Draadloze zender, schakelen op 230V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engineer88
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-05 18:11
Geen idee of het bestaat, of misschien mogelijk is zelf iets te maken, maar ik ben op zoek naar een draadloze zender die in- of uitschakelt op wel of geen 230V.

Ik heb namelijk een stopcontact gemaakt dat werkt op drie verschillende wandschakelaars. Nu blijkt echter dat de verlichting die ingeschakeld moet worden op een andere plek in de kamer komt. Helaas is het niet meer mogelijk de schakeldraad te verleggen.

Om nu toch de verschillende wandschakelaars te kunnen gebruiken zoek ik dus een manier om een draadloos signaal te versturen naar de verlichting aan de andere kant van de kamer, op input van 230V. Dit mag iets zijn dat in het stopcontact gaat, maar kan ook in de wcd geplaatst worden en dan een blinde plaat. Het draadloze signaal zou iets à la klik-aan-klik-uit kunnen zijn, maar ik sta open voor andere oplossingen. De verlichting kan direct draadloos aangestuurd worden (aan/uit), of ook door daar te schakelen op 230V.

Bestaat zoiets, of zou dit anders zelf te maken zijn? Ik heb na een uur zoeken niet iets kunnen vinden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Iets van Shelly?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engineer88
Dat lijkt inderdaad op wat ik bedoel. Ik ga er morgen eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nofux
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik was benieuwd of dit nog gelukt is.

Ik ben zelf ook naar een soortgelijk iets op zoek. Ik heb op zolder een apparaat die wel of geen 230 volt uit stuurt.
Op het moment dat hij wel uitstuurt, moet er op de 1e verdieping een potentiaal contact gemaakt worden.
Omdat er geen kabel tussen beide locaties ligt, en opbouw geen voorkeur geniet (zodat je gewoon een relais kan gebruiken) ben ik op zoek naar een rf oplossing. Dus niet afhankelijk van wifi oid.

Was dus even benieuwd of je al een oplossing had gevonden.

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 10:07
Klik aan klik uit inbouw module en wand zender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engineer88
Nofux schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:43:
Ik was benieuwd of dit nog gelukt is.

Ik ben zelf ook naar een soortgelijk iets op zoek. Ik heb op zolder een apparaat die wel of geen 230 volt uit stuurt.
Op het moment dat hij wel uitstuurt, moet er op de 1e verdieping een potentiaal contact gemaakt worden.
Omdat er geen kabel tussen beide locaties ligt, en opbouw geen voorkeur geniet (zodat je gewoon een relais kan gebruiken) ben ik op zoek naar een rf oplossing. Dus niet afhankelijk van wifi oid.

Was dus even benieuwd of je al een oplossing had gevonden.
Het is gelukt. Misschien niet zoals ik het eerst voor ogen had, maar middel Shelly en Zigbee via Home Assistant had ik het zo werkend. En meteen doorgepakt met andere automatiseringen in huis. Ik ben er tevreden over. Het enige nadeel is dat Home Assistant in mijn setup er tussen moet zitten, maar dat ligt aan de led controller. Als deze ook van Shelly zou zijn zou dat niet nodig hoeven zijn denk ik.

Ik ben uiteindelijk dus toch voor wifi gegaan. Zigbee zou ook een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 13:45
volgens mij hoeft ha er niet per se tussen te zitten. in de shelly kun je ook url acties toepassen. als je met de url actie de api van de andere shelly aanroept kun je hem aan of uitzetten. Persoonlijk heb ik er liever ha tussen dan kun je t geheel naar smaak aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engineer88
degrashopper schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:22:
volgens mij hoeft ha er niet per se tussen te zitten. in de shelly kun je ook url acties toepassen. als je met de url actie de api van de andere shelly aanroept kun je hem aan of uitzetten. Persoonlijk heb ik er liever ha tussen dan kun je t geheel naar smaak aansturen.
Ja, dat dacht ik al. In mijn situatie gaat dat niet omdat de ledcontroller geen Shelly is, maar anders zou ik het zo gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nofux
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-11-2024
engineer88 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:53:
[...]

Het is gelukt. Misschien niet zoals ik het eerst voor ogen had, maar middel Shelly en Zigbee via Home Assistant had ik het zo werkend. En meteen doorgepakt met andere automatiseringen in huis. Ik ben er tevreden over. Het enige nadeel is dat Home Assistant in mijn setup er tussen moet zitten, maar dat ligt aan de led controller. Als deze ook van Shelly zou zijn zou dat niet nodig hoeven zijn denk ik.

Ik ben uiteindelijk dus toch voor wifi gegaan. Zigbee zou ook een oplossing kunnen zijn.
Oke duidelijk. Het is echter niet bij mij zelf thuis, en dingen doen op andermans netwerk is altijd een gevoelig dingetje. Maar ondertussen heb ik inderdaad een oplossing gevonden met klik aan klik uit. Helaas niet helemaal zoals gewenst, maar wel zonder gebruik van de wifi.

Dank voor de reactie in ieder geval.
Pagina: 1