Groot Velux raam plaatsen, gording advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwolleTim
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-11-2024
Hoi allemaal,

Ik wil een groter dakraam plaatsen op de plek waar ik nu een vrij klein Velux raam heb zitten. Ik wil de onderlijn aanhouden en dan naar de zijkanten en boven een stuk dak verwijderen. Het raam zit nu strak onder een gording en het lijkt me niet dat ik die gewoon deels weg kan halen.

Mijn vraag is hoe ik dit op een veilige manier bevestig. Maak ik dan twee nieuwe spanten langs het raam naar beneden en sluit ik daar de doorgezaagde gording op vast? Daarnaast neem aan dat je een gording tijdelijk prima door kan zagen zonder dat de hele boel naar beneden komt?

Graag tips! Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLL5gEpZVKfqG_kjrRtXH7xJcE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsPWY0r7B1XUxyhfH9TMmihh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:50
Hier staan twee goede links: https://www.karwei.nl/klusadvies/a/dakraam-plaatsen

en https://www.klusidee.nl/F...sen-i-v-m-dakraam.121091/

Als je in de constructie iets gaat weghalen, dan zou ik daar wel voor oppassen. Beter eerst het frame maken in de nieuwe variant voordat je van alles en nog wat eruit zaagt. Beetje een lekkere dag uit zoeken, dat je ook zonder raam kan zitten tijdelijk op die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:54
ZwolleTim schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:53:
Hoi allemaal,

Ik wil een groter dakraam plaatsen op de plek waar ik nu een vrij klein Velux raam heb zitten. Ik wil de onderlijn aanhouden en dan naar de zijkanten en boven een stuk dak verwijderen. Het raam zit nu strak onder een gording en het lijkt me niet dat ik die gewoon deels weg kan halen.

Mijn vraag is hoe ik dit op een veilige manier bevestig. Maak ik dan twee nieuwe spanten langs het raam naar beneden en sluit ik daar de doorgezaagde gording op vast? Daarnaast neem aan dat je een gording tijdelijk prima door kan zagen zonder dat de hele boel naar beneden komt?

Graag tips! Alvast bedankt

[Afbeelding]
Het is toch enorm veel minder werk door gewoon de onderkant niet meer te behouden?
Lijkt me dat je in de lengte dan gewoon 20cm langer raam kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ZwolleTim schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:53:
Daarnaast neem aan dat je een gording tijdelijk prima door kan zagen zonder dat de hele boel naar beneden komt?
dat is wel een beetje als een tak doorzagen waar je opzit, die gording zit er niet voor niets even een pootje eronder. anders zal die waarschijnlijk behoorlijk zakken en moet je weer een krik aan zoeken om de boel omhoog te krijgen, dat dak is best zwaar met al die pannen erop. instorten doet het meestal niet direct maar verstandig is een ander verhaal. veder zal je 2 slapers aan moeten brengen die overspannen van een gording lager naar een gording hoger wellicht kan je beter overween om een 2e raam boven het huidige te plaatsen (en ook boven de gording)

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 05-07-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-03 21:53
Makkelijkste lijkt me dat je 2 stempels eronder zet voordat je ze doorzaagt en vervolgens eerst de balken frame maakt om het dak te dragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
agitri schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:47:
Makkelijkste lijkt me dat je 2 stempels eronder zet voordat je ze doorzaagt en vervolgens eerst de balken frame maakt om het dak te dragen.
En als je geen betonnen verdiepingsvloer hebt, zorg dan even voor een balk met voldoende lengte over je vloer om in ieder geval twee draagbalken te overspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:06

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Bel even een constructeur. Vaak kan het prima met een extra balk (slaper) maar dat wil je wel even zwart op wit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
Bij ons is de gording doorgezaagd, en zijn er langs het dakraam 2 nieuwe balken geplaatst, van een gording hoger, naar beneden, die dan weer op de gording daar onder steunen.

Maar persoonlijk zou ik eerst even op z'n minst een constructeur er naar laten kijken...!!

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Maar wacht ff.

Als je hier een constructeur voor gaat bellen, kun je het net zo goed laten doen door een bedrijf dat dagelijks dakkapellen en dakramen plaatst. Dat kost dan net zoiets extra, en die doen dit klusje in een ochtend met één hand op de rug, en zullen gewoon garanderen dat het waterdicht is en constructief kan, of anders er niet aan willen beginnen.

De afwerking is zelf goed te doen (als je een inval/cirkelzaag hebt)
Pagina: 1