Mijn vraag:
Ik had niet verwacht dat ik hiervoor ooit een topic zou openen op tweakers (ik heb al zoveel Windows installaties gedaan inmiddels) maar nu loop ik toch tegen een probleem aan.
Ik wil een nieuwe installatie van Windows 11 home doen.
Deze stond al op deze computer maar bij de nieuwe installatie krijg ik de melding dat de computer niet geschikt is voor Windows 11 (dit klopt niet want hij draait hier al een tijd op).
Na zoeken op internet kwam ik er al snel achter dat secure boot aan moet staan in de bios (dit was blijkbaar eerder niet een eis). Om secure boot te activeren moest CSM eerst uit in de bios.
Na CSM uit te hebben gezet kom ik niet meer in de bios.
Ik lees op internet dat meer mensen hier last van hebben.
Ik heb op internet gevonden dat dit een bug schijnt te zijn.
Ik heb een dual scherm setup, in de zin van ik gebruik enkel mijn monitor en soms is het handig dat we dingen op tv kunnen kijken. Ik heb dit dan ook als dupliceer optie ingesteld.
Als ik mijn tv afkoppel (aangesloten via HDMI) kan ik weer in de bios komen.
Zodra ik de tv weer aankoppel heb ik weer hetzelfde probleem.
Nu heb ik de tv afgesloten en een 2de monitor getest.
Daarbij gebeurt hetzelfde wat dus een defect van de TV uitsluit.
Het gekke is dat als ik alleen de tv aansluit ik ook in de bios kom, enkel niet bij een dual setup.
Monitor 1 is aangesloten via DVI en tv of monitor 2 via HDMI.
Als ik CSM weer aan zet werkt alles weer naar behoren, echter kan ik dan Windows 11 niet installeren.
Als CSM uit staat en secure boot aan kan ik wel Windows 11 installeren maar ik zou graag willen dat het werkt met alles aangesloten.
Nu zou ik ook kunnen zeggen, ik installeer Windows 11 en daarna sluit ik het aan, maar ook voor de toekomst zou ik dit probleem opgelost willen hebben. Daarnaast zou ik graag in de bios willen kunnen komen zonder eerst een monitor of tv af te koppelen.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Asus 24 inch monitor, resolutie 1920 x 1080
Samsung 65 inch QLED 4K tv (kan op 4k resolutie maar staat op de pc ook op 1920 x 1080 ingesteld).
CPU
AMD Ryzen 5 3600X
Matisse 7nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1499MHz (16-17-17-35)
Motherboard
ASRock B450 Pro4 (AM4)
Graphics
ASUS VS247 (1920x1080@60Hz)
8 GB NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti (Gigabyte)
Storage
232GB Samsung SSD 970 EVO Plus 250GB
1863GB Samsung SSD 970 EVO Plus 2TB
Optical Drives
ATAPI iHAS124 F
Audio
NVIDIA High Definition Audio
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al diverse topics op internet gevonden waarbij ditzelfde gebeurd.
Echter heb ik nog geen oplossing gevonden behalve de bios resetten (maar dan is het probleem nog niet opgelost).
1 monitor aangesloten waardoor het weer werkt, maar dit is niet de situatie hoe ik hem graag wil hebben.
Ik wil graag in het bios kunnen zonder de monitor of tv af te sluiten.
Mijn vragen:
1. Is er een oplossing voor dit probleem?
2. Klopt het dat secure boot vereist is voor het installeren van Windows 11 (eerder was dit 100% zeker niet zo)?
Ik had niet verwacht dat ik hiervoor ooit een topic zou openen op tweakers (ik heb al zoveel Windows installaties gedaan inmiddels) maar nu loop ik toch tegen een probleem aan.
Ik wil een nieuwe installatie van Windows 11 home doen.
Deze stond al op deze computer maar bij de nieuwe installatie krijg ik de melding dat de computer niet geschikt is voor Windows 11 (dit klopt niet want hij draait hier al een tijd op).
Na zoeken op internet kwam ik er al snel achter dat secure boot aan moet staan in de bios (dit was blijkbaar eerder niet een eis). Om secure boot te activeren moest CSM eerst uit in de bios.
Na CSM uit te hebben gezet kom ik niet meer in de bios.
Ik lees op internet dat meer mensen hier last van hebben.
Ik heb op internet gevonden dat dit een bug schijnt te zijn.
Ik heb een dual scherm setup, in de zin van ik gebruik enkel mijn monitor en soms is het handig dat we dingen op tv kunnen kijken. Ik heb dit dan ook als dupliceer optie ingesteld.
Als ik mijn tv afkoppel (aangesloten via HDMI) kan ik weer in de bios komen.
Zodra ik de tv weer aankoppel heb ik weer hetzelfde probleem.
Nu heb ik de tv afgesloten en een 2de monitor getest.
Daarbij gebeurt hetzelfde wat dus een defect van de TV uitsluit.
Het gekke is dat als ik alleen de tv aansluit ik ook in de bios kom, enkel niet bij een dual setup.
Monitor 1 is aangesloten via DVI en tv of monitor 2 via HDMI.
Als ik CSM weer aan zet werkt alles weer naar behoren, echter kan ik dan Windows 11 niet installeren.
Als CSM uit staat en secure boot aan kan ik wel Windows 11 installeren maar ik zou graag willen dat het werkt met alles aangesloten.
Nu zou ik ook kunnen zeggen, ik installeer Windows 11 en daarna sluit ik het aan, maar ook voor de toekomst zou ik dit probleem opgelost willen hebben. Daarnaast zou ik graag in de bios willen kunnen komen zonder eerst een monitor of tv af te koppelen.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Asus 24 inch monitor, resolutie 1920 x 1080
Samsung 65 inch QLED 4K tv (kan op 4k resolutie maar staat op de pc ook op 1920 x 1080 ingesteld).
CPU
AMD Ryzen 5 3600X
Matisse 7nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1499MHz (16-17-17-35)
Motherboard
ASRock B450 Pro4 (AM4)
Graphics
ASUS VS247 (1920x1080@60Hz)
8 GB NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti (Gigabyte)
Storage
232GB Samsung SSD 970 EVO Plus 250GB
1863GB Samsung SSD 970 EVO Plus 2TB
Optical Drives
ATAPI iHAS124 F
Audio
NVIDIA High Definition Audio
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al diverse topics op internet gevonden waarbij ditzelfde gebeurd.
Echter heb ik nog geen oplossing gevonden behalve de bios resetten (maar dan is het probleem nog niet opgelost).
1 monitor aangesloten waardoor het weer werkt, maar dit is niet de situatie hoe ik hem graag wil hebben.
Ik wil graag in het bios kunnen zonder de monitor of tv af te sluiten.
Mijn vragen:
1. Is er een oplossing voor dit probleem?
2. Klopt het dat secure boot vereist is voor het installeren van Windows 11 (eerder was dit 100% zeker niet zo)?
[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 05-07-2023 18:33 ]
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl