Volume beschadigd, maar alle schijven geven gezond aan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetg
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-12-2023
Hallo,

Ik heb een Synology DS1817+ met 8 WD RED WD60EFRX 6TB schijven.
Deze week gaf de Nas luide pieptonen en knippert het oranje alert lampje. Het geluid heb ik inmiddels uitgezet.
DSM geeft aan dat Volume 1 op opslagpool 1 (SHR) beschadigd is.
Maar alle schijven geven de status gezond.
Ik heb een snelle S.M.A.R.T. test gedaan en deze geeft ook gezond aan.
Wel geeft hij bij 1 schijf aan: Totaal beschadigde sectoren: 145
De 8e schijf wordt gebruikt voor het Synology systeem, hier staat bij "Geinitialiseerd" en deze heeft 26 beschadigde sectoren.

Ik kan de Nas wel benaderen en hij reageert verder ook, al is het wel wat trager dan voorheen.
Tot zover gaat mijn kennis over de Nas, verder ben ik met de technische termen zo goed als onbekend.
Wat betekend dit? Zal ik een uitgebreide S.M.A.R.T. test doen voor die schijven met beschadigde sectoren?
Of is/zijn de schijven al aan vervanging toe?
Ik heb de Nas en schijven eind 2018 gekocht.

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Guido

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Deze 2 disks hebben bad sectors, wat duid op een defecte disk, soms wil het nog wel eens helpen om een full format uit te voeren (als ze lui zijn), dan worden de sectoren herschreven en zijn we weer bruikbaar als ze niet fysiek defect zijn. Mocht dit aantal groeien na de format of toch niet allemaal weggaan dan is het het beste om de disks te vervangen. Ik zou ze overigens gelijk niet vertrouwen, ook niet na een format, en vervangen en niet meer in je pool gebruiken.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Gewoon die disk zo snel mogelijk vervangen.

En DSM staat op een eigen (hidden) partitie op elke schijf met elkaar in een mirror en dus niet op de 8e schijf alleen.
En als er alleen geinitialiseerd op staat dan wordt die schijf verder niet gebruikt als hij niet in een storagepool gebruikt wordt.

[ Voor 39% gewijzigd door Ben(V) op 06-07-2023 11:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetg
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-12-2023
Rikadoo en Ben, bedankt voor jullie antwoorden.
Ik had me ook al een beetje ingelezen in vervangen van de disks.
De WD RED WD60EFRX schijven zijn moeilijk verkrijgbaar. Is het ook mogelijk om daar een WD60EFAX voor te nemen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als je graag zo vergelijkbaar mogelijke schijven zoekt, kom je met de WD60EFPX beter uit dan met de WD60EFAX. De WD60EFAX is een SMR-schijf, wat in theorie wel goed zou moeten gaan met het meeste NAS-gebruik, maar in de praktijk vallen de ervaringen af en toe tegen. Een niet-SMR-schijf als de WD60EFPX is dan aan te raden om meteen zeker te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Helemaal nooit aan smr schijven beginnen, dat is echt vragen om problemen.
Een WDEFAX is een smr schijf.

Dus als je weer een WD schijf wilt moet je dus een WD red plus nemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1