Keuzestress rondom gaminglaptop, is RTX 4080 een overkill?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TestDummie
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Sinds mijn vorige laptop plotseling ervoor heeft gekozen om met vervroegd pensioen te gaan, zoek ik (snel) een geschikte vervanger. Hiervoor heb ik al een vergelijking gemaakt van vergelijkbare laptops, hopelijk kunnen jullie mij meehelpen! :)

EDIT: Na lang overwegen lijkt mij deze laptop op dit moment het beste, de Medion X40, die nu bij Alternate 2999 Euro is met gratis nog de waterkoeler erbij (249 Euro). De specs liegen er niet om, (4080/i9/32GB Ram/1TB) maar ik zit mij nu af te vragen of dit de beste keuze is voor dit geld. :?
uitvoering: Medion Erazer Beast X40

Wat ga je met de laptop doen?
Ik zoek een opvolger die ook ongeveer vijf jaar kan meegaan (future-proof) en die vooral gebruikt wordt voor multimedia, coderen en het draaien van lichte tot middelzware games. Mijn vorige laptop was met een 950M videokaart nogal beperkt qua gaming, graag ben ik dit keer beter voorbereid, maar ik zit mij af te vragen of een RTX 4080 geen overkill is...

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken?
Windows heeft mijn voorkeur, het draaien van games uiteraard en developer tools, maar dat laatste hoeft met front-end werk niet al te zwaar te zijn ;)

Wat is je budget?
Maximaal 3k (incl.), maar een mooie laptop voor wat minder mag natuurlijk altijd :)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar in praktijk zit ie alleen bij lichte werkzaamheden/multimedia van het stroom af, voor gamen zoek ik altijd een stopcontact op. De laptop gebruik ik daarnaast op een bureau aangesloten aan een monitor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik ben erg benieuwd naar suggesties! :)

Extra info
- Een beeldscherm van minstens 16 inch, het liefst een 17 inch beeldscherm met een hoge resolutie en anti-glans;
- Een RTX 4070 of het liefst een 4080 videokaart (ivm 12GB, of is dit onnodig?);
- Iig een 1TB SSD voor data opslag;
- 32GB ram en een i7 processor, i9 als dat toegevoegde waarde biedt;
- Omdat ik op dit moment geen werkende laptop heb, heeft een snelle levering mijn voorkeur.

In de vergelijking heb ik oa het merk Skikk gevonden, hebben mensen hier ervaring mee?

Hopelijk schetst dit verhaal een duidelijk beeld, elke vraag/reactie is welkom, alvast bedankt! :)

[ Voor 11% gewijzigd door TestDummie op 05-07-2023 18:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-07 15:41
begrijp ik het nu goed dat die waterblok extern is ?
wat is dan het nut van een laptop ?

Ik vraag dit maar omdat ik vroeger ook met gaming laptops aan het klooien was, tot er op een gegeven moment iemand tegen me vertelde, waarom ik eigenlijk een laptop had (extern scherm, extern toetsenbord en muis, ... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-07 20:42
Blijkbaar een externe koeling erbij die je aan moet koppelen?
Mocht je dat ding mee moeten nemen ergens heen moet je dit dus steeds afkoppelen?
Als ze dit erbij doen zal die laptop dat wel nodig hebben.. ding zal dus wel flink heet worden denk ik dan.

Verder geen idee wat lichte/middel zware games zijn, maar met een 4090 zal het overkill zijn.
wat wel zo is, je zal wel jaren hiermee door kunnen, en dat is ook een uitgangspunt van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:38

Tazzios

..

@Wolfp4ck haha herkenbaar, dat is momenteel ook mijn setup. Flink lopen tune om de laptop tijdens het game stiller te krijgen. Volgende keer misschien toch weer een desktop.

@ ts
Game PC en simpel laptopje red je waarschijnlijk ook voor het geld. voordeel is dat je upgrade mogelijkheden overhoud en het een stuk degelijker en stiller is.

Weet ook dat de performance een 4080 in een laptop heeel wat anders (lager) is dan een 4080 in een desktop.

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 06-07-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-07 15:41
ivm de opmerking van @Tazzios moet ik hem gelijk geven.

Dit is de TDP van die processor
Processor Base Power 55 W
Maximum Turbo Power 157 W
Ik weet niet hoeveel de rest van de laptop nodig heeft maar een scherm heeft al gauw 50 W nodig

Je powerbrick kan 330W leveren.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-4080.c3888
De desktop versie van de 4080 heeft 320 W als tdp

maw, het noemt misschien wel een 4080, maar het zal niet kunnen typen aan een desktop 4080 (en als je de Wattages bekijkt, zal je met geluk 50% van de kracht van een normale 4080 kunnen hebben)

Waarom er dan wel voor betalen ?

Ik ben inmiddels afgestapt, voor gaming heb ik desktop pc en voor mobiel werk heb ik 14 inch Dell XPS dat ik meepak als ik het nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TestDummie
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Dank voor jullie reacties!

@Wolfp4ck Ik gebruik de laptop nog vaak genoeg hybride, wanneer je op meerdere plekken de laptop gebruikt dan is het wel handig. Ook wordt de zolder waar ik de laptop het vaakst gebruikt in de zomer nogal heet, dan is het handig als je nog mobiel bent.

De externe waterkoeler is vooral een gimmick, idd is het wat ironisch om te combineren met een laptop maar gezien de reviews lost dit wel aardig het probleem van oververhitte laptops op.

@Eskimoo Het zijn games zoals Strange Brigade, AoE en Hollow Knight. Ik zat lang te twijfelen tussen de 4070 en 4080, maar het verschil in geheugen bij de laatste stelde mij wat meer gerust

@Tazzios Goede opmerking, Nvidia is nogal (expres?) verwarrend met de benaming van de videokaarten. Idd zal dit eerder qua performance passen bij een 4060/4070.
Ik heb een combinatie van laptop/desktop overwogen, maar twee aparte systemen leek mij wat onhandig.

Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de Erazer met 4080 gekocht. Qua specs kan ik niet een veel betere laptop vinden en de drie jaar garantie bij Alternate is ook wel handig. Nogmaals bedankt voor het meedenken! :)
Pagina: 1