffen: De M1.II is nu behoorlijk voordelig, rond de 600 tweedehands.

De 90mm macro is echt een professionele lens met voor- en nadelen. Je kunt ietsje verder van je onderwerp af en hij heeft extra stabilisatie ingebouwd. Maar de 60mm is echt niet afgeschreven.
Ik zie het zo: Als je toe bent aan de 90mm dan hoef je het niet op een forum te vragen, dan weet je dat zelf.
Pagina: 1