Hallo,
Ik heb een Synology DS1817+ met 8 WD RED WD60EFRX 6TB schijven.
Deze week gaf de Nas luide pieptonen en knippert het oranje alert lampje. Het geluid heb ik inmiddels uitgezet.
DSM geeft aan dat Volume 1 op opslagpool 1 (SHR) beschadigd is.
Maar alle schijven geven de status gezond.
Ik heb een snelle S.M.A.R.T. test gedaan en deze geeft ook gezond aan.
Wel geeft hij bij 1 schijf aan: Totaal beschadigde sectoren: 145
De 8e schijf wordt gebruikt voor het Synology systeem, hier staat bij "Geinitialiseerd" en deze heeft 26 beschadigde sectoren.
Ik kan de Nas wel benaderen en hij reageert verder ook, al is het wel wat trager dan voorheen.
Tot zover gaat mijn kennis over de Nas, verder ben ik met de technische termen zo goed als onbekend.
Wat betekend dit? Zal ik een uitgebreide S.M.A.R.T. test doen voor die schijven met beschadigde sectoren?
Of is/zijn de schijven al aan vervanging toe?
Ik heb de Nas en schijven eind 2018 gekocht.
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Guido
Ik heb een Synology DS1817+ met 8 WD RED WD60EFRX 6TB schijven.
Deze week gaf de Nas luide pieptonen en knippert het oranje alert lampje. Het geluid heb ik inmiddels uitgezet.
DSM geeft aan dat Volume 1 op opslagpool 1 (SHR) beschadigd is.
Maar alle schijven geven de status gezond.
Ik heb een snelle S.M.A.R.T. test gedaan en deze geeft ook gezond aan.
Wel geeft hij bij 1 schijf aan: Totaal beschadigde sectoren: 145
De 8e schijf wordt gebruikt voor het Synology systeem, hier staat bij "Geinitialiseerd" en deze heeft 26 beschadigde sectoren.
Ik kan de Nas wel benaderen en hij reageert verder ook, al is het wel wat trager dan voorheen.
Tot zover gaat mijn kennis over de Nas, verder ben ik met de technische termen zo goed als onbekend.
Wat betekend dit? Zal ik een uitgebreide S.M.A.R.T. test doen voor die schijven met beschadigde sectoren?
Of is/zijn de schijven al aan vervanging toe?
Ik heb de Nas en schijven eind 2018 gekocht.
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Guido