Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 11:57
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
vervanger voor mijn huidige Diskstation 216 play. Toen was ik nog geen videograaf in bijberoep en heb ik deze gekocht om al mijn files centraal te plaatsen en te backuppen (RAID 1). En op afstand aan deze bestanden te kunnen. Dat heeft hij goed gedaan maar het toestel is wat traag geworden en ik wil meer schijven in plaatsen. Op dit moment zitten er 2 schijven in van 4GB maar ik kom er niet mee toe (zie verder).

- DS drive gebruik ik heel vaak.
- DS audio gebruik ik redelijk veel.
- DS video niet zo vaak.

Gedownloade series en films spelen we meestal af vanaf een windows pc (NUC) die achter onze ene tv hangt.
Gewoon via VLC full screen. Maar de TV boven heeft dan geen NUC en dan zoeken we oplossingen (casten via chromecast bvb) Waarschijnlijk zijn er betere oplossingen via Plex of DS video maar ik ben er nog geraakt ol alles tot op het bot uit te pluizen. De trage werking van DS video en gebrek aan ondertitels werken daaraan mee. Het "transcoden", daar ken ik bvb ook nog niet veel van. Ik moet echt eens opzoeken hoe en wat dat doet. Films en series zullen waarschijnlijk H.264 zijn maar het materiaal die ik zelf film is voor 75% al reeds H.265.

Wat is je budget?
Ik kan het in mijn bedrijf steken dus budget 500 a 1250 euro zonder schijven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag opnieuw een Synology.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Nu hangt er aan mijn huidige Synology een WD My book 18TB (2 schijven raid 1) via USB3.0 om 4K video librarys van mijn klanten in op te slaan. Ik heb daarnaast ook nog een extra eexterne HDD van 6GB om nog meer in op te slaan die momenteel dus niet gebackupped is. Als ik voor klanten een video opdracht heb met oude footage dan kopieer ik de video library van deze klant en sla ik deze tijdelijk op op een snelle externe SSD om vanaf deze SSD de montage te doen op mijn macbook pro.

Deze schijven zijn bvbs samsung T7's, sandisk extremes enz. Daar heb ik er inmiddels 5 stuks van met elk 2 tb geheugen. 2tb is genoeg voor een wedding op te monteren op mijn Macbook. Deze manier van werken vind ik best wel ok al duurt het soms lang om de library van mijn klanten op te halen of terug te plaatsen op de klassieke WD My book. Maar dat kan snachts gebeuren. Deze overdracht gebeurt niet via de NAS trouwens maar dan effectief met beiden schijven verbonden via USB op mijn macbook.

Ik zie ook dat er een mogelijkheid is op de nieuwe systemen om 2 gigabit poorten te hebben. Ik weet niet of dit beter zou zijn in mijn thuissituatie kwa netwerk voor gewoon gebruik (prive bestanden, films enzovoort) als in professioneel gebruik (videograaf).

Ik zit namelijk met een bijkomend probleem dat mijn NAS naast mijn modem/router van de provider staat in de garage. En vanaf deze modem/router stuur ik mijn netwerk via een MoCA adapter op decoax kabel naar de woonruimte waar deze via MoCA terug overgaat naar een SWITCH. Na de switch staat een AP die wifi verspreid. De MoCA adapters kunnen wel 400 MBps aan maar vanaf de Moca naar de AP is dit opnieuw een single UTP kabel. Dus dan DENK IK dat 2 gigabit poorten op de NAS niet ten volle gaan gebruikt worden.
Ook hierover graag een beetje raad en uitleg aub.Het kan overigens zijn dat ik hier binnen 2 a 3 jaar niet meer woon, ook wel interessant om te weten.

- welke Synology NAS is interessant voor mijn situatie?
- ga ik nieuwe snelheiden die een recentere NAS aankan wel kunnen benutten op mijn beperkte netwerk/wifi systeem thuis (netwerkkabels zijn niet getrokken destijds, enkel coax). Is het dan bvb wel nuttig dat ik sata SSD's in het systeem steek of NVME ssds of zal dit allemaal voor niets zijn en blijf ik beter bij klassieke 3,5 hdds?

Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkRT6NBgS5pyHpvzfcxLtpuGTt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g3p0vEdyurM3I4W3V6iJRQeS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ben_jamin op 06-07-2023 20:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 14:19
Disclaimer, geen IT'er hier, dus even een advies op basis van mijn oppervlakkige kennis:

ik probeer even jouw situatie te begrijpen: dus verbeter of vul maar aan maar als ik het verkeerd begrepen heb:

Jouw Situatie:
  • Warme storage = 18 TB
  • Externe HDD = 6 TB? (je schreef GB)
  • Totaal dus 24TB
  • Hot storage dmv externe SSD's Samsung T7 = 5*2= 10 TB
Totaal inclusief bovenstaande 34TB

Hoe ik jouw verhaal interpreteer is dat jij wellicht NIET 10 TB aan actieve storage nodig hebt dmv SSD's. Dus een zodra je klaar ben met je projecten kunnen ze naar je NAS overgezet te worden. Aan NAS storage gok ik dat je ongeveer 24 TB - 34 TB nodig aan capaciteit nodig hebt. Klopt dit?

De NAS in jouw geval qua budget en opslag capaciteit zou je minimaal een 4bay willen hebben.

DS423+ = Aanrader voor Plex transcoding (transcoding moet je tegenwoordig niet willen)
DS923+ = Snellere CPU + je kan een expansions drive aansluiten voor 5 aditionele schijven.

Omdat jij een ruimer budget hebt dacht ik aan een Synology DiskStation DS1522+ met 5 bays. (aanrader)
Haal hierbij ook nog een NVME SSD voor cache, voor Synology Photos bijv vind ik het wel een must.

Wat zo mooi is aan ene DS1522+ is dat je met een uitvoering: Synology E10G22T kan uitbreiden naar 10gbit.

RAID:
Als RAID raad ik op zijn minst SHR-1 aan. Dat betekent dat je 1 schijf als bescherming hebt, dus maximaal 1 schijf kan kapot gaan voordat je gegevens gaat verliezen. Bij RAID 1 ben je qua opslagcapaciteit 50% van je schijven kwijt. Bij SHR-1 ben je enkel 1 schijf (de grootste) kwijt. Daarnaast is het voordeel van SHR-1 is dat je leessnelheid groter wordt als je meer schijven gebruikt. Met 1 schijf verzadig je praktisch een 2,5 Gbit verbinding. Met 8 schijven SHR-1 bijvoorbeeld nader je de 10 Gbit snelheid.

https://www.synology.com/...D_calculator?hdds=14%20TB|14%20TB|14%20TB|14%20TB
Met deze link kan je een aantal schijven er in plaatsen en kijken hoeveel beschikbare capaciteit hebt bij een SHR-1 configuratie
.
Begin met 3 schijven, dan zou je nog later uit kunnen breiden (evt nog een 4e)

Lage EURO per TB op dit moment:
uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB
3x16 TB schijven = 32 TB bruikbaar en 16 TB reserve
4x16 TB schijven = 48 TB bruikbaar en 16 TB reserve
of
uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 18TB
3x18 TB schijven = 36 TB bruikbaar en 18 TB reserve
4x18 TB schijven = 54 TB bruikbaar en 18 TB reserve

Nogmaals zoek even uit hoeveel je nodig hebt en wat je als eerste investering zou willen doen. Wellicht heb ik jouw behoefte overschat en kan je ook gewoon 10 TB schijven halen, let wel op de euro/TB.

Een vraag over jouw macbook, hoe staat deze verbonden? Zit deze op Wifi of bekabeld via ethernet adapter?
Het enige wat ik nu zou aanraden is dat de NAS bedraad via een switch is verbonden naar de macbook. Dat de switch via wifi op de rest van het netwerk en met de provider is verbonden maakt niet verder niet uit voor de snelheid van jouw NAS naar de macbook. Stel je haalt de DS1522+ met een 10gbit kaart, dan zou je een 2.5/5/10gbit switch kunnen halen met een netwerkkaart voor je macbook zodat je een hogere snelheid haalt. Als perse de NAS in de garage wilt houden (vanwege geluid oid) dan is je bottleneck nog altijd die 400 mbit. Met wifi 6 haal je wel praktisch 1 gbit maar je macbook moet dat hebben. Wifi 7 staat al aan de deur.

Conclusie / Upgrade Path:
1) DS1522+ (+3 a 4 schijven in SHR-1)
2) NVMe cache drives
3) Snelle netwerk kaart voor Synology + Snelle switch + Snelle netwerk kaart via USB voor je macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ben_jamin schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:04:

- welke Synology NAS is interessant voor mijn situatie?
- ga ik nieuwe snelheiden die een recentere NAS aankan wel kunnen benutten op mijn beperkte netwerk/wifi systeem thuis (netwerkkabels zijn niet getrokken destijds, enkel coax). Is het dan bvb wel nuttig dat ik sata SSD's in het systeem steek of NVME ssds of zal dit allemaal voor niets zijn en blijf ik beter bij klassieke 3,5 hdds?

Bedankt alvast!
Als ik je verhaal zo lees zou ik voor een 4 bay NAS gaan. De uitvoering: Synology DiskStation DS923+, zonder harde schijven is de meest recente, de voorganger 920+ zou eventueel ook kunnen als je die nog kan vinden voor een leuke prijs.

Over je netwerk kan ik niks zeggen, ben niet bekend met jou opstelling/constructie, maar in de NAS zelf zou ik gewoon standaard 3,5" HDD's gebruiken. Heb zelf al jaren de Western Digital RED schijven (CMR)

Deze tool is wel handig om even je benodigde opslag te berekenen.
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
KoningSlakkie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:42:
Disclaimer, geen IT'er hier, dus even een advies op basis van mijn oppervlakkige kennis:

ik probeer even jouw situatie te begrijpen: dus verbeter of vul maar aan maar als ik het verkeerd begrepen heb:

Jouw Situatie:
  • Warme storage = 18 TB
  • Totaal dus 24TB

Hoe ik jouw verhaal interpreteer is dat jij wellicht NIET 10 TB aan actieve storage nodig hebt dmv SSD's. Dus een zodra je klaar ben met je projecten kunnen ze naar je NAS overgezet te worden. Aan NAS storage gok ik dat je ongeveer 24 TB - 34 TB nodig aan capaciteit nodig hebt. Klopt dit?

De NAS in jouw geval qua budget en opslag capaciteit zou je minimaal een 4bay willen hebben.

DS423+ = Aanrader voor Plex transcoding (transcoding moet je tegenwoordig niet willen)
DS923+ = Snellere CPU + je kan een expansions drive aansluiten voor 5 aditionele schijven.

Omdat jij een ruimer budget hebt dacht ik aan een Synology DiskStation DS1522+ met 5 bays. (aanrader)
Haal hierbij ook nog een NVME SSD voor cache, voor Synology Photos bijv vind ik het wel een must.

Wat zo mooi is aan ene DS1522+ is dat je met een uitvoering: Synology E10G22T kan uitbreiden naar 10gbit.

RAID:
Als RAID raad ik op zijn minst SHR-1 aan. Dat betekent dat je 1 schijf als bescherming hebt, dus maximaal 1 schijf kan kapot gaan voordat je gegevens gaat verliezen. Bij RAID 1 ben je qua opslagcapaciteit 50% van je schijven kwijt. Bij SHR-1 ben je enkel 1 schijf (de grootste) kwijt. Daarnaast is het voordeel van SHR-1 is dat je leessnelheid groter wordt als je meer schijven gebruikt. Met 1 schijf verzadig je praktisch een 2,5 Gbit verbinding. Met 8 schijven SHR-1 bijvoorbeeld nader je de 10 Gbit snelheid.

Met deze link kan je een aantal schijven er in plaatsen en kijken hoeveel beschikbare capaciteit hebt bij een SHR-1 configuratie
.

of

Nogmaals zoek even uit hoeveel je nodig hebt en wat je als eerste investering zou willen doen. Wellicht heb ik jouw behoefte overschat en kan je ook gewoon 10 TB schijven halen, let wel op de euro/TB.

Een vraag over jouw macbook, hoe staat deze verbonden? Zit deze op Wifi of bekabeld via ethernet adapter?
Het enige wat ik nu zou aanraden is dat de NAS bedraad via een switch is verbonden naar de macbook. Dat de switch via wifi op de rest van het netwerk en met de provider is verbonden maakt niet verder niet uit voor de snelheid van jouw NAS naar de macbook. Stel je haalt de DS1522+ met een 10gbit kaart, dan zou je een 2.5/5/10gbit switch kunnen halen met een netwerkkaart voor je macbook zodat je een hogere snelheid haalt. Als perse de NAS in de garage wilt houden (vanwege geluid oid) dan is je bottleneck nog altijd die 400 mbit. Met wifi 6 haal je wel praktisch 1 gbit maar je macbook moet dat hebben. Wifi 7 staat al aan de deur.

2) NVMe cache drives
3) Snelle netwerk kaart voor Synology + Snelle switch + Snelle netwerk kaart via USB voor je macbook.
Beste,

eerst en vooral bedankt voor het antwoord!
Ik heb een paar vragen voor je maar ik zal eerst uw vragen beantwoorden en waar nodig verbeteren.

- Cisco Switch in de mediakast: 2 Gbps per poort!

- Multiroom Wifi: TP-Link Deco M4 Mesh (1 per verdiep): 802.11 a/b/g/n/ac/ (WIFI 5). Max 867 Mbit/s op 5ghz

- MoCa Adapter (= netwerk over Coax kabel omvormer): 1 Gbps

- Macbook Pro M1 Pro: 802.11 a/b/g/n/ac/ax (WIFI 6).
Macbook is steeds verbonden met WIFI; heeft geen fysieke netwerkpoort. De docking station op mijn bureau heeft dit wel (1Gbps) maar zoals ik al zei is er in heel mijn huis geen netwerkkabel te bespeuren. Ik zou wel relatief gemakkelijk er een netwerkkabel naar toe kunnen leggen. Ik maak een schema voor je!

- Internet speed test (wifi): vroeger 350 mbps (bij mijn provider Orange is dit de maximum internetsnelheid dus ik kan niet hoger meten). Nu heb ik mijn abbo teruggeschroeft, zon snelheiden om te downloaden had ik niet nodig. Ik haal nu nog 150 mbps oftwel max 20 MB/s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkRT6NBgS5pyHpvzfcxLtpuGTt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g3p0vEdyurM3I4W3V6iJRQeS.png?f=fotoalbum_large

- "transcoding moet je tegenwoordig niet willen" Kan je mij vertellen waarom niet Koning Slakkie? Bedankt!
- Is het wel nuttig dat ik naar een 10Gbit expansion kijk aangezien deze thuis situatie waar ik op heel wat plaatsen beperkte factoren heb zoals die MoCa (1gbps) en Wifi 5 Ap's.
- Ik denk zelf dat ik geen nut heb van de 2.5Gbit in de nieuwere NAS reeks
- is er nog iets die ik (gemakkelijk, geen verbouwingen) aan de thuissituatie kan doen om het beter te maken, BVB WIFI 6 of 7 mesh bakken kopen?
- UTP van de cisco switch naar de video montage bureau moet wel lukken in principe. Liefst van al alles via WIFI.
- Mijn Hot swap memorys heb ik echt wel nodig bij de laptop, ik monteer op deze schijven! Paar lagen 4K50fps video over elkaar, die snelheid van deze deze NVME SSDS mij geven is dus echt wel nodig. Een huwelijk levert mij bvb al snel 1TB videofiles op, tijdens montage word dat nog iets meer door de achtergrond renders. Ik kopieer savonds dan steeds de hele boel op een andere SSD van 2TB om zo verlies van ruwe beelden en mijn werk tegen te gaan. Nadat een video klaar is klasseer ik alle footage op op mijn NAS of WD raid 1 2x18TB of soms de WD 6TB. Afhankelijk van hoe belangrijk de beelden zijn. De schijven op mijn nas (2x4GB raid 1) en mijn WD 2x18TB gaan volgend jaar volgens mij vol geraken. Als ik de beelden klasseer op die WD externe harde schijven doe ik dit niet over het netwerk maar haal ik die schijven tot bij mijn macbook en verbind ik die via USB3.0.

- Bedankt voor de tip ivm SHR1!
- Ik zou denk ik naar 4x18TB durven gaan of later zelfs naar 6x18 TB.
- De insteek van u om mijn NAS nabij mijn bureau te plaatsen had ik niet voorzien. Bedankt daarvoor! Alleen is dit in ons clean huis wel niet zo gemakkelijk om daar een bak bij te zetten! Zie enkele fotos!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rw7SIJO5bN_WVhJ4HQDCRP7M748=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r8dcVimaulnD708MtVl42A0b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-xu-DElnIswUdvhymghx3TfRfY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VLnxI7tpRJYOSvM8zy1GusCW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin

Bedankt hiervoor nogmaals, ik denk dat ik hiermee ga beginnen, een UTP leggen van de mediakast naar de bureau. Dat gaat nog net lukken, daarna een nieuwe NAS en dan later (volgend jaar ergens) mijn wifi netwerk upgraden. Misschien zijn er hier nog mensen met andere insteek?

Kan je zeker nog uitleggen waarom iK GEEN transcoding wil ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningSlakkie
Het ziet er goed uit! En de tekening is ook heel handig.

-Mijn opmerking over je hotswap ssd's was even om te in te schatten hoeveel capaciteit je ongeveer je denkt nodig te hebben. maar dan zat ik denk ik in de goede orde te denken

-Als je een UTP kabel wilt leggen, van de mediakast van je 2gbit cisco router naar je bureau, dan heb je gelijk een goede stabiele verbinding. Als je dan ook je NAS in de kast zet dan heb je hem verborgen. Als je ook die nieuwe grotere NAS kwijt kan in je mediakast dan heb je gelijk een 2 Gbit verbinding naar je bureau met die netwerk kaart.

Wat je alleen dan nog moet doen is op zijn minst een 2.5gbit ethernet naar USB adapter in jouw docking station pluggen wil je een hogere snelheid halen. (dit is naar mijn mening het nog wel waard).
(voorbeeld: uitvoering: ASUS USB-C2500)

-Wifi upgraden kan je ook inderdaad nog doen, maar als je serieus 867 Mbit haalt over wifi-5, dan haal je dus praktisch 1 gigabit over wifi-5en is wifi-6 daarmee nauwelijks een upgrade icm je huidige NAS. Ik haalde nooit meer dan 500mbit in de praktijk met wifi 5 over 5 Ghz. Nu haal ik zelf dus rond de 850 mbit over wifi-6 wat dus praktisch gezien 1 gigabit is. Maar als je een nieuwe NAS haalt met netwerkkaart zou je ook nog specifiek een 2,5gbit wifi-6 accespoint kunnen halen. Aangezien je ze volgend jaar haalt is wifi 7 dan ook wel op de markt. Keuze Keuze Keuze...

-Ff een Nas lijstje, want jij lijkt heel erg hongerig te gaan zijn voor heel veel bays (ook toekomstig gezien):
uitvoering: Synology DiskStation DS1522+
uitvoering: Synology DiskStation DS1821+

met de E10G22-T1-Mini als 2,5/10gbit upgrade kaart voor beide NAS'en (10gbit omdat ik geen langzamere kan vinden voor de synology)

Als je volgend jaar pas een NAS gaat halen, hopelijk doet Synology een beetje lief en brengen ze gelijk 2.5gbit adapters in hun NAS zoals de concurentie zoals Qnap dat ook gewoon netjes doet.

-En afhankelijk van risico's afdekken kan je ook nog kijken naar SHR-2, maar minimaal SHR-1 toch wel belangrijk.

-Betreft de transcoding: ik riep het heel snel heel ongenuanceerd. Maar in mijn situatie en naar mijn mening: tegenwoordig zou je speler zelf gewoon de codec aan moeten kunnen. Ik heb een PS5 en een Nvidia shield, die kunnen gewoon prima x265 afspelen. Ik kan die bestanden ook direct afspelen op mijn smartphone zolang mijn internet snelheid voldoende is. Een NAS specifiek kiezen op transcoding zou ik dus niet meer doen. AV1 kan mijn PS5 niet afspelen en mijn DS720+ NAS kan het ook niet transcoden want AV1 is te nieuw.

Transcoding omdat je x264 op een lagere bitrate wilt bekijken op je telefoon in het buitenland omdat je internet snelheid laag is. Ja dan zul je toch transcoding willen hebben in je NAS. Dus je moet kijken of je dat echt nodig hebt en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
KoningSlakkie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:43:

-Als je een UTP kabel wilt leggen, van de mediakast van je 2gbit cisco router naar je bureau, dan heb je gelijk een goede stabiele verbinding. Als je dan ook je NAS in de kast zet dan heb je hem verborgen. Als je ook die nieuwe grotere NAS kwijt kan in je mediakast dan heb je gelijk een 2 Gbit verbinding naar je bureau met die netwerk kaart.
Ik heb praktisch net gedaan met de kabel te leggen naar de bureau. De eerste testsresultaten zijn binnen!

Videobestand uploaden naar NAS in GARAGE (interne HDD van de NAS):
7,3 GB (7475mb) in 162 seconden over WIFI 5= 46 MB/s = 368 mbps
7,3 GB (7475mb) in 108 seconden over KABEL = 69 MB/s = 552 mbps

Videobestand uploaden naar NAS in GARAGE (Externe HDD op NAS via USB):
7,3 GB (7475mb) in 98 seconden over KABEL = 76 MB/s = 610 mbps

Ik geraak voorlopig nog niet aan de 125 MB/s die de harde schijven in feite moeten halen. Ik denk niet dat het voorlopig de moeite loont om de huidige NAS van de garage weg te halen en in de mediakast te plaatsen.

Morgen zal ik het toch eens doen om de ook zo de snelheiden te testen. Indien betere resultaten, dan blijft hij in de mediakast staan. Ook de nieuwere grotere NAS zal daar kunnen staan. De reden waarom het er nu niet staat is omdat die kasten toe zijn en het er dus wel wat warm kan komen (wordt later opgelost).

Wat je alleen dan nog moet doen is op zijn minst een 2.5gbit ethernet naar USB adapter in jouw docking station pluggen wil je een hogere snelheid halen. (dit is naar mijn mening het nog wel waard).
(voorbeeld: uitvoering: ASUS USB-C2500)
Doe ik inderdaad zeker en vast bij aankoop nieuwere NAS! Het is echt balen dat ze van 1Gb naar 1Gb springen en daar ook zo voor doorrekenen. 2.5Gb zou de eerste logische stap moeten zijn. Ook zal ik kijken om de huidige switch in de mediakast te vernieuwen. Een collega zei dat die switch niet goed was en ik die 2 er nooit op ga halen in praktijk (uitleg vergeten). Ik koop dan ook direct een PoE. Die dingen kosten toch de wereld niet meer.

-Wifi upgraden kan je ook inderdaad nog doen, maar als je serieus 867 Mbit haalt over wifi-5, dan haal je dus praktisch 1 gigabit over wifi-5en is wifi-6 daarmee nauwelijks een upgrade icm je huidige NAS. Ik haalde nooit meer dan 500mbit in de praktijk met wifi 5 over 5 Ghz. Nu haal ik zelf dus rond de 850 mbit over wifi-6 wat dus praktisch gezien 1 gigabit is. Maar als je een nieuwe NAS haalt met netwerkkaart zou je ook nog specifiek een 2,5gbit wifi-6 accespoint kunnen halen. Aangezien je ze volgend jaar haalt is wifi 7 dan ook wel op de markt. Keuze Keuze Keuze...
Ik wacht hier nog af omdat ik op mijn huidige NAS sowieso geen snelheid haal op kabel die WIFI 6 of 7 zouden overschrijven. Begin 2024 zou ik inderdaad een nieuwe NAS willen aankopen (wat onkosten maken ;). Ik hoop dus op een nieuw model.

Als je volgend jaar pas een NAS gaat halen, hopelijk doet Synology een beetje lief en brengen ze gelijk 2.5gbit adapters in hun NAS zoals de concurentie zoals Qnap dat ook gewoon netjes doet.

-Betreft de transcoding: ik riep het heel snel heel ongenuanceerd. Maar in mijn situatie en naar mijn mening: tegenwoordig zou je speler zelf gewoon de codec aan moeten kunnen. Ik heb een PS5 en een Nvidia shield, die kunnen gewoon prima x265 afspelen. Ik kan die bestanden ook direct afspelen op mijn smartphone zolang mijn internet snelheid voldoende is. Een NAS specifiek kiezen op transcoding zou ik dus niet meer doen. AV1 kan mijn PS5 niet afspelen en mijn DS720+ NAS kan het ook niet transcoden want AV1 is te nieuw.

Transcoding omdat je x264 op een lagere bitrate wilt bekijken op je telefoon in het buitenland omdat je internet snelheid laag is. Ja dan zul je toch transcoding willen hebben in je NAS. Dus je moet kijken of je dat echt nodig hebt en waarom.
Nee dat lijkt me niet nodig! Als je het zo stelt dan is transcoding inderdaad niet niet belangrijk. Ik ben toch graag mee met alles (redelijk recente smarpthones, chromecasts, ...)

Bedankt nogmaals voor al je tijd! Echt top man!

[ Voor 4% gewijzigd door ben_jamin op 10-07-2023 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben_jamin
Ik kon het niet laten, goeie deal gevonden voor de 1522+
Nog 523 euro betaald! Okaay Let's Go

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben_jamin

Jouw Situatie:
  • Warme storage = 18 TB
  • Totaal dus 24TB

RAID:

.

of

2) NVMe cache drives
Beste,

ik heb gisteren 2 exos X18 18TB besteld. Ik las daarnet dat deze in feite niet supported zijn door synology maar wel compatibel. Ik ga deze aanvullen met de 2 schijven uit mijn WD My book duo. Zou dit problemen geven? Iets ivm met 512 en 4kn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
ben_jamin schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:29:
[...]

Beste,

ik heb gisteren 2 exos X18 18TB besteld. Ik las daarnet dat deze in feite niet supported zijn door synology maar wel compatibel. Ik ga deze aanvullen met de 2 schijven uit mijn WD My book duo. Zou dit problemen geven? Iets ivm met 512 en 4kn.
Je hebt al gehaald dus, veel plezier ermee!

Dat de exos (en heel veel andere HDD's) niet supported zijn was nooit een probleem, tenzij dat nu hebben veranderd. Deze exos schijven horen gewoon goed te werken. Synology wilt tegenwoordig heel graag dat je synology branded schijven (en RAM) koopt.

Maar dat klopt wel dat je binnen 1 pool niet een 4k kan mixen met een 512 hdd. Dus als je met die exos een SHR1 pool maakt kan je daar geen 512 schijven aan toevoegen. Die moeten dus in een aparte pool zitten helaas. Dat is een stukje detail wat ik over het hoofd heb gezien.

Niet aanbevolen:
Wat ik wel schijnt te kunnen is om die 4kn schijven in 512E te draaien. Dus fysiek werken ze als eigenlijk als een 4kn maar ze kunnen 512 emuleren zodat ze compatibel zijn met oude besturingssystemen. Maar ik weet niet hoe je zo iets in moet stellen in synology DSM. Dit kan in theorie wel problemen geven met je SHR1 reparaties als er iets mis gaat, dus eigenlijk niet aanbevolen.

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 18-07-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
KoningSlakkie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Je hebt al gehaald dus, veel plezier ermee!

Dat de exos (en heel veel andere HDD's) niet supported zijn was nooit een probleem, tenzij dat nu hebben veranderd. Deze exos schijven horen gewoon goed te werken. Synology wilt tegenwoordig heel graag dat je synology branded schijven (en RAM) koopt.

Maar dat klopt wel dat je binnen 1 pool niet een 4k kan mixen met een 512 hdd. Dus als je met die exos een SHR1 pool maakt kan je daar geen 512 schijven aan toevoegen. Die moeten dus in een aparte pool zitten helaas. Dat is een stukje detail wat ik over het hoofd heb gezien.

Niet aanbevolen:
Wat ik wel schijnt te kunnen is om die 4kn schijven in 512E te draaien. Dus fysiek werken ze als eigenlijk als een 4kn maar ze kunnen 512 emuleren zodat ze compatibel zijn met oude besturingssystemen. Maar ik weet niet hoe je zo iets in moet stellen in synology DSM. Dit kan in theorie wel problemen geven met je SHR1 reparaties als er iets mis gaat, dus eigenlijk niet aanbevolen.
Jammer dat ik dit nu pas weet, de harde schijven worden straks geleverd. Even kijken hoe ik dit ga oplossen. Ik had graag die 2X18TB uit de WD My Book mee geintegreerd. Het gemakkelijkste is uiteraard om nog 1 X 18TB bij te bestellen van dezelfde schijf maar dat was de reden waarvoor ik hier om hulp vroeg om geen 3 schijven te moeten kopen ipv 2.

Voor alle duidelijk, enkel ik ben hier verantwoordelijk voor. Ik ben nog steeds blij met alle hulp & input die ik reeds gekregen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningSlakkie
Ik voel me een beetje schuldig.

Zijn die 18tb schijvenvan jouw WD My book 512e of 512n? Als ze 512e zijn dan betekent dat het fysiek dus een 4kn schijf is maar dan via de firmware in 512e werkt.

Ik zie nu wel dat zo een beetje alle grote NAS schijven allemaal 512e, dus hardwarematig zijn ze dus allemaal 4kn tegenwoordig. Dus ik vermoed (nogmaals check het even bij iemand die er verstand van heeft) dat als je deze exos gewoon gebruikt in 512e dat het geen probleem moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
KoningSlakkie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:23:
Ik voel me een beetje schuldig.

Zijn die 18tb schijvenvan jouw WD My book 512e of 512n? Als ze 512e zijn dan betekent dat het fysiek dus een 4kn schijf is maar dan via de firmware in 512e werkt.

Ik zie nu wel dat zo een beetje alle grote NAS schijven allemaal 512e, dus hardwarematig zijn ze dus allemaal 4kn tegenwoordig. Dus ik vermoed (nogmaals check het even bij iemand die er verstand van heeft) dat als je deze exos gewoon gebruikt in 512e dat het geen probleem moet zijn.
Je hoeft je niet schuldig te voelen. Dat gaat nu eenmaal zo, ook in de winkel zelf krijg je niet telkens het volledige antwoord. ;-) Ik ben er zeker van dat je ook straks weer antwoord op mijn post waarvoor hartelijk dank! De schijven zijn inmiddels geleverd en ik popel om eraan te beginnen maar ik ga wachten op u / jullie advies want ik ben helemaal niet goed bezig. De schijven uit mijn WD MY BOOK zijn WD Red Plus met blijkbaar 14TB en niet 18TB zucht, my bad! Ik DENK dat dit 512e is.https://www.megekko.nl/pr...-ATA3-512MB-WD140EFFX-Red

Nieuwe situatie: ik heb eens opnieuw gerekend en geteld en ik heb ongeveer 16-17 TB aan data staan die ik heel graag veilig zou hebben. Dan heb ik de volgende opties:

OPTIE A:
ik start met de nieuwe NAS in SHR1 met de 2 nieuwe 18TB schijven en koop mezelf straks nog een 18TB schijf extra. Ik start dan met SHR1 18TB ruimte /18TB redudantie en vanaf morgen of overmorgen de andere schijf geleverd is heb ik 36TB aan ruimte en 18 wordt gebruikt voor redudantie.

Mijn oude WD MYBOOK DUO met 2 x 14 TB raid 1 gebruik ik als ECHTE back up op externe locatie bvb kluis ouders. Deze zal ik dan wel niet in Raid 1 laten staan maar in Raid 0 zetten aangezien ik geen backup wil van een back up van een back up enzovoort. NAdeel is wel dat ik dan uit mezelf elk jaar de WD bij mij ouders moet halen en handmatig backup regelen aangezien SHR1 niet veilig genoeg is zogezegd. Pfff aint nobody got time for that en dat is toch telkens ook weer stressen.

Kostprijs op dit moment: 855 euro

ps:ik geef wel liever 100 euro meer als ik daarmee een stuk minder hoofdpijn heb of minder in de problemen kan komen. Ik kan tijdens het overzetten van grote files van de ene naar andere schijf nogal zenuwachtig rondlopen.

OPTIE B:
Ik stuur de 18TB schijven terug (altijd spannend harde schijven opsturen) en koop iets anders aan bvb
2x14TB. Ik doe zoals hier eerst werd gezegd. Data kopieren van de WD Duo schijven naar de NAS en dan 1 voor 1 de WD schijven bij de NAS plaatsen .Eindresultaat in SHR1 = 42TB ruimte en 14TB redudantie en geen back up op een externe locatie. Is dit veilig genoeg? Dan kan ik evengoed optie A aanhouden en mij helemaal geen zorgen maken over redudantie in SHR1.

Deze schijven worden door synology ook ondersteunt.
2x250 euro = 500 euro

OPTIE C:
Ik ga direct voor SHR2 of raid 6 en koop 4 nieuwe 14TB schijven aan . Ik stuur de 2 x 18TB's terug. Ruimte = 28TB. De WD My Book Duo gebruik ik als back up op een andere site.

Totaalprijs: 4x250 euro = 1000 euro

OPTIE D:
Ik hou niet van terugsturen en hou de 2 nieuwe 18 TB schijven en koop nog 2 dezelfde aan en ga ook hier voor SHR2 of RAID 6. Beschikbare ruimte = 36 TB. Op overschot = 2 x WD RED plus 14TB in een WD Mu book duo behuizing.

Totaalprijs: 4x284 euro = 1136

Ik heb me er middels overgezet dat ik nogmaals minstens 300 euro zal moeten spenderen marar heb wel keuzestress. Wil later geen spijt hebben van de keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door ben_jamin op 18-07-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
extra vraagje duurt het lang als ik begin met 2 x 18TB schijven in SHR1 en ik steek er volgende week 2 x 18TB schijven er nog maals bij en ik zet de SHR1 om in SHR2?

Dit zonder dat er reeds noemswaardige data op staat behalve DSM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
UPDATE:

Ik koos voor optie C maar met 12 TB schijven.

4 x 12 TB Toshiba schijven gekocht supported door Synology. Kostprijs 825 euro voor de 4.
In SHR2 geeft met dat 24TB. Mijn 1522+ nas heeft nog 1 slot vrij dan. Na toevoegen van een vijfde 12 TB schijf heb ik 36 TB ruimte. Dat zou genoeg moeten zijn voor de volgende 6 a 7 jaar schat ik. Het zal al een opdracht zijn om dan nog steeds videograaf in bijberoep te zijn. Ik doe namelijk graag eens iets anders in het leven.

De 18TB schijven stuur ik terug. Nu nog goed nadenken over RAID 6 vs SHR2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanF
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
met de E10G22-T1-Mini als 2,5/10gbit upgrade kaart voor beide NAS'en (10gbit omdat ik geen langzamere kan vinden voor de synology)

Ehh synology heeft nu ( eindelijk ) SMB multichannel aan gezet met een update; mischien een idee..
https://kb.synology.com/e...ichannel_link_aggregation
YouTube: DOUBLE YOUR Performance - (new feature) SMB Multichannel Synology
Pagina: 1