Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Heya, ik ben bezig met het samenstellen voor een nieuwe game-pc, gericht op simulatiegames en strategy games. De meest intensieve spellen zijn naar verwachting: Age of Empires, Microsoft Flight Sim, Planet Coaster, Cities: Skyline en Civilisation. Ook wil ik beginnen met rFactor/Le Mans Ultimate en Assetto Corsa.
Resolutie maakt mij geen donder uit boven 1080p en ook de kwaliteit hoeft alleen maar prima te zijn.
Ik heb een deel van de games door canyourunit.com gehaald en daar mijn lijstje op gebasseerd.
Ik heb geen zin om vooruit te denken en te investeren, want ik ga mijn pc gewoon als een console gebruiken: pas upgraden wanneer het ophoudt. Het zou fijn zijn als ik een Jellyfin server kan beginnen maar ik zit nog te twijfelen over een aparte NAS voor dat.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik een "fit-for-purpose" systeem wil, is mijn enige eis: zo laag mogelijk. Het moet de spellen fatsoenlijk aankunnen, maar "voor 50 euro meer ga je van 100 naar 120 fps" heb ik geen interesse in. Natuurlijk is bouw-/duurzaamheidskwaliteit eenmaal wat duurder, maar daar wil dus wel voor betalen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, maar ik wil beginnen met een systeem en dan sluit ik hem desnoods aan op mijn 43" 4k tv met 5.1 set, ik woon immers toch in een studio, dus of tie op een bureau met een monitor staat of tv maakt mij niets uit. Toetsenbord en muis kijk ik wel ff rond, mechanisch vind ik wel fijn, maar is geen must per se.
Ik had deze monitor nog bij mijn ouders stof staan laten happen:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor de basis:
Behuizing gekozen op looks, maar twijfel wel over de mesh ivm veel stof door open haard en raam 16/7 open. Kunnen maximale casefans dit leeghouden?
Noctua, prima verhalen gehoord. Stil en goed. En geen waterkoeling wat ik vertik om mezelf mee op te zadelen. Geheugen, opslag en PSU gekozen voor reviews.
De Intel vs AMD CPU opties. Ik dacht te menen dat AMD over het algemeen beter is, maar had tot nu toe alleen ervaring met Intel. Advies is zeker gewaardeerd. Moederborden gekozen voor bluetooth en geen interesse in overklokken.
Mijn selectie voor GPU's. De 3060 is redelijk goedkoop en compact maar werkt niet geweldig met MFS. Is de upgrade naar de andere GPU het waard?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet echt. Wel vind ik Nvidia Geforce experience fijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid maakt niets uit, maar ik vrees dat ik wel moet oppassen voor stof. Daarnaast wil ik het liefst een non-rgb inhoud.
Ga je overklokken?
Nee, te lui en te ongeduldig voor.
Wat verwacht je van ons?
De vragen die ik heb zijn:
Heya, ik ben bezig met het samenstellen voor een nieuwe game-pc, gericht op simulatiegames en strategy games. De meest intensieve spellen zijn naar verwachting: Age of Empires, Microsoft Flight Sim, Planet Coaster, Cities: Skyline en Civilisation. Ook wil ik beginnen met rFactor/Le Mans Ultimate en Assetto Corsa.
Resolutie maakt mij geen donder uit boven 1080p en ook de kwaliteit hoeft alleen maar prima te zijn.
Ik heb een deel van de games door canyourunit.com gehaald en daar mijn lijstje op gebasseerd.
Ik heb geen zin om vooruit te denken en te investeren, want ik ga mijn pc gewoon als een console gebruiken: pas upgraden wanneer het ophoudt. Het zou fijn zijn als ik een Jellyfin server kan beginnen maar ik zit nog te twijfelen over een aparte NAS voor dat.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik een "fit-for-purpose" systeem wil, is mijn enige eis: zo laag mogelijk. Het moet de spellen fatsoenlijk aankunnen, maar "voor 50 euro meer ga je van 100 naar 120 fps" heb ik geen interesse in. Natuurlijk is bouw-/duurzaamheidskwaliteit eenmaal wat duurder, maar daar wil dus wel voor betalen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, maar ik wil beginnen met een systeem en dan sluit ik hem desnoods aan op mijn 43" 4k tv met 5.1 set, ik woon immers toch in een studio, dus of tie op een bureau met een monitor staat of tv maakt mij niets uit. Toetsenbord en muis kijk ik wel ff rond, mechanisch vind ik wel fijn, maar is geen must per se.
Ik had deze monitor nog bij mijn ouders stof staan laten happen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Monitors | Philips E-line 278E1A/00 Zwart | € 290,41 | € 290,41 |
| Totaal | € 290,41 | |||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor de basis:
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 132,62 | € 132,62 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 68,90 | € 68,90 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-750 | € 122,42 | € 122,42 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 132,60 | € 132,60 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 556,44 | ||
Behuizing gekozen op looks, maar twijfel wel over de mesh ivm veel stof door open haard en raam 16/7 open. Kunnen maximale casefans dit leeghouden?
Noctua, prima verhalen gehoord. Stil en goed. En geen waterkoeling wat ik vertik om mezelf mee op te zadelen. Geheugen, opslag en PSU gekozen voor reviews.
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 240,93 | € 240,93 |
| 1 | Moederborden | ASRock A620M Pro RS WiFi | € 139,90 | € 139,90 |
| Totaal | € 380,83 | |||
| 1 | Processors | Intel Core i5-12600KF Boxed | € 234,39 | € 234,39 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B660-Plus WiFi D4 | € 139,- | € 139,- |
| Totaal | € 373,39 | |||
De Intel vs AMD CPU opties. Ik dacht te menen dat AMD over het algemeen beter is, maar had tot nu toe alleen ervaring met Intel. Advies is zeker gewaardeerd. Moederborden gekozen voor bluetooth en geen interesse in overklokken.
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6750 XT Challenger Pro 12G OC | € 399,95 | € 399,95 |
| 1 | Videokaarten | Intel Arc A770 16GB | € 388,- | € 388,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC | € 302,95 | € 302,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.090,90 | ||
Mijn selectie voor GPU's. De 3060 is redelijk goedkoop en compact maar werkt niet geweldig met MFS. Is de upgrade naar de andere GPU het waard?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet echt. Wel vind ik Nvidia Geforce experience fijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid maakt niets uit, maar ik vrees dat ik wel moet oppassen voor stof. Daarnaast wil ik het liefst een non-rgb inhoud.
Ga je overklokken?
Nee, te lui en te ongeduldig voor.
Wat verwacht je van ons?
De vragen die ik heb zijn:
- Welke CPU/GPU raden jullie aan?
- Welke case fans raden jullie aan?
- Waar kan ik kosten besparen? Behalve tweedehands (ik wil namelijk wel garantie en verzekering behouden).
- Mensen die soortgelijke spellen spelen: wat is uw persoonlijke setup/ervaring?
[ Voor 89% gewijzigd door BiaggioLuciano op 05-07-2023 22:14 . Reden: Vragen beantwoorden. ]