Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• BqL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 21:29
Heren,

Enige tijd geleden heb ik zonnepanelen geplaatst. Dit heb ik gedaan met de volgende materialen:

10 x Trina Solar Vertex 405wp
1 x Growatt MIN 3600TL-X omvormer

Op dit moment is de groep voor mijn zonnepanelen verbonden met een aardlekschakelaar die wordt gedeeld met nog 3 andere groepen.

Nu wil ik eigenlijk de volgende stap nemen en een aparte aardlekschakelaar installeren die specifiek voor deze groep is en tevens een capaciteit van 300 mA heeft. Ik merk namelijk dat hij bij vochtig weer soms uitschakelt.

Nu denk ik dat ik dit zelf kan doen, maar ik twijfel over wat de beste keuze is. Moet ik bijvoorbeeld een ABB aardlekschakelaar van 2-polig, 40A en 300mA type A (F202) nemen en deze naast de huidige aardlekschakelaar plaatsen om de groep hierop aan te sluiten?

Eigenlijk ben ik opzoek naar jullie advies hoe ik dit het beste kan aanvliegen

Zie de foto voor meer info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9XKnDJN8xWEShOChzkPneAIVYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oVpRgxqL2mhNTVxTLTsUB9f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06stwbwnQgQnhkw237AVciL5p1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OObsp1zShaAQZ1hbQmCwyIoi.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:01
Daar rechtsonder kun je een aardlekautomaat plaatsen.

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:43
ik zal dan de rest laten voor wat het is en de omvormer een eigen alamat 300ma plaatsen.
https://www.sandervunderi...kautomaat-1p-n-300ma.html

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11 20:06
Inderdaad een aardlek automaat ipv schakelaar.

Bij mij hebben ze het als volgt aangesloten en gekeurd: hoofdaansluiting > T splitter > op de ene kant de hoofdaansluiting en op de andere kanten de doorverbinding naar de aardlekautomaat van de zonnepanelen en de hoofdschakelaar (waar nu je hoofdkabels in gaan).

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11 20:06
redbullwaning schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:34:
ik zal dan de rest laten voor wat het is en de omvormer een eigen alamat 300ma plaatsen.
https://www.sandervunderi...kautomaat-1p-n-300ma.html
Bij mij zit er een 30ma tussen is 300 niet een beetje veel dan ?

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:43
computerjunky schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:39:
[...]

Bij mij zit er een 30ma tussen is 300 niet een beetje veel dan ?
meeste fabrikanten schrijven 300ma voor Growatt ook.

code:
1
2
3
4
5
6
NOTE :
The inverter has the function of detecting residual current and
protecting the inverter against residual current. If your inverter has to
equip a AC breaker which has the function of detecting residual
current ,you must choose a AC breaker with the rating residual
current more than 300mA.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Je kan natuurlijk een beetje schuiven met de automaten in bovenste rij zodat je daar een aardlekautomaat kwijt kan. Dan heb je geen probleem met draadlengtes.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 05-07-2023 16:52 ]

A'dam PVOutput

• BqL
Bedankt voor de antwoorden. Ik was al blij te horen dat ik een aardlekautomaat kan toevoegen in plaats van een aardlekschakelaar.

Dat betekent dat ik een ABB Aardlekautomaat 1P+N B16 300mA moet aanschaffen en deze rechtsonder moet plaatsen. Ik sluit de kabels van de zonnepanelengroep dan aan op de bovenkant van de automaat. Maar hoe sluit ik deze vervolgens aan op de hoofdschakelaar? @computerjunky noemde een T-splitsing. Hebben jullie een voorbeeld hoe ik dat in mijn situatie kan doen?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Daar moet je in dit rijtje zoeken bij Sander. https://www.sandervunderi...dbrug-voor-groepenkasten/

Maar heb je draadlengte genoeg aan de bovenkant om je nieuwe automaat op de onderste rij te plaatsen?

[ Voor 29% gewijzigd door ericplan op 05-07-2023 17:17 ]

A'dam PVOutput

• BqL
@ericplan klopt het dan dat ik de kabel in de rood gemarkeerde vlak vervang door een draadbrug van sandervunderink.nl. 1 uit einde gaat naar de orginele plek, de andere in de nieuwe aardlek automaat?

Dit doe ik dan voor bruin en blauw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s5PFRQ3hgyzQcINbVUyBHsIzdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CH1OAKNXzAHP9ytD7PwyOgH9.png?f=user_large

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik zeg het met de beste bedoelingen: als je deze vragen stelt kun je het beter door een elektricien laten doen. Ja, wellicht kun je het zelf. Maar een foutje en je huis is weg... Een elektricien is hier niet lang mee bezig, maar dan weet je wel zeker dat het veilig en goed is. Ik raad je aan om niet op een paar tientjes te gaan besparen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• BqL
@TKroon Je hebt gelijk. Ik probeer ook alleen maar mijn kennis op dit gebied te vergroten. Naar mijn gevoel is het geen ingrijpende wijziging, maar ik begrijp wel de risico's die ermee gepaard gaan.

Ik schaf de spullen aan en dan laat ik de installatie door een elektricien uitvoeren.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:47

DjVe

Hatsaflats!

Sowieso de 20A variant pakken om te voldoen aan de 80% belastbaarheid van de automaat (de omvormer doet 16A max).

Vervolgens op een van de fases en de neutraal een aftakblokje zetten. Daar steek je een aftakking in naar je ALAmat en de andere gebruik je voor interne transport in je kast.

En heel officieel moet er eigenlijk ook nog een 40A remautomaat tussen (of je moet een aardlekschakelaar op de PV fase vervangen voor een 63A) want 25A van het net + 16A PV komt boven de 40A die de aardlek mag hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door DjVe op 05-07-2023 17:50 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
Met 63A moet je naar 10mm2 bedrading… maakt het niet simpeler.
Een 40A 30mA alamat in plaats van ALS is eenvoudiger bij gebrek aan ruimte voor remautomaat

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1