SSD schijf plotseling niet meer herkend, ``acces denied``.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 23:52
Hallo,

Enkele weken geleden is een van de meerdere harde schijven verdwenen uit ''deze computer''. Ondanks dat deze schijf gevuld is met technische tekeningen en modellen maakte ik mij niet direct druk, tijd heelt een hoop in veel gevallen. :+
Vorige week echter nog geen veranderingen, SSD schijf losgekoppeld en weer aangesloten. Uiteindelijk is deze wel weer zichtbaar geworden maar ik kan er nog steeds niet in komen.

Via Deze computer zichtbaar als NTFS schijf maar kan er verder niets mee, bij aanklikken ''acces denied''.

In Disk management zichtbaar met de status healty.

Hoe krijg ik de betreffende schijf weer aangeslingerd?

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:27
Begin eerst te vermelden om welke hardware en software het gaat?

Er mist nog een hoop info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
corporalnl schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:45:
Begin eerst te vermelden om welke hardware en software het gaat?

Er mist nog een hoop info.
In principe biedt die info nu niet echt veel meerwaarde toch?
Het zal om een Windows machine gaan, en de oplossing zal ook in Windows zitten. Ongeacht de hardware. :)

Er mist wel wat je al geprobeerd hebt. De eerste paar hits op Google geven al een paar goede antwoorden.
Heb je al naar de rechten van de schijf gekeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
fm77 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:50:
[...]

In principe biedt die info nu niet echt veel meerwaarde toch?
Het zal om een Windows machine gaan, en de oplossing zal ook in Windows zitten. Ongeacht de hardware. :)

Er mist wel wat je al geprobeerd hebt. De eerste paar hits op Google geven al een paar goede antwoorden.
Meerwaarde?

Windows 7/8/10/11 mac linux etc etc. ( aannemelijk windows, maarja welke? )

Hardware wellicht iets met drivers, firmware ( gecombineerd met software )
Hardware wellicht is de SSD 10 jaar oud?
Moederbord die lastig aan het doen is, omdat die op is?
Virusscanner laten draaien? Met welke Virusscanner?

Ofwel ja meer info is van belang. ( hardware als software )

[ Voor 8% gewijzigd door corporalnl op 05-07-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
corporalnl schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:10:
[...]

Meerwaarde?

Windows 7/8/10/11 mac linux etc etc. ( aannemelijk windows, maarja welke? )

Hardware wellicht iets met drivers, firmware ( gecombineerd met software )
Hardware wellicht is de SSD 10 jaar oud?
Moederbord die lastig aan het doen is, omdat die op is?
Virusscanner laten draaien? Met welke Virusscanner?

Ofwel ja meer info is van belang. ( hardware als software )
Windows 10 Pro
Schijf betreft een https://nl.hardware.info/ssds.4/intel-330-series-60gb.150599 Volgens mij aantal jaar geleden wel eens nieuw gekocht, weet ik niet meer exact.
Moederbord dat lastig doet zou zomaar kunnen, het aansluiten op een andere sata stekker deed volgens mij weinig veranderen.
Malwarebytes en de Windows virusscanner

Schijf letter heb ik veranderd omdat ik dat ergens op Google tegenkwam, geen resultaat.

Echter omdat de schijf dus nog wel gelezen wordt maar niet via deze computer bereikbaar is heb ik het vermoeden dat het iets kleins is. Kan ik een programmaatje van internet plukken om partities te repareren o.i.d. of is dat vragen om problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:41
Reparatietools die je partities proberen te repareren zou ik in eerste instantie niet gebruiken. Die kunnen ook juist problemen opleveren.

Dan zou ik eerder non-destructive tools gebruiken die de hdd scannen en gevonden data naar een nieuwe locatie kopieert.

Maar als ik het probleem zo hoor lijkt het me meer een rechten probleem. Heb je recent nieuwe gebruikers aangemaakt, verwijderd. Windows opnieuw geïnstalleerd?

Je kan proberen om (even uit mijn hoofd) rechts te klikken op de drive, eigenschappen, beveiliging, geavanceerd en dan ownerschip recursief instellen voor je huidige user. En de alle (lees/schrijf) rechten toekennen aan de huidige user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
FSSF schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:22:
[...]

Windows 10 Pro
Schijf betreft een https://nl.hardware.info/ssds.4/intel-330-series-60gb.150599 Volgens mij aantal jaar geleden wel eens nieuw gekocht, weet ik niet meer exact.
Moederbord dat lastig doet zou zomaar kunnen, het aansluiten op een andere sata stekker deed volgens mij weinig veranderen.
Malwarebytes en de Windows virusscanner

Schijf letter heb ik veranderd omdat ik dat ergens op Google tegenkwam, geen resultaat.

Echter omdat de schijf dus nog wel gelezen wordt maar niet via deze computer bereikbaar is heb ik het vermoeden dat het iets kleins is. Kan ik een programmaatje van internet plukken om partities te repareren o.i.d. of is dat vragen om problemen?
Het probleem zal zeer waarschijnlijk aan de rechten liggen. Dat hoort sowieso niet vanzelf te gebeuren, maar de eerste stap lijkt me om daar naar te kijken,

https://www.eassos.com/ho...nied-error-in-windows.php

[ Voor 10% gewijzigd door fm77 op 05-07-2023 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Is hij niet bricked? Kan me herinneren dat deze oude SSDs ( 11 jaar oud model ) wel eens konden bricken. ( sandforce SSD brick vind je veel op )

Symptonen lijken op een oude ssd die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt inderdaad op bricked, of flash geheugen welke de geest heeft gegeven.

Hoe wordt de SSD in je BIOS / UEFI weergegeven? Als hier 0 (G)Bytes bij staat, wordt het een moeilijk verhaal.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
Rechten lijken m.i. oke, zie screenshots. Verder nog wat andere screenshots.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/5ea56960-15bc-467f-935f-0bff24a784b8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/d280ab0f-798e-4518-b4e6-7aa94f2ea0f8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/d57efd10-34d4-4776-a170-cd80ff4e0b9b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/ca468589-e8d3-46ec-9854-5d6821346a5a.jpg

Volgens mij lastig leesbaar, de schijf wordt in ieder geval herkend in schijfbeheer en een ander partition tool programaatje, hiermee kan ik alle bestanden zien maar kan er verder weinig meer.

In de Windows opstartcylcus krijg ik geen schrijfinformatie te zien, hier kan ik dus weinig over melden.

Als ik de schijf aansluit via een externe sata USB kabel krijg ik de zelfde melding ´´acces denied´´, dus daar kom ik helaas ook niet verder mee.

[ Voor 95% gewijzigd door FSSF op 09-07-2023 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
fm77 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:50:
Het zal om een Windows machine gaan, en de oplossing zal ook in Windows zitten. Ongeacht de hardware.
Juist niet. Windows zal proberen naar de disk te schrijven. Windows zal ook proberen de SSD te fixen. Die aktie kan leiden tot vernietiging en/of onbereikbaar maken van gegevens of de links ernaar toe.

Het is beter om onder Linux de drive als read only te mounten in een Linux live omgeving met NTFS ondersteuning en een kopie te maken. Dat wordt soms een forensische kopie genoemd. Als de SSD nog benaderbaar is, dan is het verstandig om eerst een sector kopie te maken met een Linux tool zoals CloneZilla of soortgelijk.

Pas daarna laat je er betrouwbare non-destructieve tools op draaien.

Als het gelukt is data terug te krijgen kan @FSSF een nieuwe SSD kopen en daarop de data zetten. Als het goed is gelukt alle data te lezen, dan kun je ook een rechtstreekse clone maken van de ene SSD naar de andere. Met wat geluk kun je daarna weer opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:03

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou de schijf afschrijven als ik jou was. Zo duur zijn nieuwe schijfjes ook niet.

En die tekeningen heb je natuurlijk een backup van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Het lijkt toch gewoon een probleem met de toegangsrechten, niet met de SSD.
Zie ook de links en video's met dezelfde situatie:
Google: partition access denied
mrmrmr schreef op zondag 9 juli 2023 @ 02:51:
Juist niet. Windows zal proberen naar de disk te schrijven. Windows zal ook proberen de SSD te fixen. Die aktie kan leiden tot vernietiging en/of onbereikbaar maken van gegevens of de links ernaar toe.
Er lijkt hier geen probleem te zijn met de disk zelf, maar in sommige situaties kan het wel nuttig zijn auto mount uit te zetten:
TenForums: How to Enable or Disable Automatic Mounting of New Disks and Drives in Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@The_Doman Het is niet duidelijk wat de oorzaak is. Het kan ook aan de hardware liggen of data corruptie.

De eerste stap is dan het veiligstellen van data. Pas daarna pak je het probleem zelf aan. Rechtstreeks gerommel met een probleemdisk kan gegevens vernietigen.

Het zouden uitsluitend rechten kunnen zijn, dan heeft TS geluk gehad omdat het is op te lossen zonder gegevensverlies. Onder Linux kun je alle data kopieren zonder last te hebben van rechten. Het kan zo simpel zijn als data van een NTFS disk naar een FAT32 partitie te zetten. Zo omzeil je corrupte permissies.

Rechten vervangen vanuit Windows is soms een probleem. Eerst ownershiprechten verkrijgen, ownership wijzigen, alle groepen toegang geven, per bestand/directory. Recursief lukt niet altijd. Als de rechten heel verkeerd staan is dat een flinke klus vanuit Explorer. Command line ACL scripts maken is niet iets voor een doorsnee gebruiker. Er zijn misschien tools die dat recusief kunnen doen voor een hele directorystructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Rechten weer goed zetten kan in bepaalde situaties inderdaad soms erg problematisch zijn.
Soms is het eenvoudiger om dan maar opnieuw te beginnen.

In plaats van met met Linux zou je kunnen proberen om via Trusted Installer rechten toegang te krijgen tot de partitie/bestanden.
Zelf gebruik ik dat dan in combinatie met Total Commander waarbij tijdens het kopiëren de NTFS rechten naar standaard worden terug gezet.
Maar dan moet je wel heel goed weten waar je mee bezig bent natuurlijk!

WinAero: Run Programs as TrustedInstaller
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQWGXV5w_78ERr4IRVpgc9qHBYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IrnBJW43Aaw3ECHsAGWuIQIa.png?f=user_large
Pagina: 1