Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickieman86
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-02-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben van plan dit systeem in September aan te schaffen. De nieuwe PC is vooral bedoeld om te gamen, Ik ben van plan een 144Hz ultrawide 1440p scherm te halen. (Dell S3422DWG), en de komende de jaren van alle nieuwe titels te genieten op hoge settings. Ook ga ik de PC gebruiken om muziek op te nemen in Reaper, en ontwerpen te maken in programma's als Fusion 360. Dit is echter niet de prioriteit, en ik vermoed dat de huidige specificaties voldoende zijn voor deze programma's. Ook wordt deze PC gewoon voor alledaags gebruik gebruikt, echter maakt dat niets uit voor de specificaties.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De huidige wenslijst voor de PC is ongeveer €1600,-. Het liefst wil ik rond dit bedrag blijven, maar als ik iets over het hoofd heb gezien wat een hoop ellende bespaard in de toekomst, vindt ik het niet erg om daar iets meer aan te besteden. Als een of meerdere onderdelen in de PC overkill zijn vindt ik het uiteraard niet erg om te besparen. Ik ben van plan de PC zelf te assembleren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ben reeds in het bezit van een 1080p monitor, muis, toetsenbord, en audio interface. Ik heb geen PC onderdelen die ik over kan zetten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor
AMD Ryzen 5 7600X Boxed
Ik zat eerst te kijken naar een 7700X, maar deze is recent weer aanzienlijk in prijs gestegen en het verschil in FPS met gamen is er niet. Waarschijnlijk heb ik de extra cores toch niet nodig.

Moederbord
ASUS PRIME B650M-A WIFI-CSM
Ik heb dit onderzocht, echter weet ik eigenlijk nog steeds niet wat ik moet zoeken in een moederbord. Deze schijnt goed te zijn voor de prijs. WIFI heb ik eigenlijk niet nodig, maar voor het geval dat ik de PC een keer wil meenemen is het toch handig om erbij te hebben. Ik heb al een USB audio interface, dus het is niet belangrijk dat het moederbord een goede audio chip heeft omdat deze toch nooit gebruikt gaat worden.

Videokaarten
ASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming D 16G
Dit leek mij een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding videokaart met hoge prestaties die nog jaren mee kan.

Behuizingen
Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
De meest populaire behuizing geloof ik. Hoge kwaliteits behuizing voor niet extreem veel geld. Prima looks en goede airflow.

Processorkoeling
be quiet! Dark Rock Pro 4
Deze koeler is overkill, echter wil ik ook voor de volgende AM5 processor (en wellicht de gene daarna met een nieuwe mounting bracket) gewoon al klaar zijn. Ik zat ook te kijken naar een Noctua NH-D15 maar die is nog duurder, echter schijnt Noctua wel gratis mounting brackets te leveren voor upgrades, wat in de toekomst het prijsverschil weer teniet doet.

Ventilators
Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm
Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm
120mm voor de uitlaat en 140mm voor de rest van de behuizing. Waarschijnlijk veel te gek, maar de ventilators zijn niet heel duur en worden extreem goed beoordeeld in tests.

Geheugen intern
G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K
AMD raadt 6000MT/s aan als optimale ram voor hun processors. 32GB, heb ik het nodig? geen idee. Maar toch handig om te hebben lijkt mij. CAS30 is zeer laag. Voor de rest heb ik er geen verstand van.

Voedingen
Gigabyte UD850GM
Het wordt aangeraden op internet om de cultists PSU tier list aan te houden, deze 850W voeding zou voldoende moeten zijn voor de huidige videokaart en is een B tier PSU volgens de lijst wat goed genoeg is omdat de A tier aanzienlijk duurder is.

Solid state drives
Samsung 970 Evo Plus 2TB
Het schijnt tegenwoordig niet meer uit te maken hoe snel de SSD is, vandaar deze in plaats van de 980 pro. 2TB geheugen, waar een hele boel games op passen. Een voordeel is dat deze SSD cache heeft wat goedkopere SSDs vaak niet hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik geef ook niet om RGB.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb gekozen voor AM5 omdat dit een nieuw platform is waar nog meerdere jaren nieuwe processors voor worden uitgebracht. Over enkele jaren wanneer de specificaties van het systeem verouderd zijn ben ik van plan een nieuwe videokaart er in te zetten, en wanneer nodig een nieuwe AM5 processor.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik ga er van uit dat deze lijst redelijk in orde is, echter vindt ik het fijn als meerdere mensen er nog een blik op werpen en wellicht een aantal verbeterpunten zien.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 240,93€ 240,93
1MoederbordenASUS PRIME B650M-A WIFI-CSM€ 156,-€ 156,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming D 16G€ 649,-€ 649,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,90€ 89,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 89,-€ 89,-
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,99€ 5,99
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 36,34€ 36,34
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K€ 107,90€ 107,90
1VoedingenGigabyte UD850GM€ 99,53€ 99,53
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 1.573,59

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinvlierop
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-06 09:36
een paar opmerkingen:
- het moederbord is micro-ATX en je hebt een ATX kast, het kan wel maar ziet er wat minder uit, ik zou zelf voor een ATX-bord gaan, bijv de Asus TUF gaming b650 (indien nodig de WIFI versie).
- vrij dure koeler, je zou kunnen kijken naar de Peerless asassin 120 (enkel te bestellen via Amazon)
- je hebt een 5 pack 140mm fans, volgens mij kan in de corsair voorin max 2 140mm of 3x 120mm, ik ben zelf ook voornemens deze kast te gaan gebruiken en ben zelf plan om 5x 120mm te plaatsen (3x front, 1x back en 1x top)
- qua voeding zou een 750w volstaan, al is het nooit verkeerd om wat marge te houden voor toekomstige upgrades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Boven kunnen 2x 140mm en voorin 2x 140mm, dus totaal 4x 140mm. Dan is een 5 pack goedkoper dan 4 individuele 140mm fans :). Ik zou de UDGM lijn van Gigabyte vermijden, ondanks dat Gigabyte zegt de problemen opgelost te hebben, heb ik persoonlijk niet een voeding die in het verleden problemen had (denk aan exploderen). De NZXT C850 V2 is een betere keuze en rond dezelfde prijs.

Ben het eens met de keuze voor de Peerless Assassin of Phantom Spirit. Enorm stuk goedkoper en de Dark Rock 4 is niet zo goed op AM5 CPUs. Denk er alleen wel om dat de fans van de Thermalright koelers klokgewijs draaien, en de BeQuiet anti-kloksgewijs. Dit beinvloed de airflow een beetje. Je zou hierom 3 120MM fans van Arctic kunnen nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aezeal1980
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik lees dit na in een ander topic waar toevallig een vergelijkbaar systeem gebouwd werd (dit is mijn versie in een kleiner kastje):

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 324,90€ 324,90
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 57,90€ 57,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,80€ 62,80
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5200J3636C16GX2-FX5€ 97,90€ 97,90
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 91,90€ 91,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.520,30

De uitgebreide aandacht voor fans zoals hier was er daar nog niet :D (alles gezamelijk bij Azerty voor 1570 dus net onder budget). Ben wel benieuwd of je dit ook een optie vindt.

Verder aan de TS de vraag: waarom de Dell S3422DWG monitor? Ik zat zelf te kijken naar de

1MonitorsAntgamer M34G5Q Zwart€ 329,99€ 329,99
1MonitorsIiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart€ 399,-€ 399,-
Totaal€ 728,99

[ Voor 16% gewijzigd door Aezeal1980 op 07-07-2023 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickieman86
Aezeal1980 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 01:58:
Ik lees dit na in een ander topic waar toevallig een vergelijkbaar systeem gebouwd werd (dit is mijn versie in een kleiner kastje):

1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5200J3636C16GX2-FX5€ 97,90€ 97,90
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 91,90€ 91,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.520,30

De uitgebreide aandacht voor fans zoals hier was er daar nog niet :D (alles gezamelijk bij Azerty voor 1570 dus net onder budget). Ben wel benieuwd of je dit ook een optie vindt.

Verder aan de TS de vraag: waarom de Dell S3422DWG monitor? Ik zat zelf te kijken naar de

1MonitorsAntgamer M34G5Q Zwart€ 329,99€ 329,99
Totaal€ 728,99
Bedankt voor je reactie! Ik zie dat jouw PC aardig bespaard op een aantal punten waardoor een duurdere CPU mogelijk is voor dezelfde prijs.

Besparingen:
Behuizing €30
CPU Koeler €20
RAM €10
Ventilators €40
Voeding €35, (t.o.v. NZXT C850 Gold v2)
SSD €10

Echter denk ik dat los van de behuizing en de CPU koeler, en wellicht de ventilators. Alle componenten wel een voordeel met zich meebrengen voor de meerprijs. Zeker voor de RAM is een betere optie te vinden voor die prijs.

Over het beeldscherm:
Ik gebruik meestal RTINGS als ik een scherm/toetsenbord/muis/geluidsapparatuur uitzoek omdat deze website grondig tests uitvoert op alles wat je maar kan bedenken. Het internet is het er over eens dat de Dell Alienware AW3423DW het beste ultrawide scherm is, echter valt deze buiten het budget. Dan zat ik verder te kijken en landde op de Gigabyte M34WQ. Dit is een IPS scherm, dit lijkt me een top scherm maar ik werd toch overgehaald door de betere contrasten van een VA scherm omdat ik ook wel eens films/series wil kijken op het scherm, en ik niet geef om de slechtere kijkhoek omdat ik er toch altijd recht voor zit.

Het scherm van Antgamer ziet er eerlijk gezegd vreselijk lelijk uit, heeft een 100Hz refresh rate en zijn geen reviews van te vinden op google/youtube van mensen die er verstand van hebben.

Het scherm van Iiyama heeft wel gelijkwaardige specificaties met het scherm van Dell. Deze zal waarschijnlijk gelijkwaardig presteren. Echter zal ik toch eerder voor het Dell scherm kiezen omdat daar meer positieve reviews van te vinden zijn, en het prijsverschil niet aanzienlijk genoeg is om voor de 'onveilige' keuze te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aezeal1980
Rickieman86 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik zie dat jouw PC aardig bespaard op een aantal punten waardoor een duurdere CPU mogelijk is voor dezelfde prijs.

Besparingen:
Behuizing €30
CPU Koeler €20
RAM €10
Ventilators €40
Voeding €35, (t.o.v. NZXT C850 Gold v2)
SSD €10

Echter denk ik dat los van de behuizing en de CPU koeler, en wellicht de ventilators. Alle componenten wel een voordeel met zich meebrengen voor de meerprijs. Zeker voor de RAM is een betere optie te vinden voor die prijs.

Over het beeldscherm:
Ik gebruik meestal RTINGS als ik een scherm/toetsenbord/muis/geluidsapparatuur uitzoek omdat deze website grondig tests uitvoert op alles wat je maar kan bedenken. Het internet is het er over eens dat de Dell Alienware AW3423DW het beste ultrawide scherm is, echter valt deze buiten het budget. Dan zat ik verder te kijken en landde op de Gigabyte M34WQ. Dit is een IPS scherm, dit lijkt me een top scherm maar ik werd toch overgehaald door de betere contrasten van een VA scherm omdat ik ook wel eens films/series wil kijken op het scherm, en ik niet geef om de slechtere kijkhoek omdat ik er toch altijd recht voor zit.

Het scherm van Antgamer ziet er eerlijk gezegd vreselijk lelijk uit, heeft een 100Hz refresh rate en zijn geen reviews van te vinden op google/youtube van mensen die er verstand van hebben.

Het scherm van Iiyama heeft wel gelijkwaardige specificaties met het scherm van Dell. Deze zal waarschijnlijk gelijkwaardig presteren. Echter zal ik toch eerder voor het Dell scherm kiezen omdat daar meer positieve reviews van te vinden zijn, en het prijsverschil niet aanzienlijk genoeg is om voor de 'onveilige' keuze te gaan.
PM: ik ben geen kenner dus ben hier niet echt om je te helpen maar meer om je overwegingen te horen tav mij eigen keuze.

- Ik denk erover met qua RAM met je mee te gaan om de 6000mt/s te nemen. Wel lees ik op reddit 'Flare X5 series are pre-programmed with the latest AMD EXPO (EXtended Profiles for Overclocking) memory profiles. Ripjaw S5 are Programmed with the latest Intel XMP 3.0 profiles.' Ik keek net op de site van de fabirkant en die bevestigd dit. Ik lees alleen iets over overclocken dus wellicht niet relevant.. desondanks denk ik dat ik voor de flare 6000 ga.
- Denk je dat 650W niet genoeg is voor dit systeem?
https://www.techspot.com/review/2463-amd-radeon-6950xt/
Hier een systeem met een 58003d (gebruikt op vollekracht meer dan de 7700x) en dan komen ze op 528 uit.. dat is nog een redelijke marge tot 650 lijkt me. https://www.techpowerup.c...-reference-design/35.html wel piek tot 445 (en de 7700 gebruik 198 op piek) maar vraag me af hoe relevant dat is. Denk dat een 750 sowieso voldoende moet zijn. Ik hoor graag wat jij of anderen hier over denken.
- van de SSD vind ik kwaliteit en effect op prestaties lastig in te schatten moet ik zeggen.
- De koeler lijkt me voldoende en geluid is niet mijn belangrijkst issue als dat het voordeel is dus laat ik ook maar zo.

- De kast wil ik sowieso niet fulltower en ik heb in mijn laatste PC de afgelopen 8 jaar behoudens een nieuwe GPU (en geen upgrade, puur vervanging ivm defect) niets extra's ingeplugd dus meer ruimte heb ik ook niet nodig.

- De liyama monitor lkrigjt hier goede reviews en is ook via Azerty te krijgen dus ik denk dat ik die neem om toch een paar 10-tjes te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickieman86
Aezeal1980 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:07:
[...]

PM: ik ben geen kenner dus ben hier niet echt om je te helpen maar meer om je overwegingen te horen tav mij eigen keuze.

- Ik denk erover met qua RAM met je mee te gaan om de 6000mt/s te nemen. Wel lees ik op reddit 'Flare X5 series are pre-programmed with the latest AMD EXPO (EXtended Profiles for Overclocking) memory profiles. Ripjaw S5 are Programmed with the latest Intel XMP 3.0 profiles.' Ik keek net op de site van de fabirkant en die bevestigd dit. Ik lees alleen iets over overclocken dus wellicht niet relevant.. desondanks denk ik dat ik voor de flare 6000 ga.
- Denk je dat 650W niet genoeg is voor dit systeem?
https://www.techspot.com/review/2463-amd-radeon-6950xt/
Hier een systeem met een 58003d (gebruikt op vollekracht meer dan de 7700x) en dan komen ze op 528 uit.. dat is nog een redelijke marge tot 650 lijkt me. https://www.techpowerup.c...-reference-design/35.html wel piek tot 445 (en de 7700 gebruik 198 op piek) maar vraag me af hoe relevant dat is. Denk dat een 750 sowieso voldoende moet zijn. Ik hoor graag wat jij of anderen hier over denken.
- van de SSD vind ik kwaliteit en effect op prestaties lastig in te schatten moet ik zeggen.
- De koeler lijkt me voldoende en geluid is niet mijn belangrijkst issue als dat het voordeel is dus laat ik ook maar zo.

- De kast wil ik sowieso niet fulltower en ik heb in mijn laatste PC de afgelopen 8 jaar behoudens een nieuwe GPU (en geen upgrade, puur vervanging ivm defect) niets extra's ingeplugd dus meer ruimte heb ik ook niet nodig.

- De liyama monitor lkrigjt hier goede reviews en is ook via Azerty te krijgen dus ik denk dat ik die neem om toch een paar 10-tjes te besparen.
RAM:
Je hebt van die automatische overklokprofielen in je BIOS die je RAM optimaal laten werken. Ik heb geen idee wat het verschil is tussen XMP en EXPO, daar moet ik me nog in verdiepen.

PSU:
528 Watt in hun tests is het gemiddelde. Waarschijnlijk gaat het goed met een 650 Watt, maar als het verbruik piekt zou deze zomaar uit kunnen vallen. Wat ik heb gelezen is dat je ongeveer 1,5x het componentverbruik moet hebben aan PSU wattage om echt veilig te zitten. Voor die paar tientjes riskeer ik het niet en zou wel minimaal voor een 750W gaan. Ik ga voor 850 Watt om toekomstige upgrades te kunnen faciliteren.

SSD:
In de drive cache wordt recent gebruikte data tijdelijk opgeslagen om sneller toegang tot deze data mogelijk te maken.
Hoe veel verschil het in de praktijk maakt, geen idee. Maar voor een tientje vindt ik het een mooie toevoeging, los daarvan vertrouw ik Samsung als merk ook wel.

Koeler/Kast/Scherm
Volledig met je eens :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezeal1980
Zou tav de SSD deze

1Solid state drivesGigabyte AORUS Gen4 7300 2TB€ 114,90€ 114,90
Totaal€ 114,90

Wellicht een idee zijn gezien de heatsink (en ook 2 GB cache)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
Die overclock profielen zitten niet in je bios, maar staan op een klein chippie op de RAM modules. Je moederbord leest ze alleen uit. :) Kleine nuance.

EXPO is de AMD versie van Intel’s XMP. Beide afkortingen zijn fabrikant specifiek. De Flare X lijn is specifiek ontworpen voor AMD Ryzen en daarmee een hele veilig keus. Destijds was Flare X een van de eerste kits waarvan kon worden verwacht dat het met 1 druk op de knop 3200C14 kon draaien op oudere Ryzen generaties.

Een 650 watt voeding is gemaakt voor 650 watt continu vermogen. Een 528 watt systeem kan prima draaien op een 650. De meeste kwaliteit voedingen kunnen piekbelastingen tot en met 150% van hun continu vermogen gewoon aan. Voor een NZXT C650 v2 zou een piek naar 900 watt gewoon goed moeten gaan.
Toch is een 750 geen verkeerde investering omdat je dan je systeem wat meer richting het middengebied van het vermogen van de voeding duwt, wat meestal tot iets hogere efficientie leidt. Stel je hier niet te veel van voor. Je moet heel wat uurtjes gamen om ook maar 10 euro terug te verdienen.

SSD cache is best nuttig en maakt ze merkbaar sneller bij lichte taken. Bij zware taken heb je er geen klap aan omdat het in notime vol zit, maar die belasting ziet de gemiddelde huis tuin en keuken game pc nooit.
Samsung heeft recentelijk nog firmware problemen gehad met de 980 Pro en 990 Pro. Oude resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Voor beide SSD’s geldt: firmware updaten naar de nieuwste versie via Samsung Magician. Met andere lijnen zoals de oudere 970 evo plus en goedkopere 980 non pro zijn geen bekende problemen.

Geen gigabyte voedingen gebruiken. Dat is het risico gewoon niet waard.

Of je 2 fans bovenin de 4000D wil monteren zou ik even over nadenken. In de praktijk betekent dit waarschijnlijk dat 99% van de inkomende lucht van de bovenste intake fan door de voorste exhaust fan direct naar buiten gaat.
Als je dit doet zou ik de intake fans zo ver mogelijk naar beneden schuiven en de top fans zo ver mogelijk naar achteren. Dan passeert de lucht de componenten zo veel mogelijk.
Een alternatief is een 5 pack 120’s. 3 voorin, 1 achterin, 1 op de achterste positie bovenin. Dan heb je goede front to back airflow.

Overigens is de 5800X3D op vol vermogen niet zwaarder dan een 7700X. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar de 7700X heeft geen power limit out of the box en gaat onder full load dan ook net zo hard vermogen trekken als hij kan totdat hij thermal throttlet. De 5800X3D komt zelden op hoge wattages omdat de 3D vcache het voltage van de hele die begrenst.
Bron: review: AMD Ryzen 9 7950X en Ryzen 7 7700X - Is Zen 4 pijlsnel of bloedheet?

Voor de 7700X vooral deze guide toepassen: YouTube: Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity)

[ Voor 26% gewijzigd door youridv1 op 07-07-2023 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 247,58€ 247,58
1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC€ 659,-€ 659,-
1BehuizingenLian Li Lancool 205 Mesh C Zwart€ 94,72€ 94,72
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu Mark II Rev.B€ 38,50€ 38,50
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 104,90€ 104,90
1VoedingenASUS ROG Strix 750W Gold€ 80,87€ 80,87
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 107,90€ 107,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.512,47
Vergeet het Asus moederbord met stroomvoorziening met losse mosfets.
Het MSI moederbord is ATX formaat met wifi/BT veel betere en zwaardere stroomvoorziening met powerstages.
In plaats van 6 extra fans aanschaffen een behuizing gekozen met 3x pwm fans, 2x 14cm plus 1x 12cm.
De ASRock 6950XT is snel, maar verouderd. Een 6950XT verbruikt onder load 140W(!) meer dan een nieuwe RTX4070. Het 340W verbruik moet gekoeld worden en is moeilijk stil te krijgen.
Zie voor de prestatie- en stroomverbruik verschillen: https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html
De MSI RTX4070 is een triple fan, die weinig rpm nodig zal hebben om koel te blijven.
Een SSD met cache is nuttig bij veel writes, voor gaming zou ik een snellere PCIe4.0 x4 kiezen, zoals de SN770.
G.Skill S5 ondersteunt Intel XMP profielen. Voor AMD zou ik G.Skill X5 kiezen die AMD Expo ondersteunt.
Een Dark Rock Pro4 is uitstekend, maar overdaad voor een 7600X. De Scythe is al prima, eventueel een Be Quiet Shadow Rock 3.
Een 650W voeding is ruim voldoende voor deze build, maar de ASUS 750W is vrijwel gelijk geprijsd aan de NZXT 650W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
@Woezik Dat verschil in power delivery ga je niet merken met deze cpu’s en belastingen. Ja, de power delivery van de MSI is objectief beter en moderner, maar zodra je op de wattages zit waar dat verschil gaat maken, heb je hele andere dingen om je druk over te maken.
Verder niet oneens met de moederbord keuze overigens. De moederborden zijn beide competitief qua features.

Eens over de voeding.

De 6950XT is inderdaad een beetje een stroomvreter, maar dat boeit niet iedereen. Hij namelijk wel 16-17% sneller voor dezelfde prijs, buiten raytracing. Voor de meeste mensen is rasterization nog steeds de prio.
Je moet 1500 uur gamen (op full GPU load) op een tarief van 53 cent voordat je met een 6950XT 17% meer betaald hebt in totaal. Ik weet niet hoeveel uur per jaar TS denkt te gaan gamen, maar dat weegt mee in de beslissing.
Overigens zijn de reviews over de specifieke asrock 6950xt mbt geluid gewoon positief.

[ Voor 14% gewijzigd door youridv1 op 07-07-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
De conclusie van Hardware unboxed over de ASUS B650 prime is niet mals (20:45u):

Ook al ga je het moederbord niet icm een 7950X gebruiken, dan nog zou ik verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aezeal1980
youridv1 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:03:
Die overclock profielen zitten niet in je bios, maar staan op een klein chippie op de RAM modules. Je moederbord leest ze alleen uit. :) Kleine nuance.

EXPO is de AMD versie van Intel’s XMP. Beide afkortingen zijn fabrikant specifiek. De Flare X lijn is specifiek ontworpen voor AMD Ryzen en daarmee een hele veilig keus. Destijds was Flare X een van de eerste kits waarvan kon worden verwacht dat het met 1 druk op de knop 3200C14 kon draaien op oudere Ryzen generaties.

Een 650 watt voeding is gemaakt voor 650 watt continu vermogen. Een 528 watt systeem kan prima draaien op een 650. De meeste kwaliteit voedingen kunnen piekbelastingen tot en met 150% van hun continu vermogen gewoon aan. Voor een NZXT C650 v2 zou een piek naar 900 watt gewoon goed moeten gaan.
Toch is een 750 geen verkeerde investering omdat je dan je systeem wat meer richting het middengebied van het vermogen van de voeding duwt, wat meestal tot iets hogere efficientie leidt. Stel je hier niet te veel van voor. Je moet heel wat uurtjes gamen om ook maar 10 euro terug te verdienen.

SSD cache is best nuttig en maakt ze merkbaar sneller bij lichte taken. Bij zware taken heb je er geen klap aan omdat het in notime vol zit, maar die belasting ziet de gemiddelde huis tuin en keuken game pc nooit.
Samsung heeft recentelijk nog firmware problemen gehad met de 980 Pro en 990 Pro. Oude resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Voor beide SSD’s geldt: firmware updaten naar de nieuwste versie via Samsung Magician. Met andere lijnen zoals de oudere 970 evo plus en goedkopere 980 non pro zijn geen bekende problemen.

Geen gigabyte voedingen gebruiken. Dat is het risico gewoon niet waard.

Of je 2 fans bovenin de 4000D wil monteren zou ik even over nadenken. In de praktijk betekent dit waarschijnlijk dat 99% van de inkomende lucht van de bovenste intake fan door de voorste exhaust fan direct naar buiten gaat.
Als je dit doet zou ik de intake fans zo ver mogelijk naar beneden schuiven en de top fans zo ver mogelijk naar achteren. Dan passeert de lucht de componenten zo veel mogelijk.
Een alternatief is een 5 pack 120’s. 3 voorin, 1 achterin, 1 op de achterste positie bovenin. Dan heb je goede front to back airflow.

Overigens is de 5800X3D op vol vermogen niet zwaarder dan een 7700X. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar de 7700X heeft geen power limit out of the box en gaat onder full load dan ook net zo hard vermogen trekken als hij kan totdat hij thermal throttlet. De 5800X3D komt zelden op hoge wattages omdat de 3D vcache het voltage van de hele die begrenst.
Bron: review: AMD Ryzen 9 7950X en Ryzen 7 7700X - Is Zen 4 pijlsnel of bloedheet?

Voor de 7700X vooral deze guide toepassen: YouTube: Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity)
https://www.guru3d.com/ar...zen-7-7700x-review,7.html

hier onder multithread stond dat de 5800x3d iets meer verbruikt.. daar heb ik het vandaan. Verder niet heel relevant, het ging er meer om dat de het totale systeem verbruik globaal overeen komt (dacht ik tenminste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aezeal1980
Woezik schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:55:
De conclusie van Hardware unboxed over de ASUS B650 prime is niet mals (20:45u): [YouTube: Cheapest AMD B650 Boards Tested, VRM Thermals: 100c+ Temps]
Ook al ga je het moederbord niet icm een 7950X gebruiken, dan nog zou ik verder kijken.
Heb je een advies voor een micro ATX boederbord met wifi? Is B650 noodzakelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drakeru
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-11-2024
Zelf ben ik met eenzelfde build bezig, ik kwam op dit moederbord uit:
1MoederbordenGigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0)€ 179,-€ 179,-
Totaal€ 179,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aezeal1980
Ja op basis van de youtube die gepost is kwam ik uit op de M versie daarvan (want micro ATX).

1MoederbordenGigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0)€ 179,-€ 179,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
1VoedingenNZXT C750 Gold v2€ 101,85€ 101,85
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 98,-€ 98,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.972,35

Totaal bij Azerty E 2030 maar vindt bij 1 partij bestellen wel prettig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Aezeal1980 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:59:
[...]

Heb je een advies voor een micro ATX boederbord met wifi? Is B650 noodzakelijk?
B650 is niet noodzakelijk, maar de stroomvoorziening van veel A620 moederborden is te zwak wat leidt tot hoge temperaturen en throttling. Bij een 7700X zou ik daarom een B650 moederbord kiezen, bijvoorbeeld (in het geval van Azerty): https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650M-A-WIFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aezeal1980
Woezik schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:45:
[...]

B650 is niet noodzakelijk, maar de stroomvoorziening van veel A620 moederborden is te zwak wat leidt tot hoge temperaturen en throttling. Bij een 7700X zou ik daarom een B650 moederbord kiezen, bijvoorbeeld (in het geval van Azerty): https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650M-A-WIFI
Op basis van het filmpje ben ik voor de setup met de gigabyte gegaan zoals ik erboven postte, maar dank voor de reactie. Bestelling geplaatst.
Rickieman86 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:01:
[...]

RAM:
Je hebt van die automatische overklokprofielen in je BIOS die je RAM optimaal laten werken. Ik heb geen idee wat het verschil is tussen XMP en EXPO, daar moet ik me nog in verdiepen.

PSU:
528 Watt in hun tests is het gemiddelde. Waarschijnlijk gaat het goed met een 650 Watt, maar als het verbruik piekt zou deze zomaar uit kunnen vallen. Wat ik heb gelezen is dat je ongeveer 1,5x het componentverbruik moet hebben aan PSU wattage om echt veilig te zitten. Voor die paar tientjes riskeer ik het niet en zou wel minimaal voor een 750W gaan. Ik ga voor 850 Watt om toekomstige upgrades te kunnen faciliteren.

SSD:

[...]

Hoe veel verschil het in de praktijk maakt, geen idee. Maar voor een tientje vindt ik het een mooie toevoeging, los daarvan vertrouw ik Samsung als merk ook wel.

Koeler/Kast/Scherm
Volledig met je eens :*)
Nog bedankt voor je topic, heeft me geholpen mijn keuze te maken. Heb jij al besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickieman86
Hallo allemaal,

Enorm bedankt voor alle enorm behulpzame input. Voorlopig kom ik op deze lijst uit:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 249,-€ 249,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 38,70€ 38,70
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K€ 109,90€ 109,90
1VoedingenNZXT C850 Gold v2€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.619,01

Moederbord:
Advies opgevolgd om een ATX moederbord te nemen die ook betere voedingscomponenten heeft.

Videokaart
De prijs/FPS van de 6950XT is inderdaad beter dan de 4070. Het extra stroomverbruik neem ik maar voor lief.

Processorkoeling:
Deze moet ik nog omzetten naar een goedkopere, al twijfel ik wel of die even toekomstbestendig zijn als deze.

Behuizing
Ik ben wel te spreken over de huidige behuizing. Meegeleverde ventilators werken waarschijnlijk prima, maar ik ben gelijk maar voor het beste van het beste gegaan wat betreft ventilators voor de meest stille/koele werking.

Ventilators:
Ik begrijp dat het beter is om de luchtstroom van voor naar achter moet lopen door de PC langs alle componenten om ze goed te kunnen koelen. Het is ook belangrijk om (iets) meer ingaande lucht dan uitgaande lucht te hebben in de behuizing om te voorkomen dat stof naar binnen gezogen wordt, dus voor: 2 in, boven: 2 uit en achter: 1 uit is waarschijnlijk geen goed idee.

Naar mijn onderzoek geven mensen blijkbaar wel de voorkeur over 2x 140mm over 3x 120mm. En dat specifieke ventilator orientaties in de praktijk slechts een klein verschil maken. Daarom blijf ik hier voorlopig bij en zie ik bij het bouwen wel in welke orientatie ik ze plaats.

SSD
Ik geloof niet dat SSDs heatsinks nodig hebben tegenwoordig. En dat in de praktijk (los van overzetten van enorme bestanden) de snelheid ook niet echt uit maakt. Bovendien is de aangeraden SSD weer gestegen tot 140 euro.

RAM:
Niemand kan blijkbaar vertellen of/waarom EXPO beter zou zijn dan XMP. Het enige argument tot nu toe is AMD + AMD is goed, echter geloof ik niet dat dat verschil maakt in de praktijk.

De XMP versie:
De EXPO versie:
G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

Ze zijn ongeveer even duur, echter heeft de XMP versie CAS30 en de EXPO CAS32.

Voeding:
Advies opgevolgd om geen gigabyte voeding te nemen. Ik blijf toch bij 850W voor toekomstbestendigheid. Ook heeft deze een mooie prijs.

Ik ga pas in september bestellen, dus wie weet wat de markt weer gedaan heeft tegen die tijd...
Ik ga waarschijnlijk bij 2 webshops bestellen, en de monitor los bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezeal1980
Rickieman86 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:20:
Hallo allemaal,

Enorm bedankt voor alle enorm behulpzame input. Voorlopig kom ik op deze lijst uit:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 249,-€ 249,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 38,70€ 38,70
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K€ 109,90€ 109,90
1VoedingenNZXT C850 Gold v2€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.619,01

Moederbord:
Advies opgevolgd om een ATX moederbord te nemen die ook betere voedingscomponenten heeft.

Videokaart
De prijs/FPS van de 6950XT is inderdaad beter dan de 4070. Het extra stroomverbruik neem ik maar voor lief.

Processorkoeling:
Deze moet ik nog omzetten naar een goedkopere, al twijfel ik wel of die even toekomstbestendig zijn als deze.

Behuizing
Ik ben wel te spreken over de huidige behuizing. Meegeleverde ventilators werken waarschijnlijk prima, maar ik ben gelijk maar voor het beste van het beste gegaan wat betreft ventilators voor de meest stille/koele werking.

Ventilators:
Ik begrijp dat het beter is om de luchtstroom van voor naar achter moet lopen door de PC langs alle componenten om ze goed te kunnen koelen. Het is ook belangrijk om (iets) meer ingaande lucht dan uitgaande lucht te hebben in de behuizing om te voorkomen dat stof naar binnen gezogen wordt, dus voor: 2 in, boven: 2 uit en achter: 1 uit is waarschijnlijk geen goed idee.

Naar mijn onderzoek geven mensen blijkbaar wel de voorkeur over 2x 140mm over 3x 120mm. En dat specifieke ventilator orientaties in de praktijk slechts een klein verschil maken. Daarom blijf ik hier voorlopig bij en zie ik bij het bouwen wel in welke orientatie ik ze plaats.

SSD
Ik geloof niet dat SSDs heatsinks nodig hebben tegenwoordig. En dat in de praktijk (los van overzetten van enorme bestanden) de snelheid ook niet echt uit maakt. Bovendien is de aangeraden SSD weer gestegen tot 140 euro.

RAM:
Niemand kan blijkbaar vertellen of/waarom EXPO beter zou zijn dan XMP. Het enige argument tot nu toe is AMD + AMD is goed, echter geloof ik niet dat dat verschil maakt in de praktijk.

De XMP versie:
De EXPO versie:
G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

Ze zijn ongeveer even duur, echter heeft de XMP versie CAS30 en de EXPO CAS32.

Voeding:
Advies opgevolgd om geen gigabyte voeding te nemen. Ik blijf toch bij 850W voor toekomstbestendigheid. Ook heeft deze een mooie prijs.

Ik ga pas in september bestellen, dus wie weet wat de markt weer gedaan heeft tegen die tijd...
Ik ga waarschijnlijk bij 2 webshops bestellen, en de monitor los bestellen.
Ja 2 webshops was wat goedkoper maar ik wilde liever 1 bonnetje ivm belasting en KIA (komt anders ws ook wel goed maar wil geen risico nemen om weer eeuwen bezig te zijn met belastingdienst). Azerty moet mn 7700x en het RAM nog krijgen en dan verwacht ik het een dezer dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezeal1980
Tav het RAM. Mijn flare gaat standaard 4800 en alleen 6000 met xmp. Weet niet hoe makkelijk je dat gedaan krijgt met je expo geoptimaliseerde setje, moeite waard om uit te zoeken. (Ps je moet ook je bios update voor je in je bios xmp kan aanzetten, in zoverre je kan het wel aanzetten maar bij mij deed de PC niets zonder de bios update).
Pagina: 1