Debian 12 Migratie van SSD naar HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:05

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
Ik draai een debian 12 systeem met HA core en wat NFS exports. Dit systeem wil ik zo zuinig mogelijk hebben en ik heb het idee dat de huidige SSD de computer ervan weerhoudt om in een lagere state dan C2 te komen.
(Alle schijven die ik noem zijn van het 2,5" formaat)

Daarom wil ik kijken of ik wel in een lagere state kom met een andere harde schijf. Maar ik heb geen zin om alles opnieuw te installeren. Het is geen probleem als het systeem een dagje offline is.

Op het moment draait het systeem dus op een 128 GB SDD met daarbij twee HDD's in Raid 1 voor de /home en /photo.

Ik wil dus het systeem nu oplaten starten vanaf een 2TB HDD die ik nog heb liggen ook al in het systeem draait. Ik heb de volgende How-to gevonden. Als ik deze how-to volg kan ik dan daarna het systeem gewoon opstarten waarbij het lijkt alsof er niks veranderd is?

Of zijn er beter optie's voor mijn wens? (opstarten vanaf een USB en dan met dd aan de slag?)

Snelheid van de schijven is van minder belang.

[ Voor 3% gewijzigd door ST10©DE op 05-07-2023 22:15 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Beste antwoord (via ST10©DE op 06-07-2023 18:07)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@ST10©DE
Ik denk dat je de package C state bedoelt. Soms wordt die beperkt tot bijvoorbeeld C2 in plaats van C8 of hoger. Dat komt meestal doordat er onderdeel in een computer zit dat niet mee wil werken. Het zou een netwerkchip kunnen zijn. Bijvoorbeeld de Realtek RTL8111H chip op jouw moederbord. Dat kun je testen door dat onderdeel voor de test uit te schakelen in de BIOS. Komt het dan wel in PC8, dan heb je de oorzaak gevonden. Dezelfde test kun je doen voor alle pcie devices (insteekkaarten etc).

De kans dat het aan een SSD zelf ligt is niet zo hoog. Het kan liggen aan een NVMe controller. Dat gebeurt soms op systemen met 2 stuks M.2 NVMe slots. Jouw moederbord heeft geen M.2 slots, dus dat zal de oorzaak niet zijn. Een SATA SSD heeft doorgaans geen invloed op de package C state.

Je hebt 2.5" Seagate drives, die zijn op zich inderdaad vaak zuinig (<0,85W idle draaiend, <0,18W stilstaand), maar niet zo zuinig als een SSD met low power states.

Je kunt een besturingssysteem zo van een schijf naar een ander kopieren. Dat werkt het beste door te booten vanaf een USB stick en vervolgens een kopieerprogramma te draaien. Bijvoorbeeld CloneZilla.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:34
Migratie van SSD naar oude roterende t.b.v. energiebesparing is de wereld op zijn kop, nog los van de negatieve impact op performance. Zie uit te vinden wat er met je C states aan de hand is i.p.v. 'lukraak' onderdelen uit te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr4el
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 23:20
Misschien niet direct een antwoord op je vraag maar als je wilt dat je systeem zuiniger is, waarom wil je dan je hele bups overzetten naar een HDD? Een SDD is aantoonbaar zuiniger in mijn opinie.

Het kan natuurlijk zo zijn dat bepaalde SDD's niet in een hogere C state komen, maar dat is voornamelijk te wijten aan de firmware die de fabrikanten leveren. Over het algemeen hebben de grote fabrikanten (ik noem een western digital red bijvoorbeeld) betere firmware dan goedkope Chinese troep waardoor zij in een hogere C state kunnen komen. Ik zou even googlen welke SSD's in welke C state kunnen komen. Hoe hoger, hoe beter.

Kijk anders even wat deze guy er over zegt: YouTube: Building a Power Efficient Home Server!

Sowieso: om te controleren of je HDD echt zuiniger is dan je SSD, kun je booten in een live image van Ubuntu terwijl je HDD is aangesloten. Via het programma powertop kun je zien in welke C-state je hardware draait. Vergelijk dat met je huidige set-up. Lijkt me een iets efficientere manier om er achter te komen of het vervangen van de SSD daadwerkelijk winst op gaat leveren.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Die uitleg in de howto lijkt me nodeloos complex voor een testje. Je kunt de ssd gewoon met dd naar de harddisk kopieren, en daarna kan hij ervan booten. Je hebt dan wel een groot stuk niet in gebruik, maar who cares?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
@zzattack en @Tyr4el de hdd waar naar toe ik het OS wil overzetten draait nu ook al in het systeem. Dus ik ga er wel degelijk op vooruit omdat de SSD uit het huidige systeem dan gaat verdwijnen en er geen andere schijf voor in de plaats komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Tyr4el schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:27:

Over het algemeen hebben de grote fabrikanten (ik noem een western digital red bijvoorbeeld) betere firmware dan goedkope Chinese troep waardoor zij in een hogere C state kunnen komen.
Dat kan wel zo zijn, maar ook WD zegt dat hun ssd's onder Linux niet worden ondersteund, zie de discussiethread van FlorC onder dit nieuwsbericht.
ST10©DE schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:34:
@zzattack en @Tyr4el de hdd waar naar toe ik het OS wil overzetten draait nu ook al in het systeem. Dus ik ga er wel degelijk op vooruit omdat de SSD uit het huidige systeem dan gaat verdwijnen en er geen andere schijf voor in de plaats komt.
Slaapt de hdd nooit in je huidige setup?
ST10©DE schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:03:
Ik heb de volgende How-to gevonden. Als ik deze how-to volg kan ik dan daarna het systeem gewoon opstarten waarbij het lijkt alsof er niks veranderd is?
Ik ben het met Mijzelf eens, dit is nodeloos complex voor een test, en het claimen van de extra ruimte is niet handig als je weer terug wilt naar de ssd. Als je /home en /photo wilt behouden zijn er ook nog andere mogelijkheden.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
fopjurist schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:40:
[...]

Dat kan wel zo zijn, maar ook WD zegt dat hun ssd's onder Linux niet worden ondersteund, zie de discussiethread van FlorC onder dit nieuwsbericht.

[...]

Slaapt de hdd nooit in je huidige setup?

[...]

Ik ben het met Mijzelf eens, dit is nodeloos complex voor een test, en het claimen van de extra ruimte is niet handig als je weer terug wilt naar de ssd. Als je /home en /photo wilt behouden zijn er ook nog andere mogelijkheden.
Als de test slaagt, dan ga ik niet terug naar SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 23:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

ST10©DE schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:34:
Kun je dan niet beter die HDD eruit halen in plaats van de SSD? SSDs zijn zoals gezegd vele malen zuiniger dan HDDs.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyr4el
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 23:20
[...]

De supportmedewerken van WD zegt "not certified for linux". Dat is compleet iets anders dan "dat hun SSD's niet voor Linux zijn". Waarschijnlijk bedoelt ie: wij supporten het niet, dus als je iets Linux gerelateerd wil waarbij je ondersteuning voor nodig hebt, dan kunnen wij dat niet leveren.

Er zijn genoeg use cases voor WD reds die prima werken met Linux. Het zijn SSD's speciaal gemaakt voor NAS systemen waarbij Linux heel veel voorkomend is, zo niet de standaard.

Maar wat ik probeerde te zeggen is dat TS even moet googlen op SSD schijven met een laag powerverbruik cq. hoge Cstate. Volgens mij heeft tweakers of hardware.info ook wel eens een test hierover gedaan. Dat zou een goed startpunt kunnen zijn.

@SR10CDE: Het is al een paar keer gezegd maar je stelling dat een HDD energiezuiniger is dan je SDD is waarschijnlijk niet waar. En de handelingen die je wilt uitvoeren maken het ook nog eens nodeloos ingewikkeld. Zoals ik al eerder zei: haal de SSD eruit, boot Ubuntu via een usb stick en check de Cstate van je setup met alleen je HDD en vergelijk dat met je huidige resultaat. Dat is hooguit een halfuurtje werk en is veel eenvoudiger dan hetgeen jij in je hoofd hebt. Maar nogmaals, je HDD gaat waarschijnlijk niet het antwoord geven waarna jij opzoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
Compizfox schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:04:
[...]

Kun je dan niet beter die HDD eruit halen in plaats van de SSD? SSDs zijn zoals gezegd vele malen zuiniger dan HDDs.
Nee, ik heb de ruimte van de Hdd nodig die de SSD niet heeft. Let wel, het gaat om een 2,5” hdd. Deze is ook redelijk zuinig. Ik zit nu op 9 Watt met drie HDD’s en de SSD.
@SR10CDE: Het is al een paar keer gezegd maar je stelling dat een HDD energiezuiniger is dan je SDD is waarschijnlijk niet waar. En de handelingen die je wilt uitvoeren maken het ook nog eens nodeloos ingewikkeld. Zoals ik al eerder zei: haal de SSD eruit, boot Ubuntu via een usb stick en check de Cstate van je setup met alleen je HDD en vergelijk dat met je huidige resultaat. Dat is hooguit een halfuurtje werk en is veel eenvoudiger dan hetgeen jij in je hoofd hebt. Maar nogmaals, je HDD gaat waarschijnlijk niet het antwoord geven waarna jij opzoek bent.
Ik zeg nergens dat een HDD energiezuiniger is dan een SSD. Ik zeg dat een systeem met 3 HDD's zuiniger is dan een systeem met 3 HDD's en een SSD. Nuanceverschil.

En een aanschaf van een nieuwe SSD ga ik er natuurlijk nooit uithalen dus ik wil het met de huidige componenten doen. Waarbij ik de SSD kan missen, zowel qua opslagruimte als qua sneldheid.

[ Voor 53% gewijzigd door ST10©DE op 05-07-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter

Ik hoor graag de andere mogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel1000
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-03 13:14
Wat voor een systeem heb je?
Staat in de Bios ingesteld dat je de S3 slaaptoestand kunt bereiken? Misschien kan alleen die zogenaamde 'modern standby' (S2idle) bereikt worden. Ik vind de Arch Wiki altijd informatief
https://wiki.archlinux.or...ent/Suspend_and_hibernate
Een andere eenvoudige SSD hoeft niet duur te zijn:
uitvoering: Kingston A400 2,5" (retail) 240GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel1000
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-03 13:14
Sorry, ik heb het verkeerd gelezen, het gaat over de C-states van de processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

ST10©DE schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:14:
[...]

Ik hoor graag de andere mogelijkheden!
Met gparted maak je de bestaande partities wat kleiner zodat er ruimte vrijkomt, dan maak je in de vrije ruimte de partities aan die je wilt hebben, met mkfs stel je het bestandssysteem van elke partitie in, dan zet je voor elke partitie de bestanden over, en dan is het een kwestie van /etc/fstab nalopen (op de nieuwe schijf) en grub opnieuw instellen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@ST10©DE
Ik denk dat je de package C state bedoelt. Soms wordt die beperkt tot bijvoorbeeld C2 in plaats van C8 of hoger. Dat komt meestal doordat er onderdeel in een computer zit dat niet mee wil werken. Het zou een netwerkchip kunnen zijn. Bijvoorbeeld de Realtek RTL8111H chip op jouw moederbord. Dat kun je testen door dat onderdeel voor de test uit te schakelen in de BIOS. Komt het dan wel in PC8, dan heb je de oorzaak gevonden. Dezelfde test kun je doen voor alle pcie devices (insteekkaarten etc).

De kans dat het aan een SSD zelf ligt is niet zo hoog. Het kan liggen aan een NVMe controller. Dat gebeurt soms op systemen met 2 stuks M.2 NVMe slots. Jouw moederbord heeft geen M.2 slots, dus dat zal de oorzaak niet zijn. Een SATA SSD heeft doorgaans geen invloed op de package C state.

Je hebt 2.5" Seagate drives, die zijn op zich inderdaad vaak zuinig (<0,85W idle draaiend, <0,18W stilstaand), maar niet zo zuinig als een SSD met low power states.

Je kunt een besturingssysteem zo van een schijf naar een ander kopieren. Dat werkt het beste door te booten vanaf een USB stick en vervolgens een kopieerprogramma te draaien. Bijvoorbeeld CloneZilla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
CloneZilla is idd way to go. Een image maken op een externe locatie (bijv externe usb schijf of NAS) en vervolgens de image terugzetten op de HDD. Ik heb zo virtuele machines omgezet naar fysieke machines (Virtualbox) zonder problemen. Was ook Debian, Linux is daar heel flexibel in gelukkig.

[ Voor 10% gewijzigd door magnifor op 06-07-2023 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
mrmrmr schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 01:10:
@ST10©DE

Ik heb de netwerkchip in het bios disabled. Nu staat de computer een half uur aan en nog steeds in C2 state. Oftewel, geen verandering. Moet ik langer wachten?

Op een USB Zigbee dongle na, heb ik geen andere devices aangesloten. De dongle heb ik echter pas twee weken, en daarvoor raakte Debian ook niet in een lagere state dan C2.

Ik wil zo proberen van een live distro te booten (USB) en dan met powertop kijken of de HDD's en SSD verschil maken. Welke live distro heeft powertop ingebakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Package C states hebben geen wachttijd voor zover ik weet. Het is een kwestie van wat de BIOS doorgeeft aan het besturingssysteem over power states en capabilities. Soms geeft een BIOS iets door dat niet klopt, dan kun je dingen proberen te forceren in het besturingssysteem. Om oorzaken uit te sluiten kun je ze een voor een testen. De snelle manier is zoveel mogelijk uitschakelen en dan een voor een bij te schakelen. Een bedraad standaard moederbord (Microsoft is goed).

Als je nog een extra SATA SSD hebt liggen kun je daarop het besturingssysteem installeren. Dat is de beste manier omdat SATA SSD's weinig inmenging hebben in pcie.

lspci -vvvv geeft informatie over ASPM substates per onderdeel. Je hebt capabilities en control (ctrl). De control geeft aan of iets aan of uit staat. Als er bij een van de onderdelen iets uit staat kan dat een lage package C state veroorzaken. Hardware, BIOS instellingen en het besturingssysteem hebben invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
Goed, ik heb met CloneZilla de SSD overgezet naar de HDD. Verder heb ik niks gewijzigd. Powertop geeft nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQq5a9by38MnhTHgnr0WOVOk-2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JHkXZAdsrO71O5NpSV8lpYxz.jpg?f=user_large

Voorheen (met SSD) stond C2 op 100%.

Ik had me reeds redelijk ingelezen en gezien het geringe aantal componenten, welke ik reeds bijna allemaal had uitgesloten, was de SSD de laatste mogelijkheid.

Na het ontkoppelen van de monitor en toetsenbord (die ik nodig had voor CloneZilla) zelfs in C10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhIBTtZ270IaEZ5Ead1KNBO-g-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wDbafwTWgjjZ3MVqRhzvCott.jpg?f=user_large

@mrmrmr Zal ik een nieuwe post maken met het huidige systeem voor het andere zuinigheids topic? Met drie HDD's en een Zigbee USB Dongle geeft de Brennenstuhl nu 7,7 Watt aan.

[ Voor 55% gewijzigd door ST10©DE op 09-07-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als het systeem in de basis hetzelfde is kun je nieuwe info aan jouw gepinde post toevoegen.

Kijk ook eens of je [mono]firmware-linux-nonfree[mono] package hebt geinstalleerd. Dat kan misschien de ACPI meldingen bij de processor cores verhelpen. How-to.

Voor beste prestaties zijn kernel 6.x, nonfree firmware en een recente powertop versie nodig. Het meest komt standaard met Bookworm (Debian 12), maar soms moet nonfree firmware handmatig worden geïnstalleerd.
Pagina: 1