Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dionyxus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-02 14:53
Onze woning uit 2009 willen wij graag van het van het gas af halen. We hebben een plat dak, dus kunnen daarop makkelijk een wtp kwijt, maar binnenshuis is vrijwel geen ruimte voor een boiler.

Ik heb de relevante topics doorgespit en denk dat een monoblock + e-boiler of (hangende) warmtepomp boiler de beste keuze is. Dit is niet een combi die standaard wordt verkocht, dus ik hoor graag of jullie daar ook zo over denken.

Aantal feiten:
- Huis is 160m2
- 2 personen (maar met verkoop moet 4p douchen wel mogelijk zijn)
- Gasgebruik 2022: 625m3, waarvan zomermaanden (SWW) ca. 12 m3
- Diepte cv-kast incl. deuropening is 70cm, maar tot aan houten voorzetwandje (voor mv/riool pijp) is 53cm, op de grond zit ook nog leidingwerk. Zie foto's.
- 4620 Wp zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DL7RFWX4UTV6d3kYVxu92vDBLfw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUXwI1cQOrq9ptYJwMysIW1H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhDk2A7syaxRd0wvmrE0UWDYeqA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnAOZuIUMFbKsh8j8DIBMOs6.jpg?f=fotoalbum_tile

Er is al een bedrijf langs geweest voor een offerte: de verkoper keek wat moeilijk, maar wilde toch een offerte uitbrengen waarbij een pomp incl. boiler geplaatst zou worden. Deze komt tot in de deuropening te staan en het leidingwerk in de vloer en de pijpen aan de achterkant moeten dan verplaatst worden.
Een alternatief zou zijn om de koof open te brengen, en twee verdiepingen naar beneden (waar wel ruimte is) een boiler te plaatsen.
Beide opties zijn behoorlijk ingrijpend en brengen mogelijk veel issues met zich mee.

Een e-boiler zou wel prima passen, en zelfs de Auer Edel Air 80L Warmtepompboiler moet nét lukken. In combinatie met een monoblock (er is namelijk dan verder geen ruimte meer voor een binnenunit) zouden we dan full-electric kunnen.

Klinkt dat logisch, of zie ik nog andere opties over het hoofd? Is het dan nog de moeite waard om een wtp-boiler te nemen of kan de wtp een e-boiler ook al van lauw water voorzien waardoor nog maar beperkte verdere verwarming nodig is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dionyxus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:42:

Klinkt dat logisch, of zie ik nog andere opties over het hoofd?
Ik ken je huis veder niet dus ik heb geen idee of er andere opties zijn ;) je kan in theorie zelfs het vat op het dak zetten. of in het trapgat aan de muur. Ik zou een plek kiezen waar met name de warm water leiding naar de douche lekker kort is en daaruit veder werken. dat een koof open moet oid is een klein offer als dat de betere plek mogelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:10

paQ

Als je 160m2 hebt, zou ik toch ergens een ruimte creëren waar het gewoon in past zonder dat je nu met een dergelijke stap (en investering) 'rare' concessies gaat doen. Idealiter maak je dit hok 2 keer zo groot, dan heb je ook fatsoenlijk ruimte om met onhandige leidingen te prutsen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn boiler van 300L is 55 cm doorsnede, gaat dat dan niet passen met een mono block?
Alternative is een warmtepomp boiler, die kun je overal neerzetten, mits de badkamer bereikbaar is. Voor de keuken dan een qoocker.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Wat @Sport_Life zegt: Als een e-boiler kan, dan kan een normale boiler toch ook? Met zo'n laag gasverbruik kan die monoblok WP er makkelijk nog af en toen een boilertje bij verwarmen.

Ik zou trouwens juist voor een boiler op de monoblok gaan en niet voor een WPB op een willekeurige plek in huis, want die dingen maken best wat geluid en omdat ze zo'n laag vermogen hebben moeten ze best lang lopen.

Qua diepte:
Die rookgasafvoeren gaan weg. Dan kan dat achterwandje deels weg. Die ventilatiebuis kun je naar links in de hoek verplaatsen. Je maakt een stevig platform vlak boven de verdeler en zet daar de boiler op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
Een 80 liter model lijkt me echt te weinig voor 4 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dionyxus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-02 14:53
Dank allemaal voor het meedenken! Ik heb toch weer wat nieuwe ideeën opgedaan.
Sport_Life schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:53:
Alternative is een warmtepomp boiler, die kun je overal neerzetten, mits de badkamer bereikbaar is. Voor de keuken dan een qoocker.
We zouden inderdaad in de badkamer i.p.v. het bad een WPB alleen voor de douche neer kunnen zetten. Ik had er niet aan gedacht dat de keuken een aparte verwarming zou kunnen krijgen.
Paul C schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:13:
Wat @Sport_Life zegt: Als een e-boiler kan, dan kan een normale boiler toch ook?
[knip]
Die rookgasafvoeren gaan weg. Dan kan dat achterwandje deels weg. Die ventilatiebuis kun je naar links in de hoek verplaatsen. Je maakt een stevig platform vlak boven de verdeler en zet daar de boiler op.
Ik was optimistischer over een e-boiler omdat deze kleiner kan zijn en aan de muur kan hangen. Dan zou de verdeler niet verplaatst te hoeven worden, maar een platform is een optie die ik nog niet had bedacht. Dat is denk ik zelfs de beste optie!
De rioolontluchting moet dan ook aan de kant, maar met zo'n platform is er ook wat ruimte om de om te leiden zonder dat de vloer open moet.

Ik ga de platformoptie verder onderzoeken en ook voorleggen aan een installateur. Dat zou allemaal nét moeten passen. Los van de houten 'tussenwand' zit er achter de grijze 'achterwand' ook nog een paar cm. Ik weet niet hoe noodzakelijk die wand is voor de brandveiligheid etc. maar anders kan die er ook wel uit.

[ Voor 24% gewijzigd door dionyxus op 06-07-2023 16:34 . Reden: betere quotes ]

Pagina: 1