Hoe deze circulatiepomp zo simpel mogelijk vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBer2023
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023
Is het voldoende om hier (zie afbeelding) alles dicht te draaien om de circulatiepomp (voor vloerverwarming) te kunnen vervangen?
De CV-ketel zit een verdieping hoger. Aangezien het een nieuwe CV-ketel is zet ik deze liever alleen uit, draai de kraantjes in de foto dicht en vervang de pomp, i.p.v. het hele systeem leeg te laten lopen en daarna de gehele nieuwe ketel weer te vullen en op druk brengen.
Ik weet alleen niet 100% zeker of dit zo kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTU_ALj62ksIaT9as8nVy6Q6IzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQBbGEVVrcnDzKFrEZTliRhO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcLUKJMGryG4rfeBfivb3folCCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJoyahtOZPlkFUXgi42ZOr6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4DKaUcNYAAAdTR27S5fdkGKUuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0C4csgms9WOCHpgN50j9jjx.jpg?f=fotoalbum_large

Het water stroomt, volgens de pijl op de pomp, van boven naar beneden door de pomp. (De rode pijlen in mijn tekening kloppen dus niet)
Het water stroomt dan dus op punt 2 naar beneden en punt 3 omhoog.
- Klopt het dan dat de leidingen die ik paars heb gekleurd dus de 'koude' leidingen van de vloerverwarming zijn?
- Wordt water uit de CV-ketel bij punt 1 dan gemengd met water uit de 'paarse' leiding (om de tempratuur te bereiken die ik met de thermostaatknop kan instellen?)?

Beetje veel vragen wellicht :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 22:28
Je aannames die je onder de foto's schrijft zijn correct. Als het goed is kun je dus op punten 2 en 3 de kranen helemaal dicht draaien en kun je op het laagste punt van je VVW blok aftappen om daarna de pomp te vervangen.

Rest mij nog wel de vraag, waarom wil je de pomp vervangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-06 14:28
Ik vermoed vanwege het willen plaatsen van een zuiniger model. Maar het hoge verbruik van deze zou je eventueel met een eenvoudige pompschakelaar kunnen ondervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:20
@WBer2023 Je plaatje klopt bijna, de stroomrichting van het water is andersom. Het warme water komt via de rechterleiding van boven, door de thermostaatkraan, en dan via de pomp naar de voorste kamer. Daar zitten ook de afsluiters op de vloerleidingen, en op de aanvoerbuis zit de (grijze) temperatuurschakelaar die de pomp uitschakelt bij te hoge aanvoertemperatuur.

Dat maakt allemaal niet veel uit voor het vervangen van de pomp, maar is wel iets om in het achterhoofd te houden ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 22:28
WBer2023 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:02:
(De rode pijlen in mijn tekening kloppen dus niet)
@Gameboy dit had TS volgens mij ook al gespot, maar wel goed dat je het nogmaals aanhaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:20
darknessheartz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:33:
[...]

@Gameboy dit had TS volgens mij ook al gespot, maar wel goed dat je het nogmaals aanhaalt.
Woeps, je hebt helemaal gelijk, had ik gemist!

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Pagina: 1