UPS voor 3 routers met lange runtime

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 17:21
Ik heb momenteel een Eaton Ellipse PRO UPS (ELP850) in mijn meterkast staan om stroomstoringen op mijn glasvezel router en backup verbinding te kunnen afvangen. Deze UPS draait nu enkele jaren prima maar is onlangs 2 keer geheel uitgevallen, de eerste keer kreeg ik hem weer eenvoudig aan maar nu niet meer. Die onbetrouwbaarheid is geen optie dus heb even met Eaton gesproken. Zij denken dat er hij vaak op batterij springt en daardoor de batterij dood is. Volgens mij is dat niet het geval. De load is echter dusdanig klein dat ze zeggen dat je bij bijv. een 850W UPS minimaal 10% moet belasten om hem niet over te laten schakelen naar batterij. Dus in dat geval bijv 85W. Ik denk dat de load zelfs onder de 40W zit want de UPS gaf regelmatig geen load aan zo weinig is het.

Nu zoek ik eigenlijk een betrouwbare UPS die de apparatuur lang online kan houden, liefst de nodige uren! Eventueel met extra battery packs. Eaton zegt dat Eaton zo'n UPS lijn niet echt heeft en dat het een "droomscenario" is...
Budget maakt niet zoveel uit.

Zijn er UPS-en die lage load prima lang online kunnen houden? Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat een UPS die uitvalt ook kan afvangen? Of is het altijd UPS uit/defect apparatuur erachter ook automatisch uit?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 19:42
Je zegt dat je hem al jaren hebt, hoe zijn je accu's?
Accu's gaan vaak 3-5jaar mee, daarna worden ze onbetrouwbaar en dus ook je ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Mijn ervaring met twee Eaton units is dat ze vrij snel door de accu gingen.
Na 2 a 3 jaar moest ik na de wekelijkse test de unit voorzien van nieuwe accu's
Units stonden op twee verschillende locaties.

Ben overgegaan naar Cyberpower op 1 locatie ivm beheer, +- 2 jaar geleden
Vandaag een outage gehad door storm Poly, de unit deed wat er verwacht werd.

Tot nu toe ben ik zelf wel content met de Cyberpower unit, duidelijk display en alarm is te muten.
Maar ik denk te kort in gebruik om er echt iets over te zeggen

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:13
Helaas geen ervaring met Eatons, maar wel mijn eigen ervaring.

Ik zit nu aan mijn 2e PowerWalker unit, beide 'online'.
https://powerwalker.com/product/10122180/

Het enige probleem waar ik mee zit is dat het vervangen van de units goedkoper is dan de accus vervangen. Maar ze werken prima, na 4 jaar was mijn eerste unit (van 1500VA) op ongeveer de helft van de accuduur, na 5,5 jaar op 0.
Wel verbruiken ze redelijk wat zelf, dus alleen routers er op aansluiten klinkt als veel overhead. Bij mij hangen er 2 NASen, 1 server, 3 switches, 2 accesspoints en meerdere beveiligingscameras aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Martin.Air op 06-07-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:49
Ik vind de verklaring van Eaton erg ongeloofwaardig.
Een UPS schakelt naar batterijvoeding als de netspanning wegvalt, ongeacht de load.

Over de levensduur van de accu, hier een Eaton ECO1600 5 jaar oud, maar de accu is nog steeds 100%,

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 17:21
JukeboxBill schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:45:
Ik vind de verklaring van Eaton erg ongeloofwaardig.
Een UPS schakelt naar batterijvoeding als de netspanning wegvalt, ongeacht de load.

Over de levensduur van de accu, hier een Eaton ECO1600 5 jaar oud, maar de accu is nog steeds 100%,
Ja ik ook eigenlijk! Wel hoor en lees ik vaak 't verhaal van de 10% minimale load die je moet hebben. Heb vanmiddag met een NL reseller van Cyberpower gesproken en die zei dat er voor bepaalde eisen en wensen wel wat mogelijkheden zijn dus mail hem later nog even. Benieuwd wat daar uitkomt. Was iemand met 37 jaar ervaring met UPSen dus die zal er wel wat vanaf weten 😜
Dank voor de tip @raymondw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:49
Urk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:45:
[...]

Ja ik ook eigenlijk! Wel hoor en lees ik vaak 't verhaal van de 10% minimale load die je moet hebben. Heb vanmiddag met een NL reseller van Cyberpower gesproken en die zei dat er voor bepaalde eisen en wensen wel wat mogelijkheden zijn dus mail hem later nog even. Benieuwd wat daar uitkomt. Was iemand met 37 jaar ervaring met UPSen dus die zal er wel wat vanaf weten 😜
Dank voor de tip @raymondw
Ik heb de handleiding van mijn UPS er even bij gepakt. Daar staat wel iets over minimum load, maar dat heeft betrekking op de ECO functie. Dat is een soort master-slave die andere apparatuur uitschakelt als het hoofd apparaat uitschakelt. Die moet dan een minimum verbruik hebben om die ECO functie goed te laten werken.
Dat heeft niets te maken met schakelen naar batterij stand.

Ik vind wel het e.e.a. op internet dat de omvormer van accuspanning naar netspanning een minimum load moet hebben. Als dat zo is, dan staat dat niet in de specs van mijn UPS. Zal ook wel te maken hebben met de kwaliteit van het apparaat.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Nog iets wat ik mij later pas bedacht...

De Eaton had een vrij hoog eigen verbruik.
Heb er destijds in een ander topic nog wat over geschreven.
Had dat destijds ergens gelezen en ben daarna gaan testen.
In deze tijd een leuke bijkomstigheid ;)

raymondw in "UPS voor game-pc"

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Urk Hebben alle routers een DC-input? Dan zou je aan het diy'en kunnen gaan, zelf gebruik ik wat componenten van Mini-Box i.c.m. een 26Ah loodaccu en 19V AC-DC adapter als primaire voeding.

De 19V adapter zit op de primaire input van de loadsharingcontroller, de DCDC-converter op de secundaire en is ingesteld op net iets minder dan 19V (anders wordt de load geshared i.p.v. alleen bij uitval gebruiken), daarachter de PicoUPS en loodaccu waarbij de PicoUPS voorzien is van 15V AC-DC adapter voor het laden.

Dit voed al jaren een router-pc, download-pc (beide i3-8100T) en een PoE powered Raspberry Pi. Door de lage load en alleen met DC werken kan de accu het een stuk langer uithouden dan wanneer er een reguliere UPS gebruikt wordt die van zichzelf ook nog een hoog idle verbruik heeft :X

Mocht Mini-Box te prijzig danwel lastig te vinden zijn, er zijn wel vergelijkbare oplossingen te vinden, op reddit zag ik bijv. https://www.reddit.com/r/...s/ze16as/comment/iz4ryaa/ , ziet er ook interessant uit :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een UPS is bedoeld voor paar tot tientallen minuten een systeem nog van spanning voorzien zodat het de tijd krijgt om af te sluiten of een dieselgenerator opstarten.

Als je het nog uren of dagen wilt laten draaien, dan kan je voor een powerbank zoals een Anker powerHouse of een off the grid installatie dat vergelijkbaar is met de elektrische installatie in een mobilhome of een boot gaan.

Wie elektrotechnisch inzicht heeft, kan met DC/DC-converters werken, op AliExpress bestellen, de zwakke plekken eruit halen en onveilige ontwerpen veiliger maken.
Pagina: 1