Is deze wastafel ophanging normaal?

Pagina: 1
Acties:

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-12 18:33
We hebben recent een nieuwe woning gekocht en tijdens het demonteren van een soort inbouwkast (dat is het donker grijze op de foto) in de slaapkamer naast de badkamer kwam deze, naar mijn eerste inschatting, bijzondere wastafel montage tevoorschijn.

Is dit normaal, als in, komt dergelijke montage voor dat je aan de andere kant van de (ik vermoed dat het een gipsen) wand een wastafel montage dient te verstevigen? En/of kan het voorzorg zijn geweest van degene die het geplaatst heeft (nl. de vorige eigenaar vóór de eigenaar van wie wij het huis nu gekocht hebben) dat die bijv. gedacht heeft: als een van de kinderen er een keer aan gaat hangen blijft het tenminste stevig zitten.

Wat ik al gevonden heb
Ik heb al begrepen dat je voor montage van accessoires in een badkamer eventuele gipswanden zou moeten verstevigen met een houten plaat (bijv. OSB) (?), en maar ook dat een boorgat voor een wastafel tenminste 10cm diep moet zijn. Dat is al ongeveer de breedte van de tussenwand tussen de slaapkamer en badkamer (om precies te zijn zou ik zou het na moeten meten als ik weer ter plaatse ben) dus dat zou er misschien ook mee te maken kunnen hebben als ik dit correct begrepen heb.

Wat is jullie idee ervan als je zoiets aantreft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh6SzEcO--QkppkEQRr3mkCrqJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ESiJiKNkooJWL9y9kpbr4e7G.jpg?f=user_large

Edit; excuus het plaatje was mislukt.

[ Voor 15% gewijzigd door autoreverse op 05-07-2023 15:40 . Reden: foto toegevoegd ]

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12 12:58

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

We zien niets?
Nu wel ;)

Normaal gesproken doe je achter de gipsplaat een houten plaat die je vastschroeft op de staanders. Dat zorgt voor voldoende draagvermorgen.

Dit plaatje doet volgens mij bijzonder weinig...

[ Voor 88% gewijzigd door Mike2k op 05-07-2023 15:40 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:34

Rmg

autoreverse schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:35:

Tjah "oude" huizen hebben soms rare dingen.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 22:06

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Aangenomen dat het een gipsblokken-wandje is (cellenbeton), en niet gips-platen, begrijp ik de gedachte wel. Je verspreidt de druk over ten minste het plaatje, in plaats van op enkel de moeren. Bij een enkele gipsplaat heeft dat minder effect omdat je dan waarschijnlijk het plaatje vrij makkelijk door de hele plaat heentrekt :P

Mooi? Zou ik het zelf zo doen? Nee, maar het zal wel blijven hangen :)

*knip*

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 05-07-2023 16:32 . Reden: Hou het serieus aub, het is hier geen HK ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

je verspreid toch helemaal de druk niet zo? Staat nog steeds 100% op die 2 bouten.

Waar kijken we nou naar? Zit de wastafel aan de andere kan van deze plaat?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07

Arjan A

Cenosillicafoob

Ja, dit was best een gangbare methode. In mijn jaren '70 woning was het zelfde principe gebruikt, maar dan met twee ronde plastic doppen die de druk verdeelden. Iets netter dan dit, want je kon er overheen behangen.
Het betrof hier ook een gipswandje.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12 15:18
Dit lijkt op een werkje van iemand die niet weet hoe je in cellenbetonnen muur iets moet ophangen.
Zitten er ook tegels op de muur van je badkamer?

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:17
Tegenwoordig heb je mooie Fischer ankers speciaal voor cellenbeton. Onze oude wasbak was (in gibo wandje) ook vanaf de achterzijde gefixeerd.

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Kan iemand mij aangeven wat nou eigenlijk het probleem is zonder TS tot zeikerd te bombarderen?

Oh wacht, TS gaat voor 'verborgen gebrek' :+

Versteveging/ondersteuning aan de onder/achterkant van een kast kan ook wenselijk zijn om de kest 'steviger' op zijn plek te houden. Er zit zelfs netjes een sleufje in de kst zelf. En aangezien TS die kast moest demonteren heeft deze constructie prima zijn werk gedaan. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door The_BoKmeester op 05-07-2023 20:35 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

autoreverse schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:35:

[Afbeelding]

Edit; excuus het plaatje was mislukt.
Ik zou het geen mooie oplossing vinden en "Uitzoeken hoe dit beter kan" op mijn Todo lijstje van mijn nieuwe woning zetten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier eenzelfde situatie, alleen dan zonder plaatje maar met een paar grote carosserieringen.

Bij het verbouwen van de badkamer is de gipsblokkenwand er helemaal uitgegaan en vervangen door houtskelet. Hierbij zijn de plekken waar de wasbak moest komen te hangen voorzien van extra balken achter het plaatmateriaal. Op de houtskelet zijn een 9mm OSB geschroefd en daaroverheen nog een 12mm gipsplaat. Dat moet voldoende vlees zijn om het een en ander aan op te hangen.

Na een paar jaar hangt de wasbak in ieder geval nog stevig aan de muur...

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12 23:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het kan ook nog van die blauwgrijze zwemsteen zijn. Dat is helemaal net peperkoek. Werd toegepast voor het gipsblokken tijdperk.

• autoreverse
Dinictus208 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:51:
je verspreid toch helemaal de druk niet zo? Staat nog steeds 100% op die 2 bouten.
Waar kijken we nou naar? Zit de wastafel aan de andere kan van deze plaat?
Klopt, je kijkt hier naar de wand van de slaapkamer naast de badkamer. Aan de andere kant op precies die plek hangt de wastafel (in de badkamer)
com2,1ghz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:55:
Dit lijkt op een werkje van iemand die niet weet hoe je in cellenbetonnen muur iets moet ophangen.
Zitten er ook tegels op de muur van je badkamer?
Hoe kan je zien of de wand van cellenbeton is ipv gips, kan je dat zien als je een gaatje boort?
Ja, er zitten ook tegels aan de wand in de badkamer.
The_BoKmeester schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:33:
Versteveging/ondersteuning aan de onder/achterkant van een kast kan ook wenselijk zijn om de kest 'steviger' op zijn plek te houden. Er zit zelfs netjes een sleufje in de kst zelf. En aangezien TS die kast moest demonteren heeft deze constructie prima zijn werk gedaan. ;)
Het witte plankje had niets met die kast te maken...

Resumé; het is niet zo'n heel zeldzaam verschijnsel dus, er worden nogal eens bijzondere doe-het-zelf oplossingen gecreëerd kennelijk. Ik zal er (voorlopig?) niet achter komen of het nou extra voorzorg van de vorige eigenaar was en overbodig of dat het onkunde betreft.

Voor verborgen gebrek vind ik het niet spannend genoeg (er is niks stuk, er lekt niks o.i.d.)

De badkamer is nog lang niet aan verbouwing toe, is ook qua style nog niet gedateerd dus die moet zeker nog wel 10 jaar mee kunnen gaan (als het niet langer is) Ik denk dat ik het dan verder zo laat en er een boekenkast o.i.d. voor ga zetten.

[ Voor 74% gewijzigd door autoreverse op 06-07-2023 19:51 ]

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Maar dat witte plaatje zorgde er toch voor dat het wastafel-onderstel niet naar voren kon komen? Het past niet voor niets precies. En waarom is het een probleem? Normaal geproken zie je het niet, omdat de wastafel er bovenop ligt. (toch?)

Ik zou zeggen, het is spuuglelijk, weghalen dat plaatje. Dit kan zo niet. :')

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

The_BoKmeester schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:38:
Maar dat witte plaatje zorgde er toch voor dat het wastafel-onderstel niet naar voren kon komen? Het past niet voor niets precies. En waarom is het een probleem? Normaal geproken zie je het niet, omdat de wastafel er bovenop ligt. (toch?)

Ik zou zeggen, het is spuuglelijk, weghalen dat plaatje. Dit kan zo niet. :')
Nee dit is de andere kant van de muur ;)
Heb ik ook gehad in een oud huis.
Vond het irritant en is ook weggehaald tijdens de douche verbouwing.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• autoreverse
Hoe zou jij het aanpakken, dat plaatje weghalen? Ik sta open voor klus advies ;)

Voor de goede orde, dit witte plankje zit aan de andere kant van de muur waar de wastafel aan hangt. Het heeft dus niet iets van doen van een onderstel of wastafel kast (die je onder de wastafel zou zetten, in de badkamer zelf)

[ Voor 6% gewijzigd door autoreverse op 06-07-2023 19:49 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Advies met een knipoog: staand douchemeubel nemen, zodat je geen bevestiging aan de muur nodig hebt (als je de muur niet vertrouwt).
Pagina: 1