Dubieuze WD driver blokkeert core isolation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
wdcsam64_prewin8.sys

klinkt heel obscuur, maar is onderdeel van de 'oem68.inf' driver onder mijn W11 installatie. Driver dateert reeds uit 2015... bijna antiek dus. Ook niet vreemd dat hij dus een issue geeft. W11 geeft dus aan dat hij 'core isolation' niet kan inschakelen vanwege een probleem met deze driver. Dus men toogt naar google om lotgenoten vinden. Daar vind ik onder andere dat:

- het een zeer serieuze vulnerability is, en je het dus wel op MOET willen lossen
- microsoft zegt 'niet te adviseren' drivers weg te halen om Core Isolation in te kunnen schakelen
- western digital ermee bekend is, maar geen update heeft uitgebracht (ondanks beloftes daartoe)
- western digital laat weten GEEN nieuwere drivers aan te bieden dan welke je via windows (update) kunt krijgen, een eventuele update moet dus via daar komen
- windows update geen nieuwere drivers beschikbaar heeft hiervoor

WD zegt onder andere:

https://support-en.wd.com...626/kw/Memory%20integrity

om diverse van hun apps weg te halen of te updaten (deze heb ik allemaal niet in gebruik)

voor de vorm heb ik daarna alsnog wel hun 'dashboard' app geinstalleerd om de drive te bekijken (misschien een firmware update oid) maar daar kan ik geen oplossing ontwaren.

De community zegt laat weten hoe je de driver kunt weghalen:

https://community.wd.com/...m64-prewin8-sys/279245/16

maar dat zou vrij funest zijn, het gaat namelijk om de driver van mijn interne NVME SSD, en die hou ik toch graag in bedrijf 8)7.

Ik lees daar ook dat er een update driver zou komen maar dat bericht is alweer bijna een jaar oud.

https://www.urtech.ca/202...ers-wdcsam64_prewin8-sys/

deze link ook via dat WD user forum gehad maar ook die beschrijft hoe je de driver weghaalt (geen oplossing).

Beetje rock-and-a-hard-place situatie. WD heeft dus een brakke antieke driver in gebruik waar ik niet omheen kan, met een serieus veiligheidslek erin. WTF moet ik daarmee doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:09
Nieuwe, niet WD SSD, halen, clonen, om prikken, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:28
Of geen core isolation aanzetten? Dat scheelt een klein stukje qua veiligheid, maar maakt ook weer niet zo'n gigantisch verschil. Zonder zijn de prestaties van je computer nog wat beter ook, al is het verschil minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:08
Ik snap het niet.

Je hdd of ssd heeft toch helemaal geen driver nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Wel een driver nodig maar NVMe is gewoon een standaard en Windows beschikt al sinds jaren over een prima ingebouwde driver voor NVMe schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:08
Dat is toch eerder de controller, dan de schijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
zetje01 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:23:
Dat is toch eerder de controller, dan de schijf?
NVMe controller zit in de schijf, de schijf zelf zit gewoon met PCI Express aangesloten. Maar genoemde WD driver is volgens mij geen vervanger voor de NVMe driver maar slechts een additionele driver voor beheertaken zoals firmware updates e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zoiets denk ik ook. Waarschijnlijk kun je die WD driver gewoon verwijderen.
Kijk gewoon bij je SSD in apparaatbeheer welke stuurprogramma's worden gebruikt. Als daar die WD driver niet bij staat kun je hem gewoon verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ok, dan ga ik dat bekijken en proberen.
Pagina: 1