Windows 11 installeren, problemen met CSM en secure boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 19:33
Mijn vraag:
Ik had niet verwacht dat ik hiervoor ooit een topic zou openen op tweakers (ik heb al zoveel Windows installaties gedaan inmiddels) maar nu loop ik toch tegen een probleem aan.

Ik wil een nieuwe installatie van Windows 11 home doen.
Deze stond al op deze computer maar bij de nieuwe installatie krijg ik de melding dat de computer niet geschikt is voor Windows 11 (dit klopt niet want hij draait hier al een tijd op).

Na zoeken op internet kwam ik er al snel achter dat secure boot aan moet staan in de bios (dit was blijkbaar eerder niet een eis). Om secure boot te activeren moest CSM eerst uit in de bios.

Na CSM uit te hebben gezet kom ik niet meer in de bios.
Ik lees op internet dat meer mensen hier last van hebben.
Ik heb op internet gevonden dat dit een bug schijnt te zijn.
Ik heb een dual scherm setup, in de zin van ik gebruik enkel mijn monitor en soms is het handig dat we dingen op tv kunnen kijken. Ik heb dit dan ook als dupliceer optie ingesteld.

Als ik mijn tv afkoppel (aangesloten via HDMI) kan ik weer in de bios komen.
Zodra ik de tv weer aankoppel heb ik weer hetzelfde probleem.
Nu heb ik de tv afgesloten en een 2de monitor getest.
Daarbij gebeurt hetzelfde wat dus een defect van de TV uitsluit.

Het gekke is dat als ik alleen de tv aansluit ik ook in de bios kom, enkel niet bij een dual setup.
Monitor 1 is aangesloten via DVI en tv of monitor 2 via HDMI.

Als ik CSM weer aan zet werkt alles weer naar behoren, echter kan ik dan Windows 11 niet installeren.
Als CSM uit staat en secure boot aan kan ik wel Windows 11 installeren maar ik zou graag willen dat het werkt met alles aangesloten.

Nu zou ik ook kunnen zeggen, ik installeer Windows 11 en daarna sluit ik het aan, maar ook voor de toekomst zou ik dit probleem opgelost willen hebben. Daarnaast zou ik graag in de bios willen kunnen komen zonder eerst een monitor of tv af te koppelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Asus 24 inch monitor, resolutie 1920 x 1080
Samsung 65 inch QLED 4K tv (kan op 4k resolutie maar staat op de pc ook op 1920 x 1080 ingesteld).

CPU
AMD Ryzen 5 3600X
Matisse 7nm Technology

RAM
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1499MHz (16-17-17-35)

Motherboard
ASRock B450 Pro4 (AM4)

Graphics
ASUS VS247 (1920x1080@60Hz)
8 GB NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti (Gigabyte)

Storage
232GB Samsung SSD 970 EVO Plus 250GB
1863GB Samsung SSD 970 EVO Plus 2TB

Optical Drives
ATAPI iHAS124 F

Audio
NVIDIA High Definition Audio

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al diverse topics op internet gevonden waarbij ditzelfde gebeurd.
Echter heb ik nog geen oplossing gevonden behalve de bios resetten (maar dan is het probleem nog niet opgelost).

1 monitor aangesloten waardoor het weer werkt, maar dit is niet de situatie hoe ik hem graag wil hebben.
Ik wil graag in het bios kunnen zonder de monitor of tv af te sluiten.

Mijn vragen:
1. Is er een oplossing voor dit probleem?
2. Klopt het dat secure boot vereist is voor het installeren van Windows 11 (eerder was dit 100% zeker niet zo)?

[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 05-07-2023 18:33 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
welke pc hebben we het over? mijn laptop draait al ff op win11. niet dat hij er geschikt voor is...
het een sluit het ander niet uit

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
jack zomer schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:26:
[...]

welke pc hebben we het over? mijn laptop draait al ff op win11. niet dat hij er geschikt voor is...
het een sluit het ander niet uit
CPU
AMD Ryzen 5 3600X
Matisse 7nm Technology

RAM
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1499MHz (16-17-17-35)

Motherboard
ASRock B450 Pro4 (AM4)

Graphics
ASUS VS247 (1920x1080@60Hz)
8 GB NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti (Gigabyte)

Storage
232GB Samsung SSD 970 EVO Plus 250GB
1863GB Samsung SSD 970 EVO Plus 2TB

Optical Drives
ATAPI iHAS124 F

Audio
NVIDIA High Definition Audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:53
Ik heb een vergelijkbare situatie maar dan met DP en HDMI. Ik heb de monitor op de DP en TV op HDMI. Bij booten naar de BIOS ziet de PC de DP als primaire monitor en zal de BIOS informatie enkel daar weergeven. Als Windows boot zal het op de schermen weergeven zoals jij het hebt ingesteld.

Om de BIOS informatie op de monitor te zien gebruik ik een verloopstukje van DP naar HDMI. De monitor heeft een DVI poort dus ik gebruik een HDMI naar DVI kabel vanaf het verloopstukje.

Oplossing is dus de juiste verloopkabels -stukjes aanschaffen. Dan zul je bij booten altijd de BIOS op de monitor zien.

Je kunt Windows 11 alvast installeren in afwachting van de kabels. Het probleem heeft louter betrekking op hoe de PC zich gedraagt bij het booten van de BIOS niet op hoe dingen in Windows zijn ingesteld. BIOS boot en Windows boot zijn onafhankelijk van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
EricJH schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:34:
Ik heb een vergelijkbare situatie maar dan met DP en HDMI. Ik heb de monitor op de DP en TV op HDMI. Bij booten naar de BIOS ziet de PC de DP als primaire monitor en zal de BIOS informatie enkel daar weergeven. Als Windows boot zal het op de schermen weergeven zoals jij het hebt ingesteld.

Om de BIOS informatie op de monitor te zien gebruik ik een verloopstukje van DP naar HDMI. De monitor heeft een DVI poort dus ik gebruik een HDMI naar DVI kabel vanaf het verloopstukje.

Oplossing is dus de juiste verloopkabels -stukjes aanschaffen. Dan zul je bij booten altijd de BIOS op de monitor zien.

Je kunt Windows 11 alvast installeren in afwachting van de kabels. Het probleem heeft louter betrekking op hoe de PC zich gedraagt bij het booten van de BIOS niet op hoe dingen in Windows zijn ingesteld. BIOS boot en Windows boot zijn onafhankelijk van elkaar.
Als ik beide heb aangesloten kan ik op geen 1 scherm in de bios komen als CSM uit staat.
Als CSM aan staat kan dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Stel zodanig in dat je wel in de BIOS komt. Welke versie BOS draai je?

Hier vind je de meest recente versies
https://www.asrock.com/MB/AMD/B450%20Pro4/index.asp#BIOS

Voor compatibility kan het nodig zijn dat je naar een recentere versie moet flashen.
ASrock belooft Win 11 compatibility support op dit bord, dus CSM uit, Secure Boot aan moet mogelijk zijn.
Verder lijkt de situatie die @EricJH beschrijft van toepassing te zijn.
Enkel een weergave met specifieke setup van schermen is wat dit bemoeilijkt.

Je hebt nog niet aangegeven op welke manier jij je schermen hebt aangesloten, welk scherm op welke output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
akimosan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:08:
Stel zodanig in dat je wel in de BIOS komt. Welke versie BOS draai je?

Hier vind je de meest recente versies
https://www.asrock.com/MB/AMD/B450%20Pro4/index.asp#BIOS

Voor compatibility kan het nodig zijn dat je naar een recentere versie moet flashen.
ASrock belooft Win 11 compatibility support op dit bord, dus CSM uit, Secure Boot aan moet mogelijk zijn.
Verder lijkt de situatie die @EricJH beschrijft van toepassing te zijn.
Enkel een weergave met specifieke setup van schermen is wat dit bemoeilijkt.

Je hebt nog niet aangegeven op welke manier jij je schermen hebt aangesloten, welk scherm op welke output?
Bios versie P8.02 heb ik (ik had eerst problemen met RGB uitzetten en toen heb ik al geüpdatet naar de nieuwste versie wat dat probleem oploste). Het gekke is, ik zie deze bios versie er helemaal niet tussen staan (terwijl ik hem wel van die site heb gedownload).

Ik zie hier al wat de reden is: https://www.reddit.com/r/...on_of_bios_for_b450_pro4/

In de startpost had ik aangegeven hoe het is aangesloten, maar hierbij nogmaals even:
Monitor 1 is aangesloten via DVI en tv of monitor 2 via HDMI.

Even voor de duidelijkheid, CSM uit en Secure boot aan en vervolgens in de bios kunnen komen werkt wel als er 1 scherm is aangesloten.

Ik begrijp overigens niet hoe ik eerder Windows 11 hierop heb gekregen, dit was ook een schone installatie en toen stond CSM aan en Secure boot uit.

[ Voor 8% gewijzigd door knorde op 06-07-2023 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
Even een update:

Ik heb gisteren van mijn werk even een displayport naar HDMI adapter geleend (en vandaag weer mee terug genomen omdat ze hem zelf gebruiken). Tot mijn grote verbazing werkt het via die manier wel.

Dus van DVI --> DVI (monitor) en HDMI --> HDMI (tv) naar Displayport --> HDMI (monitor) en HDMI --> HDMI (tv). Ik begrijp niet zo goed waarom dit wel werkt maar het werkt.

Nu had ik gisterenavond een kabel besteld van Displayport --> HDMI.

Vandaag ontvangen, echter lijkt deze kabel dood (ik las later in de reviews dat meerdere mensen dat hadden).
Ik heb nu 1 adapter en 2 kabels besteld, zal vast wel een werkende tussen zitten en de rest stuur ik terug. Ik laat de uitkomst uiteraard nog even weten, maar het probleem lijkt gevonden (al snap ik nog steeds niet waarom dit wel werkt).

[ Voor 6% gewijzigd door knorde op 07-07-2023 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:53
Een DP naar HDMI adpater is, noodzakelijkerwijs?, een aktieve adapter; een eenvoudige verloopkabel werkt niet (altijd?)weet ik uit ervaring.

Ik heb deze adapter gekocht: https://sandberg.world/en...adapter-dp14gthdmi20-4k60 . Deze zit op de DP van mijn grafische kaart met daarachter een HDMI-->DVI verloopkabel naar de monitor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
Eerlijk gezegd zou ik me er gewoon bij neerleggen. Je BIOS, of eigenlijk UEFI, doet het nu eenmaal zo. Jammer, maar het is nu niet anders.
Voor die ene keer in de zoveel jaar dat je een keer in je BIOS moet zijn koppel je dan maar even je TV af. So what? Zo erg is dat dan toch ook niet? Ga je daar nou echt kabels en andere fratsen voor uithalen?

Wie weet werkt het bij een volgende UEFI update weer wel. Of bij je volgende moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
xFeverr schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:40:
Eerlijk gezegd zou ik me er gewoon bij neerleggen. Je BIOS, of eigenlijk UEFI, doet het nu eenmaal zo. Jammer, maar het is nu niet anders.
Voor die ene keer in de zoveel jaar dat je een keer in je BIOS moet zijn koppel je dan maar even je TV af. So what? Zo erg is dat dan toch ook niet? Ga je daar nou echt kabels en andere fratsen voor uithalen?

Wie weet werkt het bij een volgende UEFI update weer wel. Of bij je volgende moederbord.
Ik heb het inmiddels geaccepteerd en alle extra kabels die ik had aangeschaft om uit te proberen of ik mijn monitor scherm 1 kon maken terug gestuurd.

[ Voor 64% gewijzigd door knorde op 16-07-2023 18:39 ]

Pagina: 1