Afzien garantie badkamermeubel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RabbitKnee
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-04 20:14
Vorig jaar, in januari 2022, hebben wij een nieuwe badkamer en toilet laten samenstellen. Tijdens dit gesprek bleek dat de badkamer mogelijk was naar onze wensen. Onze grootste wens was een inloopdouche. Echter gaf de verkoper aan dat het hart van de douchekop zich binnen 1,5 meter van het meubel van de wastafel bevond.

Dit zou betekenen dat het meubel onder de wastafel binnen 6 maanden tot een jaar kapot zou zijn (volgens de verkoper). En dit moest intern worden besproken.

Enfin, de aankoop is gedaan (exclusief montage) met een aanbetaling, en gezien het feit dat de oplevering van onze woning pas rond september/oktober 2023 zou zijn, zouden we later terugkomen om de puntjes op de i te zetten. Na een lange tijd was het eindelijk zover: de puntjes op de i. Bij binnenkomst kregen wij al te horen dat de badkamer die wij wilden niet meer mogelijk was omdat er het een en ander bij de winkel was veranderd. Dat was te verwachten. Maar nu blijkt dat de beste verkoper een douchekabine heeft ingetekend met een smalle doorgang en een magische nieuwe muur waar de glazen wand van de inloopdouche zat. Niet zoals wij het wilden.
Overigens hebben we in de tijd tussen de aankoop en dit moment niets gehoord over deze aanpassing.

Na wat discussiëren kwam de aap uit de mouw. De spatwaterzone van de onderkast was te dichtbij en dit keurt het hoofdkantoor niet goed. Met andere woorden, de badkamer zoals overeengekomen zullen ze niet leveren en monteren. Dus we moeten een andere badkamer kiezen en anders is het jammer van de aanbetaling.
Wij zijn gelukkig ook niet achterlijk, dus we hebben toen maar besloten dat zij dan maar de spullen leveren en dat wij zelf wel een aannemer zoeken.
En nu komt het mooie: wij krijgen de tekeningen van de oorspronkelijke badkamer. Of wij akkoord willen geven voor het volgende (letterlijke tekst):
De spatwaterzone valt buiten het advies dat besproken en goedgekeurd is door de klant!
Hierdoor worden eventuele vochtschadeproblemen niet onder de garantie behandeld!!!
Ik krijg het al warm van de drie uitroeptekens, maar na even tot tien geteld te hebben, vind ik dit best vreemd.
Eerst kon dit immers niet. Nu gaat de aankoop door zonder dat zij monteren en nu kan het wel...

Nu is mijn vraag: mag dit? Ik heb al zitten speuren, maar ik kan geen antwoord vinden.

Een oplossing is om de boel te bestellen zonder meubel en wastafel, en deze later in een aparte bestelling te plaatsen. Misschien hebben jullie echter een oplossing/ervaring hiermee.

Bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2023 10:38 . Reden: naam winkel verwijderd ]

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:38
Mijne inziens zou ik de aanbetaling terugeisen aangezien ze niet kunnen leveren wat je besteld hebt, en je heil elders zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:13
Pepper92 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:50:
Mijne inziens zou ik de aanbetaling terugeisen aangezien ze niet kunnen leveren wat je besteld hebt, en je heil elders zoeken.
Precies dit. Als zij ineens niet kunnen leveren wat afgesproken is krijg je gewoon je aanbetaling terug.
Is natuurlijk wel de vraag of je dan een andere badkamer kan vinden die wel voldoet.

Mogelijk kan je nog wat afdingen als ze zonder garantie en zonder montage leveren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:18

Barrycade

Through the...

Die kastjes zijn meestal niet zo bestand tegen water, dus snap de positie van de winkel wel. Want na 1/2 jaar staat de boel bol en dan zien ze je al binnen lopen van he mag ik een nieuw kastje?

Maar je houdt blijkbaar van een gokje door wel de spullen te kopen en zelf op zoek te gaan naar een aannemer. Die liggen niet voor het oprapen en als ze wel willen met jou de spullen leveren moet je even achter je oor krabben of je die gok wil nemen. Want die zal ook geen garantie geven op niet zijn spullen.

Dus of accepteren dat je niet met een natte krant onder je arm een nieuw exemplaar kan claimen bij ze of gewoon zeggen, laat maar zitten, doe maar geld terug zoek mijn heil ergens anders als je persé deze opstelling wil.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:57
RabbitKnee schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:45:
Eerst kon dit immers niet. Nu gaat de aankoop door zonder dat zij monteren en nu kan het wel...
Met het risico dat ik je verhaal niet goed heb begrepen. De sanitairwinkel geeft toch niet aan dat het niet geïnstalleerd kan worden maar alleen dat de douchekop zich te dicht bij het wasmeubel bevindt en het hoofdkantoor daarom niet akkoord kan gaan met installatie op deze manier? De kans op waterschade is dan te groot en dan zouden ze een product en dienst leveren waar ze niet achter staan. Dat is op zich niet onbegrijpelijk.
Vervolgens kom je overeen dat je wel de materialen geleverd wil hebben, zodat zij de product kunnen leveren en jij een andere aannemer de dienst van het installeren kan laten leveren. Achter de wijze van installeren kan de leverancier nog steeds niet achter staan en ze geven aan de voorkant vast duidelijk aan dat ze daarmee de kwaliteit van hun product niet kunnen garanderen en de garantie dus komt te vervallen (wegens feitelijk een onjuiste montage van het product). Dat lijkt mij een vrij consistente houding. Ik vind dat ook best redelijk. Ik ben geen jurist dus of het wel mag op deze wijze, geen idee maar waar jij twijfelt over hun handelswijze t.a.v. de bepaling vind ik die niet vreemd.

Waar jij het volgens mij moet zoeken is of het terecht is dat je kan fluiten naar je aanbetaling, nu zij vanwege een besluit aan hun kant niet kunnen leveren (de dienst) die je met de overeen kwam. Het lijkt mij dat je dan de gehele aankoop (product + dienst) moet kunnen ontbinden en dus ook recht hebt op teruggave van de aanbetaling. Daar kunnen anderen hier vast iets zinnigs en juridisch juist op antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RabbitKnee
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-04 20:14
Pepper92 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:50:
Dit dacht ik ook. Maar we zitten ook met een oplevering die er aan komt. Ik heb zo'n idee dat de timing van de winkel bewust is gekozen.
Philip Ross schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:51:
[...]

Precies dit. Als zij ineens niet kunnen leveren wat afgesproken is krijg je gewoon je aanbetaling terug.
Is natuurlijk wel de vraag of je dan een andere badkamer kan vinden die wel voldoet.

Mogelijk kan je nog wat afdingen als ze zonder garantie en zonder montage leveren?
Mogelijk. Ik vraag ze in ieder geval om opheldering en hopelijk komen we er dan uit.
Barrycade schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:54:
Die kastjes zijn meestal niet zo bestand tegen water, dus snap de positie van de winkel wel. Want na 1/2 jaar staat de boel bol en dan zien ze je al binnen lopen van he mag ik een nieuw kastje?

Maar je houdt blijkbaar van een gokje door wel de spullen te kopen en zelf op zoek te gaan naar een aannemer. Die liggen niet voor het oprapen en als ze wel willen met jou de spullen leveren moet je even achter je oor krabben of je die gok wil nemen. Want die zal ook geen garantie geven op niet zijn spullen.

Dus of accepteren dat je niet met een natte krant onder je arm een nieuw exemplaar kan claimen bij ze of gewoon zeggen, laat maar zitten, doe maar geld terug zoek mijn heil ergens anders als je persé deze opstelling wil.
Dat is toch gek. Deze kasten worden bewust geplaatst in een natte zone. We poetsen onze tanden er in dus het is niet ondenkbaar dat de kast vochtig gaat worden.

Een bouwgarant aannemer is al gevonden en kan in de periode, zelfs goedkoper en die geeft aan te begrijpen wat de winkel aangeeft maar je er ook vanuit mag gaan dat een kast in een natte zone geplaatst moet kunnen worden.
Wat ik niet vermeld heb in het verhaal is dat een deel van de kast in lijn van de douche staat. Niet de hele kast. En als ik snel op de tekening kijk (maten zijn helaas niet heel duidelijk) de doucekop ongeveer 183 cm van de kast aan de muur zit. Nu is het een regendouche die ongeveer 30 cm uit de kant hangt dus dan kom je op ongeveer die 150cm.
bazzemans schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:04:
[...]

Met het risico dat ik je verhaal niet goed heb begrepen. De sanitairwinkel geeft toch niet aan dat het niet geïnstalleerd kan worden maar alleen dat de douchekop zich te dicht bij het wasmeubel bevindt en het hoofdkantoor daarom niet akkoord kan gaan met installatie op deze manier? De kans op waterschade is dan te groot en dan zouden ze een product en dienst leveren waar ze niet achter staan. Dat is op zich niet onbegrijpelijk.
Vervolgens kom je overeen dat je wel de materialen geleverd wil hebben, zodat zij de product kunnen leveren en jij een andere aannemer de dienst van het installeren kan laten leveren. Achter de wijze van installeren kan de leverancier nog steeds niet achter staan en ze geven aan de voorkant vast duidelijk aan dat ze daarmee de kwaliteit van hun product niet kunnen garanderen en de garantie dus komt te vervallen (wegens feitelijk een onjuiste montage van het product). Dat lijkt mij een vrij consistente houding. Ik vind dat ook best redelijk. Ik ben geen jurist dus of het wel mag op deze wijze, geen idee maar waar jij twijfeld over hun handelswijze t.a.v. de bepaling vind ik die niet vreemd.

Waar jij het volgens mij moet zoeken is of het terecht is dat je kan fluiten naar je aanbetaling, nu zij vanwege een besluit aan hun kant niet kunnen leveren (de dienst) die je met de overeen kwam. Het lijkt mij dat je dan de gehele aankoop (product + dienst) moet kunnen ontbinden en dus ook recht hebt op teruggave van de aanbetaling. Daar kunnen anderen hier vast iets zinnigs en juridisch juist op antwoorden.
Excat, misschien niet heel duidelijk omschreven maar het komt inderdaad op dit neer. Wat je aangeeft: ze staan voor hun product en kwaliteitsnorm maar communiceer dat dan op voorhant en niet na het sluiten van de koop.

Ik ga morgen maar even contact opnemen met het juridisch loket. Keep you posted.

[ Voor 0% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
RabbitKnee schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:12:
[...]

Excat, misschien niet heel duidelijk omschreven maar het komt inderdaad op dit neer. Wat je aangeeft: ze staan voor hun product en kwaliteitsnorm maar communiceer dat dan op voorhant en niet na het sluiten van de koop.
Wacht even. Je schrijft ook dat ze nog intern moesten bespreken of wat je wilde wel kan:
Dit zou betekenen dat het meubel onder de wastafel binnen 6 maanden tot een jaar kapot zou zijn (volgens de verkoper). En dit moest intern worden besproken.
Wat gebeurde er tussen bovenstaande en het doen van de aankoop?
Enfin, de aankoop is gedaan (exclusief montage) met een aanbetaling [...]
Hoe kwam het dat jullie toch die overeenkomst sloten, terwijl dat overleg kennelijk pas later plaatsvond? Een overeenkomst is tweezijdig, koper én verkoper gaan ermee akkoord.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
[...]
Dat is toch gek. Deze kasten worden bewust geplaatst in een natte zone. We poetsen onze tanden er in dus het is niet ondenkbaar dat de kast vochtig gaat worden.
Tenzij jij je mond spoelt met de brandslang gaat er bij het tandenpoetsen een factor 1000 minder water naast dan bij de douche.
Bij mij ligt er na het douchen een plas water op de vloer tot 1,5 of 2 meter (in het vlak) van de douchekop af, behalve op de plaatsen waar er een muur of glaswand in de weg zit.
De enige houten meubels die daar overleven zijn tuinmeubels.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De spatwaterzone valt buiten het advies dat besproken en goedgekeurd is door de klant!
Hierdoor worden eventuele vochtschadeproblemen niet onder de garantie behandeld!!!
Ik zou dit toch wat specifieker beschreven willen hebben. Zoals het er nu staat kan vochtschade op alles van toepassing zijn wat zij leveren binnen jouw bestelling. Dat is natuurlijk niet zo. Laat ze dus specifiek benoemen waar het om gaat: vochtschade door spatwater aan het wasmeubel. Andere gebreken vallen nog steeds onder garantie. En nee, die drie uitroeptekens zijn verre van professioneel.

[ Voor 0% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-07 16:43
sypie schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:40:
[...]

Ik zou dit toch wat specifieker beschreven willen hebben. Zoals het er nu staat kan vochtschade op alles van toepassing zijn wat zij leveren binnen jouw bestelling. Dat is natuurlijk niet zo. Laat ze dus specifiek benoemen waar het om gaat: vochtschade door spatwater aan het wasmeubel. Andere gebreken vallen nog steeds onder garantie. En nee, die drie uitroeptekens zijn verre van professioneel.
Hoe zie je dat voor je? Vochtschade die niet komt doordat je het kastje onder de douchekop neerzet, maar ergens anders door? Ik zou daar als winkel voor bedanken. Klant wil iets waarvan men al weet dat het een slecht idee is. Fine, maar kom dan niet achteraf zeuren dat het een slecht idee was..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Lijkt me een top oplossing, wel de torenhoge prijzen betalen maar dan geen installatie of garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-07 19:27
*snip* dit riekt naar reclame ten koste van een ander bedrijf

[ Voor 74% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

*snip* ivm verwijderde post

[ Voor 100% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2023 10:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26

JT

VETAK y0

Ik ben het eens met @bazzemans . Ik wil niet lullig overkomen maar je wist dat de mogelijkheid bestond dat de winkel hier niet achter kon staan want dat hebben ze aangegeven. Tóch doorgezet. En nu wil je, achteraf, eventuele toekomstige problemen bij verkeerde montage volledig afwentelen op de verkoper, die notabene heeft aangegeven dat ze daar misschien wel helemaal niet achter konden staan, wat ook de nodige gevolgen zou hebben....Dit soort dingen regel je nooit achteraf door je vooraf dom te houden, maar regel je gewoon vooraf. Ik zeg altijd maar, liever gezeik aan de voorkant dan achterkant.

Persoonlijk zou ik die garantiebepaling gewijzigd willen zien naar alleen de zaken die in die zone staan en deze zaken ook concreet benoemd willen hebben, in casu het badmeubel. En dan je verlies nemen (geen garantie op badmeubel mbt vochtschade) en het maar te zien als leergeld voor de volgende keer.
RocketKoen schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:39:
[...]

Tenzij jij je mond spoelt met de brandslang gaat er bij het tandenpoetsen een factor 1000 minder water naast dan bij de douche.
Bij mij ligt er na het douchen een plas water op de vloer tot 1,5 of 2 meter (in het vlak) van de douchekop af, behalve op de plaatsen waar er een muur of glaswand in de weg zit.
De enige houten meubels die daar overleven zijn tuinmeubels.
Dit. En zelfs dan zou de vraag zijn of tuinmeubel helemaal recht en waterdicht blijft of dat met het douchen het water zelfs het meubel in komt omdat het niet recht blijft :P

In een huis waar ik bij gekomen ben hing er een badkamermeubel achter het douchegordijn. De zijkant van het meubel zat bij het douchegordijn. Ondanks dat het droog werd gemaakt ging die zijkant toch echt bol staan...Alleen de zijkant. Dus dat was niet van tandenpoetsen of handen wassen :)

*snip

[ Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2023 10:40 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
ja zulke kasten zijn bedoeld voor in vochtige (!) ruimtes, echter niet direct naast een douche => een keer water wat van boven naar onder stroomt bij het tandenpoetsen is van een hele andere orde dan water onder druk uit een douchekop of water van onder naar boven (opspattend water) wat op plekken kan komen waar het niet voor bedoeld is. En dat iedere keer bij elke douchebeurt.

je kan natuurlijk altijd de gok nemen, maar ik ben bang dat de badkamerverkoper gelijk gaat krijgen en dat je snel problemen gaat krijgen met het meubel en vochtschade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-07 19:27
*offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:54
Begrijp ik het nu goed dat je een glazen wand tussen de douche en het wasmeubel hebt staan?
Dan maakt het toch niet uit of het meubel 0.5 meter of 1.5 meter van het hart van je douchekop staat?

Zonder douchewand zou ik er ook niet aan beginnen, wat een geklieder en je wasmeubel wordt indd zeiknat als je op 1.5 meter van de wastafel doucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-07 13:48
Ik was toevallig gister ergens met een inloopdouche, de andere kant van de badkamer werd blank. Ik begrijp het mooie aanzien, maar zorg dat het water goed afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik krijg het al warm van de drie uitroeptekens, maar na even tot tien geteld te hebben, vind ik dit best vreemd.

Nu is mijn vraag: mag dit? Ik heb al zitten speuren, maar ik kan geen antwoord vinden.

Een oplossing is om de boel te bestellen zonder meubel en wastafel, en deze later in een aparte bestelling te plaatsen. Misschien hebben jullie echter een oplossing/ervaring hiermee.

Bedankt!
Misschien begrijp ik je helemaal verkeerd, maar wat is nou je probleem? De winkel wil jou de spullen verkopen maar dekt zich in tegen de door jou voorgenomen plaatsing (waar zij expliciet van aangeven dat het problemen gaat opleveren en niet achter hun werk staan).

Gaat het je erom dat ze tegen alle mogelijke vochtschades (waaraan kan verder vochtschade optreden dan?) indekken, wil je eigenlijk je aanbetaling terug, of wat precies?

[ Voor 0% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2023 10:40 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Een bouwgarant aannemer is al gevonden en kan in de periode, zelfs goedkoper en die geeft aan te begrijpen wat de winkel aangeeft maar je er ook vanuit mag gaan dat een kast in een natte zone geplaatst moet kunnen worden.
onjuist, een fabrikant/leverancier kan prima montage voorschriften meeleveren waar de garantie van afhankelijk is. sterker nog, er staat nagenoeg altijd een verwijzing naar de montagevoorschriften in de garantie voorwaarden. Het is dan ook niets meer of minder dan een garantievoorwaarde waar je niet aan gaat voldoen. Ze vinden het risico te groot en je aannemer kan daar anders over denken, maar die zal de kast ook niet gaan vervangen als het wel mis gaat. dus je zal gewoon moeten afwegen of je garantie op een kast belangrijk vind.
Ze hebben vanaf moment 1 aangegeven dat ze niet achter plaatsing staan op de door jouw gewenste manier, het zelf gaan plaatsen veranderd dat natuurlijk niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyRolls
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-07 13:07

RoyRolls

Ik ben Roy

Offtopic, dus mag verwijderd worden:

*snip* post het dan niet }:|

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2023 10:37 ]

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:15

Honesty

kattenneus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMwDAGZH-lQwQZ6-c9ji1ebl7S0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z54JHFZb42qkQNgxT2U50yK8.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben ook ons kastje naast de regendouche (ook 1.5 meter) en geen afscheiding, na ongeveer 10 jaar is dit het resultaat.
Ipv moeilijk doen over de garantie zal ik een oplossing zoeken, misschien betere lak kopen en zelf de deurtjes lakken of alvast een paar nieuwe frontjes bestellen zodat je na 5 en 10 jaar zelf we een nieuwe op kan zetten. Behalve het frontje is er niks aan de hand met ons meubel na 10 jaar.

Mijn vrouw is een beetje perfectionistisch en die heeft het er wel moeilijk mee gehad, ik heb zelf zoiets over een paar jaar komt er weer een nieuwe badkamer en ben je alles weer vergeten.
De kastjes zijn dus spatwaterdicht

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Modbreak:Naam van de winkel verwijderd. Aangezien dit om mogelijke garantie gaat, tikje naar Shopping Forum

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
JT schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:07:
Ik ben het eens met @bazzemans . Ik wil niet lullig overkomen maar je wist dat de mogelijkheid bestond dat de winkel hier niet achter kon staan want dat hebben ze aangegeven. Tóch doorgezet. En nu wil je, achteraf, eventuele toekomstige problemen bij verkeerde montage volledig afwentelen op de verkoper, die notabene heeft aangegeven dat ze daar misschien wel helemaal niet achter konden staan, wat ook de nodige gevolgen zou hebben....Dit soort dingen regel je nooit achteraf door je vooraf dom te houden, maar regel je gewoon vooraf. Ik zeg altijd maar, liever gezeik aan de voorkant dan achterkant.
Hoewel het terecht is dat de winkel aangeeft dat het mogelijk niet kan, zijn zij ook niet geheel onschuldig hierin door dit niet te communiceren wanneer zij duidelijkheid hebben dat het inderdaad niet kon. Ze laten helemaal niets weten, en pas als het moment daar is om de puntjes op de i te zetten geven ze aan: "Oh trouwens, het kan toch helemaal niet". En dat paar maanden voordat alles afgerond moet zijn.

Door zelf een initieel akkoord te zijn met de offerte, met daarbij weliswaar de kanttekening dat ze het evt. niet kunnen leveren, moeten ze dit wel tijdig en binnen redelijk termijn laten weten. Niet meer dan een maar later.

Op dit punt geven ze dus aan dat ze niet kunnen leveren als overeengekomen. Dat betekent dat de gehele overeenkomst nietig is, en de aanbetaling terug betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Sir_Lion schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:06:
[...]

Hoewel het terecht is dat de winkel aangeeft dat het mogelijk niet kan, zijn zij ook niet geheel onschuldig hierin door dit niet te communiceren wanneer zij duidelijkheid hebben dat het inderdaad niet kon. Ze laten helemaal niets weten, en pas als het moment daar is om de puntjes op de i te zetten geven ze aan: "Oh trouwens, het kan toch helemaal niet". En dat paar maanden voordat alles afgerond moet zijn.

Door zelf een initieel akkoord te zijn met de offerte, met daarbij weliswaar de kanttekening dat ze het evt. niet kunnen leveren, moeten ze dit wel tijdig en binnen redelijk termijn laten weten. Niet meer dan een maar later.

Op dit punt geven ze dus aan dat ze niet kunnen leveren als overeengekomen. Dat betekent dat de gehele overeenkomst nietig is, en de aanbetaling terug betaald moet worden.
Dit beweer je stellig, maar mijn vraag over de volgorde des dingen van mij heeft TS niet beantwoord.
Ik vind het eerder vreemd dat TS een overeenkomst tekent én een aanbetaling doet, terwijl het bedrijf aangeeft nog te moeten onderzoeken of het wel kan. Dat zou ik (op zo'n essentieel onderdeel) nooit doen. Daar heeft TS dus zelf m.i. ook een gekke keuze gemaakt, tenzij de tijdlijn net ff anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
bazzemans schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Dit beweer je stellig, maar mijn vraag over de volgorde des dingen van mij heeft TS niet beantwoord.
Ik vind het eerder vreemd dat TS een overeenkomst tekent én een aanbetaling doet, terwijl het bedrijf aangeeft nog te moeten onderzoeken of het wel kan. Dat zou ik (op zo'n essentieel onderdeel) nooit doen. Daar heeft TS dus zelf m.i. ook een gekke keuze gemaakt, tenzij de tijdlijn net ff anders is.
Het is niet vreemd om bij het sluiten van een overeenkomst er een aanbetaling gedaan moet worden. Daarnaast had de winkel ook kunnen weigeren en zeggen dat ze het eerst uit moeten zoeken. Door de aanbetaling te accepteren, gaan ze impliciet toch zelf ook akkoord met de offerte. Dat ze daarin zelf nog het e.e.a. willen checken mag dan ook, maar daarin hebben ze ook echt de taak om dit binnen afzienbare tijd te doen. En niet meer dan een jaar later op terugkomen.

Met ineens aanvullende voorwaarden, wijken ze ook af van de offerte, en daarmee kan ook de overeenkomst, kosteloos, ontbonden worden.

Mijn advies aan @RabbitKnee zou eveneens zijn om de koop te ontbinden, volledige aanbetaling terug te eisen, en diens heil ergens anders te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Sir_Lion schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:15:
[...]

Het is niet vreemd om bij het sluiten van een overeenkomst er een aanbetaling gedaan moet worden. Daarnaast had de winkel ook kunnen weigeren en zeggen dat ze het eerst uit moeten zoeken. Door de aanbetaling te accepteren, gaan ze impliciet toch zelf ook akkoord met de offerte. Dat ze daarin zelf nog het e.e.a. willen checken mag dan ook, maar daarin hebben ze ook echt de taak om dit binnen afzienbare tijd te doen. En niet meer dan een jaar later op terugkomen.

Met ineens aanvullende voorwaarden, wijken ze ook af van de offerte, en daarmee kan ook de overeenkomst, kosteloos, ontbonden worden.

Mijn advies aan @RabbitKnee zou eveneens zijn om de koop te ontbinden, volledige aanbetaling terug te eisen, en diens heil ergens anders te zoeken.
Ik bedoelde aan te geven dat TS het hierboven door mij vetgedrukte ook had kunnen doen.

Met het door mij schuingedrukte ben ik het ook eens.

Tenzij, en vandaar mijn verwijzing naar mijn eerdere vraag hiernaar, blijkt dat er tussen maken van afspraken en ondertekenen offerte/doen van aanbetaling hierover nog contact is geweest en afspraken zijn gemaakt. Dat is niet geheel helder. Ik vind het namelijk onbegrijpelijk dat TS akkoord gaat met een offerte en een aanbetaling doet voor iets (essentieels) wat nog ter discussie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar ook dat de winkel dat doet zolang het niet duidelijk is, dus dat kan je beide aanrekenen imo, en de winkel is het bedrijf waar je meer an moeten kunnen verwachten.

Maar heil ergens anders zoeken lijkt mij ook een beetje kansloos. Of nou ja dat kan, maar zo dichtbij een kastje neerzetten is echt vragen om problemen. En nog los van of het kastje het overleeft, dan moet je telkens dat droog maken elke keer na het douchen. (Of je doet het niet, maar dan moet je helemaal niet vreemd opkijken van problemen).

Als eigenaar van een inloopdouche waar je aan twee kanten in kan lopen: Het levert vooral meer water overal op. Als de ruimte ervoor is en het netjes gedaan kan worden (liefst met een bocht waar je naarbinnen loopt) is het prima en ziet het er leuk uit, anders ben je beter af met een nette deur imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik denk dat de twee partijen wat weinig proactief geweest zijn. De TS/koper in de hoop dat de verkoper later niet op zijn advies zou terugkomen en de verkoper in de hoop dat de koper zo dicht bij oplevering niet op zijn aankoop zou terugkomen en het alternatief zou accepteren als er gedreigd werd de aanbetaling achter te houden.

Als ik het verhaal zo lees, denk ik dat je die aanbetaling wel terug krijgt als je op je strepen staat (al kan het moeite kosten, ik vermoed dat je gelijk krijgt als je het tot bij de rechter laat komen).

Naar oplossing voor je huis zou ik ofwel het plan van de badkamer aanpassen zodat de meubels tenminste ongeveer volgens de montagevoorschriften geplaatst worden, ofwel een schrijnwerker zoeken die een gelijkaardig meubel kan maken van een materiaal dat daar wel tegen kan. Er zijn houten boten met perfect strakke tweecomponentenlak die continu in het water liggen en daar tegen kunnen, dus een badkamermeubel dat last heeft van de douche kan zeker (maar zal duurder zijn duurder en daarmee niet zo interessant voor serieproductie met maximale winst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Ja, dit mag. Garantie heeft als doel eventuele fabricatiefouten en non-conformiteit kosteloos te laten herstellen door de verkoper. Als jij dan afkomt met dat dat meubel vochtschade heeft opgelopen, maar zij weten dat het gemonteerd is op een locatie waarvan aangegeven is geweest door hen dat deze niet geschikt is, verlies je simpelweg je recht op garantie.

Vergeet niet dat alle andere problemen, zoals bijvoorbeeld een scharnier dat niet goed lijkt te werken, wel gewoon onder garantie blijft vallen en dat de verkopende partij het hier expliciet over vochtschade heeft omdat jij het meubel wenst in een locatie weer er een groot risico op vochtproblemen is terwijl het meubel daar niet tegen bestand is.

Wat communicatie betreft hadden beide partijen proactiever kunnen zijn. Maar als jij stelt dat je alles wenst te kopen en te laten plaatsen door een andere partij, dan geef je daarmee eigenlijk al aan dat je wel het risico durft nemen om ofwel niet alles volledig onder garantie te hebben bij 1 partij of sommige dingen zelfs helemaal niet onder garantie te hebben. Wat is dan het probleem met deze bepaling in de voorwaarden? Zoals anderen al aangeven, laat deze voorwaarde wat specifieker uitschrijven zodat het alleen over dit meubel gaat dat in een natte zone staat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:23
Nu zit ik niet in dit soort handel maar wel in de handel. Mits het spul niet speciaal besteld is wil de dealer gezien hoe de klant nu in de strijd zit maar wat graag zn geld terug geven en de koop ontbinden.

Zou ik wel doen als dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Draakje5 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:13:
Begrijp ik het nu goed dat je een glazen wand tussen de douche en het wasmeubel hebt staan?
Dan maakt het toch niet uit of het meubel 0.5 meter of 1.5 meter van het hart van je douchekop staat?

Zonder douchewand zou ik er ook niet aan beginnen, wat een geklieder en je wasmeubel wordt indd zeiknat als je op 1.5 meter van de wastafel doucht.
Ik snap het ook niet idd.. Mijn meubel staat misschien op 80cm vd douchekop maar idd met een glazen wand ertussen.. 0 problemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Harm_H schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:06:
Ik was toevallig gister ergens met een inloopdouche, de andere kant van de badkamer werd blank. Ik begrijp het mooie aanzien, maar zorg dat het water goed afloopt.
Gewoon een opstaande rand metselen van +-10/15cm…Zeker bij wat oudere huizen waar de afvoer bijvoorbeeld niet berekend is op een regendouche… Vele malen praktischer. Ook als je afvoer een beetje verstopt zit (haren) heb je dan niet meteen een badkamer die blank staat.

Dit idee dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXMQSuJFj29HGe6ZywVDUZwZm_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1u1F4nd0ZwoYKQ0Tkmdn3AnW.jpg?f=user_large
Mag eventueel wat moderner :+

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 06-07-2023 04:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Verkoper wil nu niet meer leveren, wat hij eerder op expliciet risico van de klant wel wilde leveren. Dan is het toch gewoon klaar, ontbinden en aanbetaling terug. Even goede vrienden verder. Verkoper wil zelf niet meer, dus dan kan hij die aanbetaling natuurlijk gewoon vergeten.

Dat er dingen zijn veranderd in zijn winkel, is natuurlijk hoofdzakelijk zijn eigen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:55
Als ik een klusser zou vragen om een dragende muur te verwijderen zonder een steunbalk terug te plaatsen denk je dat die dan een garantiebrief schrijft dat mijn huis nog staat de komende 10 jaar? Nee.

Het is gebruikelijk dat garantie teld als je de instructies volgt van de verkopende partij/fabrikant/dienstverlener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sir_Lion schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:06:
[...]

Als wat jij zegt inderdaad het geval is, dan is dat ook niet netjes van de winkel. Alleen zou ik het er zelf, zeker met de bedragen van dit soort aanschaffen, niet op aan laten komen. Heeft de winkel het niet goed gedaan? Zou best kunnen. Het de TS het zelf kunnen voorkomen? Ja. En verder eens dat hij gewoon z'n aanbetaling terug moet krijgen gezien de totale verandering in het ontwerp als zij niet het oorspronkelijke ontwerp, met aanpassing in garantievoorwaarden in de spatwaterzone en dan wel specifiek genoeg, willen of kunnen leveren.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

FreakNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 04:35:
[...]

Gewoon een opstaande rand metselen van +-10/15cm…Zeker bij wat oudere huizen waar de afvoer bijvoorbeeld niet berekend is op een regendouche… Vele malen praktischer. Ook als je afvoer een beetje verstopt zit (haren) heb je dan niet meteen een badkamer die blank staat.

Dit idee dus:
[Afbeelding]
Mag eventueel wat moderner :+
Bij ons liggen direct na het doucheoppervlakte de vloertegels 1 of 2 centimeter hoger, is bij ons afdoende (in combinatie met een aardig afschot) :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-07 12:04
[...]

Badkamers worden opgedeeld in zones, dit is voor meubels belangrijk en voor evt. electra (zoals verlichting). Waarom accepteert men wel dat verlichting een minimale afstand moet hebben van de douche maar meubilair niet?

Vochtig zal het met meer afstand ook worden, echter wel een stuk minder vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:49
Ik ben wel benieuwd naar de plattegrond van de badkamer? Begrijp ik het nu goed dat het meubel direct naast een open douche zou komen te staan? De enige manier dat dit goed gaat is met materiaal dat 100% waterbestendig is, een plank met waskommen erop of erin is dan een optie, maar dan mis je de opslagruimte.
Pagina: 1