Powerline adapters van verschillend type, allemaal Fritz

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 13:02
Mijn vraag
Kan ik een powerline netwerk maken met verschillende versies van Fritz powerline adapters?

Inh et kort (hier beneden het lange verhaal): kan ik een 510E in de meterkast het powerline signaal in de stroomkabel laten 'pompen' en dat elders in huis gebruiken door een 1260E (woonkamer) en een andere 510E (werkkamer)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb (momenteel in een huis in Frankrijk) een 1260E set in gebruik waarvan de 1220E in de meterkast zit en een 1260E in de woonkamer.
Verder heb ik hier (in Nederland) nog liggen 2 oude 510E's. Die 2 510E's hebben altijd samen goed gewerkt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat ik graag oude nog werkende meuk gebruik voordat ik het echt weg gooi, wil ik dit samenraapseltje gebruiken om een stabiel netwerk te krijgen in meer dan alleen rondom de meterkast (waar de router van de provider wifi produceert) en de woonkamer. De muren in dat huis zijn namelijk zo enorm dik en enkele kamers liggen zo ver uit elkaar dat de huidige wifi punten het niet helemaal goed redden in alle gewenste delen van het huis.
Op dit moment is het doel van deze vraag hier om erachter te komen of ik verderop in huis, in een soort werkkamer, waar de wifi nu slecht is, een bekableld aansluitpunt kan maken met een van die 510E's, mogelijk gevolgd door een AP dmv een oude router die ik heb liggen. Maar dat laatste is niet cruciaal.

Ik heb al geprobeerd om de 510E aan de praat te krijgen in huis (Frankrijk) maar dat gaat niet.
Ik gok erop dat dat is omdat het signaal dat de 1220 in de meterkast produceert niet verwerkt kan worden door de 510E ? Niet upwards compatibel in dit geval?

Is het dan de moeite waard het om te gooien en een van de 510E's in de meterkast te zetten, de 1220E terug in de doos te stoppen (daar heb ik nu niks meer aan?) en dan het geproduceerde signaal te laten oppikken door de 1260E in de woonkamer en de andere 510E verderop in huis?
Gaat dat werken?
Zo niet moet ik voordat ik weer naar Frankrijk ga eerst iets gaan kopen dat wèl werkt .....

One cookie a day keeps the doctor away !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 22:24

skate master

Autodesk Educator Expert

Zolang ze aan dezelfde Powerline standaard voldoen zou dit in theorie mogelijk moeten zijn.
Besef je wel dat je netwerk de snelheid van de langzaamste set overneemt.
In jou geval heeft de 510E een max theoretische snelheid van 500 MBit/s en de 1260E 1200 MBit/s.

Het zou dus moeten werken maar zekerheid heb je pas als je het geprobeerd hebt.
Heb zelf overigens niet zulke goede ervaringen met meerdere Powerline adapters gecombineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
ppaulv schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:21:
Ik heb al geprobeerd om de 510E aan de praat te krijgen in huis (Frankrijk) maar dat gaat niet.
Ik gok erop dat dat is omdat het signaal dat de 1220 in de meterkast produceert niet verwerkt kan worden door de 510E ? Niet upwards compatibel in dit geval?
Zelf heb ik hier een variatie aan Powerline adapters in gebruik van diverse merken en snelheden, deze werken allemaal gewoon met elkaar samen, waaronder ook een Fritz 540E Wifi module

Wat lukt er niet?
Beste is om het koppelen/pairen te doen via een Powerline configuratie tool via directe LAN kabel verbinding.
Dat werkt makkelijker en is overzichtelijker wat betreft de beveiliging.
Firtz heeft ook een powerline configuratie tool, anders kan je ook (beperkt) andere tools gebruiken daarvoor.
Zelf gebruik ik meestal het TPlink Powerline tool om adapters toe te voegen/pairen.
TP-Link: How to prepare for using the tpPLC Utility

Tp-Link tpPLC_ Utility: (1 TPlink +3 KPN/Devolo Powerline modules)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqGP-rT_dK7b7UdR88a998zProw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJ9uCOVgied4OvI5oCsAcLB5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Een stabiel netwerk en powerline adapters passen naar mijn mening niet in een zin. Echt stabiel ga je het nooit krijgen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:53
Eens met hierboven, ik zou eerder geld investeren in kabels leggen of als het niet anders kan een goede mesh set. Ga je over het algemeen een beter resultaat mee krijgen dan powerline

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
laurens0619 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:49:
Eens met hierboven, ik zou eerder geld investeren in kabels leggen of als het niet anders kan een goede mesh set. Ga je over het algemeen een beter resultaat mee krijgen dan powerline
Vanwege de dikke, natuurstenen muren (tot 50 cm keien) en geen kruipruimte oid is kabels trekken geen optie.
En goede wifi blijft ook steken in die muren. Vandaar ...

[ Voor 5% gewijzigd door ppaulv op 05-07-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ppaulv
Snap ik maar ik zou beide scenarios niet zomaar afschieten, ze hebben namelijk een significant grotere kans van slagen dan powerline :)

- Kabel: tja het is een beetje een tweakers dingetje maar een kabel kan altijd, het is een kwestie van willen :P toch is het de beste en goedkoopste optie die er is. (coax eruit, achter een plint etc etc)

- Mesh: Die muren hebben ook doorgangen waar wifi signaal doorheen gaat. Indien je wifi momenteel in de meterkast is daar al een enorme winst te behalen door je wifi buiten de meterkast te hangen. Ga vervolgens halverwege de woonkamer en werkkamer staan en kijk wat voor signaal je dan nog op de wifi hebt (liefst in RSSI met een scanner). Als je daar nog prima 5ghz hebt dan kan een mesh repeater best werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ppaulv schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Vanwege de dikke, natuurstenen muren (tot 50 cm keien) en geen kruipruimte oid is kabels trekken geen optie.
Als er toevallig al coax ligt kun je nog een MoCa setje overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
@laurens0619
ik snap je reactie. Helaas zijn kabels echt geen optie. Er zijn geen mogelijkheden om die weg te werken, ook al omdat er geen plinten zijn en er nu geen kabels lopen die je zou kunnen vervangen.
Alle suggesties en voorstellen hiertoe zijn goed bedoeld maar helaas niet uitvoerbaar tenzij ik alle muren lokaal wil gaan slopen en in alle kamers zichtbare kabels langs de muur ga leggen. En dat gaat niet gebeuren.
En als ik met repeaters ga werken moet ik door meerdere grote kamers heen om uit te komen waar ik wil zijn, iedere keer ben ik ruwweg 50% van m'n signaal kwijt, dat wordt 'm echt niet.
Ik heb nu met die 1260E set een TV aansgesloten en heb wifi in de woonkamer, afstand tot meterkast ongeveer 20 meter, dat werkt nu uitstekend en stabiel. Snelheid is niet erg van belang gelukkig.
Alle opties zijn al bekeken en powerline is als het enige werkbare over gebleven. Niet ideaal maar wel als enige uitvoerbaar.
Uiteraard toch dank voor het meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Tja, zodra je het hier over Powerline hebt komt er altijd een hoop commentaar op om andere oplossingen te zoeken. :O
Zelf vind ik Powerline, naast mijn bedrade netwerk, een mooie aanvulling om al dan niet tijdelijk even een extra netwerk/AP op te zetten.

@ppaulv
Reset de adapters eerst eens naar default/fabrieksinstellingen.
Koppel/Pair ze dan een voor een via een Powerline configuratie tool met hetzelfde Powerline netwerk/wachtwoord.
Eventueel eerst configureren/testen op dezelfde groep/stopcontact?
Controleer/monitor dan de verbindingen of alles werkt.

Kijk ook of er firmware updates zijn van je Powerline adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
@The_Doman thanks !
De tool van Fritz zelf is prima hiervoor neem ik aan? En kan ik de connectie testen voordat ik de eerste in het systeem aan de router van de provider koppel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ppaulv schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Tot nader orde heb je zelfs bij de reguliere Hornbach (of in France bij de Brico Depot) 60cm lange boren. Natuursteen is geen beton, je gaat er gemakkelijk doorheen. Waar een wil is, is een weg. Wees eerlijk tegenover jezelf en ons: het is wel een optie, jij kiest er alleen niet voor.

Maar om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: voor interoperability tussen apparaten moet je drie zaken op orde hebben:
- RF. Er moet daadwerkelijk signaalpad aanwezig zijn tussen de apparaten.
- Standaard. Ze moeten zelfde standaard gebruiken of backwards compatible zijn met elkaar.
- Firmware & security. Moet ook afgestemd zijn, of in ieder geval niet blokkeren.

Om met RF te beginnen: weet je zeker dat er signaalpad is tussen locatie waar je het apparaat probeert aan te sluiten en het andere apparaat waar je het op wilt aansluiten? Begin met de apparaten in dezelfde ruimte op stekkerdozen naast elkaar in te prikken. Werkt dat niet? Dan is het echt compatibility. Maar als het wel werkt is er niets mis met compatibility, puur dat er geen signaalverbinding is met plek waar je ze in wilt zetten.

Tweede is standaarden. Snelle google levert op:
AVM 1220E en 1260E: Homeplug AV 2.0
AVM 510E: Homeplug AV 1.1 (met proprietary Sigma Designs uitbreiding naar 68MHz)

Homeplug AV is backwards compatible. Dus het kan samenwerken. Of je het moet willen is een tweede: ze communiceren op het niveau van de laagste gemeenschappelijke factor. Je trekt dan de AV2.0 apparaten terug naar niveau AV 1.1. Exact wat dat scheelt hangt af van je elektra ter plekke. Heb je geaarde stopcontacten? Dan scheelt het al gauw een factor drie tot zes. Geen aarde? Dan is het 'maar' een factor twee.

Tenslotte firmware/security: dat kan tussen merken een wespennest zijn, maar AVM is vrij duidelijk:
FRITZ!Powerline-adapters zijn compatibel met elkaar en ondersteunen alle gangbare powerlinestandaarden.
Kortom, ik vermoed dat er gewoon een signaalprobleem is tussen de locaties...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Beste @dion_b bedankt voor je uitgebreide antwoord. Natuurlijk is kabels trekken technisch mogelijk maar de gevolgen (doorboorde muren en overal zichtbare kabels of kabelgoten) maken dat dit geen optie is.
Er is op dit moment nog geen probleem overigens. Ik heb de verschillende typen (1260E/1220E en 510E) alleen nog even kort geprobeerd met de 1220E als de 'zender'. En inderdaad, zoals je aangeeft, had ik al het vermoeden dat die 1220E een 'hoger' protocol gebruikt dan de 510E aan kan.
Vandaar dat ik een van de 510E's de zender wil maken en alle andere het signaal laat oppikken in de diverse kamers. Dat zou moeten werken maar heb ik nog niet geprobeerd. En ik was benieuwd of iemand uit ervaring wist of dat wel/niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ppaulv schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:36:
[...]
En ik was benieuwd of iemand uit ervaring wist of dat wel/niet werkt.
Ik heb zo'n 250k van dat soort apparaten in beheer gehad, mag dus met enige ervaring spreken dat het zou moeten samenwerken als je signaalverbinding hebt tussen de wandcontactdozen.

Hoe het met specifiek de bedrading in jouw Franse woning gaat, dat kan niemand anders uit ervaring zeggen (anders dan misschien de vorige bewoner).

Plaats die dingen nou gewoon in zelfde ruimte naast elkaar en kijk hoe het dan gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 05-07-2023 17:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Hi @dion_b Ik begrijp dat je een grote ervaring hebt met soortgelijke situaties, alle respect daarvoor, maar je toon en woordkeuze zijn niet 'des tweakers'. Sorry, blijkbaar ben je moderator hier en dan verbaast deze toonzetting mij wel enigzins.
Voor de duidelijkheid : ik was op zoek naar iemand die ervaring heeft met specifiek deze combinatie van apparaten. Dat jij heel veel ervaring hebt met hetzelfde soort situatie is fijn maar niet wat ik zocht.
Dat het theoretisch gezien zou moeten werken wist ik al lang, daar ging het niet om.
En dat de bedrading cruciaal is is nogal een open deur, daar ging mijn vraag ook niet over.

Nogmaals, ik waardeer de moeite die je neemt informatie en ervaringen te delen maar nog los van het feit dat ik iets anders vroeg dan waar je op antwoorddde, ben ik niet blij met de sfeer die uit je woorden klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Des Tweakers is dat je zelf doet wat je kunt om je probleem op te lossen.

Ik heb je nu al twee keer aangegeven hoe je zelf antwoord kunt vinden op je vraag door de apparaten naast elkaar op te stellen en kijken wat er dan gebeurt, waarbij de vendor bij voorbaat aangeeft dat dat zou moeten werken en er vooralsnog geen reden is dat in twijfel te trekken en ja, dat heb ik wel degelijk zelf gedaan in het verleden met apparaten van deze vendor, alleen niet specifiek de combinatie die jij hier hebt. In plaats van die moeite te nemen zit je achterover en klaag je over dat dat niet de 'ervaring' is die je vraagt.

Wat wil je dan? Doorzagen over semantiek totdat iemand voorbij komt die toevallig verlossend woord heeft of gewoon handen uit de mouwen steken om het eenduidig te achterhalen in jouw specifieke situatie?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Beste @dion_b ik heb duidelijk aangegeven dat de 1260 set in Frankrijk zit en de 510 in Nederland. En dat ik vóórdat ik weer een dag naar Frankrijk ga rijden graag zou willen weten of dit gaat werken of dat ik eerst andere spullen moet aanschaffen.
Dacht dat ik dat heel duidelijk geschreven had. Er is nu op dit momentniets dat ik hier zelf aan zou kunnen doen. Je kritiek is dus volledig misplaatst. En je bewoordingen en toon worden er nu niet beter op vrees ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
@ppaulv
Ik ken maar weinig mensen (op tweakers) die zo geduldig zijn en compleet antwoord geven als dion...

Na je toon hier denk ik niet dat je veel hulp meer gaat krijgen hier, ik denk dat je het beste contact op kan nemen met fritz zelf of een betaalde IT dienstverlener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Heel jammer. Volgens mij is mijn toon niet anders dan correct, ook als mijn uitleg niet goed gelezen wordt. Ik heb heel beleefd proberen aan te geven dat statements als "Plaats die dingen nou gewoon in zelfde ruimte" op mij overkomen als onnodig uit de hoogte en belerend.
Dat Dion veel moeite neemt om e antwoorden heb ik gezien, bevestigd en gewaardeerd. Niks mis mee. Alleen blijven pushen op zaken die niet relevant zijn in mijn vraagstelling is wat anders.
Nogmaals, erg jammer dat dit zo loopt, was niet de intentie en ik zal de volegnde keer nog meer moeite stoppen in het helder en duidelijk formuleren wat de vraag/het probleem is. Zodat we dit soort situaties niet nogmaals krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Tja , als het over Powerline gaat krijg je van Dion al snel heel veel extra nuttige technische informatie. :)

Ik neem regelmatig Powerline spul mee (soms alleen uit nieuwsgierigheid) uit de lokale kringloop en probeer gewoon hoe het onderling werkt. :P
Ik ervaar wel dat de nieuwere/snellere generatie Powerline apparaten onderling wel sneller blijven communiceren bij combineren met oudere/langzamere Powerline adapters.
ppaulv schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:11:
@The_Doman thanks !
De tool van Fritz zelf is prima hiervoor neem ik aan? En kan ik de connectie testen voordat ik de eerste in het systeem aan de router van de provider koppel?
Je hebt de 510E adapters hier beschikbaar dus je kan je daarmee alvast prima testen met het Fritz Powerline tool lijkt mij?
Dus koppelen, configureren en eventueel updaten voordat je deze in Frankrijk gaat gebruiken.

Waar het volgens mij vaak mis gaat bij gebruik van Powerline is dat veel gebruikers helemaal geen gebruik maken van de beschikbare configuratie/monitor tools en dus geen inzicht hebben wat en waar het precies fout gaat bij problemen.

Als het Powerline gebeuren eenmaal goed/stabiel werkt zou je natuurlijk ook nog een extra Powerline WiFi/AP kunnen overwegen in plaats van een oude router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Hi @The_Doman , denk dat het inderdaad iets is van teveel informatie en (haast dwingende) adviezen over zaken die of niet kunnen of niet 'gevraagd' worden. Maar goed, het is prima te lezen, ook bij jou, dat wat ik wil gaan doen in principe gewoon moet werken.
Zal die 510's vooraf resetten, altijd handig. En allemaal tezamen in één kamer/stroompunt scheelt veel loopwerk maar is onvermijdelijk als daarbij de 'zender' aan de router van de provider gekoppeld moet zijn.
Die 510's hebben eerder al in diverse opstellingen hun werk gedaan dus die zouden het gewooon moeten doen.
Overigens een vraag aan jou, ik kom er niet uit met de documentatie van Fritz of in het Tweakers forum, ik heb nu dus die 1260E / 1220E set in Frankrijk werkend. 1260E bij de TV en 1220E bij de router als 'zender'.
Als ik nu een 510E bij die router zet als 'zender' kan ik dan ook die 1220E gebruiken ergens anders in huis?
Fritz zwijgt daarover in alle talen, behalve dat er ook setjes van 2 1220E's verkocht worden waaruit ik voorzichtig concludeer dat die 1220E zowel zender als ontvanger kan zijn. Weet jij dat?
En voordat iemand daarop reageert : die 1220E ligt nu in Frankrijk en ik ben in NL met die 510E's.

[ Voor 4% gewijzigd door ppaulv op 06-07-2023 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ppaulv schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:46:
[...]

Fritz zwijgt daarover in alle talen, behalve dat er ook setjes van 2 1220E's verkocht worden waaruit ik voorzichtig concludeer dat die 1220E zowel zender als ontvanger kan zijn. Weet jij dat?
En voordat iemand daarop reageert : die 1220E ligt nu in Frankrijk en ik ben in NL met die 510E's.
Fritz zwijgt omdat het er niet toe doet.

Netwerkcommunicatie is bidirectioneel, elk apparaat is zowel zender als ontvanger. Verschil is puur dat ene apparaat ingebouwde WiFi heeft en andere niet. Op niveau van Powerline zijn ze voor alle practische toepassingen gelijkwaardig* en kun je ze in iedere combinatie met elkaar verbinden. Het is gangbaar dat het apparaat in de meterkast geen WiFi heeft en het apparaat elders in huis wel, maar als het beter uitkomt om dat anders te doen dan kan dat.

* iedere powerline LAN heeft een master node, maar dat is simpelweg de eerste die aangesloten wordt en waar de anderen mee verbinden.

Overigens zou ik sterk aanraden om het apparaat met hoogste specificaties bij je modem/router neer te zetten. Als je maar drie apparaten nodig hebt, gebruik dus de twee nieuwere op de verbinding waar je hoogste prestaties nodig gaat hebben en pak dan een enkele van de oude op de derde locatie. Als er eentje terug in de doos moet, zou dat best een van de oudjes moeten zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
@dion_b , blij dat we weer on speaking terms zijn.
Wat jij aanraadt is exact wat ik een aantal maanden geleden gedaan heb en wat niet werkte, zie de openings-post.
Het enige dat ik nog zou kunnen bedenken is dat ze spontaan overleden zijn òf dat het inderdaad alles uitmaakt dat ik ze niet gereset heb (niet aan gedacht om dat te doen).
En omdat het toen niet werkte (de 1220 bij de router, de 510 verderop in huis) ben ik deze thread begonnen. Want dat had ik niet verwacht.
Zal ze (de 510's) nu eerst hier in NL inprikken en kijken of ze het hier goed doen zodat het daar niet aan kan liggen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Factory reset zou niet nodig moeten zijn, maar je moet ze wel pairen, iirc staat er bij Fritz "connect" op de knop. Als je dat niet gedaan hebt kan het wel eea verklaren. Begin met de eerste bij de router, als die knippert zelfde op tweede doen enzovoorts totdat ze allemaal aangeven gekoppeld te zijn. Gaat verreweg het handigst als je dat in zelfde ruimte doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Grote kans dat je bij het combineren van de adapters in Frankrijk deze niet als één netwerk hebt geconfigureerd maar als 2 aparte Powerline netwerken?
Dat gaat dan niet goed natuurlijk.

De eenvoudigste/overzichtelijkste manier om de extra adapters dan toe te voegen aan je bestaande netwerk in Frankrijk is via de optie apparaat toevoegen en de Powerline apparaat Pin/Security code.
Dat kan via het Fritz Powerline tool of direct vanuit de interface van je 1260E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-06 12:22
Hoi @ppaulv

Je kan je FRITZ!Powerline adapters met elkaar koppelen zoals @dion_b al aangeeft.

Dit kan met de knoppen op de FRITZ!Powerline adapters. Op onze website vindt je een overzicht welke LEDs dan knipperen: https://nl.avm.de/service...owerlinenetwerk-verbinden

Je kan elke FRITZ!Powerline adapter als "zender" gebruiken. Dus ook een FRITZ!Powerline adapter met Wi-Fi. Dit kan handig zijn als je juist wel een netwerkkabel vanaf je router hebt liggen en vanaf de "eerste" FRITZ!Powerline adapter je netwerk verder wilt uitbreiden of als de Wi-Fi van je router uit staat.

Als het niet lukt om de FRITZ!Powerline adapters te koppelen, test dan eens de verbinding in een stekkerdoos:
https://nl.avm.de/service...t-niet-tot-stand-gebracht

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
als het nu nog niet lukt ...... ik zal het volgende maand laten weten als ik weer in FR ben.
Iig enorm bedankt voor de bevestiging en info !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:22

The Zep Man

🏴‍☠️

TMDC schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:26:
Als er toevallig al coax ligt kun je nog een MoCa setje overwegen.
Als ergens coax ligt, dan kan je dat ook vervangen met UTP. Daar heb je een stuk meer aan. Als je alsnog televisie of radio wilt dan is DVB-over-IP efficiënter dan IP-over-coax. En uiteraard heb je ook gewoon directe IPTV-oplossingen waardoor je geen DVB meer nodig hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2023 14:22 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:21:
[...]
Als ergens coax ligt, dan kan je dat ook vervangen met UTP.
Misschien wel, maar ik had geen zin om alle coax er uit te trekken in mijn (huur)huis en misschien TS ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppaulv
Ben vergeten nog even het resultaat te melden.
Het werkt prima. Meteen probleemloos.
1220E in de meterkast, 1260E in de woonkamer met kabel naar TV en wifi voor de mobieltjes en laptops, 510E in de werkkamer met kabeltje naar oude router in AP mode.
Tot nu toe prima en storingsvrij.

Bedankt allen voor de suggesties en andere hulp!

Pagina: 1