Mantelbuis van meterkast naar achtergevel brengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-05 22:28

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Dag allen,

Wij zijn bezig een aanbouw aan onze woning te realiseren (we hebben hier een aannemer voor in de arm genomen).

Nu is het zo dat 12 juli het beton van de fundering van de aanbouw gestort gaat worden, en ik graag de optie tot elektra en/of data wil behouden voorbij de achtergevel.

Afgelopen vrijdag is de loodgieter langsgeweest (klein mannetje, die past wel in de kruipruimte) welke de kruipruimte in is geweest om flexibele waterleiding van de meterkast naar de achtergevel te leggen voor een buitenkraan aan de nieuwe aanbouw.
Zelf ben ik geen hele kleine jongen, en pas/durf niet naar het eind van de kruipruimte te kruipen.

Nu had ik op het moment dat de loodgieter de kruipruimte in ging nog geen mantelbuis in mijn bezit, deze heb ik ondertussen wel ontvangen.
Het gaat om 50mm mantelbuis (rode geribbelde buis) welke ik ook van de meterkast naar de achtergevel wil leggen, zodat ik hier later de benodigde elektra/data kabels doorheen kan leggen.
Deze mantelbuis gaat in het beton van de aanbouw gestort worden, aangezien er geen kruipruimte onder de aanbouw komt.

De aannemer heeft de aanbouw al uitgegraven en een gat gemaakt in het metselwerk onder het maaiveld waardoor we een opening naar de kruipruimte hebben.

Nu mijn vraagt: wat zou een handig manier zijn om deze mantelbuis zonder al te veel geklooi naar de meterkast te krijgen?
Het is één recht stuk zonder bochten, dus dat scheelt al een hoop.

Ik zat zelf te denken om misschien met VD-draad de mantelbuis aan de al gelegde waterleiding te "knopen" en 'm op die manier langs de waterleiding naar de meterkast te voeren, op die manier hoop ik alleen aan het eind de kruipruimte in te hoeven (waar de meterkast zit) om de mantelbuis te beugelen.

Als jullie nog andere geniale ideeën hebben, dan hoor ik dit graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Spinez0r op 05-07-2023 09:48 ]

Beste antwoord (via Spinez0r op 05-07-2023 09:56)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:25
Pro Tip : breng de rode mantelbuis terug en leg er vaste PVC buis voor in de plaats. Als de rode mantelbuis niet goed vast ligt krijg je er met geen geweld kabels door getrokken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
Pro Tip : breng de rode mantelbuis terug en leg er vaste PVC buis voor in de plaats. Als de rode mantelbuis niet goed vast ligt krijg je er met geen geweld kabels door getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
@Galaxis Vaste PVC buis is ook een optie, waren het niet dat ik totaal geen ervaring heb met PVC lijmen/flauwe bochtjes leggen, en de aannemer niet aanwezig is om dit te doen vóór het storten van het beton.

Er zit een trekdraad in de mantelbuis verwerkt, waarmee ik de kabel(s) er doorheen kan trekken.

Het voordeel is ook dat de mantelbuis recht in het beton gestort gaat worden, en het deel wat in mijn kruipruimte ligt kan ik "straktrekken" omdat ik bij het uiteinde van de mantelbuis kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
Als zo een rode mantelbuis niet geheel ingestort is dan kan ik je nu al garanderen dat het drama is om er wat doorheen te trekken. Die trekdraad is trouwens ook niet veel soeps, trek je meestal kapot. En nee ik doe niet betweterig, maar dat is is vele jaren ervaring.

En over ervaring gesproken, die heb je niet nodig met PVC lijmen. Gewoon een pot (pvc) lijm kopen, alles op maat zagen, even test fitten en daarna lijmen maar. ( wel even de zaagkanten afbramen en lichtjes opruwen ). Maar ook vaste PVC buis zal je moeten fixeren her en der uiteraard.

Edit ; als je toch voor de flex mantelbuis kiest, kan je dan op voorhand de kabels er al niet in doen ? Dan weet je in ieder geval zeker dat wat je minimaal nodig denk te hebben er ook echt al in zit.

[ Voor 24% gewijzigd door Galaxis op 05-07-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Heeft al iemand de tip gegeven om een dikke harde PVC buis te gebruiken, als je bochten hebt gebruik je stukken van 45°? Als je niet wil lijmen, gebruik dan stukken met rubber dichtingen (rioolbuis), handigst os wel om wat glijmiddel gebruiken (beetje afwasmiddel, specifiek spul kopen bij de groothandel, of lenen van je vrouw).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:55
Ik ben het met Galaxis eens dat een vaste pijp 100x makkelijker is dan een flexibele pijp.

Omdat het een mantelbuis is zijn er verder ook geen speciale eisen en kun je eender welke pijp dan ook gebruiken. Geen 90 graden bochten gebruiken, maar idd 45 (of 2x45 als je echt de bocht om moet).
Gebruik liever een grote pijp. Dan heb je later nog genoeg ruimte om extra kabels bij te trekken.

PVC lijmen is ook niet moeilijk. Zorgen dat je randen schoon zijn en vrij van bramen. Lijm erop en in elkaar schuiven. Het hoeft in dit geval niet eens waterdicht te zijn of tegen waterdruk te kunnen, dus als het maar vast zit is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:31
Bochten zijn ook niet per se nodig. YMVK-kabels mag je desnoods los op de grond leggen in een kruipruimte, en voor een netwerkkabel is het ook geen ramp als deze niet volledig in buis ligt. Daarom gewoon vaste buis zonder bochtstukken.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcoC op 05-07-2023 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 11:51

Vliegvlug

Flight Simple

Ik wil hier toch nog even een lans breken voor de 50mm rode mantelbuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEVgFpPeNGBXVIgE5iYwi5ERH7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NvfmpS0Xf8aexQNJ6XddgBzH.webp?f=user_large

Deze is aan de buitenkant geribbeld maar aan de binnenkant gewoon glad!
Binnendiameter is 40mm.

Ik heb deze gebruikt vanuit mijn kruipruimte onder de fundering door en dan ingegraven in mijn tuin naar mijn schuur met overkapping.
Daar heb ik 4x4mm2 YMvK-as kabel doorheen getrokken en een SFTP ethernet buitenkabel en dat ging zonder problemen en dat was een traject met meerdere bochten erin.

De kunststof trekdraad die er al in zit is inderdaad niet stevig genoeg om gelijk je kabel mee te gaan trekken maar daar is hij dan ook niet voor bedoeld! Hij is bedoeld om je trekveer er doorheen te halen waarmee je de kabels daadwerkelijk gaat trekken.

Dat het niet lekker kan gaan als je deze mantelbuis los in je kruipruimte legt kan ik me iets bij voorstellen hoewel ik verwacht dat dit voor een recht stuk wel gaat maar daar is het dan ook niet voor bedoeld, je stort deze matelbuis in beton of legt ‘m in de aarde.
Sowieso is deze mantelbuis niet geschikt om VD draad los in te leggen dus zal er altijd iets van ymvk in leggen en die kan je zonder zo’n buis in je kruipruimte plaatsen, dus geen noodzaak om de mantelbuis in je kruipruimte door te laten lopen.

Zo’n rode mantelbuis is wel een heel stuk makkelijker te leggen dan een heel pvc traject in elkaar te gaan lijmen zeker als er veel bochten in zitten en het over tientallen meters gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 05-07-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-05 15:12
Met mantelbuizen gaat het vooral mis als ze scherpe bochten maken. Ik had hier geen enkele moeite om wat YMvK-kabels (5x2,5) door zo'n mantelbuis van 12m te duwen. Uiteraard wel eerst de kabels uitlopen zodat ook daar geen rare krullen in zitten.

Idee: leen ergens een RC-auto en laat die door de kruipruimte rijden met een touwtje eraan (en dan met dat touwtje een stevig touw doorvoeren waar je uiteindelijk de mantelbuis mee trekt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Heb je een kat?
Touwtje aan de kat, in het kruipluik neerzetten en met brokjes rammelen aan de andere kant van de kruipruimte. Zou met onze kat prima werken _o- :P
En ja, dit was een serieuze opmerking.
Verder hier goeie ervaringen met een mantelbuis. PVC is altijd beter, maar mantelbuis gaat ook best prima :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-05 15:04
Ik heb ook hele goede ervaringen met de rode geribbelde mantelbuis. Geen probleem deze in beton te gieten, dat stort echt niet in, de buis is heel erg stevig en is zo ontworpen om ook niet direct stuk te gaan mocht je deze tegenkomen met graven in de achtertuin. De binnenkant is glad waardoor kabels er doorheen trekken soepel gaat zelfs met wat bochten erin.

Wel opletten dat je geen strakke bocht legt. Ik heb 1x bij iemand geholpen die bij het huis 90 graden omhoog langs de muur ging en toen 90 graden de muur door. Meteen al gezegd dat het lastig zou worden, maar toch geprobeerd. Dat was ff lastig met trekken, maar met wat moeite ging het.

Bij een recht stuk trek je zo een hele lading kabels erdoor zonder moeite.

Op stukken waar het niet is ingegraven/vast ligt in beton wel zorgen dat het goed gebeugeld is, wanneer de buis los kan bewegen kan het onmogelijk worden kabels te treken. In plaats van de kabel door de buis te trekken, beweegt de hele mantelbuis en kun je niet meer verder. Gelukkig is zo'n buis beugelen heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:23:
Ik wil hier toch nog even een lans breken voor de 50mm rode mantelbuis.

[Afbeelding]

Deze is aan de buitenkant geribbeld maar aan de binnenkant gewoon glad!
Binnendiameter is 40mm.

Ik heb deze gebruikt vanuit mijn kruipruimte onder de fundering door en dan ingegraven in mijn tuin naar mijn schuur met overkapping.
Daar heb ik 4x4mm2 YMvK-as kabel doorheen getrokken en een SFTP ethernet buitenkabel en dat ging zonder problemen en dat was een traject met meerdere bochten erin.

De kunststof trekdraad die er al in zit is inderdaad niet stevig genoeg om gelijk je kabel mee te gaan trekken maar daar is hij dan ook niet voor bedoeld! Hij is bedoeld om je trekveer er doorheen te halen waarmee je de kabels daadwerkelijk gaat trekken.

Dat het niet lekker kan gaan als je deze mantelbuis los in je kruipruimte legt kan ik me iets bij voorstellen hoewel ik verwacht dat dit voor een recht stuk wel gaat maar daar is het dan ook niet voor bedoeld, je stort deze matelbuis in beton of legt ‘m in de aarde.
Sowieso is deze mantelbuis niet geschikt om VD draad los in te leggen dus zal er altijd iets van ymvk in leggen en die kan je zonder zo’n buis in je kruipruimte plaatsen, dus geen noodzaak om de mantelbuis in je kruipruimte door te laten lopen.

Zo’n rode mantelbuis is wel een heel stuk makkelijker te leggen dan een heel pvc traject in elkaar te gaan lijmen zeker als er veel bochten in zitten en het over tientallen meters gaat.
toon volledige bericht
Ik heb precies die versie gekocht, ik ga 't toch maar proberen, ik beugel 'm op een aantal punten, en het deel wat achter de achtergevel ligt wordt in beton gestort en in de grond gegraven.
Atlas schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:58:
Heb je een kat?
Touwtje aan de kat, in het kruipluik neerzetten en met brokjes rammelen aan de andere kant van de kruipruimte. Zou met onze kat prima werken _o- :P
En ja, dit was een serieuze opmerking.
Verder hier goeie ervaringen met een mantelbuis. PVC is altijd beter, maar mantelbuis gaat ook best prima :)
Wel een hond die gek is op katten, zou 't ook werken als ik m'n hond in de kruipruimte zet met 't touwtje om haar nek, en dan een kat aan het uiteinde van de kruipruimte voor het gat te houden? >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Spinez0r op 05-07-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 11:51

Vliegvlug

Flight Simple

Spinez0r schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Ik heb precies die versie gekocht, ik ga 't toch maar proberen, ik beugel 'm op een aantal punten, en het deel wat achter de achtergevel ligt wordt in beton gestort en in de grond gegraven.
(y) Dan komt het vast goed.
Je gaf in je startpost aan dat het één recht stuk is door de kruipruimte en als je de mantelbuis nog beugelt ook zie ik dat prima lukken.
Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Spinez0r schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Als je hem toch nog gaat beugelen in de kruipruimte op een later moment, is het nu toch nog geen noodzaak om hem door te trekken tot de meterkast? Duw de mantelbuis gewoon door dat gat heen in de kruipruimte en fixeer hem in de uitbouw zoals je de buis zou willen hebben, de rest kan je later oppakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:43
frennek schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Als je hem toch nog gaat beugelen in de kruipruimte op een later moment, is het nu toch nog geen noodzaak om hem door te trekken tot de meterkast? Duw de mantelbuis gewoon door dat gat heen in de kruipruimte en fixeer hem in de uitbouw zoals je de buis zou willen hebben, de rest kan je later oppakken.
Inderdaad... al zou je er een stuk pvc 80mm in leggen waar je later nog vanalles door zou kunnen trekken.... Tenzij je graag nu de mantelbuis er in wil hebben.... Vaak buig ik van wat betonijzer wat Utjes waarmee ik de buis in de kruipruimte vastzet in de grond... Dan moet er wel meer mis mee zijn wil je daar niks meer door heen kunnen trekken.
Pagina: 1